Synology NAS DS118 Ventilatormeldingen

Started by vanzomereng, December 27, 2023, 18:01:05

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

vanzomereng

Laatste tijd krijg ik foutmeldingen m.b.t. de Synology NAS DS118, dat de ventilator is gestopt en vervolgens dat deze weer is hervat en dit gaat zo maar oneindig door.

De Nas staat op een zeer koele plek met voldoende ventilatieruimte rondom.
Zo ver ik al e.e.a. gelezen heb om diverse forum, biedt vervangen v/d ventilator
geen soelaas en ligt de oorzaak meer in de software.
ik heb nergens kunnen vernemen, wat een mogelijke oplossing zou kunnen zijn !

Weet iemand hoe e.e.a. is op te lossen.
Luidsprekers: B&W 702S2,  All-In-One: Atoll SDA300-Signature,
Blue-ray player: Denon DVD-3800BD

dre73

Spectral DMC-15 MK2,Perreaux 3400,Acoustic Signature Challenger,Bluenote b5 titanium,Benz Ace-s,Pass labs Pearl 2 phono,Auralic Altair G1,zelfbouw luidsprekers,Tellurium Q Ultra black II,Audioquest Sterling,Isotek Aquarius EVO 3.

mijkie

Quote from: vanzomereng on December 27, 2023, 18:01:05Laatste tijd krijg ik foutmeldingen m.b.t. de Synology NAS DS118, dat de ventilator is gestopt en vervolgens dat deze weer is hervat en dit gaat zo maar oneindig door.

De Nas staat op een zeer koele plek met voldoende ventilatieruimte rondom.
Zo ver ik al e.e.a. gelezen heb om diverse forum, biedt vervangen v/d ventilator
geen soelaas en ligt de oorzaak meer in de software.
ik heb nergens kunnen vernemen, wat een mogelijke oplossing zou kunnen zijn !

Weet iemand hoe e.e.a. is op te lossen.

Heb je een software-update gedaan onlangs?
Focal Alpha 50 * Eversolo DMP-A6

dennisgaal

Quote from: vanzomereng on December 27, 2023, 18:01:05Laatste tijd krijg ik foutmeldingen m.b.t. de Synology NAS DS118, dat de ventilator is gestopt en vervolgens dat deze weer is hervat en dit gaat zo maar oneindig door.

De Nas staat op een zeer koele plek met voldoende ventilatieruimte rondom.
Zo ver ik al e.e.a. gelezen heb om diverse forum, biedt vervangen v/d ventilator
geen soelaas en ligt de oorzaak meer in de software.
ik heb nergens kunnen vernemen, wat een mogelijke oplossing zou kunnen zijn !

Weet iemand hoe e.e.a. is op te lossen.

Heb ik ook gehad, even goed schoonblazen was de oplossing!

vanzomereng

Bedankt voor de reacties...
Er is inderdaad een recente software update geweest.

Inmiddels heb ik e.e.a. opgelost door gewoon de Nas enkele minuten van de netspanning af te halen en vervolgens weer aan de spanning te zetten.
Luidsprekers: B&W 702S2,  All-In-One: Atoll SDA300-Signature,
Blue-ray player: Denon DVD-3800BD

J.A.F._Doorhof

Voor de zekerheid even contact zoeken met Synology, hun helpdesk is over het algemeen erg goed.
Bij dit soort storingen is het BIJNA altijd stof of een defecte fan, je zou die gewoon kunnen vervangen of schoonblazen.

Maak de NAS even open en zoek de koelers, als je ze gewoon ziet draaien op volle snelheid, maak ze dan toch even schoon. Haal je HDDs er even uit, LET OP DAT JE EXACT DEZELFDE VOLGORDE AANHOUDT EN HET ALLEEN DOET ALS DE NAS VOLLEDIG UIT STAAT. Durf je dat niet dan gewoon om de HDD's heen blazen.

Maar 1x per zoveel tijd even alles eruit halen en schoonblazen voorkomt enorm veel problemen.
We hebben hier in het computer bedrijf weleens PC's van boeren gekregen waar alleen de kip nog miste intern :D
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

vanzomereng

#6
Quote from: J.A.F._Doorhof on December 28, 2023, 08:55:55Maar 1x per zoveel tijd even alles eruit halen en schoonblazen voorkomt enorm veel problemen.

Thanks voor de tip

Heb net mijn Nas geopend en met een borsteltje i.c.m. de stofzuiger,
al het aanwezige stof eruit gehaald.
Er zat wel stof in maar geen dramatische hoeveelheden.
Luidsprekers: B&W 702S2,  All-In-One: Atoll SDA300-Signature,
Blue-ray player: Denon DVD-3800BD