⚡️ Dedicated audiogroep; afgeschermde kabel of juist niet?

Started by Xander32, February 24, 2024, 06:41:28

Previous topic - Next topic

0 Members and 8 Guests are viewing this topic.

Xander32

Volgens mij heeft Rowdy bij jou die klus geklaard, toch?

Hij is inhoudelijk deskundig en daar vertrouw ik op.

Dat van die solid core kwam ik overigens ook tegen. En die Siemens Sitor en Furutech wdc zijn mij ook al geadviseerd.

Quote from: Mitch-- on February 26, 2024, 13:29:35Mag je wel Belden kabel (of in ieder geval een litze kabel) wel gebruiken tussen zekering houder en WCD? Naar mijn kennis mag niet dat, je moet tussen zekering houder en wcd solid core bekabeling gebruiken, voor verzekeringstechinsche aspecten, of zijn die regels inmiddels veranderd?

Ik heb igg een onafgeschermde solid core draka liggen in de kruipruimte, gemonteerd tussen een siemens sitor houder en furutech WCD, meer dan prima en vond ik de kosten van de upgrade meer dan waard, dus als je ook maar een kleine kans hebt dit te realiseren zou ik dat zeker doen!
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

Mitch--

Quote from: Xander32 on February 26, 2024, 15:55:40Volgens mij heeft Rowdy bij jou die klus geklaard, toch?

Hij is inhoudelijk deskundig en daar vertrouw ik op.

Dat van die solid core kwam ik overigens ook tegen. En die Siemens Sitor en Furutech wdc zijn mij ook al geadviseerd.


Jups, Rowdy heeft inderdaad hier de boel aangelegd, niets dan lof daarvoor! :)

Met de draka kabel die ik heb, de siemens houder en furutech wcd, plus de installatie door Rodwy heeft het mij denk ik uiteindelijk max 200/250 euro gekost (weet het niet meer exact maar veel zit ik er niet naast), was het voor mij meer dan waard  :clapping:
Harbeth Compact 7ES-3 40th Anniversary-Lejonklou Källa-Lejonklou Superkikkin-Lejonklou Tundra 2.5-Linn K400 'Lejonklou spec'

CZ79

Quote from: Mitch-- on February 26, 2024, 13:29:35Mag je wel Belden kabel (of in ieder geval een litze kabel) wel gebruiken tussen zekering houder en WCD? Naar mijn kennis mag dat niet, je moet tussen zekering houder en wcd solid core bekabeling gebruiken, voor verzekeringstechinsche aspecten, of zijn die regels inmiddels veranderd?

Ik heb igg een onafgeschermde solid core draka liggen in de kruipruimte, gemonteerd tussen een siemens sitor houder en furutech WCD, meer dan prima en vond ik de kosten van de upgrade meer dan waard, dus als je ook maar een kleine kans hebt dit te realiseren zou ik dat zeker doen!


volgens mij mag het wel, er is namelijk een verschil tussen draad en snoer. Bij draad dien je altijd gebruik te maken van adereindhulzen.
Versterking: Simaudio Moon Neo 240i
Bron: Simaudio Moon 180 MiND | Weiss DAC2
Luidsprekers: JBL Synthesis HDI-1600
Kabels: Black Cable | Grimm | Melodika

CZ79

dat dus wel een beetje, afgeschermd klonk bij mij altijd minder 'muzikaal', wat meer 'geknepen'. Dit is al wel een tijd geleden, maar sinds ik van de afscherming af ben gestapt heb ik het nooit meer teruggedraaid
Versterking: Simaudio Moon Neo 240i
Bron: Simaudio Moon 180 MiND | Weiss DAC2
Luidsprekers: JBL Synthesis HDI-1600
Kabels: Black Cable | Grimm | Melodika

addesmo

Omdat er een inductie kookplaat komt en de hele groepenkast er toch uit gaat, hier ook miv eind volgende week een aparte audio groep!
Ben benieuwd of het nog beter gaat klinken!

Spijkie

Quote from: addesmo on February 28, 2024, 14:19:50Omdat er een inductie kookplaat komt en de hele groepenkast er toch uit gaat, hier ook miv eind volgende week een aparte audio groep!
Ben benieuwd of het nog beter gaat klinken!

Ben benieuwd ! Welke materialen ga je gebruiken ?

