Avalon Eidolon

Started by DennisG, November 9, 2004, 11:19:12

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

DennisG

#75
Wat plaatjes van de constructie van de kamer voor de Thiel middentoner:



De blokjes dienen ter ondersteuning van de opliggende achterwand.







Plaatje 22mm MDF kops erop en we hebben een perfect afgesloten ruimte.



Later voeg ik nog een ondersteuning voor de magneet van de middentoner toe, waarmee een kastinhoud overblijft van 4 liter netto.

Tenslotte een glimps van de binnenzijde door het gat van de woofer:



Voor de grap heb ik de kast vandaag ook weer eens op de weegschaal gezet. 52 kilo, zonder de units.


Erik van Voorst (in memoriam)

Blijft gaaf om te zien...ik heb mijn aluminium ook al klaar liggen  ;)....goed dat je je druk maakt om die vaak vergeten details...welke het verschil maken tussen een goed geluid en een extreem geluid  O0
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

Jean Pierre

Mag ik vragen hoe je dat stuk wat schuin tegen de bovenkant komt  zo netjes hebt afgezaagd onder een bepaalde hoek(ik neem aan dat hij er met volle 22mm tegen aan zit)? Ik moest dit ook bij mijn speakers doen wat niet echt zown succes was...

mvg,

Reinout

DennisG

Beste Reinoud,

Goed gereedschap is waar het begint. Ik heb zelf geïnvesteerd in een Festool handcirkelzaag met geleider en een Festool bovenfrees. Dit is werkelijk fantastisch spul. Verder is het gewoon een kwestie van secuur werken en natuurlijk niet bang zijn om opnieuw te beginnen als je niet het beoogde resultaat hebt.

Groet,
Dennis

Jean Pierre

Quote from: DennisG on December 12, 2004, 22:49:04
Beste Reinoud,

Goed gereedschap is waar het begint. Ik heb zelf geïnvesteerd in een Festool handcirkelzaag met geleider en een Festool bovenfrees. Dit is werkelijk fantastisch spul. Verder is het gewoon een kwestie van secuur werken en natuurlijk niet bang zijn om opnieuw te beginnen als je niet het beoogde resultaat hebt.

Groet,
Dennis

Hmmzz, Festool kan ik niet  ::). Zelf gebruik ik spul van dewalt. Met een decoupeerzaag die ik in graden zetten heb ik het ook geprobeerd. Maar hier kwam een nogal.. hoe moet ik het eens zeggen.. een heuvelig resultaat zeg maar. En in de kerstvakantie ga ik waarshcijnlijk mijn kasten opnieuw maken :D dus dan moet dat lukke hoop ik, nu zal ik er ook meer tijd voor nemen. Bij deze kasten wou ik ze ong liever gisteren in spelen dan vandaag, wat natuurlijk de kwaliteit en vormgeving niet ten goede kwam..

Mvg,
ReinouT O0

Peter Schut

Dennis,

Mijn complimenten voor je professionele aanpak.
Ik heb mijn hele leven zelf speakers gebouwd en heb ook een Avalon "kloon" gebouwd.
Deze was gebaseerd op de oer Avalon Ascent, maar ik heb toen de Eton woofer met Dynaudio midden en hoog toegepast omdat het filter daar veel eenvoudiger van werd.

Om het geheel later een echte meerwaarde te geven is de afwerking cruciaal, heb je daar al een oplossing voor? (of heb ik die gemist in de vorige treads)

Een top speaker bouwen is moeilijk, een goed resultaat is waarschijnlijk zeker te halen.

Mijn laatste en huidige speaker heb ik niet zelf gebouwd, dat is een Eidolon geworden.

Veel succes
Peter

DennisG

#81
Peter,

Bedankt voor het compliment.

Ik ben het met je eens als je bedoeld dat veel zelfbouwluidsprekers 'te kort schieten' als het gaat om afwerking. Ik begrijp echter niet helemaal wat je bedoeld met oplossing voor de afwerking. Ook voor de zelfbouwer zijn er verschillende opties aanwezig om tot een perfect resultaat te komen.

