Hulp met zwartweergave Jvc np5

Started by Sisirider68, March 16, 2024, 09:46:01

Previous topic - Next topic

0 Members and 2 Guests are viewing this topic.

Sisirider68

Sinds 1 jaar geniet ik van de fantastische beeldweergave van mijn Jvc np5 echter sinds ik na ongeveer 450 uur voor de 2e keer (1e keer na aanschaf) een autocal procedure heb uitgevoerd lijkt het zwart niet helemaal op orde te zijn. Wanneer de scène donker is zie ik weinig tot geen contrast in het zwart en alleen grijzige blokkerige vlakken. Indien de scène licht is met zwarte objecten zie ik wel de nuances in het zwart en is het contrast prima op orde. Zijn er mensen met een vergelijkbare ervaring en een evt. Oplossing buiten een professionele calibratie?

J.A.F._Doorhof

Sowieso altijd een dedicated calibratie laten uitvoeren. Wat je omschrijft kunnen meerdere dingen zijn

Check als eerste de brightness met een speciaal blacklevel test patroon.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

williams

Quote.   Sinds 1 jaar geniet ik van de fantastische beeldweergave van mijn Jvc np5 echter sinds ik na ongeveer 450 uur voor de 2e keer (1e keer na aanschaf) een autocal procedure heb uitgevoerd lijkt het zwart niet helemaal op orde te zijn. Wanneer de scène donker is zie ik weinig tot geen contrast in het zwart en alleen grijzige blokkerige vlakken. Indien de scène licht is met zwarte objecten zie ik wel de nuances in het zwart en is het contrast prima op orde. Zijn er mensen met een vergelijkbare ervaring en een evt. Oplossing buiten een professionele calibratie? 


Mocht je niet tevreden zijn met het resultaat van de Autocall dan kun je altijd terug naar je basis zoals de JVC uit de doos kwam .Dit kun je doen door de init file die Autocall gegenereerd hebt op je PC weer terug erin te zetten bij Autocall .
Je bent dan wel je kalibratie kwijt .
JVC NP-5   Marantz Cinema 40  ,B&W ct 7.5 /klipsch  atmos / REL ht1508
Stewart Studio Tech 130 G4  21/9 with masking  ,HTPC madVR  ,Apple TV4K
Dune HD solo 4k ,  Chord spm2400 ,Panasonic DMP-UB9000 ,Sony 55xe9305 ,Sonos playbar , Zidoo Zx9 , Pioneer CLD 925 , Panamorph DCR, Bluesound Node 2.

pameijer

Anthem MRX1120 | Sony UBP-X800M2 | Technics SL2000 + NAD PP2i | Apple TV 4K en Nvidia Shield en Vero V | Vu+ Duo2 | LG OLED55C7 | JVC X7900 met HDFury Integral2 en iVisions Cinema 4K 260 cm | AVI ADM9.1RS actieve speakers front en center + AVI DM5 surrounds en rears + 4x Micca M-8C Atmos + Rythmik E15HP sub en héél veel muziek!

vik

Is het vergelijkbaar met deze beelden?









Quote from: Sisirider68 on March 16, 2024, 09:46:01Sinds 1 jaar geniet ik van de fantastische beeldweergave van mijn Jvc np5 echter sinds ik na ongeveer 450 uur voor de 2e keer (1e keer na aanschaf) een autocal procedure heb uitgevoerd lijkt het zwart niet helemaal op orde te zijn. Wanneer de scène donker is zie ik weinig tot geen contrast in het zwart en alleen grijzige blokkerige vlakken. Indien de scène licht is met zwarte objecten zie ik wel de nuances in het zwart en is het contrast prima op orde. Zijn er mensen met een vergelijkbare ervaring en een evt. Oplossing buiten een professionele calibratie?
Mobiel: +31626102562 /WhatsApp
https://www.facebook.com/CineMikeBenelux

JVC- Sony- Barco-Trinnov- Lyngdorf- Lumagen- JBL Synthesis-JL Audio- Ascendo- Stewart- Adeo Screens-Screen Research-REL- Denon-Marantz-Arcam-Kef-M&K Sound- CineMike

Sisirider68

Bedankt alvast voor alle reacties, ik ben van het weekend weg (vanavond naar Hans Zimmer in oberhausen ;D ) maar zal komende week proberen wat foto's te maken, maar het lijkt meer het zwart dat op de voorgrond is!

