YAMAHA- VS DENON AMPS

Started by Bryan, June 20, 2002, 13:36:38

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Bryan

Hi,

Ik heb een vraag, ben namelijk van plan een nieuwe amp te kopen, maar zit te twijfelen, misschien dat jullie me hiermee kunnen helpen. Ik wil namelijk de nieuwe amp van YAMAHA DSP-AZ1(http://www.yamaha.co.jp/english/product/av/index.html) halen maar zit ook te twijfelen of een DENON(welke denon weet nog niet) misschien beter zal uit komen omdat ik ook van plan bent om de dvd speler(DVD2800MK2) van denon te kopen.
Is die van YAMAHA wel een goeie keuz?

Grtz...
:)

J.A.F._Doorhof

Ik ben niet zo gek van Yamaha, vindt het vaak wat te schel.

Maar ik ken die versterker zelf niet.

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

MdB

QuoteIk heb een vraag, ben namelijk van plan een nieuwe amp te kopen, maar zit te twijfelen, misschien dat jullie me hiermee kunnen helpen. Ik wil namelijk de nieuwe amp van YAMAHA DSP-AZ1(http://www.yamaha.co.jp/english/product/av/index.html) halen maar zit ook te twijfelen of een DENON(welke denon weet nog niet) misschien beter zal uit komen omdat ik ook van plan bent om de dvd speler(DVD2800MK2) van denon te kopen.

Je twijfelt, waarom? Je weet nog geen eens welke Denon versterker je op het oog hebt!

QuoteIs die van YAMAHA wel een goeie keuz?

Zeer zeker! Yamaha versterkers zijn meestal scherp geprijst t.o.v. de andere merken. Vergelijk de prijzen maar van de dsp-z1 en de Denon av1sr. Prijsverschil is groot maar er is verschil tussen wat je krijgt.

Conclusie: de Yamaha is zijn geld waard en een aanrader voor die specifieke prijs. Zoek je een iets duurdere versterker dan is de Denon je vriend.

De combinatie van de DVD en versterker is persoonlijk en raad je aan dit uit te proberen of te beluisteren bij je verkoper.

Succes

garmtz

Ik heb eigenlijk maar 1 advies: ga luisteren!

Over het algemeen klinkt een Yamaha behoorlijk analytisch (of gewoon scherp, het is maar hoe je er tegenaan kijkt) en de Denon vol (of wollig, het is maar hoe je er tegenaan kijkt)...

Wat beter bij je luidsprekers en smaak past is alleen te ontdekken met een luistertest.

Qua features is de Yammie trouwens wel LOADED, maar of je het ook allemaal gebruikt...

Spacebass

Ik denk inderdaad dat maar weinig mensen al die Features gebruiken! (Maar ja, als je dit zegt zal er vast wel iemand zijn die er wel mee loopt te pielen  ;D )

Hadden ze de ontwikkelingskosten in 7.1 of een lagere prijs kunnen stoppen, of management/kwaliteit als bij de MC-12 van Garmtz  ;)

garmtz

Tja, Yamaha kan het gewoon niet maken om NIET al die features te leveren. Daarvoor is het merk gewoonweg te commercieel in de markt geplaatst. De Lexicon MC-12 is ook LOADED met features, maar die zijn vrijwel allemaal nuttig en bruikbaar.

Maar op zich is het niet eerlijk, om een Yamaha DSP-AZ1 met een MC-12 te vergelijken... Ze bevinden zich in een totaal ander (prijs-)segment.

Luk

#6
Quote from: garmtz on June 20, 2002, 22:01:39Ik heb eigenlijk maar 1 advies: ga luisteren!

Over het algemeen klinkt een Yamaha behoorlijk analytisch (of gewoon scherp, het is maar hoe je er tegenaan kijkt) en de Denon vol (of wollig, het is maar hoe je er tegenaan kijkt)...

Wat beter bij je luidsprekers en smaak past is alleen te ontdekken met een luistertest.

Qua features is de Yammie trouwens wel LOADED, maar of je het ook allemaal gebruikt...

Ik heb zelf de DSP AX1 en ben daar zeer tevereden mee,
ik ken ook iemand met een Denon en naar mijn mening is de Denon suk beter voor muziek,maar voor films vind ik Yamaha niet onder doen terwijl die stuk goedkoper is.

Gr. Luk

p.s. Als ik geld goenoeg had zou ik de Denon kopen.
Arcam AVR390 processor 7.3.4||3x Parasound HCA-3500 & HCA-1206 || 7 x Audiolab Fidjol || 4 x Audiolab Minax Super (Atmos) || 2 x Zyklop TL Subs & Mirage BPS-150i || TW-5000 ISF || LG 65C16 Oled || Zappiti One SE 4k HDR || RaspbPi4 OSMC Kodi UHD HDR

SiR-ROUND

Waar ik van baal is dat Yamaha nu ook al aan die champagne goudgekte mee gaat doen... >:(

Over de rest van het design nog maar te zwijgen...

Ik denk dat mijn volgende decoder geen Yammie meer zal zijn...

(Ik heb nu een DSP A1)

En ja, die DSP modes gebruik ik nooit...

Bryan

Hi,

is die DSP mode dan niet goed voor de sound als je het gebruik, want die zorg toch voor extra nagalm(3D-effect) zoals die zogenaamde virtual rears.

 ???

J.A.F._Doorhof

Alles dat virtual is, is niet goed  ;D.

De Enhanced modes van Yamaha zijn gewoon veel te kunstmatig. Je kunt beter gewoon normal gebruiken.

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

SiR-ROUND

Ja, nagalm...

Noem het maar een irritante echo...

En de extra front speakers heb ik ook nooit echt waardevol gevonden helaas... Maar misschien heb ik daarvoor nooit de juiste instellingen gevonden...

Dus gewoon 5.1 normal modes...

MdB

Quoteis die DSP mode dan niet goed voor de sound als je het gebruik, want die zorg toch voor extra nagalm(3D-effect) zoals die zogenaamde virtual rears.

De DSP mode's van Yamaha is een verzameldoos van geluidsinstellingen waardoor het idee krijgt alsof je in een bepaalde ruimte bent. Deze instellingen kan jezelf aanpassen doordat dit als instelbare items in het DSP-menu zit en dit is nou precies het voordeel t.o.v. andere commerciele apparaten de "zogenaamde virtual rears" welke dit NIET kunnen.

Het mooie aan instelbare items is dat JIJ dit kan veranderen aan JOUW smaak of je nou nou wel van houd of niet. Dolby 5.1 of 6.1 of 7.1 surround gaan van hetzelfde principe uit alleen is dit zodanig opgenomen dat dit zo hoort. Yamaha DSP geeft hetzelfde effect alleen is de muziekopje CD hier niet voor opgenomen.

Er zijn mensen die van mening zijn dat iedere verandering aan het orginele geluid taboe is. En nu ga ik tegen de schenen van verschillende schopen ;D dit is een ontkenning van wat in werkelijkheid in iedere concertzaal, hometheater, badkamer, enz... gebeurt. Ga maar eens je muziek afdraaien in de badkamer, zeker te weten dat het anders klinkt en je kan het nog mooi vinden ook.

Hopelijk dat dit helpt om je beslissing te nemen welke versterker je koopt. De reden naar mijn idee dat je toch een Yamaha koopt is dat de Yamaha precies in je budget valt. ;) De Yamaha is geen verkeerde keuze.

Ik heb zelf vanaf 1985 Yamaha apparaten en toen al Dolby prologic en Tri-field DSP programma's. Vanaf dat moment dus ook die typische front luidsprekers welke door andere commerciele nu pas als hoogte luidspreker wordt ontdekt. Ik kan met recht spreken dat Yamaha op dit punt gewoon voorloopt in de vernieuwingen.
TRi(3)-field? Yamaha en Meridian.
Quad(4)-field? Yamaha.
Hoogte luidsprekers? Let maar op dit wordt de nieuwe standaard. Misschien niet zoals Yamaha dit voorstelt maar wel een afgeleide hiervan.

Op dit moment bezit ik een DSP-AX1.

QuoteHadden ze de ontwikkelingskosten in 7.1 of een lagere prijs kunnen stoppen, of management/kwaliteit als bij de MC-12 van Garmtz

Er moet wat te wensen zijn maar een betere en meer mogelijkheden met het management/kwaliteit plus iets meer aandacht aan het ontwerp van de eindversterker zou deze versterker tot een topper maken.

Succes

J.A.F._Doorhof

Sorry voor de opmerking, maar dit is een beginners fout waar Yamaha heel slim op in speelt.

Wat was hun slogan ook weer:
"Speel het af zoals het opgenomen is, dus emuleer exact de soort omgeving waar het opgenomen is met onze geavanceerde DSP's" (heb ook veel Yamaha gehad vroeger).

Wat ze hier zeggen stinkt bijna iedereen in, maar is meer een 1+1=4 opmerking.

LET OP.
Een opname IS gemaakt in een Jazzclub, dat betekend dat ALLE informatie van DIE Jazzclub al IN de opname aanwezig is, als JIJ dus goede speakerplaatsing en speakers gebruikt zul je ZONDER DSP's PRECIES DIE Jazz club horen, met alle galmpjes en weerkaatsingen. Als je Yamaha's (of whoever's) DSP's gaat gebruiken dat gaan de kleine subtiele galmpjes en reflecties van de originele opname verloren en blijf je zitten met het idee dat Yamaha heeft van HUN Jazz club.

Zelfde geldt voor stadiums of kerken. Sommige klassieke opnames uit kerken klinken totaal anders dan andere opnames uit andere kerken. Op een goede set kun je herkennen dat de ene opname de andere niet is, of juist dat de ene opname in dezelfde ruimte moet zijn opgenomen als de andere (extreem voorbeeld).

De enhanced mode van Yamaha.
Hiervoor worden de 2 frontspeakertjes oa gebruikt.
Wederom geldt hier dat het origineel te niet gedaan wordt. Ik heb maandenlang ALLEEN maar enhanced en 70mm geluisterd, en toen tot de conclusie gekomen dat ik een betere receiver wou hebben. Ik heb de toen een losse pre-amp en eindversterker gekocht, en aangezien de losse pre-amp GEEN enhanced mode hadt, en ik toch wou vergeleken met de Yamaha, heb ik de Yamaha op STD gezet. en weet je wat me opviel.............................
De Yamaha klonk STUKKEN beter, alles dat ik niet meer mooi vondt aan de yamaha (het zweverige en galmige/metalen geluid) was als sneeuw voor de zon verdwenen en ik hield een gortdroge strakke soundtrack over met diepe bas, en goed verstaanbare stemmen...... Tja, mischien had ik wel een paar maanden langer met de Yamaha kunnen draaien (DSP-A1) als ik dit eerder had gedaan.

Maar nu de hamvraag ?
GEBRUIK jezelf de DSP's, of vindt je het gewoon cool dat ze erop zitten ?
En heb je wel eens GOED geluisterd zonder de DSP's ?

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Bryan

Hi,

Ik test nu met een sony receiver die ook DSP hebt, ben laatst gaan luisteren met de dsp op cinema B mode(voor actie film), daarvoor had ik het altijd op virtual cinema B(dsp mode ook voor actie film maar dan met virtual rears erbij), kwam erachter dat bij cinema B de stem meer naar voren komt en heeft ook meer power.
Me receiver hebt ook een mode A.F.D oftewel Auto Format Decode, deze mode decodeert de signalen zoals hij gecodeerd is, dus zonder enkele nagalm of effect toe te voegen.
Ik vind die mode niet echt mooi klinken, want hij klonk nogal dof, dus ben maar bij cinema B gebleven.
Ben best tevreden met de dsp mode die de sony biedt, maar dit komt misschien omdat ik gewend bent geraakt, want luisterde namelijk alleen met DSP modes.
AVI ADM9.1 feat. SqueezeBox Duet

Erik

#14
Ik kan wel mijn ervaringen vertellen met de yamaha RX520. Maar houdt die ver in je achterhoofd. Het is geen review, meer een mening van een critische gebruiker.

Op film gebied heb ik absoluut niets te klagen, perfect helder geluid en toch vol.
Op muziek gebied vind ik hem toch iets te hoog, schel. Alsof alles net 1 oktaaf te hoog is (ik verzin de opmerking ter plekke). Maar misschien ligt het aan de speakers (GALE G20).
DUS ik blijf me nu af vragen, hoe zou het geklonken hebben met een Denon, zou dat echt gescheeld hebben, was ik dan wel tevreden geweest?

Wat betreft luisteren, luisteren in de winkel heeft mijn inziens alleen zin als je luisterkamer exact op hun demo ruimte lijkt. Al mijn speakers die ik na urenlang luisteren en testen had gekozen (met identieke versterker, zelfde kabel). Bleken thuis totaal anders te klinken (lees slechter) dan in de winkel.

DSP vind ik altijd leuk om even een paar dagen te proberen en mee te experimenteren. Daarna nooit meer aangeraakt.
"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life."
- Winston Churchill

garmtz

#15
De Denon zal een stuk warmer klinken dan de Yamaha met muziek denk ik zo...

Henk

Ik ben net overgeschakeld van Yamaha naar Denon (maar dan wel eentje in een hogere prijsklasse). De receiver zal nog niet helemaal ingespeeld zijn maar hij klinkt een stuk anders dan de Yamaha.

Ik had vroeger wat titels die inderdaad vrij schel klonken en die klinken nu een stuk beter.

Michiel

Op marktplaats zag ik een Yamaha E580 tekoop. Wil ik wel hebben om filmpjes te kunnen kijken. Echter, hoe meer ik me erin verdiep, hoe onduidelijker het allemaal wordt.
Ik zie allerlei berichten over upgrades, verschillende geluidsstandaarden... Is het handig om dit ding aan te schaffen of niet?
Hij wordt overigens tussen mijn Voor en Eindversterker geplaats.

Dank voor evt. duidelijkheid,

Michiel

J.A.F._Doorhof

Bekijk voor jezelf wat je wilt.
Als je genoeg hebt aan de mogelijkheden die hij biedt dan is het toch genoeg ?
Als je meer wilt zoals bv multichannel DVD-A/SACD zorg dan voor een 5.1 input, kijk je veel LD's met PCM tracks of video dan is DPL-II een echte aanrader.

Er is niet een blauwdruk te geven voor alle wensen.

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Spacebass

Even een vraagje:
Ligt het "schelle" van de Yamaha aan de Pre of de eintrap.. ik heb er zelf niet zo'n last van, en probeer te achterhalen of dit komt doordat ik een andere externe eindbak gebruik.
Ik lees dit steeds vaker...
(ik zou het kunnen testen maar misschien weten jullie het)

J.A.F._Doorhof

Toevallig heb ik dat een keer getest, toen ik van de DSP-A1 naar de TAE9000ES en ADA toe ging.

En het licht aan beide, hoewel de eindbakken een hele grote invloed hebben zover ik me kan herrineren.

Maar toen ik de eindbakken wisselde voor de ADA viel me al direct op dat de ADA MEER hoog produceerde maar veel softer (niet zo schreeuwerig), toen de Sony TAE-9000ES op de ADA ging was ik nog iets schels kwijt, maar de Sony is van zichzelf al behoorlijk aggressief dus waar het zwaarte punt echt ligt weet ik zo niet, maar ik gok voor 70% op de eindversterkers.

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

shit_happens1

Quote from: Henk on June 23, 2002, 18:46:16Ik ben net overgeschakeld van Yamaha naar Denon (maar dan wel eentje in een hogere prijsklasse). De receiver zal nog niet helemaal ingespeeld zijn maar hij klinkt een stuk anders dan de Yamaha.

Ik had vroeger wat titels die inderdaad vrij schel klonken en die klinken nu een stuk beter.

Hoi Henk,

Welke Denon heb jij aangeschaft..?

MvrGr,

Sylvester

Henk

Quote from: shit_happens1 on July  2, 2002, 16:59:56Welke Denon heb jij aangeschaft..?

Ik heb voor de AVR-3802 gekozen (die in Duitsland voor iets aanvaardbare prijzen te koop is...).

Dirk

Ik heb een Yamaha AZ 1 vergeleken met een Denon AVC A1SR in stereo (hele andere prijsklasse overigens) en vond dat die Yamaha niet veel onderdeed aan de Denon. De Denon klonk wat warmer maar de Yamaha klonk analytischer, wat ik persoonlijk erg mooi vind. Ik heb de twee amps op een stel T+A TCI 2 E speakers beluisterd.
Als ik voor de beste koop zou gaan kies ik toch voor de Yamaha want die is erg goed voor die scherpe prijs.

Het is maar hoeveel je bereid bent uit te geven voor een heel erg klein verschil in geluidskwaliteit voor veel meer geld.

J.A.F._Doorhof

Hi,

Vergis je niet in het verschil.
Yamaha met films is goed, maar met muziek zul je in betere luistersessies toch veel gaan missen in vergelijk met Arcam, Marantz of Denon.

De winst aan hoge tonen die je denkt te horen pakt vaak anders uit bij langere sessies.

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"