"ongewone" ruimte inrichten als HT

Started by OscarTango, October 18, 2004, 23:12:43

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

OscarTango

Hello,

ik heb thuis reeds een HT in de woonkamer geintegreerd, maar zou tzt een nog beschikbare ruimte gaan omvormen tot dedicated home theatre. De ruimte is echter wat ongewoon van opzet, en zou daarom wat gedachten horen van mensen over de akoestiek.... De ruimte ligt als tweede verdiep onder een zadeldak. De binnenkant van het dak is geissoleerd en gestuckt... De vloer ( nu komt het ) is niet gesloten rondom... wat bedoel ik daarmee ? Zie tekening...het grijze is een open verbinding naar de benedenverdieping. Wat gaat dat akoestisch geven ? Kan ik het open laten ( wat wel apart is, en wat ik dus ook leuk vind ), of zou ik dit dicht maken. Let wel, aan de voorkant kan dit niet, dus de bovenkant van de tekening ( het noorden ) zal altijd open blijven.

Sim2 Domino20,
Marantz DV6600
Marantz SR7500
Wharfedale Diamond 8.4, centre en 8.1 als surround

Arno P

#1
Volgens mij kun je alle kanten op...np... ;)...bij mij was het ook niet een mooie rechthoekige ruimte (die overigens voor de akoustiek een stuk ongunstiger zou zijn als een afwijkende vorm...)

patrick_vdb

Hi,

Een rechthoekige ruimte is niet zondermeer ongunstiger voor de akoestiek dan een niet-rechthoekige ruimte, voor een rechthoekige ruimte is zelfs 'gemakkelijker' een akoestische berekening en voorspelling te maken dan een on-rechthoekige ruimte.

Wat de 'open' vloer gaat doen voor de akoestiek laat zich moeilijk raden, er kan energie uit de ruimte dus de onderliggende ruimte zal zeker mee bekeken moeten worden. Het veiligste is natuurlijk gewoon meten ;)

Mvrg

Patrick


Hoekstra

Hey,
Ken dat probleem, ik zit ook te dubben van hoe en wat betreft het inrichten van een dedicated HT ruimte.
Ik zou het open laten... vind dat wel mooi denk ik, alleen weet ik niet wat het met het geluid zal doen.
Nadeel is wel dat iedereen in het huis dan bijna mee geniet als je een film zit te kijken.... Boeien :-) moeten ze verplicht
altijd meekijken.

Succes met je keuze!

Gr. Alex

Rappie

Weet niet of je samenwoont of een gezin hebt ofzo ? En wat er op de benedenverdieping is (een huiskamer ?)
Anders zit inderdaad iedereen continu mee te genieten ...
Eigenaar van Paulthé

OscarTango

ja, had ik misschien wat meer uitleg moeten geven. De ruimte onderin is een foto-studio... Dit deel van het huis ligt eigenlijk "langs" de living ( beneden ) en een (ongebruikte ) slaapkamer bovenin. We hebben een L-vormig huis, en dit deel is het uiteinde van het langste deel van de L.

Het geluid gaat inderdaad naar beneden weg kunnen. Nu, dat levert in pricipe geen hinder op voor de foto-studio, als mijn vrouw aan't werken is, zal ik waarschijnlijk niet direct een filmpje gaan kijken, dat doen we het liefst met zijn 2.

We hebben geen kinderen, en dat blijft de eerste 30 jaar nog wel zo, dus daar hoef ik geen rekening mee te houden.

Wat ik me afvroeg is of het geluid niet gewoon gaat wegvloeien en dat je dus maar een mager klankje over zou houden. Als vloerbedekking zou ik een hoogpoliig tapijt willen...

Het liefst zou ik het open laten, lijkt me het mooiste, een beetje apart van een "standaard" inrichting, en daar hou ik wel van... maar als het geluid daardoor bagger is, moet het dicht....zit niks anders op dan. :'(
Sim2 Domino20,
Marantz DV6600
Marantz SR7500
Wharfedale Diamond 8.4, centre en 8.1 als surround

patrick_vdb

Hi OscarTango,

Zoals al gezegd, wat het gaat doen laat zich moeilijk voorspellen. Er gaat energie verloren dus wellicht dat je er wat meer in zult moeten stoppen om hetzelfde niveau te halen dan wanneer de ruimte geen 'open' vloer had.

Ik zou me er nu echter niet te druk om maken en de ruimte gewoon eens gaan gebruiken, beluisteren en wellicht meten als je de mogelijkheden hebt. Dit zegt je meer dan welke aanname dan ook ;)

mvrg

Patrick

Rappie

van de andere kant wordt er ook op veel manieren geprobeerd om reflecties te voorkomen, daar hoef je in ieder geval niks aan te doen  ;D (in die stukken dan)
Eigenaar van Paulthé

OscarTango

zo, effe een update :  ondertussen is besloten dat dit een gesloten kamer gaat worden. Dus de open stukken worden aan de zijkanten dichtgemaakt, en de voorkant wordt een grote wand, die dus het zicht naar buiten gaat wegnemen. Maar 't worrdt een HT, en wat heb je dan aan zicht naar buiten ? Precies...noppes  :)

Deze tekening toont hoe het vanbinnen ( dus bovenop dat "open" platform ) gaat uitzien. Ik zit nu met 1 probleem : ik heb geen idee hoe en waar ik de apparatuur en mijn DVD's moet plaatsen... links naast de chromen pijpen lijkt de uitgelezen plaats, maar daaronder lopen een boel ( stuk of 20 ) electrische leidingen. Moet ik daar van weg blijven, of is een afstand van 30 cm voldoende om aan het electromagnetisch veld te ontsnappen ? Welk effect zal dit op de rear speaker hebben ?

Het zou aan de ander kant, dus naast het trapje kunnen, maar daar moet ik dan een kast voor ontwerpen...zucht...ik weet het effe niet meer..soms denk ik de boel gewoon vooraan op de verhogingen te zetten, maar dan moet ik weer zover naar voren lopen...

Enfin, ik hoop op frisse ingevingen van jullie zijde  ;D
Sim2 Domino20,
Marantz DV6600
Marantz SR7500
Wharfedale Diamond 8.4, centre en 8.1 als surround

JorY

waarmee heb je dat getekend? ziet er namenlijk zeer goed uit en ik ben op dit moment ook aan het tekenen en dergelijke maar dan gewoon in 2d op papier...

OscarTango

www.sketchup.com .... kun je een trial versie downloaden. Via google kun je makkelijk een serial nummer vinden...

Succes...
Sim2 Domino20,
Marantz DV6600
Marantz SR7500
Wharfedale Diamond 8.4, centre en 8.1 als surround

VlisChris

Ik zie dat je alles als los component gemaakt hebt ;D
Je speakers, je bank, je projector.
Ziet er netjes uit. Ook een leuk progje om mee te werken he :)
Ik ga er komende week weer verder mee werken 8)
Arguing with a genius is difficult.
Arguing with an idiot is impossible.

OscarTango

Da's fijn allemaal, dat jullie de tekening leuk vinden, maar enige ideeen over hoe/waar ik mijn apparatuur/DVD's zou opstellen ?  :P
Sim2 Domino20,
Marantz DV6600
Marantz SR7500
Wharfedale Diamond 8.4, centre en 8.1 als surround

Arno P

Apparatuur zou ik links achter de bank zetten in de hoek

OscarTango

#14
Zouden de stroomleidingen geen invloed hebben op de weergave ? Pas op, ik zat met hetzelfde gedacht, hoor...vroeg me alleen af of het kwaad zou kunnen. Of bedoelde je voor die verhoging ? Dat zou kunnen.... en dan een rack voor de DVD's op de verhoging.... mja, mja...nie schlecht...  8)
Sim2 Domino20,
Marantz DV6600
Marantz SR7500
Wharfedale Diamond 8.4, centre en 8.1 als surround

Arno P

Inderdaad voor de verhoging een rack dat gelijk komt met de verhoging dan stoort het ook niet bij het film kijken

OscarTango

#16
Zoiets ?  het rack komt op de tekening iets lager dan de verhoging, maar je moet nog 10 cm bij de vloer tellen. Dat is nu nog beton, moet nog wat op komen ( chappe en vloerbekleding )...

Ik vind dit wel wat hebben... waarschijnlijk dat er aan de andere kant van de deur dan ook een rack voor DVD's moet komen, of gewoon een kast om de "vlakheid " van die hoek wat te breken...

Sim2 Domino20,
Marantz DV6600
Marantz SR7500
Wharfedale Diamond 8.4, centre en 8.1 als surround

Arno P

#17
Ik zou em recht met de rug tegen de muur zetten, schuin is wat minder strak

OscarTango

#18
Kan ook, ja...stond ie eerst ook, maar dan vond ik het zo in een hoekje weggedrukt. Maar bedankt voor de ingeving  8)

Ps : de DVD schappen bieden plaats aan 295 DVd's...zoveel heb ik er nog geeneens... ;D
Sim2 Domino20,
Marantz DV6600
Marantz SR7500
Wharfedale Diamond 8.4, centre en 8.1 als surround

Sjors

Quote from: OscarTango on February 12, 2005, 16:23:44

Ps : de DVD schappen bieden plaats aan 295 DVd's...zoveel heb ik er nog geeneens... ;D

Nog niet  ;) maar als je 'dadelijk' (weet niet warneer je deze prachtige tekening wil gaan verwezeleken) dan worden er het er gauw meer, denk ik ;)

Complimenten Tim, dit kan niet mis gaan  8)


Groet, Sjors

Walter_PPK

Mooie ruimte! Ik zou wel de center zo hoog mogelijk onder het scherm plaatsen.
LG OLED55B8PLA | Marantz SR7013 | Martin Logan Sequel II fronts | Martin Logan Logo's center | Martin Logan Scenario rears | KEF HTS2001 Atmos | 4x18" IB subwoofer

OscarTango

#21
Dat komt wel in orde, ik was te lui om nog een standaard te tekenen  ;D
Sim2 Domino20,
Marantz DV6600
Marantz SR7500
Wharfedale Diamond 8.4, centre en 8.1 als surround

OscarTango

zo, hier wat foto's van de ruimte hoe ie nu is. Die beugel waar de rollen papier aan hangen is gisteren geplaatst... deze wordt in de muur ingewerkt. De benedenverdieping doet dienst als foto-studio, vandaar de achtergrond-rollen.

Op de eerste foto zie je waar de grootste wand moet komen, de tweede toont wat ik bedoelde met die electrische leidingen en de derde toont het dakraam ( waarvan er 2 zijn, en welke verduisterd worden ) en onderaan de opening die nog dicht wordt gemaakt. Ik zal nog een SketchUp file toevoegen waar je wat meer een overzicht krijgt hoe het in zijn werk moet gaan...

Sim2 Domino20,
Marantz DV6600
Marantz SR7500
Wharfedale Diamond 8.4, centre en 8.1 als surround

OscarTango

Sim2 Domino20,
Marantz DV6600
Marantz SR7500
Wharfedale Diamond 8.4, centre en 8.1 als surround

OscarTango

Sim2 Domino20,
Marantz DV6600
Marantz SR7500
Wharfedale Diamond 8.4, centre en 8.1 als surround