Gr Spijkie
Lumin,audioquest, T+A 1100e,Cardas,Piega,Supra,Essential Audio Tools.

Xander32

Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

addesmo

Quote from: Spijkie on February 28, 2024, 14:38:12Ben benieuwd ! Welke materialen ga je gebruiken ?

Gr Spijkie
Ik heb al een zekering van De Groef. En ook al een "audiofiele" geaarde wandcontact doos. Merk onbekend.
De installateur zag mijn hifi installatie en was meteen enthousiast.
Kijk dat moet je hebben! Hij zou goede kabel leggen en alles met een aparte groep en aarde aansluiten.
Dus ik laat het aan hem omdat ik er o,0% verstand van heb😇

RZeemering

Nuc7i3 Roon ROCK server, Auralic Aries G1 streamer, Holo Audio Spring 2 level 1 DAC, Prima Luna Prologue Three voorversterker, Bryston 4bSST eindversterker, Driade Flow 405 kabels, Magnepan 20.1 speakers.

Xander32

Zelf heb ik er ook maar weinig verstand van, maar zou wel graag willen weten welke kabel men gaat leggen en waarom men voor die bewuste kabel kiest. En net zo betreffende de zekeringhouder en wandcontactdoos.

Quote from: addesmo on February 28, 2024, 16:31:10Ik heb al een zekering van De Groef. En ook al een "audiofiele" geaarde wandcontact doos. Merk onbekend.
De installateur zag mijn hifi installatie en was meteen enthousiast.
Kijk dat moet je hebben! Hij zou goede kabel leggen en alles met een aparte groep en aarde aansluiten.
Dus ik laat het aan hem omdat ik er o,0% verstand van heb😇
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

addesmo

Die zekering heb ik ooit zelf uitgezocht en de wandcontact doos heb ik op aanraden van Killian Bakker. Geen onbekende in de audio wereld, vooral analoog.
De kabel vind ik minder spannend. Hij zou een betere dan standaard meenemen. Proberen kun je ze toch niet. Net zoiets als dat je een element voor je draaitafel koopt 😅

Xander32

Er zijn legio mede forumleden die ons zijn voorgegaan en enigszins kunnen duiden welke verschillen ze ervaren voor en na de installatie van een x-kabel.

Quote from: addesmo on February 29, 2024, 08:27:40Die zekering heb ik ooit zelf uitgezocht en de wandcontact doos heb ik op aanraden van Killian Bakker. Geen onbekende in de audio wereld, vooral analoog.
De kabel vind ik minder spannend. Hij zou een betere dan standaard meenemen. Proberen kun je ze toch niet. Net zoiets als dat je een element voor je draaitafel koopt 😅
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

Mitch--

Quote from: Xander32 on February 29, 2024, 07:49:23Zelf heb ik er ook maar weinig verstand van, maar zou wel graag willen weten welke kabel men gaat leggen en waarom men voor die bewuste kabel kiest. En net zo betreffende de zekeringhouder en wandcontactdoos.


Ik zou het niet proberen dood te redeneren, gewoon een goede kabel (ala de draka die ik heb of andere), een degelijke zekering houder (zoals de siemens oid) en een goede en gangbare wcd.. dan zit je al een heel end in de goede richting..

Er zijn ook in het aanleggen van een groep zulke bizarre dingen te koop, zekeringhouders van 1k+  :-X , wcd's van puur engelen haar voor bizarre prijzen, tjsa klinkt allemaal leuk en smoelt wel lekker, maar gewoon goed en degelijk is meestal al 90% in de juiste richting van wat het kan worden.

Ik hoorde na de aanleg van de groep vooral een positief effect in toename van rust en openheid, daarom was het het zeker waard.

Kwa zekering kan je ook helemaal gek gaan en worden er bizarre dingen aangeboden, ik had een HFT Supreme3 tot ik een zekering kreeg, voor een fractie van de prijs van de HFT, en die minstens zo goed al niet beter klinkt, happy me :) 
Harbeth Compact 7ES-3 40th Anniversary-Lejonklou Källa-Lejonklou Superkikkin-Lejonklou Tundra 2.5-Linn K400 'Lejonklou spec'

addesmo

Quote from: Xander32 on February 29, 2024, 10:33:46Er zijn legio mede forumleden die ons zijn voorgegaan en enigszins kunnen duiden welke verschillen ze ervaren voor en na de installatie van een x-kabel.