Persoonlijk vind ik de afwerking zeer belangrijk. De speakers komen tenslotte prominent aanwezig in mijn woonkamer te staan. Deze speakers zullen worden afgewerkt met een mooie laag houtfineer, zoals het origineel. Zeer waarschijnlijk birdseye maple. Voor het mooiste resultaat is het belangrijk dat de ondergrond perfect glad is. Daarnaast wil ik geen aftekening zien van de kopse kanten van het onderliggende MDF. Voor het fineren zal de speaker daarom rondom nog voorzien worden van een laag 3mm MDF.

Groet,
Dennis

Robbo

Quote from: DennisG on December 17, 2004, 10:14:42
Voor het mooiste resultaat is het belangrijk dat de ondergrond perfect glad is. Daarnaast wil ik geen aftekening zien van de kopse kanten van het onderliggende MDF. Voor het fineren zal de speaker daarom rondom nog voorzien worden van een laag 3mm MDF.

Groet,
Dennis

Dat begrijp ik niet helemaal.  Kunnen de kopse kanten problemen geven na het fineren ?   

Wat ik van foto's op de Avalon site kan opmaken fineren ze daar ook direct op het MDF.

DennisG

Hout werkt, ook MDF. Mijn ervaring met lakwerk in combinatie met kopse verbindingen is dat hoe glad je ook schuurt, na verloop van tijd worden de verbindingen zichtbaar. Om eerlijk te zijn heb ik deze ervaring persoonlijk niet met fineerwerk, maar ik kies het zekere voor het onzekere..........

Ik heb overigens bij het ontwerp van de kast al rekening gehouden met de extra 3mm laag. De afmetingen van de kast zijn er dus op berekend.

Groet,
Dennis

Sherwin

Mijn complimenten Dennis!

Mvgr, Sherwin

ruud2

hallo Dennis,

mijn vioollaters zijn opgebouwd uit verschillende onder druk op elkaar gezette lagen.
onafgewerkt staan deze nu lekker te spelen, maar wat opvalt is in de mdf kleine haarscheurtjes in het midden van de plaat.
alleen de kopse kanten!
m.i. komt dit daar het mdf daar zelf minder hard is dan aan de plaatranden.
door de hoge krachten waarmee nu het hele pakket verschillende platen op elkaar geperst is zal bij inwendige materiaalspanningen de zwakste schakel het eerste werkingsverschijnen laten zien, in dit geval dus het mdf.
daarom heb ik besloten om voor de uiteindelijke fineerlaag een formicalaag aan te brengen om zo eventuele krimp en uitzettingsverschijnselen niet te laten  uitwerken in de zachtere fineer.

groet, ruud
Mark  , Nelson , Neil , mr. Krell  en Herr Willi Studer spelen samen in een speciale ruimte.
Frits Philips mag de huiskamer voorzien van dagelijks  radio geluid.

jeroen_B

Bestaat er geen middel om de kops zijn kanten mee in te smeren zodat het daar verhard ? Eventueel met houtlijm bijvoorbeeld ?
Het nabekleden van de speaker met een 3 mm plaat wil ik zo wie zo gaan doen om dit soort problemen te voorkomen.

ruud2

#87
er bestaat geen middel tegen , houtlijm oid injecteren heft het " probleem" alleen maar plaatselijk op.
maar lees goed , bij mij zijn er wel 20 verschillende lagen op elkaar verlijmd!
een enkele kopse laag zal voor het fineren weinig problemen opleveren, en ook al beplak je alles kopse kanten heb je altijd ,
nou ja ,behalve dan onder verstek ,bij rechthoekige vormen nog wel te doen maar bij mij...... ;D vandaar dus het formica.
en dat is al lastig genoeg af te werken daar de meeste hoeken geen 90° zijn.
Mark  , Nelson , Neil , mr. Krell  en Herr Willi Studer spelen samen in een speciale ruimte.
Frits Philips mag de huiskamer voorzien van dagelijks  radio geluid.

DennisG

Vandaag was het heerlijk weer en dus heb ik een uurtje of drie kunnen hakken en zagen. Ik ben nog steeds bezig met de matrix. Ik verwacht nog een dagje nodig te hebben alvorens de baffle kan worden verlijmd. Zie hier het resultaat van de inspanningen van vandaag:





Ik heb er bewust voor gekozen om in het onderste deel van de matrix het verticale tussenschot weg te laten. Waarom?

Deze foto verklaart alles...........



Vooralsnog houd ik vast aan een gesloten kast voor het laag, maar de gedachte van wat extra druk in het laag blijft knagen. Vandaar dat ik alvast de mogelijkheid schep om eventueel later een pijp toe te voegen.

PRETTIGE KERSTDAGEN

Groet,
Dennis

michiel

Quote from: DennisG on December 19, 2004, 23:02:17


Vooralsnog houd ik vast aan een gesloten kast voor het laag, maar de gedachte van wat extra druk in het laag blijft knagen. Vandaar dat ik alvast de mogelijkheid schep om eventueel later een pijp toe te voegen.


Extra druk in het laag... Iets waar je vanaf het begin al rekening mee moet houden. Ik hoop dat je er goed over na heb gedacht (stiekum ga ik er van uit en durf ook haast niet deze vraag te stellen ::))... Je heb toch niet het idee dat je een kast die berekent is om de optimale weergave te geven in een hand omdraai gepoort te maken?!

Ik zie twee dingen; Je hebt hier heel goed over nagedacht en toevallig is het in jouw geval zo dat het optimale volume voor gesloten gelijk is aan het optimale volume van gepoort. Of je rommelt maar wat aan. ( :-\ )



Voor de rest: Erg mooi bouwwerk!!! Ziet er zeker weten goed uit. Lekker stevig zoals het hoort.  :)

DennisG

#90
Ha Michiel,

Ja zeg..........natuurlijk heb ik er goed over nagedacht :o

De kast is ontworpen op een netto inhoud van 50 liter voor de Eton 11". Uitgaande van een volledige vulling met glaswol betekent dit een virtueel volume van zo'n 60 liter. Dit levert een Qtc op van 0,57. Perfect!!

Stel nu dat het toch een basreflex systeem, ala de originele Eidolon, wordt. Vanzelfsprekend heb ik dan de dezelfde 50 liter tot de beschikking. De vulling met glaswol blijft vanzelfsprekend achterwege, dus effectief blijft 50 liter, 50 liter. En dat is..... perfect. De poort zou een 75mm dikwandige PVC pijp worden. Uitgaande van een afstemfrequentie rond de 27Hz wordt de pijp 28cm lang. Daar heb ik met de plaatsing van de tussenschotten weer rekening mee gehouden. -3dB in de vrije ruimte komt met een dergelijke pijp op ongeveer 35Hz te liggen.

Zoals je ziet...... ik heb er over nagedacht.  ;D

Groet,
Dennis

michiel

Ik had eigenlijk ook niet anders verwacht!!! ;)

Rob_Dingen

Hoi

Ik zou ondertussen echt de naam Eidolon wijzigen want je hebt helemaal niets van het systeem overgenomen als alleen de looks.
De Eidolon kast is bewust te groot 75 liter voor een basrefelx en uitgevoerd met een hele lage afstemming namelijk 19Hz.
En als je een beetje weet van akoestiek vult de luisterruimte de gekregen afval voorbeeldig aan tot een vlakke frequentie karakteristiek.

Rob

DennisG

#93
Ha Rob,

Helemaal niets van de Eidolon vind ik persoonlijk wat overdreven, alhoewel ik natuurlijk wel met je eens bent dat we het hier niet over een directe kloon hebben. Maar toch... de units zijn op de middentoner na hetzelfde. De middentoner komt daarbij wel uit de stal van Thiel. De looks zijn inderdaad identiek. En ook voor wat betreft de constructie zijn de overeenkomsten eenvoudig te vinden. De verschillen zijn echter ook groot. Eens.

Om even inhoudelijk op jouw reactie in te gaan. Ik weet dat in de review van Hi-Fi News gesproken wordt over een volume van 75 liter. Daarnaast is in het artikel aangegeven dat de baffle op sommige plaatsen tot 15cm dik is. Ga je echter terug rekenen, uitgaande van de buitenmaten van de kasten, kom je echter op geen enkele manier uit op 75 liter. Probeer maar........

Het effect van akoestiek is mij bekend. Vandaar dat ik in mijn vorige post ook spreek van -3dB op 35Hz in het vrije veld.

Ik heb mij weer voldoende verdedigd naar mijn idee. Wellicht dat jouw volgende post iets constructiever kan........

Groet,
Dennis 



Rob_Dingen

Hoi

Ik wil je werk echt niet afkraken en ik heb al heel veel zitten rekenen met de kast inhoud van de eidolon en de afval daarvan en dan kom ik ook rond de 75 liter uit ben er ook al lang mee bezig.
Er zijn meer merken die Thiel gebruiken en een matrix in hun kast hebben.
In iedergeval je laag afstemming is anders en je hebt een andere unit als midden dus heb je in mijn ogen een totaal andere speaker met een ander karakter.
Dit alles houd niet in dat je geen mooie speaker aan het bouwen bent maar het is totaal geen eidolon.

Rob

DennisG

Ha Rob,

Zoals ik al aangaf.... ik kan mij op zich wel vinden in wat je zegt. Het gaat echter, zoals zo vaak, om de verpakking van de boodschap.

Je maakt mij overigens wel nieuwsgierig naar jouw plannen. Heb jij meer zicht op hoe de Eidolon daadwerkelijk in elkaar steekt?

Groet,
Dennis   

Peter Schut

Ik wil me graag even mengen in dit gesprek.
Mijn laatste zelfbouw project was een Avalon kloon (alleen de kast dan)
Het was een gesloten kast met netto 70 liter inhoud, de laag unit was de Eton 11".
Ik gebruikte Dynaudio midden hoog, met 6dB filters.

Hoewel de defenitie en resolutie fantastisch was in het laag, had deze 120kg zware reus een zeer bescheiden laag fundament. Iets wat ik prefereerde omdat ik vaak last had gehad met ongedefinieerd wollig laag.
En beter een beetje minder LF dan er last van te hebben.......... todat de Eidolons arriveerde.........
Nou dat is iets heel anders, Ik had opeens informatie (ik praat over muziek geen films) waarvan ik het bestaan niet wist.
Echter, het rendement van die Eidolons ligt veel lager. (nu met 800W aan 4 Ohm en dat gaat goed, De Sphinx Project 18 die ik daarvoor had was wat krap)

Ik denk dat die extra LF extensie niet alleen uit die poort komt, maar op een of andere manier ten koste van het rendement is gegaan.
Als of het filter een Horizontale lijn legt op de transfer curve, waardoor het lijkt alsof je meer laag hebt, maar wat voorheen op -9dB lag ligt nu op -3dB. Nu ben ik dan ook verslaafd aan dat fundament, wat zeer zeer belangrijk is voor het totale beeld.

Het is maar een theorie!



Rob_Dingen

Hoi Peter

Dat de eidolon meer laag heeft zit inderdaad in het filter namelijk iedereen vergeet het baflestep effect waardoor de woofer onder de baffle step 6dB zachter gaat spelen.
Als je dat dus niet compenseert met de filtering in het midden heb je zeker met de afstemming van de Eidolon dus een dun laag.
De meeste speaker ontwerpen van zowel D.I.Y als fabrikanten houden geen rekening met dit fenomeen en gebruiken ook een zo vlak mogelijke laag  tot -3dB waardoor dit soort ontwerpen een deuk hebben tussen ongeveer 100Hz en 600Hz wat een zeer belangrijk stuk is en een bult onder de 100Hz.
Peter zoals ik begrijp heb jij de Eidolon?
Ik heb hem al een paar keer mogen beluisteren maar zou er ook eens graag aan willen meten is dat mischien mogelijk?
Zeker de imp is interessant om te weten.

Dennis ik ben er wel mee bezig maar moet waarschijnlijk een 1/2 jaar op de C79 wachten dus ben nog niet echt fanatiek.

Rob

Bart_M

#98
Quote from: Rob_Dingen on December 21, 2004, 13:16:48
Dat de eidolon meer laag heeft zit inderdaad in het filter namelijk iedereen vergeet het baflestep effect waardoor de woofer onder de baffle step 6dB zachter gaat spelen.
Als je dat dus niet compenseert met de filtering in het midden heb je zeker met de afstemming van de Eidolon dus een dun laag.
De meeste speaker ontwerpen van zowel D.I.Y als fabrikanten houden geen rekening met dit fenomeen en gebruiken ook een zo vlak mogelijke laag tot -3dB waardoor dit soort ontwerpen een deuk hebben tussen ongeveer 100Hz en 600Hz wat een zeer belangrijk stuk is en een bult onder de 100Hz.

Is dit niet te meten met een meetmic?
Hoe kan je dit compenseren? Ga je op 3 punten de output drukken om zo weer een vlakke lijn te krijgen?

Dat gaat je dan waarschijnlijk wel rendement kosten...

Bart_M