Beginnende thuis bioscoop

Started by Blockbuster, January 23, 2024, 12:04:54

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Blockbuster

Dag beste forum genoten.

Ook ik heb altijd een kinderdroom gehad, en dat is in het bezit zijn van een eigen HT ruimte :happy:
Nu sinds juli zijn mijn vrouw en ik in het bezit van onze nieuwe woning :thumbs-up: In onze vorige woning stonden alle speakers beneden in de woonkamer, wat natuurlijk voor veel mensen geen mooi aanzicht was.

Gelukkig heb ik onze nieuwe woning een mooie zolderruimte kunnen claimen om deze om te bouwen tot HT ruimte  :headbanging: Het doel is om de ruimte nu budget vriendelijk af te werken, en willicht over een jaar of 5 een grote upgrade te doen.

Echter wil ik tijdens het afwerken wel rekening houden met eventuele upgrades in de toekomst, zoals atmos etc.

Zelf dacht ik om de draagbalken van de zolderruimte allemaal los te maken en dan overal rubber tussen te monteren ivm trillingen. Maar daar verklaren de meeste mensen mij gek voor.

Nu dacht ik zelf op de underlayment vloer een farmacell vloer te leggen om deze te ontkoppelen.
Als wand naar de woning toe een metal stud muur te plaatsen met rubber.
Het plafond in het midden met z'n 40cm te verlagen met in het midden isolatie en afwerken met een zwarte doek.

Zelf ben ik in het bezit van de volgende onderdelen:

Receiver: Pioneer SC-LX901
Focal aria 926 L+R
Focal aria cc900 C
Focal aria 906 LA+RA
2x Monolith THX 15 Ultra V2
2x antimode 8033
Zappiti SE one HDR
audioquest rocket 11 L+C+R

Nu wil ik toch graag een beamer hebben met scherm. Echter twijfel ik tussen een nieuwe beamer voor ongeveer 500 euro. Of een oude goede beamer te kopen via de forum.


Wellicht dat mensen mij kunnen helpen.  :headbanging:

IMG-20230419-WA0018.jpg





Marco66

Welkom hier en mooie plannen!
Basis apparatuur is al zeker netjes om mee te beginnen.
Zou als ik jou was voor iets meer een nette betere beamer en scherm kopen tweedehands maar ligt uiteraard aan het budget.
Goede stoelen en leuke aankleding is ook mooi maar kan later ook.
Wel proberen om de ruimte ieg zo donker mogelijk te maken ivm lichtopbrengst van je beamer/scherm.Veel plezier vast!
Woonkamer: Marantz SC-7S1, AUDIOPHONICS AP300-S250NC, Auralic Altair, Totem Arro.
Ht: Classe Sigma SSP MK2 & AMP5, Totem Tribe 1 LCR, Totem Mite, M&K Sound V10, JVC DLA-X7900, Panasonic DP-UB9004, Dune HD Max Vision 4K, Lumene Movie Palace 92 inch

reza

Een nieuwe beamer voor 500?
Ik zou zelf voor een projector gaan, zeker met zo een mooie ruimte.
Maar dan moet je wel iets meer budget hebben.
Je kan hier misschien wel een mooie projector kopen maar dan ben je ook wel al 2K kwijt.

Beamer= een apparaatje van 2 kilo die je ook mee neemt naar je vrienden om voetbal op een 4 mt groot scherm te kijken. Of mee neemt naar de camping om daar de plaatselijke bingo te ondersteunen met beeld.
Een projector is: een apparaat van 10+ kilo wat je in een HT neer zet en daar voorlopig tot de volgende upgrade blijft staan en waar je geniet van het plaatje wat je er uit komt.
Dan weet je het verschil tussen een beamert en een projector :D
Jezus zegt :'' In het huis van mijn Vader zijn vele kamers''
Reza zegt : '' Kom dus naar binnen"

Blockbuster

Quote from: reza on January 23, 2024, 13:23:39Een nieuwe beamer voor 500?
Ik zou zelf voor een projector gaan, zeker met zo een mooie ruimte.
Maar dan moet je wel iets meer budget hebben.
Je kan hier misschien wel een mooie projector kopen maar dan ben je ook wel al 2K kwijt.