Quote from: Xander32 on February 29, 2024, 10:33:46Er zijn legio mede forumleden die ons zijn voorgegaan en enigszins kunnen duiden welke verschillen ze ervaren voor en na de installatie van een x-kabel.

De een zegt wit, de ander zwart.....
Wat Mitch hier boven zegt snijd mijns inziens meer hout.

Xander32

Ik hou het bij gedegen, zeker geen "exotica", goed = goed.
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

Xander32

... maar het is nog maar de vraag of er een groep is aan te leggen.


Quote from: Xander32 on February 29, 2024, 15:33:38Ik hou het bij gedegen, zeker geen "exotica", goed = goed.
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

RZeemering

Nuc7i3 Roon ROCK server, Auralic Aries G1 streamer, Holo Audio Spring 2 level 1 DAC, Prima Luna Prologue Three voorversterker, Bryston 4bSST eindversterker, Driade Flow 405 kabels, Magnepan 20.1 speakers.

Spijkie

Quote from: addesmo on February 28, 2024, 16:31:10Ik heb al een zekering van De Groef. En ook al een "audiofiele" geaarde wandcontact doos. Merk onbekend.
De installateur zag mijn hifi installatie en was meteen enthousiast.
Kijk dat moet je hebben! Hij zou goede kabel leggen en alles met een aparte groep en aarde aansluiten.
Dus ik laat het aan hem omdat ik er o,0% verstand van heb😇

Hier hetzelfde, toevallig dat mijn installateur zei: wij werken met Supra en dat ik dat merk kende. Had hij een ander merk gezegd dan was dat ook prima geweest.

Lumin,audioquest, T+A 1100e,Cardas,Piega,Supra,Essential Audio Tools.

Xander32

Twijfel over of we een kabel krijgen naar de enige plek die beschikbaar is en of die plek wel geschikt blijkt 🙄

Lukt dat niet dan hoop ik dat iig de huidige wandcontactdoos te voorzien is van aarde 🤞🏻

Quote from: RZeemering on February 29, 2024, 18:49:38Waarom twijfel je er over Xander?
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

twani

Kosten nog geen 150 euro ooit eens.

Ergens 10 jaar terug of zo...

Moest ik het overdoen ging ik ook die 150 niet meer uitgeven.

Gewoon in de muur steken die zooi .

Wel eens geprobeerd om te wisselen tussen deze (Belden) audiogroep en rechtstreeks uit de muur.

Zero komma Zero verschil uiteraard.

addesmo

Jij bent toch wel een heel gelukkig man dat je al die verschillen niet hoort Twani  ;D
Maar diegenen die het wel horen hebben veel pech eigenlijk.
Hoewel, je hebt gelijk een hobby! Kost wat maar dat is met bijna alle hobby's zo toch?
Bovendien, zelfs al hoor je het niet, voor je gemoedsrust is het ook wel wat waard toch?

chansig



Vanuit de mazzel me ook wat meer op akoestiek gaan richten. Soms heb ik het idee dat ik ook weer pech ga krijgen. Maar gelukkig heb ik dan weer mazzel.

😂

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

twani

Quote from: addesmo on March  1, 2024, 07:51:52Jij bent toch wel een heel gelukkig man dat je al die verschillen niet hoort Twani  ;D
Maar diegenen die het wel horen hebben veel pech eigenlijk.
Hoewel, je hebt gelijk een hobby! Kost wat maar dat is met bijna alle hobby's zo toch?
Bovendien, zelfs al hoor je het niet, voor je gemoedsrust is het ook wel wat waard toch?

Je kunt pas volledig van muziek genieten als je dit soort bullshit achter je hebt gelaten.

Dát is pas gemoedsrust...

Betere, lees duurdere, kabels en meer van dat soort spul is er altijd wel, dus als je blijft focussen op dat facet van de muziekhobby zal er nooit gemoedsrust zijn...




twani


Xander32

Is vanuit regelgeving solid core verplicht? (als kabel van meterkast naar wandcontactdoos)
Of mag je stranded ook (in de muur door een buis) verwerken?


Indien het antwoord op die eerste vraag een 'ja' is, dan is dat al een eerste schifting.


Quote from: Xander32 on February 29, 2024, 10:33:46Er zijn legio mede forumleden die ons zijn voorgegaan en enigszins kunnen duiden welke verschillen ze ervaren voor en na de installatie van een x-kabel.

Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT