Buizenissen

Started by Mediator, August 28, 2023, 17:57:23

Previous topic - Next topic

0 Members and 2 Guests are viewing this topic.

Peerless Monster

Quote from: Pinda13 on September 14, 2023, 09:45:46Je bent altijd welkom! Ik ben inderdaad weer terug, al een tijdje gelukkig haha. Ik doe je even een pm.

Gelezen. Ik ga straks even reageren. Leuk!! 😊
Classe Omega MKII | Audio Research SP-11 | ARC VT130SE | PS Audio BHK 250 | PS Audio P10 | PS Audio Perfectwave DSD DAC  | PS Audio Perfectewave Transport | Acoustat model one + one | Michell | Dual CS510 platenspeler

Pjotr27

Quote from: Peerless Monster on September 14, 2023, 11:09:54Gelezen. Ik ga straks even reageren. Leuk!! 😊

Ik speel met een buizen dac van Pinda13... super blij mee....
Sansui Au-8500, Spring Audio 2a3 versterker, Pel luidsprekerkabels, Ocos kabels, Pel Interlinks, AudioMaat stekkerblok, Aurel Bryan field coil speakers, Spring Audio 1540 dac, M-Way netkabels, Ilusi Audio hoofdtelefoonversterker, Audio Technica ATH-W1000X hoofdtelefoon.

Pinda13

Quote from: Peerless Monster on September 14, 2023, 11:09:54Gelezen. Ik ga straks even reageren. Leuk!! 😊

Haha prima.. 👌
" no loss of fine detail "

Peerless Monster

Quote from: Pjotr27 on September 14, 2023, 20:21:41Ik speel met een buizen dac van Pinda13... super blij mee....

Ja die had ik genoteerd. Mooi ding Peter! ☺️
Classe Omega MKII | Audio Research SP-11 | ARC VT130SE | PS Audio BHK 250 | PS Audio P10 | PS Audio Perfectwave DSD DAC  | PS Audio Perfectewave Transport | Acoustat model one + one | Michell | Dual CS510 platenspeler

Mediator

#29

Ook niet mis ...

Erg mooi album trouwens als je van een zwoel zingende dame heer  :tounge: in je oren houdt met ontspannende overwegend melodieuze muziek.



Pinda13

Quote from: Mediator on September 16, 2023, 10:31:42

Ook niet mis ...




Zoiets krijg ik niet kwijt in de woonkamer helaas.. Maar zou ze graag eens op m'n setup willen horen! Nieuwprijs 60k ofzo?  :plain:
" no loss of fine detail "

Mediator

#31
Quote from: Pinda13 on September 17, 2023, 07:41:16Zoiets krijg ik niet kwijt in de woonkamer helaas.. Maar zou ze graag eens op m'n setup willen horen! Nieuwprijs 60k ofzo?  :plain:

Ja klopt ze zijn het topmodel. Ze kunnen mooi klinken maar ik heb ze op één van de afgelopen Veldhoven shows gehoord op ik meen Western Electric en hoewel er in de zaal mensen waren die enthousiast waren, was ik dat niet. Deze speakers moeten vooral in het midden gebied ademen, zeer ruimtelijk plaatsen met een enorme rust. Als dat ook maar iets te kort schiet dan imponeren ze mij niet. Naast die 60k kun je dus ook nog het nodige rekenen voor apparatuur. Voor de meesten onbereikbaar. Vergelijkbaar verhaal als boven vind ik bijvoorbeeld een Tannoy Westminster om maar eens niet bij Klipsch te blijven.

mmuetst

Wat ik wel eens begrepen heb is dat Mcintosh heel veel tegenkoppeling gebruikt t.o.v. andere fabrikanten van buizenspul zoals Audio Research. Hoe kijk jij daar naar @Pinda13 met je ervaring van bouwen van buizenversterkers?
Geniet van Audio, maar betaal met mate.

Pinda13

#33
Quote from: mmuetst on September 17, 2023, 15:53:52Wat ik wel eens begrepen heb is dat Mcintosh heel veel tegenkoppeling gebruikt t.o.v. andere fabrikanten van buizenspul zoals Audio Research. Hoe kijk jij daar naar @Pinda13 met je ervaring van bouwen van buizenversterkers?

Vreemd eigenlijk dat Mcintosh dit doet, wat wil je veranderen en waarom wil je dit glad strijken?? Ik ken die amps niet goed, zou wel wat amps op de testbank willen hebben en meten. Al zit mijn klanksignatuur en dus smaak ook niet bij de mcintosh en klipsch hoek zegt misschien ook wel wat.. Meer bij wat japanners vaak maken..  :P

edit: ik vind ook vaak bij die amps, al dat vermogen: heh ff 4x kt88, 4x kt120, dat heb je op een speaker van 105db echt niet nodig.. Hoe het klinkt? Geen idee, ik heb een speaker van 101db en de 300b en 2a3 geven mij dat magische wat ik zoek..  Elk in hun eigen klankkleur..
" no loss of fine detail "

Pinda13

Quote from: Pinda13 on September 18, 2023, 22:40:08Vreemd eigenlijk dat Mcintosh dit doet, wat wil je veranderen en waarom wil je dit glad strijken?? Ik ken die amps niet goed, zou wel wat amps op de testbank willen hebben en meten. Al zit mijn klanksignatuur en dus smaak ook niet bij de mcintosh en klipsch hoek zegt misschien ook wel wat.. Meer bij wat japanners vaak maken..  :P

edit: ik vind ook vaak bij die amps, al dat vermogen: heh ff 4x kt88, 4x kt120, dat heb je op een speaker van 105db echt niet nodig.. Hoe het klinkt? Geen idee, ik heb een speaker van 101db en de 300b en 2a3 geven mij dat magische wat ik zoek..  Elk in hun eigen klankkleur..

Doet me nu ook ineens denken aan wat ik in china toen nog weleens bedacht heb.. Ik wou toentertijd een monoblok maken met een 212 buis. Ik ken persoonlijk linlai erg goed en kreeg een aanbod om deze buis aan te schaffen (de E-212) voor leuke prijs, maar wat moet je er mee.. Ff 1000v+ door de amp heen te jassen.. En ik was qua kostprijs al meer dan 7k kwijt wou ik het toch beetje serieus doen, tja nu nog weleens spijt dus wie weet in de toekomst haha. Vraag blijft wel, wat heb je eraan.. :wub:  :laugh:
" no loss of fine detail "

mmuetst

Quote from: Pinda13 on September 18, 2023, 22:51:36Doet me nu ook ineens denken aan wat ik in china toen nog weleens bedacht heb.. Ik wou toentertijd een monoblok maken met een 212 buis. Ik ken persoonlijk linlai erg goed en kreeg een aanbod om deze buis aan te schaffen (de E-212) voor leuke prijs, maar wat moet je er mee.. Ff 1000v+ door de amp heen te jassen.. En ik was qua kostprijs al meer dan 7k kwijt wou ik het toch beetje serieus doen, tja nu nog weleens spijt dus wie weet in de toekomst haha. Vraag blijft wel, wat heb je eraan.. :wub:  :laugh:
Blijft wel een mooie buis boven op je versterker om naar te kijken, maar 7K is wel veel kijkgeld  ;)
Geniet van Audio, maar betaal met mate.

mmuetst

Ik zie helaas ook vaak genoeg enthousiaste mensen die een buizen versterker willen proberen, maar geen idee hebben dat je dan ook luidsprekers moet hebben die geschikt zijn. En dan niet alleen het rendement maar ook het liefst een impedantie gedrag wat zo veel mogelijk ohms gedraagt en niet capacitief. Ik verwijs dan altijd maar naar dit Artikel van dhtrob. Gelukkig is die oude meuk die ik in mijn mancave heb buizen vriendelijk met een redelijk hoog rendement van 90dB of meer.
Geniet van Audio, maar betaal met mate.

Peerless Monster

Quote from: mmuetst on September 18, 2023, 23:36:13Ik zie helaas ook vaak genoeg enthousiaste mensen die een buizen versterker willen proberen, maar geen idee hebben dat je dan ook luidsprekers moet hebben die geschikt zijn. En dan niet alleen het rendement maar ook het liefst een impedantie gedrag wat zo veel mogelijk ohms gedraagt en niet capacitief. Ik verwijs dan altijd maar naar dit Artikel van dhtrob. Gelukkig is die oude meuk die ik in mijn mancave heb buizen vriendelijk met een redelijk hoog rendement van 90dB of meer.

Mwha. Ik draai met volgens mij 77dB sensitiviteit. En juist door liniairiteit past dat prima. Gemiddeld 2/3 ohm...
De electrostaat.

Maar eerlijk is eerlijk hoe meer buizen, hoe lekkerder op hoger volume.
Laatst hier een arc D250 hier ter reparatie gehad. Even testen natuurlijk. Mwha dat ging nog beter dan mijn vt130se. Ik heb hier ook ern ref 110 staan. Ik zal die ook eens aansluiten als het wat kouder wordt.
Classe Omega MKII | Audio Research SP-11 | ARC VT130SE | PS Audio BHK 250 | PS Audio P10 | PS Audio Perfectwave DSD DAC  | PS Audio Perfectewave Transport | Acoustat model one + one | Michell | Dual CS510 platenspeler

Xander32

Hetgeen mij daarnaast altijd heeft tegengehouden is dat een buizenversterker meer aandacht van je vraagt betreft onderhoud, het verloop van buizen, het vervangen van buizen. Met m'n twee linker handen en perfectionistische aard is dat een no go  :nowink:

Daarnaast weegt voor mij ook de warmte ontwikkeling en de daarmee gemoeide eisen betreffende de opstelling van het apparaat (in de huiskamer) een grote rol en wanneer je een set iedere dag meerdere uren hebt aanstaan, zou anno 2023 zelfs het stroomverbruik een rol kunnen spelen.

Dat neemt niet weg wanneer je over bovenstaande kan/ wil heen stappen, een buizenversterker hemels kan klinken i.c.m. de juiste speakers. Destijds tijdens mijn zoektocht naar andere ls, een paar Tannoy Glenairs (10") prachtig horen musiceren op een relatief eenvoudige en betaalbare buizenversterker, deze bracht echt iets extra's t.o.v. de Exposure pre en ev.

Quote from: mmuetst on September 18, 2023, 23:36:13Ik zie helaas ook vaak genoeg enthousiaste mensen die een buizen versterker willen proberen, maar geen idee hebben dat je dan ook luidsprekers moet hebben die geschikt zijn. En dan niet alleen het rendement maar ook het liefst een impedantie gedrag wat zo veel mogelijk ohms gedraagt en niet capacitief. Ik verwijs dan altijd maar naar dit Artikel van dhtrob. Gelukkig is die oude meuk die ik in mijn mancave heb buizen vriendelijk met een redelijk hoog rendement van 90dB of meer.
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

Pinda13

Quote from: mmuetst on September 18, 2023, 23:17:59Blijft wel een mooie buis boven op je versterker om naar te kijken, maar 7K is wel veel kijkgeld  ;)

Haha precies dit inderdaad. Dan is 7k veel geld, simpel..
" no loss of fine detail "

Pinda13

#40
Quote from: Peerless Monster on September 19, 2023, 00:12:09Mwha. Ik draai met volgens mij 77dB sensitiviteit. En juist door liniairiteit past dat prima. Gemiddeld 2/3 ohm...
De electrostaat.

Maar eerlijk is eerlijk hoe meer buizen, hoe lekkerder op hoger volume.
Laatst hier een arc D250 hier ter reparatie gehad. Even testen natuurlijk. Mwha dat ging nog beter dan mijn vt130se. Ik heb hier ook ern ref 110 staan. Ik zal die ook eens aansluiten als het wat kouder wordt.

Haha je komt binnenkort langs :D.. Ik heb relatief weinig buizen als je het vergelijkt met die bakbeesten van je. Ik heb ter voorbeeld, over weinig buisjes gesproken, nog een voorganger van de miniwatt amp met WE buisjes, geen fancy spul en kost een x enkele tientjes. Doet 2x1.5w: gisteren nog weer genoten op een 98db speaker en wow wat een match. Heerlijk!

Echt ik heb heel veel amps gehad en door mijn zelfbouw heb ik m'n ultieme set gekregen. Maar deze miniwatt met wat verbeterde buisjes is vooral voor het bedrag bizar goed. Het hoeft zeker niet duur te zijn, maar meer de match met setup en speaker. En dat maar met 2x1.5w..
" no loss of fine detail "

Mediator

Buizen vragen wat extra aandacht voor het matchen met speakers. Hoewel dat principe bij solid state ook geldt. Maar je zou kunnen stellen bij buizen iets meer. Maar eigenlijk is het vooral weten waar je mee bezig bent. Hieronder nog wat speakers die mooi met buizen gaan. Maar de keuze is reuze.





Ik heb gister mijn eindversterkers weer ingeregeld. Dat gaat makkelijk via de buitenkant en een multimeter. Half uurtje werk en de geruststelling dat alles stabiel is.

Rob_Dingen

Een 211 is ook niet slecht.

Rob

DSC00129.JPG

Pinda13

Quote from: Rob_Dingen on September 19, 2023, 21:42:03Een 211 is ook niet slecht.

Rob

DSC00129.JPG

Zeker niet! nooit naar gekeken eigenlijk.. 845 etc wel, en mocht ik ooit een x tannoy oid hebben dat zou erover nadenken. Ik blijf beetje verslaafd aan die 300b/2a3  :inlove:
" no loss of fine detail "

Mediator

Ik heb nooit een 211 buis gehoord. Jij wel Rob? Waar moet ik zoiets plaatsen voor wat betreft geluid en vermogen?

mmuetst

Quote from: Mediator on September 20, 2023, 14:44:41Ik heb nooit een 211 buis gehoord. Jij wel Rob? Waar moet ik zoiets plaatsen voor wat betreft geluid en vermogen?
Hier staat wel wat info over een zelfbouw single end met deze buis
Geniet van Audio, maar betaal met mate.

Rob_Dingen

#46
Quote from: Mediator on September 20, 2023, 14:44:41Ik heb nooit een 211 buis gehoord. Jij wel Rob? Waar moet ik zoiets plaatsen voor wat betreft geluid en vermogen?
Zeker heb ik die gehoord, heb die versterker van de foto zelf gebouwd.
Vermogen ongeveer 20W met best wat vervorming maar dat hoor je nauwelijks.
Vind niet dat je verschillende soorten versterkers met elkaar moet vergelijken het gaat altijd om de combo speaker en versterker.
Weet niet goed hoe ik daar antwoord op moet geven, maar probeer het.
Het is een mono triode die een bepaalde klank heeft, t.o.v een 300b is hij iets minder warm, iets minder harmonischen.
Maar je hebt iets meer vermogen waardoor je een wat bredere keuze uit speakers hebt.

Rob

Pinda13

1 van mijn 300b amps. 300b is strakker en grootser dan de 2a3 en toch houdt hij die lekker volle sound. 2a3 is wel intiemer..
" no loss of fine detail "


Pinda13

#49
Quote from: Mediator on September 22, 2023, 08:17:48In de verkoop Pinda?

https://www.marktplaats.nl/v/audio-tv-en-foto/buizenversterkers/m2024840119-spring-audio-300b-amp-geintegreerde-versterker



Haha snel gespot. Maar klopt, er gaan binnenkort wat amps weg.. Ik heb teveel.. Deze dus ook nog in mahoniehout beschikbaar.
" no loss of fine detail "