Sisirider68

#6
Weet niet of het zichtbaar is maar het pak is meer blauwig dan zwart en op de andere foto zou de voorgrond ook meer zwart moeten zijn!IMG_0495.jpegIMG_0497.jpeg

Komt helaas niet zo goed over op de foto's

Sisirider68

Hier is de ellende pas echt goed te zien  :omg:
IMG_0498.jpeg


J.A.F._Doorhof

Ik zou adviseren hem te laten calibreren.
Dit herken ik niet van de JVCs die ik zie.

Je kan dat ook bij ons laten doen natuurlijk.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

vik

#9
Ik heb sterk het vermoeden dat er iets mis is gegaan met de JVC autocal kalibratie. De foto's die ik hierboven heb gepost zijn ook voorbeelden van mislukte pogingen bij een JVC X7900. Dit heb ik kunnen oplossen door een nieuwe meting uit te voeren. Het lijkt op een probleem met het gamma.

Welke sensor heb je gebruikt en welke handelingen heb je uitgevoerd?

Mocht je toch zelf willen experimenteren, dan staat hier de juiste handleiding.

Een ISF-calibrator kan dit prima oplossen met een beter eindresultaat dat is een feit  ;)
Mobiel: +31626102562 /WhatsApp
https://www.facebook.com/CineMikeBenelux

JVC- Sony- Barco-Trinnov- Lyngdorf- Lumagen- JBL Synthesis-JL Audio- Ascendo- Stewart- Adeo Screens-Screen Research-REL- Denon-Marantz-Arcam-Kef-M&K Sound- CineMike

Sisirider68

Het vreemde is dat wanneer ik de lamp op hoog zet het beeld is zoals het moet zijn? maar helaas is dat geen optie omdat ik redelijk dicht op de projector zit. Calibratie laten doen is idd de beste optie echter woon ik in zuid Limburg en vlgns mij altijd ver weg!? Misschien toch eerst nog een keer de autocal opnieuw doen of terug naar vorige modus en kijken of dat verschil biedt.

Richard70…

Wat is ver in dit kikkerlandje ?
Je neemt toch niet voor niets een NP5.
Dus hup dat ding in de auto en 200 km rijden . Dagje onderweg en hij is weer helemaal in orde toch ?
Beeld; JVC NZ7. Adeo Reference Grey. Processor; Lyngdorf mp40 Versterking. Arcam PA240 Arcam PA720.Speakers.Front M&K S150 Center M&K S150 Surround M&K S150 Atmos. 4 Klipsch inbouw. Subwoofer .Dual M&K X12
Bronnen; Oppo 203. Apple tv 4K.  Zidoo 1000.

vik

#12
Heeft je dealer dan geen mogelijkheden?

Ik kan mijn collega vragen of die tijd heeft maar dan moet je naar Simmerath Duitsland net voorbij Aachen. 

Quote from: Sisirider68 on March 23, 2024, 09:25:49Het vreemde is dat wanneer ik de lamp op hoog zet het beeld is zoals het moet zijn? maar helaas is dat geen optie omdat ik redelijk dicht op de projector zit. Calibratie laten doen is idd de beste optie echter woon ik in zuid Limburg en vlgns mij altijd ver weg!? Misschien toch eerst nog een keer de autocal opnieuw doen of terug naar vorige modus en kijken of dat verschil biedt.
Mobiel: +31626102562 /WhatsApp
https://www.facebook.com/CineMikeBenelux

JVC- Sony- Barco-Trinnov- Lyngdorf- Lumagen- JBL Synthesis-JL Audio- Ascendo- Stewart- Adeo Screens-Screen Research-REL- Denon-Marantz-Arcam-Kef-M&K Sound- CineMike

J.A.F._Doorhof

Het is inderdaad niet naast de deur, voordeel is wel dat je erop kan wachten en je dan zeker weet dat het goed is.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

riwi

#14
Quote from: Sisirider68 on March 23, 2024, 09:25:49Het vreemde is dat wanneer ik de lamp op hoog zet het beeld is zoals het moet zijn? maar helaas is dat geen optie omdat ik redelijk dicht op de projector zit. Calibratie laten doen is idd de beste optie echter woon ik in zuid Limburg en vlgns mij altijd ver weg!? Misschien toch eerst nog een keer de autocal opnieuw doen of terug naar vorige modus en kijken of dat verschil biedt.

Had je de iris wel vast gezet? niet op auto? tijdens de autocal meting.
Sowieso alles op neutraal (brightness color contrast) gamma correcties uit (neutraal), CMD uit, Iris vast en open, standaard gamma, sensor goed plaatsen richting doek.
Je kan de init file terug zetten (duurt wel lang, ongeveer een uur) en daarna nog een poging doen.

We hebben een keer bij williams (voor een andere gebruiker) de init file terug gezet omdat die projector allemaal rare dingen in beeld had na een autocal die was vastgelopen. Na terugladen was alles weer OK bij hem.

Het zou ook nog iets simpels als de video levels kunnen zijn dat dit veroorzaakt. Dwz 0-255 Full RGB of 16-235 Limited. Voor video is 16-235 wel gebruikelijk.

Als je met een PC speelt zou je het goed kunnen krijgen met 0-255, maar dat blijft lastig.

riwi

Nog een ideetje :
Heb je op de NP5 de 3.0 firmware geinstalleerd?
En heb je dan ook de nieuwe autocal software gebruikt? Want bij de nieuwe 3.0 firmware hoort ook de nieuwere autocal software.

https://www3.jvckenwood.com/english/download/pj202111_calibrationsoft-dl.html

Sisirider68

Quote from: riwi on March 28, 2024, 14:12:04Nog een ideetje :
Heb je op de NP5 de 3.0 firmware geinstalleerd?
En heb je dan ook de nieuwe autocal software gebruikt? Want bij de nieuwe 3.0 firmware hoort ook de nieuwere autocal software.

https://www3.jvckenwood.com/english/download/pj202111_calibrationsoft-dl.html

Thanx  Riwi daar heb ik idd niet op gelet, hoop van het weekend een nieuwe autocal te doen en zal ik eerst de nieuwe autocal downloaden (dacht dat idd niet gedaan te hebben) want ik heb wel de 3.0 erop staan!

maximus79

7.1.4 | Lexicon Mc-10 | 3x A*BNB Eindtrap| LCR: 3x A*BNB Cinemax18 actief | 4x M&K 750 surrounds | JVC N5 | KINGPIN Velvet Framed Screen VFS270-2:35.1 | 4x Boston Acoustics A25 (atmos) | Subs: A*BNB 2x 2x10 en Hoverboss | DIY Envy | Xbox Series X | Sony 4k X800 | Shield | ATV4k | Dune | TV: Sony 65x8505c | Bluesound Node 2

J.A.F._Doorhof

#18
Een paar dingen die je kan checken.

Zorg dat de iris volledig open staat en de meter optimaal gepositioneerd staat, vooral voor de lage output velden is dit echt essentieel.
Gamma run je meestal maar 1x als je het ook doet met de iris dicht krijg je vaak een flink blackcrunch.

JVC heeft moeite met de lagere levels bv 17.
Tegenwoordig word vaak de BT1886 gamma gebruikt en daarmee kom je net iets boven de 17 uit.
Maar dit moet je wel achteraf checken met de brightness.

Een autocal gaat wel automatisch maar is geen 123 oplossing.
Het is nog steeds verstandig dit te laten doen door een dealer die hier ervaring mee heeft.
Gewoon een autocal runnen zonder enige voorbereiding zorgt vaak voor veel grotere problemen dan de unit uit de doos heeft, we hebben hier JVCs gezien die het zwart level volledig dicht drukken, en het nadeel is dat zelfs met een factory reset je vaak niet de autocal gamma settings reset. Dit zorgt bij klanten vaak voor een eindeloze loop van fout op fout.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

riwi

Quote from: Sisirider68 on March 28, 2024, 20:11:18Thanx  Riwi daar heb ik idd niet op gelet, hoop van het weekend een nieuwe autocal te doen en zal ik eerst de nieuwe autocal downloaden (dacht dat idd niet gedaan te hebben) want ik heb wel de 3.0 erop staan!
Is het nog gelukt om het te verbeteren afgelopen maand?

Sisirider68

Ik heb een nieuwe autocal gedaan met de laatste software maar helaas nog niet het gewenste resultaat! Voor nu neem ik er maar even genoegen mee (twijfel ook of het van te voren ook was is me iig toen niet opgevallen) en als de mogelijkheid zich voordoet toch eens een professionele calibratie laten doen. Ik heb helaas ook nog niet veel tijd kunnen spenderen om verschillende content te testen en evtueel nog wat instellingen te proberen :closedeyes: