Inzet streamer ook als voorversterker naar geïntegreerde versterker?

Started by Rob46, May 6, 2023, 18:28:40

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Rob46

Veel streamers hebben een pre functie zodat je de streamer als voorversterker kan inzetten als je actieve speakers hebt of een eindversterker. Maar als je een geïntegreerde versterker hebt, heeft de pre van een streamer dan positief effect op de weergave? Überhaupt wenselijk om de pre functie van de streamer dan ook te gebruiken?
[ Accuphase E-280 ][ Auralic Altair G1.1 ][ Sonus Faber Minima Amator II ]

toetertje

Je zit dan met 2 volume regelingen, en dat is niet de bedoeling.
Dus met een geintegreerde versterker gebruik je de Pre van de streamer niet.

Er zijn uitzonderingen, sommige geintegreerde versterkers hebben een functie,
dat ze kunnen dienen als eindversterker. Dan kan het wel, en is het een kwestie van smaak.

Xander32

Accuphase heeft een specifieke line in waarmee je diens voorversterking omzeild, zodat je hem als eindversterker kan inzetten.

Echter, of de vv van de Auralic kwalitatief meer hoogwaardig is dan die van Accuphase, vraag ik mij af 🙄, maar je kan het eenvoudig uitproberen toch 👍🏻

Quote from: Rob46 on May  6, 2023, 18:28:40Veel streamers hebben een pre functie zodat je de streamer als voorversterker kan inzetten als je actieve speakers hebt of een eindversterker. Maar als je een geïntegreerde versterker hebt, heeft de pre van een streamer dan positief effect op de weergave? Überhaupt wenselijk om de pre functie van de streamer dan ook te gebruiken?

Quote from: toetertje on May  6, 2023, 18:36:24Je zit dan met 2 volume regelingen, en dat is niet de bedoeling.
Dus met een geintegreerde versterker gebruik je de Pre van de streamer niet.

Er zijn uitzonderingen, sommige geintegreerde versterkers hebben een functie,
dat ze kunnen dienen als eindversterker. Dan kan het wel, en is het een kwestie van smaak.
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

Rob46

Ik heb de proef op de som genomen en de voorversterker van de Auralic ingezet. Ik had nog een mooie Monster interlink liggen waarmee de verbinding naar de Accuphase is gemaakt.

Het is in mijn optiek inderdaad een kwestie van smaak. Hoewel subjectief is de weergave anders. Het geluid is transparanter, de stemmen zijn beter gedefinieerd en de instrumenten klinken losser van alles. De bekkens klinken 'echter'. Meer rust in het geheel. Het is natuurlijk wennen, want hoe klinkt de set in deze configuratie over een week? Maar het klinkt voor nu prima! Bijzonder......
[ Accuphase E-280 ][ Auralic Altair G1.1 ][ Sonus Faber Minima Amator II ]

mmuetst

Het grappige is dat het signaal in je Accuphase (maar dit geld voor alle geïntrigeerde versterkers) eerst wordt verzwakt om vervolgens weer versterkt te worden om aan de eindversterker aan te bieden. Dat is nu eenmaal hoe een actieve voorversterker werkt (ook binnen in een geïntrigeerde versterker). Dus met een streamer waar je de volume regelt sla je eigenlijk weer een stukje extra versterking over als je deze direct aansluit op het eindversterker gedeelte.
Of dit ten goede komt van het geluid? Subjectief vind ik buizenversterkers ook prettiger. Er zijn maar weinig versterkende trappen naar het eind signaal wat klaar is om naar de luidsprekers te gaan.
Geniet van Audio, maar betaal met mate.

BJF

Quote from: toetertje on May  6, 2023, 18:36:24Je zit dan met 2 volume regelingen, en dat is niet de bedoeling.
Dus met een geintegreerde versterker gebruik je de Pre van de streamer niet.

Er zijn uitzonderingen, sommige geintegreerde versterkers hebben een functie,
dat ze kunnen dienen als eindversterker. Dan kan het wel, en is het een kwestie van smaak.
Zowel in mijn Sonos als Bluesound Node kan ik het volume fixeren of variabel zetten. Als ik het fixeer heb ik toch maar 1 volumeregeling?
NAD M10 V2
Elac FS247

addesmo

Quote from: Rob46 on May  7, 2023, 15:54:23Ik heb de proef op de som genomen en de voorversterker van de Auralic ingezet. Ik had nog een mooie Monster interlink liggen waarmee de verbinding naar de Accuphase is gemaakt.

Het is in mijn optiek inderdaad een kwestie van smaak. Hoewel subjectief is de weergave anders. Het geluid is transparanter, de stemmen zijn beter gedefinieerd en de instrumenten klinken losser van alles. De bekkens klinken 'echter'. Meer rust in het geheel. Het is natuurlijk wennen, want hoe klinkt de set in deze configuratie over een week? Maar het klinkt voor nu prima! Bijzonder......
Gezien het "karakter" van Accuphase verbaast mij het niet. ;D

brt

Quote from: Xander32 on May  6, 2023, 19:06:33Accuphase heeft een specifieke line in waarmee je diens voorversterking omzeild, zodat je hem als eindversterker kan inzetten.

Echter, of de vv van de Auralic kwalitatief meer hoogwaardig is dan die van Accuphase, vraag ik mij af 🙄, maar je kan het eenvoudig uitproberen toch 👍🏻


Heb jij dit weleens geprobeerd met je Sonnet dac? Die heeft een erg goede voortrap

Ik heb het zelf weleens geprobeerd. Mijn geintegreerde Line Magnetic LM219 heeft ook een speciale ingang zodat de voortrap omzeild wordt. Ik moet zeggen dat ik de Sonnet erg goed vond klinken, en prima als pre-amp zou kunnen gebruiken op een EV. Maar de voortrap van de 219 klonk toch net een tikkie fijner. Maar dat is wellicht toch smaakniveau...

En ik vind de AB van de 219 ook fijner / mooier. Op dat niveau qua (gering) kwaliteitsverschil maak je dan ook je afwegingen.
Focal Sopra 1 | Line Magnetic 219IA | TEAC UD-701N | Isotek Aquarius Evo3

Xander32

De vorige eigenaar had de Morpheus ook als pre, op een Hegel ev. Maar zelf  heb ik geen enkele behoefte om daarmee te gaan fröbelen. Ik ben tevreden zoals het nu speelt.

Quote from: brt on May 15, 2023, 21:48:42Heb jij dit weleens geprobeerd met je Sonnet dac? Die heeft een erg goede voortrap

Ik heb het zelf weleens geprobeerd. Mijn geintegreerde Line Magnetic LM219 heeft ook een speciale ingang zodat de voortrap omzeild wordt. Ik moet zeggen dat ik de Sonnet erg goed vond klinken, en prima als pre-amp zou kunnen gebruiken op een EV. Maar de voortrap van de 219 klonk toch net een tikkie fijner. Maar dat is wellicht toch smaakniveau...

En ik vind de AB van de 219 ook fijner / mooier. Op dat niveau qua (gering) kwaliteitsverschil maak je dan ook je afwegingen.
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT