bouwen van subwoofer

Started by superleo7, July 12, 2004, 09:59:35

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

SiR-ROUND

Quotesir-round
Die 8cm was bedoelt de wand diktemaar dat begreep je vast wel.

Eh... Ja hoor...

De kast van Eric is wel erg extreem. Ik vond de mijne al zwaar. Het moet ook nog praktisch blijven.

Jean Pierre

Quote from: Erik van Voorst on July 13, 2004, 11:59:27
.....

Hmmz, ik wil het eingelijks niet vragen omdat ik waarschijnlijk al het antwoord weet... (dat je hetn iet wil geven). Maar in het begin van dit topic (of andere over subwoofer bouwen) las ik: "waarom bouwen? svs sub is in zelfde prijs klasse en is veel beter" (iets in die richting ;)) en daarom wou ik toch vragen: Als je beide subs in gleijke ruimte zet, welke klinkt dan beter ? voor muziek en film (apart of samen)


ps sorry dat dit beetje offtopic is

Walter_PPK

Hmmm die Focal 15K driver is mooi maar voor hetzelfde geld heb je (bijna) een Tumult, die in een gesloten kast makkelijk even hard kan. (ok je hebt iets meer vermogen nodig :) ) Ach het zal allebei vast niet verkeerd klinken.
LG OLED55B8PLA | Marantz SR7013 | Martin Logan Sequel II fronts | Martin Logan Logo's center | Martin Logan Scenario rears | KEF HTS2001 Atmos | 4x18" IB subwoofer

FFF

Mijn subbie.



Je moet gewoon kijken wat je wil, je kan een sub opgebouwd met een focal of eton niet vergelijken met een sub die een beukende unit als een tumult gebruikt.

Ik heb zelf een sub met de focal 11" (11k7512).

Ik ben er best tevreden mee, hoewel ik er over denk om voor film nog 2 brutere gesloten subjes er bij te maken, focal is heel leuk met muziek, en het voegt in mijn huidige set zeker wel muziek toe, alleen wil je op zeer brute wijze een film kijken dan kan je beter voor ee andere units kiezen, (zoals de adire audio shiva, of eventueel een tumult, (bij die laatste is een zeer krachtige en uiters stabiel, tot 1 a 2 ohm versterker nodig, anders had ik die nu hier staan :() Alleen die brute krachten zijn niet gemakkelijk te integreren met de snelheid van je huidige weergevers, daarom mijn suggestie om voor meerdere units te gaan, zeker bij films.

De grote van de kast is van gigantisch belang, alsmeden de opbouw en als je een bass relex systeem gebruikt het formaat van de BR-pijp.

Walter_PPK

#29
Mooie sub FFF! De Tumult zal in een 60 liter kast (Q=0,7) een minimale impedantie van 3,3 Ohm hebben bij 90hz. Aangezien de Tumult bij een Hz of 60 gebruikt zal worden en een high pass filter geen slecht idee is bij 20 hz zal het impedantieverloop effectief minimaal 5,6 ohm zijn. Correct me if I'm wrong. De Tumult zal ieg een lagere groupdelay hebben.

Je zou bv de tumult in een 116liter kast kunnen steken met een br pijp welke afsluitbaar is zodat het een lage Q gesloten systeem wordt. Best interresant.

De Tumult heeft ook XBL2 techniek wat ook best een indicatie is van de kwaliteit.

Krunk jij hebt toch een Tumult? Als ik ooit eens geld genoeg heb.... :)
LG OLED55B8PLA | Marantz SR7013 | Martin Logan Sequel II fronts | Martin Logan Logo's center | Martin Logan Scenario rears | KEF HTS2001 Atmos | 4x18" IB subwoofer

Bart_M

Ik heb idd de Tumult. Nog nooit zo'n goede woofer gehoord.
Op dit moment in een basreflex testkast, maar ik heb 2 18" passives binnen. Dit ga ik nu proberen.
De basreflexpijp stond zo te blazen bij heftige scenes dat je er bijna niet aan ontkomt om de passives te gebruiken.

Erik van Voorst (in memoriam)

#31
Quote from: yash on July 13, 2004, 17:29:28
Hmmz, ik wil het eingelijks niet vragen omdat ik waarschijnlijk al het antwoord weet...

Laten we zeggen dat ik als zelfbouwer (zoals iedere zelfbouwer ;)) vind dat ik de beste center......de beste sub........en straks de beste speakers ter wereld heb.........maar of JIJ wat aan die info hebt.......hahahahha :-X

Wat ik wel van mening ben is dat je gewoonweg ALTIJD goedkoper uit bent met een BETER product....

Vergeet niet dat je vaak je processor al hebt met een sub xover...dus je zoekt een prachtige woofer uit en bouwt een mooie sterke kast aan de hand van de specs en eventuele hulp van dit forum.
(heb je bv. geen x-over dan is een Thommessen submodele veel waar voor je geld)

Een commercieele sub moet daarna nog veel geld stoppen in...filter/reclame/vrachtkosten/opslagruimte/winst.

Buiten de kick van zelfbouw ben je mijnsinziens met het bouwen van een sub ook uitgestegen boven de
prestatie van "kant en klare" producten (even de extreme uitzonderingen daargelaten)  ;)
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

SiR-ROUND

Quote(heb je bv. geen x-over dan is een Thommessen submodele veel waar voor je geld)

Nou, dat kan ik beamen... Geweldig spul en zeer mooi afgewerkt. In een pikzwart HT wel last van de ultrabright blue led aan de achterkant.

;D

superleo7

Nou die sub zie er ook mooi eruit FFF.

Maar ik heb nog geen antwoord op mijn vraag wat betreft kast grote.
Als die eton of focal woofer in een kast komt die bv 2 keer zo groot is.
Kan dit en wat is dan bv de onder grens van de frequentie?
Of zit er gewoon een max aan wat kast grote betreft tov de unit?

Vraag over de versterker moduul kan deze ook via de speaker uitgang aangesloten worden? Dit omdat ik via mijn cd speler rechtstreeks naar mijn eindversterker ga.
Met mijn rel strata kon dit deze had hier voor een xlr plug.
 

Erik van Voorst (in memoriam)

http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?board=24;action=display;threadid=3170

Als je deze thread leest kom je (voor wat betreft de focal) wat meer te weten over.........

Een ideale inhoud voor de focal is 220 liter. De poort kun je op 20 Hz afstemmen.
Bij te veel liter inhoud verlies je de controle over de woofer...deze wordt o.a. in bedwang gehouden door de hoeveelheid lucht erachter (compliantie)
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

superleo7

Ok erik bedankt dat was wat ik graag wilde weten.
Dus wil ik groter moet ik meerdrivers gebruiken.
Ik heb dit op de cls forum  gezien dat ze twee grote towers met 4 woofers gebruikte.
Maar dat wordt dan wel ook wel weer kostbaar.

SiR-ROUND

En je maaginhoud wordt wat moeilijker binnen te houden met zo'n "punch".

;D

superleo7

Ja dat denk ik ook en verwacht dan wel andere problemen.

Erik is deze woofer ook te gebruiken in een gesloten kast?
En hoeveel liter zou de kast dan moetenwezen?

En om wat druk te voelen kan je de woofer dan beter downfire plaatsen of front .
Ik heb alleen wat ervaring met downfire principe maar had toen synthese 1 luidsprekers die ook druk konden leveren.
Of maakt het kwa druk voelen niet zo uit.

SiR-ROUND

Volgens mij is downfiring minder richtings gevoelig, maar front firing meer direct qua druk.

Erik van Voorst (in memoriam)

#39
Je kunt hem heel goed in een gesloten kast gebruiken...je moet fff de parameters opzoeken
ik dacht uit mijn hoofd zo een 270 Literkast.. .maar check het even.

Ik vind mijn sub in ieder geval een flinke druk geven......maar nogmaals dit is subjectief.....
ook het luisterniveau is behoorlijk van belang.

Ik kwam trouwens een klein reviewtje tegen van Garmt mischien heb je er wat aan.
Hij heeft trouwens nu ook een film bij mij gezien ik meen Brotherhood...

CITAAT"
Het resultaat van Erik heeft wel zin gehad: de sub klinkt formidabel. Je hoort heel veel "toon" en het geheel klinkt superstrak en vloeiend. Echt een audiofiel ding, zeer subtiel en rustig, maar met een onverwachte power als de muziek erom vraagt. Zou wat meer film nog moeten kijken bij Erik met de sub. Met muziek was het in ieder geval geweldig.
EINDE CITAAT"
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

FFF

Quote from: superleo7 on July 14, 2004, 09:10:27
Nou die sub zie er ook mooi eruit FFF.

Maar ik heb nog geen antwoord op mijn vraag wat betreft kast grote.
Als die eton of focal woofer in een kast komt die bv 2 keer zo groot is.
Kan dit en wat is dan bv de onder grens van de frequentie?
Of zit er gewoon een max aan wat kast grote betreft tov de unit?

Vraag over de versterker moduul kan deze ook via de speaker uitgang aangesloten worden? Dit omdat ik via mijn cd speler rechtstreeks naar mijn eindversterker ga.
Met mijn rel strata kon dit deze had hier voor een xlr plug.
 

Sorry dat ik daar niet zo heel duiidelijk in was.

De grote van de kast hangt zeker af van hoe laag de sub strax zal gaan, maar het is zeker niet zo hoe groter hoe beter, omdat je niet alleen rekening moet houden met hoe laag de sub gaat, maar ook met frequentie verloop.

Een bas reflex kast (dus met een pijp erin) kan vaak lager komen dan een gesloten systeem (dus de hele kast (lucht) dicht)

Het is juist de kunst om het juiste systeem (gesloten, basreflex, transmissionline etc.) te combineren met de juiste woofer in de juiste kast (grootte, demping etc.

Dan is de vraag hoe kom je daar achter, dat kan d.m.v. een simulatie uit te voeren met een programmatje, daarmee kun je in grote lijnen die hoe de woofer zich gedraagt in een bepaalde behuizing. op deze website kun je een programma'tje downaloden dat heet winISD(pro) en daarmee kun je een heel eind komen.

suc6.

SiR-ROUND

QuoteEen bas reflex kast (dus met een pijp erin) kan vaak lager komen dan een gesloten systeem (dus de hele kast (lucht) dicht)

Daarom heeft DDDAC de sub met een THommessen gebouwd die precies het afvallen van het laag met de Eton in een gesloten kast kan boosten tot een recht verloop tot meen ik iets van 20 Hz...

Bart_M

Maar wel tot een bepaald niveau.
Je moet oppassen dat je de boel niet laat clippen of overbelast.

SiR-ROUND

Idd...

Ik heb nog steeds met The Haunting dat de DTS track soms te veel enrgie in een bepaalde frequentie gooit (Nu wel inmiddels op goed luisterniveau maar weinig headroom over). Ik kan echter niet echt meten of de correctie tbv de kast goed staat. We hebben wel even gemeten met een spl meter, maar daar kwamen we niet echt uit.

De kast is een beetje zwaar om naar Speakerland te brengen.

Iemand in Grunnen met een meetsetje? ;D

FFF

Je hebt ontzetten dveel energie nodig bij dat hele boost gebeuren, (er is een formuletje voor, ik d8 bij +3dB 2 x zo veel vermogen (is ook 2x zo hard)) Dus als je op 100 watt speelt dan moet je er ineens 200 watt inpompen.

Ik heb zelf volgen mijdezezelfde thomessen als dddac, alleen ik probeer zoveel mogelijk ongecorrigeerd te werk te gaan.
En ik zit in een accoustisch zeer slechte kamer om wat laag op te wekken, (heb de focal al vaak tot het maximum gehad, waar die overigens prima tegen kan).

Een ideale sub is in mijn ogen een tumult, zeker voor films, het is dat ik er geen geschikte versterker voor had of voor een redelijke prijs kon vinden, anders stond die hier te spelen.

Een tumult voor Ht en 2 focals voor stereo, lijkt me ideaal.

Bart_M

#45
Ik moest het even een paar keer lezen:
Quotevolgen mijdezezelfde
;D

Er staat een goede versterker voor weinig te koop voor de Tumult in de Te Koop sectie.
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=17124.0

En de Tumult is tot nu toe nog de beste woofer die ik ooit gehoord heb.  :-X

FFF

Quote from: KrunK on July 15, 2004, 22:12:47
Ik moest het even een paar keer lezen:

;D

Er staat een goede versterker voor weinig te koop voor de Tumult in de Te Koop sectie.
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=17124.0

En de Tumult is tot nu toe nog de beste woofer die ik ooit gehoord heb.  :-X

Ik heb nu de focal en denk eraan om 2 shiva's (gesloten) erbij te maken (op m'n slaapkamer van 17 m2) maar misschien gooi ik de focal ook wel buiten of maak er 2, en dan 1 tumult voor ht.

Als ik de tumult nog eens goedkoop aantref zal het zeker gaan kriebelen, en zat te denken om die aan te sturen met een zelfbouw zap module versterker. (naar men zeggen kunnen die ook een boel leveren)

Sherwin

Beste FFF,

Why de focal eruit? Die tumult.. ja hij kan gruwelijk veel vermogen aan, lange slagen maken, druk verplaatsen.. maar zoals ik al eerder heb aangegeven hier op het forum; in de HT worden veel te lage en subsone frequente tonen gebruikt (waar je totaal niets aan hebt, of wat iets aan de beleving toevoegd) waardoor subwoofers gewoon voor 75% onnodig belast worden.

Zo heb ik een keer the matrix gekeken met een peerless XLS subwoofer, dit kon op redelijk geluidsniveau, maar er moest voorzichtig worden gedaan. Daarna is er muziek afgespeeld en dat ding had unlimited vermogen en reserves niet normaal.

Wat men nodig heeft is een goed actief filter wat men kan afregelen op bepaalde frequenties met bepaalde rolloffs. Hierbij is het ook nog eens zo dat een te kleine kast vaak teveel 'boosting' vereist waardoor de subwoofer driver onnodig veel op zijn sodemieter krijgt; grote kasten hebbe integendeel veel betere performance voor dezelfde diepgang en druk.. alleen dit wil de gemiddelde huisman (vaak met vrouw) niet in de kamer hebben staan.

Als ik jou was FFF, zou ik die focal sub volledig verkopen aan een muziek liefhebber, en zelf een sub maken met 2x FOCAL 13k's of 1x FOCAL 15k (die Eric v Voorst ook gebruikt).. dan kun je muziek en hometheater perfect combineren en kwaliteit behouden. De tumult kan ook, zal echt wel 'goed' klinken.. maar in verhouding zeker niet beter als hetgeen wat ik hiervoor beschreven heb.

Het lijkt alsof de 11K voor jou 'wel een leuke' woofer is.. in mijn configuratie vind ik het echt een staaltje 'high end' om het zo maar eens even uit te drukken, en ik kan qua muziek voor de gemiddelde huiskamer ontiegelijk tekeer gaan zonder enige vervorming of compressieverschijnselen e.d.

Mvgr, Sherwin

Walter_PPK

FFF je zei op de vorige pagina dat +3dB twee maal zo hard is. Dit is niet zo. +3dB is 2 x zoveel acoustisch vermogen maar voordat het geluid 2x zo hard lijkt is er al iets van 10dB bijgekomen.

Het mag dus duidelijk zijn dat er een shoot out georganiseerd moet worden tussen de 15K 8711 in een BR kast en een Tumult in een gesloten behuizing. Misschien nog een SVS erbij en dan neem ik m'n Shiva/PR15 mee  :)
LG OLED55B8PLA | Marantz SR7013 | Martin Logan Sequel II fronts | Martin Logan Logo's center | Martin Logan Scenario rears | KEF HTS2001 Atmos | 4x18" IB subwoofer

Erik van Voorst (in memoriam)

#49
Ik bemerk steeds maar weer dat er veel onderscheid gemaakt wordt tussen muziekbeleving en HT beleving bij het gebruik van een sub.

Ik ben het hier zelf dus niet mee eens.

Ik ervaar ook zeer mooie laagtonen met zeer veel definitie in een film:.....bv. een woestbeukende zee(Master and Commander) of een mooi opgenomen explosie (Swordfish)...of het verschuiven van grond (Toy Story) of een griezelig lage wervelstorm (Twister).

Dus mijn stelling is ga zoveel mogelijk voor kwaliteit en definitie ...met name als kastomvang compromisloos kan zijn.

Bij het bouwen van een sub zul je in het laagste laag geen enkel verschil bemerken of je nu een goede Adire of Focal neemt tenzij je sub (bewust) verkeerd (harder dan de overige speakers) calibreert.

Ook is een verkeerde subafstelling gehoormatig vrij snel vast te stellen als je bv. nauwelijks kunt horen wat er gezegd wordt in een dialoog....maar wel als er een dieptebom valt...en de gemeente moet daarna je opritje opnieuw bestraatten... >:D


Enfin dat is mijn stelling.... ;)
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!