Synergistic Research fuse topic

Started by Pathos, April 19, 2023, 07:42:00

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Pathos

Hi,

Dank je voor je tip.

Ik heb inmiddels al wat akoestische panelen achter m'n speakers en een akoestisch schilderij achter de luisterpositie.

Richi heeft onlangs een REW meting gedaan bij me.

Ik ga vandaag nog even spelen met het schilderij en daar de demping uithalen om te kijken of het verschil maakt. Zelf denk ik dat m'n kamer teveel gedempt is (zie afbeeldingen). Wellicht door de demping uit m'n schilderij te halen hoef ik minder in m'n EQ te boosten en lost het zich op de natuurlijke wijze op... (?)

Even een copy paste uit het DSP topic: 😊

Verder ga ik deze week nog wat met de EQ instellingen spelen en met de crossover van de subs. Deze ga ik denk ik affilteren op 75Hz. Deze neemt dan ook een dip mee rond de 72Hz. Even kijken hoe dit uitpakt.
Ik merk wel dat als ik een frequentie meer dan +5 boost, het gaat vervormen.

Ik zie ook dat er tussen de 200Hz en 700Hz een flinke dip in het frequentiebereik is. Wellicht door de akoestische demping in m'n ruimte. Ik ga vh weekend eens testen om het dempingsmateriaal uit m'n schilderij te halen, geplaatst achter de luisterpositie.
Wellicht klinkt het dan nog iets sprankelender en voller. Misschien krijg ik dan nog iets meer Kickbas terug.

In de 2e afbeelding zie je de oranje lijn en hoe m'n akoestiek was zonder het schilderij. De groene lijn is met schilderij. Net een vermindering in frequenties waar nu REW laat zien dat ik daar zou moeten boosten.

Gr

Quote from: mmuetst on August 19, 2023, 00:27:08Hallo @Pathos ik kom even terug op je orgineel vraag en doelstelling. Indien je niet zit te wachten op deze tip, gewoon aangeven hoor, het is maar een tip. Maar ik geloof heilig dat akoestische aanpassing jou zo veel verder gaat helpen dan zekeringen. Mocht het zo zijn dat dit al is aangepast en dat je gewoon verder aan het zoeken bent in tweak land dan is mijn advies natuurlijk overbodig. Mocht je wel interesse hebben voor goede akoestische aanpassing die binnen je mogelijkheden passen in je woonomgeving dan horen we dat graag. Je zult dan versteld staan wat dat doet voor je hoog en laag.
Stereo 2.2 setup:
Pathos T.T. ~ AURALiC Altair G1 ~ Spendor A7 ~ Gaia III ~ 2x REL T/5x ~ Silent Angel Bonn N8 ~ 2x Farad Super3 LPS
Bekabeling: Audiomica: Celes Excellence M1 -> Erys Excellence M2 Luxury RCA -> Arago Excellence Luxury RJ/E. AudioQuest: Niagara 1200 -> Hurricane -> Blizzard -> Monsoon -> NRG-Z3 -> Vodka RJ/E. QSA: Yellow fuses. Synergistic Research: Purple fuse.
Akoestiek: Easy Noise Control.

Pathos

#201
1e afbeelding mijn REW meting.

In de 2e afbeelding zie je de oranje lijn en hoe m'n akoestiek was zonder het schilderij. De groene lijn is met schilderij. Net een vermindering in frequenties waar nu REW laat zien dat ik daar zou moeten boosten.
 
Stereo 2.2 setup:
Pathos T.T. ~ AURALiC Altair G1 ~ Spendor A7 ~ Gaia III ~ 2x REL T/5x ~ Silent Angel Bonn N8 ~ 2x Farad Super3 LPS
Bekabeling: Audiomica: Celes Excellence M1 -> Erys Excellence M2 Luxury RCA -> Arago Excellence Luxury RJ/E. AudioQuest: Niagara 1200 -> Hurricane -> Blizzard -> Monsoon -> NRG-Z3 -> Vodka RJ/E. QSA: Yellow fuses. Synergistic Research: Purple fuse.
Akoestiek: Easy Noise Control.

mmuetst

#202
Quote from: Pathos on August 19, 2023, 07:00:06Hi,

Dank je voor je tip.

Ik heb inmiddels al wat akoestische panelen achter m'n speakers en een akoestisch schilderij achter de luisterpositie.

Richi heeft onlangs een REW meting gedaan bij me.

Ik ga vandaag nog even spelen met het schilderij en daar de demping uithalen om te kijken of het verschil maakt. Zelf denk ik dat m'n kamer teveel gedempt is (zie afbeeldingen). Wellicht door de demping uit m'n schilderij te halen hoef ik minder in m'n EQ te boosten en lost het zich op de natuurlijke wijze op... (?)

Even een copy paste uit het DSP topic: 😊

Verder ga ik deze week nog wat met de EQ instellingen spelen en met de crossover van de subs. Deze ga ik denk ik affilteren op 75Hz. Deze neemt dan ook een dip mee rond de 72Hz. Even kijken hoe dit uitpakt.
Ik merk wel dat als ik een frequentie meer dan +5 boost, het gaat vervormen.

Ik zie ook dat er tussen de 200Hz en 700Hz een flinke dip in het frequentiebereik is. Wellicht door de akoestische demping in m'n ruimte. Ik ga vh weekend eens testen om het dempingsmateriaal uit m'n schilderij te halen, geplaatst achter de luisterpositie.
Wellicht klinkt het dan nog iets sprankelender en voller. Misschien krijg ik dan nog iets meer Kickbas terug.

In de 2e afbeelding zie je de oranje lijn en hoe m'n akoestiek was zonder het schilderij. De groene lijn is met schilderij. Net een vermindering in frequenties waar nu REW laat zien dat ik daar zou moeten boosten.

Gr

Zo te lezen lekker bezig met akoestiek. Ik moet daar zelf ook meer over leren. Paar basis zaken zoals eerste reflecties snap ik wel. Ik begrijp dat vooral laag nog wel lastig kan zijn. Lees dat je demping gaat weg halen. Misschien is verstrooiing een betere optie dan demping? Maar ik moet eerlijk zeggen dat ik hier geen kaas van heb gegeten en misschien andere forum leden je beter kunnen helpen met dit vraagstuk. Je antwoord is in iedergeval duidelijk, dus laat ik het hier bij wat de zekeringen betreft. Veel tweak plezier.
Geniet van Audio, maar betaal met mate.

jahtari

#203
Quote from: Pathos on August 19, 2023, 07:01:171e afbeelding mijn REW meting.

In de 2e afbeelding zie je de oranje lijn en hoe m'n akoestiek was zonder het schilderij. De groene lijn is met schilderij. Net een vermindering in frequenties waar nu REW laat zien dat ik daar zou moeten boosten.
 
Je zit nog ver af van de ideale blauwe lijn qua nagalmtijd.

Verder heeft het volume per frequentiegebied (de dip uit de rew meting in het midden waar je naar verwijst) niets te maken met de nagalmtijd / echo in de onderste grafiek. Dit zijn twee verschillende zaken.

De ene gaat over hoe luid het op een bepaalde frequentie wordt weergegeven, de andere over hoe lang geluiden na echoën op die frequentie.

Ik zou zeggen: meer dempen dus.

Het schilderij heeft dus zeker een positief effect, en meer demping op andere plekken zal dit alleen maar verder versterken.

De rew meting laat zien dat je nog ver van een evenwichtige frequentieweergave én nagalmtijd zit. Je totale geluid zal dus nog heeeel erg veel kunnen verbeteren.

Veel meer dan enige zekering.
Jahtari's 7.2.2 HT - Powergrip YG-1. Nvidia Shield. DenonX4500H. LCR: Martin Logan Motion 4/6. Atmos: Dali Oberon On Wall. LG77C3 TV. 2x Monoprice Monolith 15 v2. Crown XLS1502 + JBL 4281F.
Stereo setup: Powergrip YG-1. Bluesound Node 2i. MiniDSP SHD Studio. Dutch & Dutch 8m. Dual subs.
Woonkamer: Kef LS60
Studeerkamer: Focal CMS 65. Focal CMS Sub

Rob_Dingen

Quote from: jahtari on August 19, 2023, 08:19:06Je zit nog ver af van de ideale blauwe lijn qua nagalmtijd.

Verder heeft het volume per frequentiegebied (de dip uit de rew meting in het midden waar je naar verwijst) niets te maken met de nagalmtijd / echo in de onderste grafiek. Dit zijn twee verschillende zaken.

De ene gaat over hoe luid het op een bepaalde frequentie wordt weergegeven, de andere over hoe lang geluiden na echoën op die frequentie.

Ik zou zeggen: meer dempen dus.

Het schilderij heeft dus zeker een positief effect, en meer demping op andere plekken zal dit alleen maar verder versterken.

De rew meting laat zien dat je nog ver van een evenwichtige frequentieweergave én nagalmtijd zit. Je totale geluid zal dus nog heeeel erg veel kunnen verbeteren.

Veel meer dan enige zekering.
De nagalm tijd is zeer persoonlijk en niet voor iedereen hetzelfde er zijn er die zo laag mogelijk fijn vinden en er zijn er die 0,6 fijn vinden.
Dan is het niet zo dat met demping het allemaal goedkomt.
Als je naar de meting kijkt zou er in het laag en midden gedempt moeten worden en het hoog enigszins met rust laten.
Als er tenminste een goede RT meting is gedaan, wat niet simpel is.
De doelstelling zou moeten zijn om een zo'n vlak mogelijke of flauw aflopende nagalm tijd te realiseren.
Dus mijn inziens heeft het niet veel zin om veel te dempen omdat je het laag dan nog meer accentueert.

Rob

Pathos

#205
Sinds enkele dagen een QSA Yellow fuse geplaatst in m'n Farad Super3 LPS die m'n SA Bonn N8 voedt. Daar zat eerst een SR Purple in. De SR heb ik geplaatst in m'n andere Farad waar nog de originele zekering in zat, die aangesloten is op m'n KPN switch.

Nadat Richi een REW meting bij mij had gedaan, klonk het al een stuk beter en meer open. Maar ik miste al tijden iets. Baalde soms een beetje van m'n set. Wenste meer dynamiek, attack en sprankeling. De QSA Yellow fuse heeft meer gebracht dan ik had gehoopt. Die dynamiek en sprankeling maar dan met nog meer detail en separatie. Het klinkt een stuk vloeiender en met meer gemak. Meer punch en kick in het laag en weer gecontroleerder en het geheel met meer Meat on the Bone. Nu heb ik zelfs de EQ in m'n Altair G1 uitgezet en die had ik hier en daar nogal geboost. De 40Hz piek die ik heb, heb ik nog wel naar beneden geEQed.

Het klinkt nu echt geweldig! Veel drukke nummers werd soms nogal een brei en compact, dat ik er niet naar kon luisteren. Nu mooier open en transparanter. De SR versluierde het hoog en maakte het geheel wat tam en terughoudend. De QSA brengt daar een mooier balans in en zorgt voor meer plezier. Voor mij de Missing Link!

Als de QSA alleen nog maar beter wordt, dan is dit echt end-game voor mij. 🤗
Stereo 2.2 setup:
Pathos T.T. ~ AURALiC Altair G1 ~ Spendor A7 ~ Gaia III ~ 2x REL T/5x ~ Silent Angel Bonn N8 ~ 2x Farad Super3 LPS
Bekabeling: Audiomica: Celes Excellence M1 -> Erys Excellence M2 Luxury RCA -> Arago Excellence Luxury RJ/E. AudioQuest: Niagara 1200 -> Hurricane -> Blizzard -> Monsoon -> NRG-Z3 -> Vodka RJ/E. QSA: Yellow fuses. Synergistic Research: Purple fuse.
Akoestiek: Easy Noise Control.

Xander32

#206
Je maakt een erg enthousiaste indruk, dat is tof.

Echter, zelf kan ik het mij maar moeilijk voorstellen dat een andere fuse een impact heeft op het geluid zoals je die beschrijft;

QuoteDie dynamiek en sprankeling maar dan met nog meer detail en separatie. Het klinkt een stuk vloeiender en met meer gemak. Meer punch en kick in het laag en weer gecontroleerder en het geheel met meer Meat on the Bone

Het leest alsof je er een geheel andere set hebt neergezet, het leest als het verschil met andere speakers, het leest als het verschil van akoestische aanpassingen van de luisterruimte, maar zo'n verschil met een zekering 🤔

Het zal wellicht je uitbundige schrijfwijze zijn 🙄 Hoe dan ook, geniet ervan, geniet van de muziek 🎶
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

Pathos

Ik snap wat je bedoeld. Voor sommige kan het overdreven of tenenkrommend klinken. Dit is hoe ik het ervaar binnen de grenzen van mijn set.

Zelf was ik ook altijd sceptisch over zekeringen, vooral omdat men het niet kan verklaren en gewoon simpel stroom doorlaat. Toch wilde het eens met eigen oren ervaren wat het wel of niet deed. Verwachte er eigenlijk niet veel van.

Zo heb ik een QSA Yellow en een SR Purple uitvoerig getest. Elk heeft toch duidelijk een eigen klank signatuur. De QSA open, transparent en veel controle in het laag. De SR een vollere sound met een prachtig midden alleen versluierde details en minder controle in het laag in mijn set. Door de toevoeging van de 2e QSA toch een mooier balans gekregen in het geheel.

Toch stom wat die kleine dingen in mijn set doen.

Quote from: Xander32 on September 25, 2023, 06:55:54Je maakt een erg enthousiaste indruk, dat is tof.

Echter, zelf kan ik het mij maar moeilijk voorstellen dat een andere fuse een impact heeft op het geluid zoals je die beschrijft;

Het leest alsof je er een geheel andere set hebt neergezet, het leest als het verschil met andere speakers, het leest als het verschil van akoestische aanpassingen van de luisterruimte, maar zo'n verschil met een zekering 🤔

Het zal wellicht je uitbundige schrijfwijze zijn 🙄 Hoe dan ook, geniet ervan, geniet van de muziek 🎶
Stereo 2.2 setup:
Pathos T.T. ~ AURALiC Altair G1 ~ Spendor A7 ~ Gaia III ~ 2x REL T/5x ~ Silent Angel Bonn N8 ~ 2x Farad Super3 LPS
Bekabeling: Audiomica: Celes Excellence M1 -> Erys Excellence M2 Luxury RCA -> Arago Excellence Luxury RJ/E. AudioQuest: Niagara 1200 -> Hurricane -> Blizzard -> Monsoon -> NRG-Z3 -> Vodka RJ/E. QSA: Yellow fuses. Synergistic Research: Purple fuse.
Akoestiek: Easy Noise Control.

Xander32

Het is jouw waarneming, jij bent er blij mee, prima toch 👍🏻

Quote from: Pathos on September 25, 2023, 11:20:45Ik snap wat je bedoeld. Voor sommige kan het overdreven of tenenkrommend klinken. Dit is hoe ik het ervaar binnen de grenzen van mijn set.

Zelf was ik ook altijd sceptisch over zekeringen, vooral omdat men het niet kan verklaren en gewoon simpel stroom doorlaat. Toch wilde het eens met eigen oren ervaren wat het wel of niet deed. Verwachte er eigenlijk niet veel van.

Zo heb ik een QSA Yellow en een SR Purple uitvoerig getest. Elk heeft toch duidelijk een eigen klank signatuur. De QSA open, transparent en veel controle in het laag. De SR een vollere sound met een prachtig midden alleen versluierde details en minder controle in het laag in mijn set. Door de toevoeging van de 2e QSA toch een mooier balans gekregen in het geheel.

Toch stom wat die kleine dingen in mijn set doen.

Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

Pathos

Stereo 2.2 setup:
Pathos T.T. ~ AURALiC Altair G1 ~ Spendor A7 ~ Gaia III ~ 2x REL T/5x ~ Silent Angel Bonn N8 ~ 2x Farad Super3 LPS
Bekabeling: Audiomica: Celes Excellence M1 -> Erys Excellence M2 Luxury RCA -> Arago Excellence Luxury RJ/E. AudioQuest: Niagara 1200 -> Hurricane -> Blizzard -> Monsoon -> NRG-Z3 -> Vodka RJ/E. QSA: Yellow fuses. Synergistic Research: Purple fuse.
Akoestiek: Easy Noise Control.