rs232 poort

Started by The Foundation, June 9, 2002, 03:13:50

Previous topic - Next topic

0 Members and 2 Guests are viewing this topic.

The Foundation

waartoe dient de rs232 poort achteraan mijn reciever? (avc-a1se)

Met welke software kan ik eens een kijkje nemen in de versterker?



RuudG

De bedoeling was deze voor software updates te gebruiken, bv. een upgrade naar DPLII. Echter tot op heden is de poort niet gebruikt en de grote recente software upgrade voor de A1SE is tevens een hardware upgrade geworden omdat de nieuwe software niet kon draaien op de oude hardware. Dus of Denon ooit die RS232 poort gaat gebruiken, zal de toekomst moeten uitwijzen.

Groeten,

Ruud

The Foundation

ja er is ook nog een andere funktie , op de rs232 .
Het instellen en bedienen via pc...

Heb ook wat op avs gezocht ...maar dingen als Panja en crestron ken ik (ook) niet :P

Rob_Dingen

Hoi Antrax

Met de rs232 kun je bijv met AMX je versterker bedienen
AMX Creston zijn systemen om je huis te automatiseren door middel van afstands bediening
Dus voor je ht zou dat een soort super pronto zijn waar je met commando's via IR RF en rs232 bijv rechtstreeks je versterker aan kunt sturen
Het voordeel van dit soort systemen is dat je niet door de menu's hoeft te bladeren maar meteen iets kunt veranderen zoals links surround harder zetten zolang je de knop op de AB of besturings paneel hebt zitten

Rob

J.A.F._Doorhof

Als je de codes weet dan kan dit ook zonder het geld uit te geven voor AMX en Creston. Er zijn bepaalde omzetters waarmee je via je Pronto alsnog de RS-232 poort kan gebruiken.

Ik geloof dat Jaco daar mee bezig is.

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

RuudG

#5
Ik had even niet begrepen dat je dit wilde weten. Maar goed rs232 codes voor de USA versie AVR-5800 zijn hier te vinden:

http://www.denon.com/catalog/pdfs/DENON%20CONTROL%20PROTOCOL%20AVR-5800.pdf

Deze zullen toch ook wel werken voor de Europese A1SE? Nu begrijp ik uit diverse fora dat de AVR-5800 wel een recente firmwareupgrade nodig heeft om met de rs-232 codes te kunnen werken. Ik weet niet hoe dit zit met de A1SE.

De ondersteuning van Panja en Creston is voor de upgrade van de A1SE en de nieuwe A1SR versie aangekondigd. Ik weet niet of deze ook al bij de A1SE zullen werken. Er staat wel iets in de specs over een controller te gebruiken via de rs232 port bij de A1SE, maar ik meen me te herinneren dat dit niet goed werkte. Maar mijn geheugen laat me wel vaker in de steek  :D

Groeten,

Ruud

The Foundation

als ik het goed begrijp is het fiche die erop zit voor de lol ???

J.A.F._Doorhof

Wat bedoel je daarmee ?

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

eduard

rs232 is geen poort maar een protocol. Het 232 protocol geeft aan hoe oa de pin bezitting moet zijn en hoe de data transmissie moet lopen. Wel is wordt de db9 poort vaak gebruikt voor rs232  transmissie, er zijn veel verschillen protocollen met de rs aanduiding oa rs422 en rs485, rs530 en rs449. ;)

Luk

Hi,
ik heb zelf de Yamaha DSP AX1 en daar zit ook een rs-232 poort op,in de handleiding staat ``raadpleeg uw dealer voor de mogelijkheden en commercieele toepassingen`` ;D

Op de site van Yamaha staat er niks over.
Iemand een idee?

Kan ik zomaar een serieele kabel in mijn Yammie en computer prikken?

m.v.g.  Luk
Arcam AVR390 processor 7.3.4||3x Parasound HCA-3500 & HCA-1206 || 7 x Audiolab Fidjol || 4 x Audiolab Minax Super (Atmos) || 2 x Zyklop TL Subs & Mirage BPS-150i || TW-5000 ISF || LG 65C16 Oled || Zappiti One SE 4k HDR || RaspbPi4 OSMC Kodi UHD HDR

J.A.F._Doorhof

Vaak wordt dit gebruikt voor creston of AMX aansturingen.

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

MdB

QuoteHi,
ik heb zelf de Yamaha DSP AX1 en daar zit ook een rs-232 poort op,in de handleiding staat ``raadpleeg uw dealer voor de mogelijkheden en commercieele toepassingen``

Op de site van Yamaha staat er niks over.
Iemand een idee?