Beamer= een apparaatje van 2 kilo die je ook mee neemt naar je vrienden om voetbal op een 4 mt groot scherm te kijken. Of mee neemt naar de camping om daar de plaatselijke bingo te ondersteunen met beeld.
Een projector is: een apparaat van 10+ kilo wat je in een HT neer zet en daar voorlopig tot de volgende upgrade blijft staan en waar je geniet van het plaatje wat je er uit komt.
Dan weet je het verschil tussen een beamert en een projector :D

Haha ja bedoel projector, zeg het vaak verkeerd. Maar 2k voor nu vind ik teveel geld voor een projector. Het zijn aardig dure maanden aangezien wij ook sinds pas een kleine hebben  ;D

Blockbuster

Quote from: Marco66 on January 23, 2024, 12:47:36Welkom hier en mooie plannen!
Basis apparatuur is al zeker netjes om mee te beginnen.
Zou als ik jou was voor iets meer een nette betere beamer en scherm kopen tweedehands maar ligt uiteraard aan het budget.
Goede stoelen en leuke aankleding is ook mooi maar kan later ook.
Wel proberen om de ruimte ieg zo donker mogelijk te maken ivm lichtopbrengst van je beamer/scherm.Veel plezier vast!

Dankjewel ;D  Zelf zag ik deze beamer op de forum staan: sony vpl-hw65es dacht misschien zo iets.
Kwa bekleding gaat zker goedkomen. Als stoel / bank heb ik meerdere keuzes maar ik ga tijdelijk voor deze electrische sofa  :headbanging: 

Richard70…

Zo'n HW65 is niks mis mee om te beginnen.
Hou er wel rekening mee dat je ook nog een scherm nodig hebt.
Die is net zo belangrijk als een projector, en kan ook nog aardig in de papieren lopen
Beeld; JVC NZ7. Adeo Reference Grey. Processor; Lyngdorf mp40 Versterking. Arcam PA240 Arcam PA720.Speakers.Front M&K S150 Center M&K S150 Surround M&K S150 Atmos. 4 Klipsch inbouw. Subwoofer .Dual M&K X12
Bronnen; Oppo 203. Apple tv 4K.  Zidoo 1000.

sandervg

Gave ruimte!! Heeft veel mogelijkheden. Laat je vooral niet gek maken... Het gaat niet om de apparatuur, maar om de filmervaring :). Als je met jouw spullen + 2e hands projector + zelf gemaakt scherm een leuke ruimte maakt, kun je 10x meer van je filmhobby genieten dan menig Nederlander.

Qua projector: ik zou zeker voor 2e hands gaan met je budget en ook hier: je hoeft echt geen duizenden euro's neer te tellen voor een leuke projector, maar 500K is wel een uitdaging. Het probleem is dat alleen de lampen al best kostbaar zijn (en vaak zul je direct op snel de lamp moeten vervangen als de projector al heel wat uren heeft gemaakt). En het nadeel is dat je dan een wat ouder model zult krijgen wat het risico heeft op defecten op termijn. Echter, een mooie Sony, Benq, JVC of Epson die 1080P weergeeft (geen 4K) voor 750 - 1000 euro zou zeker haalbaar moeten zijn lijkt me.

Scherm zou ik ik zelf maken als ik jou was: projectordoek kopen en zelf spannen. Als ik zie wat je plannen zijn om zelf met de ruimte te doen, zal dat geen probleem voor je opleveren (gewoon over een zelf gemaakte houten frame leggen, wat op spanning brengen en nietjes erin slaan).

