Luisteren in het oosten bij Dick

Started by mmuetst, March 23, 2024, 22:44:40

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

mmuetst

Vandaag met de trein richting Enschede vertrokken om de set van Dick te beluisteren. 
Dick had mij aangeboden om mij op te pikken van het station. Dus werd ik netjes door een taxi zonder taxi bordje naar zijn appartement gereden. Aangekomen stond daar een stapel audio op de eettafel, klaar om via Marktplaats te verkocht te worden. Voor de TV stond de laatste aanwinst, de Advance Paris versterker. Mooie verschijning en in werkelijkheid vind ik hem er nog sjieker uit zien. Makkelijk te bedienen versterker en binnen een mum kon ik vanaf mijn telefoon de eerste blues de kamer in slingeren. WoW wat een mooi laag komt er uit deze T+A luidsprekers. Dick heeft voor koffie gezorgd met een lekker stukje gebak. Dat ging er wel in na de lange reis. Dick had me in de auto al gewaarschuwd dat hij momenteel extra huisdieren heeft. Een plaag met fruitvliegjes en geen idee waar die krengen van daan komen. We hebben de middag gezellig zitten te ouwehoeren en muziek geluisterd. Wat mij opviel bij deze T+A is dat de electrostaten best hoog zitten waardoor het soms lijkt dat de zanger/zangeres van boven komt. Vooral met zang val dit op.
Na een paar biertjes was het tijd om weer terug te gaan naar Utrecht en we zijn nog niet koud de straat uit of deze knurft komt er achter dat zijn jas nog bij Dick hangt  :nowink: 
Ik vond het een zeer geslaagde middag. Dick is natuurlijk van harte welkom om in Utrecht te komen luisteren . Ik had voor Dick nog wat lekkere biertjes mee genomen, wat blijkt, hij ook voor mij  ;)
Die "All Black" heb ik al zitten proeven, lekker hoor.
Geniet van Audio, maar betaal met mate.

vanzomereng

#1
Fraai verslag  :clapping:

By the way, verschoof het stereobeeld nog gedurende de luistersessies.
Hier bij mij thuis namelijk heb ik er veel last van, na wat speciale biertjes
gedronken te hebben  :wow:
Luidsprekers: B&W 702S2,  All-In-One: Atoll SDA300-Signature,
Blue-ray player: Denon DVD-3800BD

mmuetst

Nee, nergens last van. Maar we hebben gewoon een lekkere pils bij het luisteren gedaan en geen special biertjes.
Geniet van Audio, maar betaal met mate.

mmuetst

De set die ik beluisterd heb:
Versterker:
Advance Paris Myconnect 250
Luidsprekers
T+A criterion TCI 2E
Geniet van Audio, maar betaal met mate.

Ohm Ivo

Toch n beetje karig verslagje hoor mmuetst! Valt er niet iets meer te vertellen over het geluid bij Dick? :)

Groet van Evert

mmuetst

Quote from: Ohm Ivo on March 24, 2024, 11:09:24Toch n beetje karig verslagje hoor mmuetst! Valt er niet iets meer te vertellen over het geluid bij Dick? :)

Groet van Evert
Oh ja hoor, die T+A criterion TCI 2E hebben een zeer mooi laag. Het wordt niet bonkerig, dus een mooi strak en aanwezig laag. Dat is zeker het gevolg van het transmissielijn systeem. Mid en hoog zijn ook mooi in balans. Zoals gezegd zitten de electrostaten tweeters zeer hoog in deze luidsprekers wat het effect heeft dat zang van boven komt. Ik zou deze luidsprekers (als je ze tegen komt voor een leuke prijs) zeker overwegen. Misschien dat ze nog beter uit de verf komen in een grotere ruimte. Als je wat verder van de tweeters verwijderd zit, dat het dan wat natuurlijker klinkt.
Dick is een goede gesprekspartner en daarom hebben we ook veel zitten kletsen ipv luisteren. De ruimte van Dick (zijn woonkamer) is qua akoestiek gewoon doorsnee, maar absoluut geen holle ruimte. Persoonlijk vind ik het lastig om een oordeel te geven na één luistersessie. Je zou dan toch een paar uur alleen intensief moeten gaan luisteren. Daarom snap ik heel goed dat jij je groen en geel ergerde dat die verkoper bij jou luistersessie aanwezig bleef in Porto.
Mijn grootste ervaring die middag was toch wel het laag van een goed ontworpen transmissielijn luidspreker. En ik heb nog wat nieuwe muziek leren kennen (hoe wel de meeste muziek van Dick ook al in mijn lijst "dat klinkt geil uit je luidsprekers", staat).
Geniet van Audio, maar betaal met mate.

Ohm Ivo

Kijk, dit bedoel ik. ;D
Dat fijne laag van een transmissielijn onderschrijf ik volledig. Kun je (of Dick) nog een schatting maken van hoever jullie van de speakers af zaten en hoever de speakers uit elkaar staan? Gewoon, ter beeldvorming...

Groet van Evert :)

mmuetst

Quote from: Ohm Ivo on March 24, 2024, 11:49:24Kijk, dit bedoel ik. ;D
Dat fijne laag van een transmissielijn onderschrijf ik volledig. Kun je (of Dick) nog een schatting maken van hoever jullie van de speakers af zaten en hoever de speakers uit elkaar staan? Gewoon, ter beeldvorming...

Groet van Evert :)
Denk een metertje of drie
Geniet van Audio, maar betaal met mate.

vanzomereng

Quote from: mmuetst on March 24, 2024, 11:34:09Oh ja hoor, die T+A criterion TCI 2E hebben een zeer mooi laag. Het wordt niet bonkerig, dus een mooi strak en aanwezig laag. Dat is zeker het gevolg van het transmissielijn systeem

Nee hoor...., dit is gewoon het resultaat van een goede luidspreker in het algemeen, i.c.m. versterker die de luidsprekers goed in de grip hebben, in een ruimte die geen issues in het laag geven.

Zou jij blind kunnen horen of een LS een transmissie lijn is  ;) 
Luidsprekers: B&W 702S2,  All-In-One: Atoll SDA300-Signature,
Blue-ray player: Denon DVD-3800BD

chansig

Nu ben ik weer benieuwd of dit de Dick is waar ik ooit (jaar of 15-20 terug) geweest ben, maar toen woonde hij in Spijkenisse. En had Carver speakers.

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Kwabbernoot

#10
Ja, dat is voor zover ik weet dezelfde. Hij is weer actief op Hififreaks.

Groeten...

mmuetst

Quote from: chansig on March 24, 2024, 14:05:14Nu ben ik weer benieuwd of dit de Dick is waar ik ooit (jaar of 15-20 terug) geweest ben, maar toen woonde hij in Spijkenisse. En had Carver speakers.

Gr. Hans
Ja, dat is dezelfde gastvrije Dick.
Geniet van Audio, maar betaal met mate.

mmuetst

Quote from: Kwabbernoot on March 24, 2024, 14:23:39Ja, dat is dezelfde. Hij is weer actief op Hififreaks.

Groeten...
En hififorum
Geniet van Audio, maar betaal met mate.

Kwabbernoot

Ah, daar kom ik nooit. Hififreaks trouwens ook niet meer. Grappig genoeg oa namens Dick. De laatste druppel zeg maar...

chansig

 :D

Ah oke. Nou dan weet ik dat ook weer.

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

mmuetst

Quote from: vanzomereng on March 24, 2024, 13:52:02Nee hoor...., dit is gewoon het resultaat van een goede luidspreker in het algemeen, i.c.m. versterker die de luidsprekers goed in de grip hebben, in een ruimte die geen issues in het laag geven.

Zou jij blind kunnen horen of een LS een transmissie lijn is  ;) 
Elke type luidsprekers ontwerp heeft zijn eigenschappen. Of dat nu basrefex, gesloten of transmissielijn is. Bij transmissielijn valt vaak het diepgaande laag op. Natuurlijk moet het wel een goed ontwerp zijn, anders gaat de vlieger natuurlijk niet op.
Geniet van Audio, maar betaal met mate.

mmuetst

Quote from: Kwabbernoot on March 24, 2024, 14:25:50Ah, daar kom ik nooit. Hififreaks trouwens ook niet meer. Grappig genoeg oa namens Dick. De laatste druppel zeg maar...
Mijn ervaring is dat ik Dick in het echt nog aardiger vind dan op het forum. En ik heb wel eens een meningsverschil met hem gehad. Dick beweerde dat een luidspreker dichter tegen de muur mag als de bas poort aan de voorkant zit van een luidspreker. Vroeger dacht ik dat ook, totdat iemand mij een duidelijk uitleg gaf dat dit een broodje aap is. Later zag ik nog een artikel van Dynaudio dat een poort achterin juist voordelen heeft (minder hoorbare poort resonanties).
Ach je bent nooit te oud om wat te leren denk ik maar zo.
Geniet van Audio, maar betaal met mate.

Mao

Quote from: chansig on March 24, 2024, 14:05:14Nu ben ik weer benieuwd of dit de Dick is waar ik ooit (jaar of 15-20 terug) geweest ben, maar toen woonde hij in Spijkenisse. En had Carver speakers.

Gr. Hans

Carver speakers? Toch niet die planar speakers van Carver. Zover ik weet is daar ooit eens 1 set naar Nederland gehaald door het bedrijf waar ik werkte. Maar als hij nu electrostaten heeft zou ik me dat wel voor kunnen stellen dat het dezelfde "Dick" is. 
Luidsprekers: JBL 4350 Studio monitoren Versterkers: McIntosh C2700 buizen voorversterker, McIntosh MC312 voor het laaag < 250Hz, McIntosh MC2152 buizen voor midden/hoog > 250Hz, Bryston 10B Electronisch Crossover
Marantz CD 17, Roon met NAS en Lumin U2 streamer. Custombuild Interlinks en Luidspreker kabels

mmuetst

#18
Quote from: Mao on March 24, 2024, 17:17:26Carver speakers? Toch niet die planar speakers van Carver. Zover ik weet is daar ooit eens 1 set naar Nederland gehaald door het bedrijf waar ik werkte. Maar als hij nu electrostaten heeft zou ik me dat wel voor kunnen stellen dat het dezelfde "Dick" is. 
Nee, het zijn hybride luidsprekers met electrostaten hoog en de rest gewoon met een conus (zoek het type maar op van T+A). Dick heeft ze voor een hele nette prijs op de kop wegennet tikken, zijn zeldzame luidsprekers op de Nederlandse markt.
Geniet van Audio, maar betaal met mate.

Kwabbernoot

Quote from: Mao on March 24, 2024, 17:17:26Carver speakers? Toch niet die planar speakers van Carver. Zover ik weet is daar ooit eens 1 set naar Nederland gehaald door het bedrijf waar ik werkte. Maar als hij nu electrostaten heeft zou ik me dat wel voor kunnen stellen dat het dezelfde "Dick" is. 

Ja, volgens mij wel die planar speakers. Daar heeft hij wel eens foto's van gepost.

Groeten...

Peerless Monster

Quote from: mmuetst on March 24, 2024, 15:12:11Mijn ervaring is dat ik Dick in het echt nog aardiger vind dan op het forum. En ik heb wel eens een meningsverschil met hem gehad. Dick beweerde dat een luidspreker dichter tegen de muur mag als de bas poort aan de voorkant zit van een luidspreker. Vroeger dacht ik dat ook, totdat iemand mij een duidelijk uitleg gaf dat dit een broodje aap is. Later zag ik nog een artikel van Dynaudio dat een poort achterin juist voordelen heeft (minder hoorbare poort resonanties).
Ach je bent nooit te oud om wat te leren denk ik maar zo.

Ik heb wel eens een lezing bijgewoond van Eelco Grimm die dat kon onderbouwen met een onderzoek met gewoon hele simpele metingen.
Classe Omega MKII | Audio Research SP-11 | ARC VT130SE | PS Audio BHK 250 | PS Audio P10 | PS Audio Perfectwave DSD DAC  | PS Audio Perfectewave Transport | Acoustat model one + one | Michell | Dual CS510 platenspeler

mmuetst

Quote from: Peerless Monster on March 24, 2024, 22:09:29Ik heb wel eens een lezing bijgewoond van Eelco Grimm die dat kon onderbouwen met een onderzoek met gewoon hele simpele metingen.
Wat kon hij onderbouwen?
Geniet van Audio, maar betaal met mate.

JoWa

Dat heeft te maken met het gedrag van lage tonen welk omnidirectioneel worden beneden x frequentie. Dan zakt de output een stuk in.
Luidsprekers in een infinite baffle hebben daar geen last van.
Luidsprekers tegen een achterwand dus ook minder.

De meeste luidsprekers hebben echter een aanpassing in hun filter om het omnidirectionele effect te verminderen.
Zet je deze tegen een achterwand aan, heb je te veel bas.
Intel NUC G10 - LMS / Qobuz - Luxman PD-291 - Marantz SA-KI Pearl - Sony UBP-X800M2 - Linn Akurate Katalyst DSM/3 - Dynaudio Focus 30XD - LG 75UN70706LD - Hifiman Ananda BT / B&O Beoplay HX

katwax

Quote from: JoWa on March 25, 2024, 08:58:23Dat heeft te maken met het gedrag van lage tonen welk omnidirectioneel worden beneden x frequentie. Dan zakt de output een stuk in.
Luidsprekers in een infinite baffle hebben daar geen last van.
Luidsprekers tegen een achterwand dus ook minder.

De meeste luidsprekers hebben echter een aanpassing in hun filter om het omnidirectionele effect te verminderen.
Zet je deze tegen een achterwand aan, heb je te veel bas.
Luidsprekers waarbij je kan instellen hoe dicht ze wel of niet bij de achterwand staan, kunnen volgens mij net verder van de achterwand als diegene waarbij er niets in te stellen is.
Door het omnidirectionele effect is zeker bij het laag de reflectie van de wand achter de speakers die voor verstrooing zal zorgen, door de afstand te verkleine verlaag je dan ook volgens mij de tijd tussen wanneer het directe geluid en het geluid van de reflectie je bereikt -> hierdoor blijft je laag strakker.

Dat is hoe ik het begrijp, maar kan er ook totaal naast zitten.
Stereo: Kii Three BXT System + Kii Control + Bluesound NODE (N130)
HT: Epson LS10000 - Xtrem Daylight 100"
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=112543

vanzomereng

Quote from: mmuetst on March 24, 2024, 14:23:44Ja, dat is dezelfde gastvrije Dick.

Vlgs. mij heeft Dick, het dick voor elkaar.  ;D
Luidsprekers: B&W 702S2,  All-In-One: Atoll SDA300-Signature,
Blue-ray player: Denon DVD-3800BD