Kan ik zomaar een serieele kabel in mijn Yammie en computer prikken?

m.v.g.  Luk

Hoi Luk,

Ook ik heb een DSP-AX1 en heb op internet software gevonden om mbv een pc serieel de versterker aan te sturen. Op dezelfde site ook de geheime code om in het Servicemenu van de DSP-AX1 te komen.

Zie: http://www.omei.de/index1.html onder "software" en info bij YamahaControlCenter
Een nulmodem kabel gebruiken en alleen aansluiten als de versterker uitstaat.

Ik denk dat je nu heel blij wordt. :D Je kunt mij blij maken als je de service manual hebt van de DSP-AX1 en mij een copy kunt leveren tegen vergoeding. :)

Succes

Luk

Quote from: MdB on June 25, 2002, 22:21:46
QuoteHi,
ik heb zelf de Yamaha DSP AX1 en daar zit ook een rs-232 poort op,in de handleiding staat ``raadpleeg uw dealer voor de mogelijkheden en commercieele toepassingen``

Op de site van Yamaha staat er niks over.
Iemand een idee?

Kan ik zomaar een serieele kabel in mijn Yammie en computer prikken?

m.v.g. Luk

Hoi Luk,

Ook ik heb een DSP-AX1 en heb op internet software gevonden om mbv een pc serieel de versterker aan te sturen. Op dezelfde site ook de geheime code om in het Servicemenu van de DSP-AX1 te komen.

Zie: http://www.omei.de/index1.html onder "software" en info bij YamahaControlCenter
Een nulmodem kabel gebruiken en alleen aansluiten als de versterker uitstaat.

Ik denk dat je nu heel blij wordt. :D Je kunt mij blij maken als je de service manual hebt van de DSP-AX1 en mij een copy kunt leveren tegen vergoeding. :)

Succes

Wow,hiermee ben ik i.d.d. heel blij, ik heb helaas geen service manual :-\
Mocht ik ooit een tegenkomen,dan zet ik het wel op de forum.

Ik vraag me trouwens af of het mogelijk is om de software up-te loaden/upgraden zodat de ax1 DTS-ES descreet aan kan i.p.v. Matrixed en DPL II krijgt :D
Of is het te ver gezocht?
m.v.g. Luk
Arcam AVR390 processor 7.3.4||3x Parasound HCA-3500 & HCA-1206 || 7 x Audiolab Fidjol || 4 x Audiolab Minax Super (Atmos) || 2 x Zyklop TL Subs & Mirage BPS-150i || TW-5000 ISF || LG 65C16 Oled || Zappiti One SE 4k HDR || RaspbPi4 OSMC Kodi UHD HDR

MdB

QuoteIk vraag me trouwens af of het mogelijk is om de software up-te loaden/upgraden zodat de ax1 DTS-ES descreet aan kan i.p.v. Matrixed en DPL II krijgt
Of is het te ver gezocht?
m.v.g. Luk

Helaas, Yamaha doet hier niet aan mee. :'(
Er was sprake van om een update op de markt te brengen maar dan alleen voor de Japanse markt. Dit is teruggedraaid en hebben ze een nieuw model versterker uitgebracht nl. DSP-AZ1

Luk

#14
jammer :'(
Arcam AVR390 processor 7.3.4||3x Parasound HCA-3500 & HCA-1206 || 7 x Audiolab Fidjol || 4 x Audiolab Minax Super (Atmos) || 2 x Zyklop TL Subs & Mirage BPS-150i || TW-5000 ISF || LG 65C16 Oled || Zappiti One SE 4k HDR || RaspbPi4 OSMC Kodi UHD HDR

MdB

Quoters232 is geen poort maar een protocol. Het 232 protocol geeft aan hoe oa de pin bezitting moet zijn en hoe de data transmissie moet lopen. Wel is wordt de db9 poort vaak gebruikt voor rs232 transmissie, er zijn veel verschillen protocollen met de rs aanduiding oa rs422 en rs485, rs530 en rs449.

RSXXX is een manier om aan te duiden hoe je hardware matig gaat praten.

Protocol wil zeggen hoe je software matig gaat communiceren.

rs232, rs422 en rs 485 is bekend,nl.:

rs232 = signaal op spanningsnivo overbrengen.
rs422 = vierdraads signaal op stroomnivo overbrengen.
rs485 = tweedraads signaal op stroomnivo overbrengen.

Wat is rs449 en rs530? Optical of coax ofzo?

ArteX

 ;D

De Rs232 poort en of protocol zit op vele apperaten.
Het gaat dan om Video recorders, DVD spelers, Beamers Mixers, Versterkers   enz enz.

De poort wordt gebruikt om het apperaat te besturen met behulp van Crestron of AMX - Panja systeem.

Het voordeel van de RS232 poort is dat het een twee weg protocol is.
Een voorbeeld:  Stel via de touch screen (van bv Crestron) druk je op play, en als de video daadwerkelijk op play staat, dan krijg je op het touch screen een terug melding, dit gebeurd binnen tienden van seconden en wordt vaak door de programeur zicht baar als zijnde een ingedrukte button op het touch screen.

Voorbeeld 2: Als je bij een mixer of iets dergelijks alles via rs232 aanstuurt kun je bij het inschakelen alles naar een begin stand zetten, zodat je zeker weet dat de ingang die je open wilt zetten ook alleen open gaat en er niet (per ongeluk) een andere ingang nog open staat.

Voor beide voorbeelden geld dat het met infrarood niet mogelijk is.  Met infrarood kun je alleen sturen en krijg je geen terug melding.









ArteX

 ;D

De Rs232 poort en of protocol zit op vele apperaten.
Het gaat dan om Video recorders, DVD spelers, Beamers Mixers, Versterkers   enz enz.

De poort wordt gebruikt om het apperaat te besturen met behulp van Crestron of AMX - Panja systeem.

Het voordeel van de RS232 poort is dat het een twee weg protocol is.
Een voorbeeld:  Stel via de touch screen (van bv Crestron) druk je op play, en als de video daadwerkelijk op play staat, dan krijg je op het touch screen een terug melding, dit gebeurd binnen tienden van seconden en wordt vaak door de programeur zicht baar als zijnde een ingedrukte button op het touch screen.

Voorbeeld 2: Als je bij een mixer of iets dergelijks alles via rs232 aanstuurt kun je bij het inschakelen alles naar een begin stand zetten, zodat je zeker weet dat de ingang die je open wilt zetten ook alleen open gaat en er niet (per ongeluk) een andere ingang nog open staat.

Voor beide voorbeelden geld dat het met infrarood niet mogelijk is.  Met infrarood kun je alleen sturen en krijg je geen terug melding.









Henk

Quote from: ArteX on June 27, 2002, 19:27:17Voor beide voorbeelden geld dat het met infrarood niet mogelijk is.  Met infrarood kun je alleen sturen en krijg je geen terug melding.

Er zijn wel systemen die zoiets doen (eventueel in combinatie met een RF verbinding). Ook met IrDa (wat b.v. gebruikt wordt tussen mobiele telefoons en laptops) zou je een heel eind kunnen komen.

Het zou 'leuk' zijn als de HT-branche wat met Bluetooth zou gaan doen. Ik zie het al een beetje voor me: een apparaat wat aan de afstandsbediening doorgeeft wat z'n mogelijkheden zijn, inclusief de icoontjes voor de knoppen...

J.A.F._Doorhof

Er zijn wel al van die bidirectionele systemen, Sony heeft oa zoiets, maar dat is echt een ramp......
Het idee is wel leuk, je ziet op de AB staan wat de waardes van bv je basmanagement is.

Probleem is alleen ten eerste die AB's die zijn slechter dan slecht, heb er al 3 kapot gehad, en dan nog de richtings gevoeligsheid.

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

jaco

Quote from: J.A.F._Doorhof on June 27, 2002, 20:12:23en dan nog de richtings gevoeligsheid.

Daar heb je met blue tooth geen last van - dat gaat met RF signalen. Alleen is blue tooth weer zo zwak dat je wel eens last kunt krijgen van de afstand. Heb je weer geen signaal genoeg en werkt het ook niet meer OK.

Jaco
9.1.6 setup  Marantz AV10, Genelec G4 x9 voor base layer. Genelec G3 x6  voor hoogte kanalen. Genelec hts-4 subwoofer. VPL-XW5000ES. Screen Excelence enlightor 4k scherm

J.A.F._Doorhof

Dan toch maar gewoon wireless lan technieken gaan gebruiken ;D.

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Henk

Zo'n futuristisch idee is dat nog niet: Wireless LAN wordt binnenkort al gebruikt voor draadloze beeldschermen (i.e. MIRA, wat net omgedoopt schijnt te zijn naar 'Windows CE for Smart Displays).

Ik voorzie dat er in de consumentenmarkt op korte termijn een grote golf aan draadloze speakers gaat komen die wellicht ook van dit soort protocollen gebruik gaat maken. Het feit dat je kabels naar je rears moet hebben lopen is namelijk voor veel mensen een 'Blocker' in het aanschafproces van een HT-set.

J.A.F._Doorhof

Klopt helemaal.
En als ze het goed doen moet het nog wel redelijk te krijgen zijn ook.

Die webtablets zie ik nog wel wat in als besturing van je HT.

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"