Ik kan uit je tekst niet opmaken of je een aangrenzende buren hebt of dat het een vrijstaand huis is en dat je alleen wilt isoleren voor als je 's avonds film kijkt dat je andere gezinsleden niet stoort. Wat je motivatie ook is: hier zou ik dus niet op besparen. Dit wil je over 5 jaar niet opnieuw hoeven doen. Weet niet goed waarom je rubbers tussen de draagbalken zou willen doen? Het gaat volgens mij vooral om het ontkoppelen van muur en vloer (beton geeft het geluid veel meer door dan bv. hout). Weet ook niet goed waarom je het plafond wilt verlagen. Heeft volgens mij geen functionele reden? Vooral doen als je dat mooi vindt. Ik heb ook een HT ruimte op een soortgelijke zolder. Toen ik ging upgraden naar Atmos heb ik twee balken gemaakt tussen de twee schuine daken en daar m'n speakers aan opgehangen, dus daarvoor hoef je geen plafond te verlagen. Ik vind zo'n hoog plafond persoonlijk juist wel erg mooi.

Succes!
Stereo: Audio Note - 47 Labs - Auralic - Pel
HT: JVC - WLM - Velodyne - Arcam - Meridian

Shadowfox

Ga je ook nog je geluids akoestiek in kaart brengen? Zou ik persoonlijk eerst doen voordat ik allerlei spullen in huis haal.
Voor de rest een mooie ruimte  :thumbs-up:

Blockbuster

Quote from: sandervg on January 24, 2024, 10:04:52Gave ruimte!! Heeft veel mogelijkheden. Laat je vooral niet gek maken... Het gaat niet om de apparatuur, maar om de filmervaring :). Als je met jouw spullen + 2e hands projector + zelf gemaakt scherm een leuke ruimte maakt, kun je 10x meer van je filmhobby genieten dan menig Nederlander.

Qua projector: ik zou zeker voor 2e hands gaan met je budget en ook hier: je hoeft echt geen duizenden euro's neer te tellen voor een leuke projector, maar 500K is wel een uitdaging. Het probleem is dat alleen de lampen al best kostbaar zijn (en vaak zul je direct op snel de lamp moeten vervangen als de projector al heel wat uren heeft gemaakt). En het nadeel is dat je dan een wat ouder model zult krijgen wat het risico heeft op defecten op termijn. Echter, een mooie Sony, Benq, JVC of Epson die 1080P weergeeft (geen 4K) voor 750 - 1000 euro zou zeker haalbaar moeten zijn lijkt me.

Scherm zou ik ik zelf maken als ik jou was: projectordoek kopen en zelf spannen. Als ik zie wat je plannen zijn om zelf met de ruimte te doen, zal dat geen probleem voor je opleveren (gewoon over een zelf gemaakte houten frame leggen, wat op spanning brengen en nietjes erin slaan).

Ik kan uit je tekst niet opmaken of je een aangrenzende buren hebt of dat het een vrijstaand huis is en dat je alleen wilt isoleren voor als je 's avonds film kijkt dat je andere gezinsleden niet stoort. Wat je motivatie ook is: hier zou ik dus niet op besparen. Dit wil je over 5 jaar niet opnieuw hoeven doen. Weet niet goed waarom je rubbers tussen de draagbalken zou willen doen? Het gaat volgens mij vooral om het ontkoppelen van muur en vloer (beton geeft het geluid veel meer door dan bv. hout). Weet ook niet goed waarom je het plafond wilt verlagen. Heeft volgens mij geen functionele reden? Vooral doen als je dat mooi vindt. Ik heb ook een HT ruimte op een soortgelijke zolder. Toen ik ging upgraden naar Atmos heb ik twee balken gemaakt tussen de twee schuine daken en daar m'n speakers aan opgehangen, dus daarvoor hoef je geen plafond te verlagen. Ik vind zo'n hoog plafond persoonlijk juist wel erg mooi.

Succes!


Thnx!  ;D  Ja je hebt zeker gelijk! Voorheen stond het in de woonkamer, waardoor ik het niet volledig kon benutten aangezien de ramen het niet goed aan konden  :-X Nu wil ik in de nieuwe ruimte het zo inrichten dat het geen enkel probleem moet zijn om mijn systeem goed open te gooien zonder dat het heel het huis er last van heeft. Het gaat wel om een vrijstaand huis. Echter is heeft de helft van het huis een houten vloer, de andere helft beton.

Ik dacht rubber te monteren om zo trilling te verminderen. Echter ga ik sws een fermacell vloer leggen. En de wand naar de woning toe los te koppelen dmv metalstud.

Het plafon verlagen is misschien niet goed gezegd van mij. Ik wil daar boven in de nok isolatie stoppen, en dan afwerken met zwarte stoffe doek. Dan heb ik daar een basstrap, waar ik in de toekomst atmos speakers kan monteren.

Echter twijfel ik om de wanden af te monteren met fermacell gipsvezelplaat, omdat dit misschien voor te veel demping zorgt.

Kwa beamer en scherm, dacht ik nu redelijk budget vriendelijk voor een tijdelijke oplossing aangezien wij naast een nieuw huis ook nog een kleine hebben gekregen  :headbanging:

Blockbuster

Quote from: Shadowfox on January 24, 2024, 10:24:58Ga je ook nog je geluids akoestiek in kaart brengen? Zou ik persoonlijk eerst doen voordat ik allerlei spullen in huis haal.
Voor de rest een mooie ruimte  :thumbs-up:

Zou persoonlijk niet precies weten hoe ik dat moet doen  :-[  :-[  :-[ 
Dacht zelf beetje hier en daar lezen, en zo een middenweg te vinden  :blink:

Shadowfox

Hier heb je een foto van mijn linker en rechter speaker

Zoals je kan zien loopt het vanaf 300hz tot 3k op zn 400ms en daarna meer naar beneden.
Richtlijn is tussen de 500 en 300ms.
Dus als je alles gaat installeren maar de akoestiek is ruk kom je nog nergens.
 
Dit kun je onderzoeken met een laptop die je aansluit op je receiver. Dan heb je bijv een umik 1 nodig voor een meting.
Ik weet niet waar je woont anders kan ik daar evt mee helpen.

Blockbuster

Quote from: Shadowfox on January 24, 2024, 12:43:16Hier heb je een foto van mijn linker en rechter speaker

Zoals je kan zien loopt het vanaf 300hz tot 3k op zn 400ms en daarna meer naar beneden.
Richtlijn is tussen de 500 en 300ms.
Dus als je alles gaat installeren maar de akoestiek is ruk kom je nog nergens.
 
Dit kun je onderzoeken met een laptop die je aansluit op je receiver. Dan heb je bijv een umik 1 nodig voor een meting.
Ik weet niet waar je woont anders kan ik daar evt mee helpen.

Ooh oke ziet er voor mij nu nog als hoger wiskunde uit  ???  Maar sta er zeker wel voor open om te leren!
Zelf woon ik in Elshout Noord-Brabant.  ;D

Shadowfox

Quote from: Blockbuster on January 24, 2024, 13:10:26Ooh oke ziet er voor mij nu nog als hoger wiskunde uit  ???  Maar sta er zeker wel voor open om te leren!
Zelf woon ik in Elshout Noord-Brabant.  ;D

Ha heb in het verleden in drunen gewoond

Blockbuster

Quote from: Shadowfox on January 24, 2024, 13:57:54Ha heb in het verleden in drunen gewoond

Haha grappig  ;D waar woon je nu dan?

denoontje


Shadowfox

Quote from: Blockbuster on January 24, 2024, 17:21:58Haha grappig  ;D waar woon je nu dan?
[/quot
Quote from: Blockbuster on January 24, 2024, 17:21:58Haha grappig  ;D waar woon je nu dan?

Omgeving zwolle

Gerjan1994

Ik ben zelf ooit begonnen met een beamer van MP van 50 euro en toen een half jaar later een beamer nieuw gekocht optoma hd144x voor rond de 600 en echt veel plezier van gehad, destijds ook een uitklapbaar scherm dat aan de muur bevestigd was die ook niet zo duur was.
Maar we hadden wel lol en daar gaat het om.
Het hoeft niet zo duur te zijn gelijk, de meeste mensen hier zijn ook goedkoop en simpel begonnen en zijn al 10 tallen jaren bezig met de hobby.

Blockbuster

Quote from: Gerjan1994 on January 24, 2024, 21:46:06Ik ben zelf ooit begonnen met een beamer van MP van 50 euro en toen een half jaar later een beamer nieuw gekocht optoma hd144x voor rond de 600 en echt veel plezier van gehad, destijds ook een uitklapbaar scherm dat aan de muur bevestigd was die ook niet zo duur was.
Maar we hadden wel lol en daar gaat het om.
Het hoeft niet zo duur te zijn gelijk, de meeste mensen hier zijn ook goedkoop en simpel begonnen en zijn al 10 tallen jaren bezig met de hobby.


Ja daarom ;D De afwerking word al weer een dure grap dus budget word gwn even krap voor een beamer en scherm etc. Liep toevallig gisteren in de Mediamarkt. Daar stond een 100inch hisense voor 3000 euro. Dat word misschien in de toekomst ook nog wel een optie  :happy:

denoontje

Quote from: Blockbuster on January 25, 2024, 08:59:42Ja daarom ;D De afwerking word al weer een dure grap dus budget word gwn even krap voor een beamer en scherm etc. Liep toevallig gisteren in de Mediamarkt. Daar stond een 100inch hisense voor 3000 euro. Dat word misschien in de toekomst ook nog wel een optie  :happy:
[/quotkrijg je die wel boven >:D

Blockbuster

Quote from: denoontje on January 25, 2024, 12:39:29
Quote from: Blockbuster on January 25, 2024, 08:59:42Ja daarom ;D De afwerking word al weer een dure grap dus budget word gwn even krap voor een beamer en scherm etc. Liep toevallig gisteren in de Mediamarkt. Daar stond een 100inch hisense voor 3000 euro. Dat word misschien in de toekomst ook nog wel een optie  :happy:
[/quotkrijg je die wel boven >:D

Ja hoor, ik maak een luik in de vloer, zodat ik altijd grote speakers etc makkelijk naar boven en beneden kan doen  ::)

Blockbuster

#20
Kleine update:

Na veel wikken en wegen heb ik ons budget een stuk opgeschroefd.
Zo heb ik nu de JVC x7500 Projector met een 98'' projecta homescreen deluxe 0.6 inclusief frame gekocht via @Mediasluis  :headbanging:
Van de klant mocht ik ook de Sony ubp x800 4k blu-ray speler meenemen  :pompom:

Nu heb ik eigenlijk alle onderdelen, en kan ik beginnen met het afbouwen!  :headbanging:



Earth Angel

Ziet er goed uit! Ik heb zelf ook een budget HT en gebruik nog steeds sinds 2014 mijn eerste beamer Benq W1070 en projecteer op een witte muur. Nooit geen noodzaak gehad om dit te upgraden en ben nu bezig met mijn 2e beamer lamp.

Remco

Leuk hoor ;) ! En mooi dat je in 1 klap de projector, het doek en een 4K speler te pakken hebt! Weet je toevallig waarom dat projectiedoek maar een gainwaarde van 0,6 heeft?
HT ruimte: Zolder | Sonitus Acoustics |
Versterker/Bron: Marantz SR8012 CM Stufe1 | Oppo UDP-203 CM Stufe2 |
Luidsprekers 5.2.4 : Ascendo The6-P CM | Cabasse Eole-4 | Dual JL Audio E-112 |
Beeld: Sony VPL-VW360ES CM Stufe2 | Screen Excellence Enlightor Neo 108 inch 21x9 |

reza

Ik denk om het contrast te verbeteren  :D
Jezus zegt :'' In het huis van mijn Vader zijn vele kamers''
Reza zegt : '' Kom dus naar binnen"

Remco

Quote from: reza on February 14, 2024, 18:17:04Ik denk om het contrast te verbeteren  :D

Ja, die snap ik ;), maar daar is bij de JVC niet echt gebrek aan. Was gewoon benieuwd.
HT ruimte: Zolder | Sonitus Acoustics |
Versterker/Bron: Marantz SR8012 CM Stufe1 | Oppo UDP-203 CM Stufe2 |
Luidsprekers 5.2.4 : Ascendo The6-P CM | Cabasse Eole-4 | Dual JL Audio E-112 |
Beeld: Sony VPL-VW360ES CM Stufe2 | Screen Excellence Enlightor Neo 108 inch 21x9 |