Juiste versterker voor de Inifinity Renaissance 90 speakers

Gestart door tonnie@, april 17, 2023, 18:57:31

Vorige topic - Volgende topic

tonnie@

Hallo Allemaal

Ik heb een paar Infinity Renaissance 90 speakers op de kop kunnen tikken.
Nu hoor ik dat deze moeilijk zijn aan te sturen, heeft iemand hier ervaringen mee of adviezen over?
Ik zoek dus een goede versterking voor deze speakers.
Mijn budget ligt rond de 1500 euro.

jahtari

Als je een leuke uitdaging zoekt een hypex fa253 achterin schroeven en actief systeem maken.  :headbanging:
Jahtari's 7.2.2 HT - Powergrip YG-1. Nvidia Shield. DenonX4500H. LCR: Martin Logan Motion 4/6. Atmos: Dali Oberon On Wall. LG77C3 TV. 2x Monoprice Monolith 15 v2. Crown XLS1502 + JBL 4281F.
Stereo setup: Powergrip YG-1. Bluesound Node 2i. MiniDSP SHD Studio. Dutch & Dutch 8m. Dual subs.
Woonkamer: Kef LS60
Studeerkamer: Focal CMS 65. Focal CMS Sub

Xander32

In de marktsectie staan NCore NC500MP mono versterkers, meer dan genoeg power.
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

Peerless Monster

Buisjes zou ik doen. Een vsi55 van Audio Research bijvoorbeeld. Door de lineariteit van buizen heb je extreme controle over zo'n Infinity. 
Audio Research SP-11 of Audio Research SP-10 | ARC VT130SE, Classé CA-400 of PS Audio BHK 250 of AVM AMPs | PS Audio P10  | PS Audio Directstream  DSD DAC modded | HifiRose RS130 | Acoustat model two + two | Michell of Dual CS510

SpeedyAndré

Ik hou het bij mijn Aragon Palladiums die elk een 2kW trafo hebben  :inlove:
De R90's doen het trouwens best goed op een Onkyo 7.1.4 receiver, al is dat wat anders dan stereo.
Via de pre en de Aragons kan ook, maar tegenwoordig let ik op het verbruik en dat is 2x175W idle plus de gebalanceerde pre die 30W vraagt  :D
Met stereo heb je toch meer het 'los van de speakers' idee en de lekkere 'oemph' in het laag terwijl surround zijn eigen bubble heeft en dat meestal geen muziek is (films, series).
Ook de Svs sub speelt dan mee en de klappen die hij uitdeelt compenseert wat de R90's iets minder doen.
Vanwege gebalanceerde versterking moet ik de Onkyo los van de speakers pluggen.
Nou ja, ik heb het zelf zo gebouwd en het is wel makkelijk om alles via de Onkyo te doen.

André  8)
Northstar Extremo CD+dac, Soundaware D100 pro, Monster Sigma 2K, Sphinx PJ8, Aragon Palladium, Infinity Renaissance 90, Xtc + NBS Statement III powercords, Straightwire Virtuoso,
Onkyo Tx-RZ830, Panasonic DMR-UBS80, Oppo Udp-203 + Bdp-83, Shield 4K, HDfury Vertex 2, Google TV 4K +ultra, Toshiba HD-XE1, PS3, PS4 Pro +VR, PS5+VR2, Infinity Kappa center B, 4x Kappa Video II, 4x Oreus (height), SVS PB12ISD, Sony Vpl-XW5500,  Harmony Elite + Companion, TX-P42U10E, LG UJ620V, VU+ Uno 4K SE, Zidoo Z9S+UHD3000, 50TB in DS1515+, Sony MDR-HW700 (9.1), WH-1000MX3

mmuetst

Citaat van: Peerless Monster op april 17, 2023, 20:03:39Buisjes zou ik doen. Een vsi55 van Audio Research bijvoorbeeld. Door de lineariteit van buizen heb je extreme controle over zo'n Infinity. 
Slecht advies, zijn budget is "maar" €1500
Daarnaast heb ik zo mijn twijfels over de combinatie (maar goed ik heb het nog nooit zien of horen spelen).
Heb deze luidsprekers één keer beluisterd in Woerden bij Freakuence op een Accuphase versterker. Vond het niet mijn ding dus kan je niet van de juiste info voorzien verder.
Geniet van Audio, maar betaal met mate.

Peerless Monster

Citaat van: mmuetst op april 17, 2023, 22:38:20Slecht advies, zijn budget is "maar" €1500
Daarnaast heb ik zo mijn twijfels over de combinatie (maar goed ik heb het nog nooit zien of horen spelen).
Heb deze luidsprekers één keer beluisterd in Woerden bij Freakuence op een Accuphase versterker. Vond het niet mijn ding dus kan je niet van de juiste info voorzien verder.

Als ik jou was zou ik eerst maar eens verdiepen wat zo'n vsi kost dan, voordat je het als slecht advies bestempeld.

Maar goed het is wat beperkt in wattage...
Audio Research SP-11 of Audio Research SP-10 | ARC VT130SE, Classé CA-400 of PS Audio BHK 250 of AVM AMPs | PS Audio P10  | PS Audio Directstream  DSD DAC modded | HifiRose RS130 | Acoustat model two + two | Michell of Dual CS510

Peerless Monster

Juist door de fasedraaiingen van de tweeters ga je dit soort speakers alleen maar laten zingen door een buis.
Met een transistor kan dat ook hoor, alleen is het budget wel erg beperkt.

Die Watkins woofers zijn prachtig aan te sturen met een goedkopere klasse D PA versterker en op het midden hoog een buis.

Echt je kan er zoveel kanten mee op

Xander32

Gevoelig voor de aansturing dus, een match lijkt hier erg voornaam.

Citaat van: Peerless Monster op april 17, 2023, 23:19:45Juist door de fasedraaiingen van de tweeters ga je dit soort speakers alleen maar laten zingen door een buis.
Met een transistor kan dat ook hoor, alleen is het budget wel erg beperkt.

Die Watkins woofers zijn prachtig aan te sturen met een goedkopere klasse D PA versterker en op het midden hoog een buis.

Echt je kan er zoveel kanten mee op

Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

gizmo2

Citaat van: Peerless Monster op april 17, 2023, 20:03:39Buisjes zou ik doen. Een vsi55 van Audio Research bijvoorbeeld. Door de lineariteit van buizen heb je extreme controle over zo'n Infinity. 
staat er toevallig een te koop op marktplaats.

https://www.marktplaats.nl/v/audio-tv-en-foto/buizenversterkers/m1967851889-audio-research-company-arc-vsi55-vsi-55-geintegreerd
alles high-end verantwoord.

mijn audio setje....Showcase :thumbs-up:

gizmo2

ik heb ooit een keer de Inifinity Renaissance 80 van mijn neef hier een poosje gehad.
stond aangesloten op 2x bryston 7b mono blokken met Audio Research ls7 buis voorversterker. klonk goed.
ben zelf niet zo weg van die Emim en Emid drivers.

Kweetniet

Bryston 4B is ook ruim voldoende. Mooie speakers die prachtig klinken. AR is wel een mooie combinatie, maar genoeg anderen kunnen het ook mooi. Vincent 331 kan het ook gewoon goed of vincent 991 beide te krijgen voor 600 tot ongeveer 1500, maar je hebt dan wel nog eigenlijk een Vincent VV nodig(sa93/94 of sa31. Met 2 verschillende merken voor en eind kan wel, maar vaak is het van het zelfde merk beter. Ik heb de Ren 90 gehad.
Infinity. We get you back to what it's all about. Music.

Kweetniet

Citaat van: gizmo2 op april 18, 2023, 10:38:22ik heb ooit een keer de Inifinity Renaissance 80 van mijn neef hier een poosje gehad.
stond aangesloten op 2x bryston 7b mono blokken met Audio Research ls7 buis voorversterker. klonk goed.
ben zelf niet zo weg van die Emim en Emid drivers.
haha, geweldige drivers,  maar dan wel met ruim voldoende kracht, zo'n accuphase is niet geschikt op wat hoger volume voor deze speakers, wanneer goed aangestuurd heerlijke speakers. Lijkt op de Sigma,maar die zijn natuurlijk nóg beter.
De Ren 80 heeft een 20 cm woofer en geen mid laag, de 90 emim is wat rustiger.

gizmo2

Citaat van: Kweetniet op april 18, 2023, 10:57:11haha, geweldige drivers,  maar dan wel met ruim voldoende kracht, zo'n accuphase is niet geschikt op wat hoger volume voor deze speakers, wanneer goed aangestuurd heerlijke speakers. Lijkt op de Sigma,maar die zijn natuurlijk nóg beter.
zullen best geweldige drivers zijn maar het niet mijn ding.

Kweetniet

Misschien niet gehoord met de juiste versterking. Snelle drivers met zeer gedetailleerd hoog en midden zonder scherpte, ja de emim kan met bepaalde opname soms wat hard klinken,  bij de sigma bijvoorbeeld kun je die met een schakelaar op min zetten.

Kweetniet

Citaat van: jahtari op april 17, 2023, 19:23:20Als je een leuke uitdaging zoekt een hypex fa253 achterin schroeven en actief systeem maken.  :headbanging:
wat een onzin!

Kweetniet

Citaat van: Xander32 op april 17, 2023, 19:55:48In de marktsectie staan NCore NC500MP mono versterkers, meer dan genoeg power.
voor het laag uitstekend. AR staat wel bekend als een mooie combinatie met veel Infinity's.

mmuetst

Citaat van: Peerless Monster op april 17, 2023, 23:09:22Als ik jou was zou ik eerst maar eens verdiepen wat zo'n vsi kost dan, voordat je het als slecht advies bestempeld.

Maar goed het is wat beperkt in wattage...

Gedaan via hifishark en zag dat de prijs meestal boven de €1500,- lag....dus
Maar zag ook de link op marktplaats, nette prijs inclusief 3 maanden garantie.
Helaas staat het aantal draaiuren niet vermeld, dus een nieuwe set buizen moet je natuurlijk ook rekening mee houden.
Volgens de verkoper meten ze nu goed. Hou er wel rekening mee dat buizen momenteel kostbaar zijn.

gizmo2

Citaat van: Kweetniet op april 18, 2023, 11:11:50Misschien niet gehoord met de juiste versterking. Snelle drivers met zeer gedetailleerd hoog en midden zonder scherpte, ja de emim kan met bepaalde opname soms wat hard klinken,  bij de sigma bijvoorbeeld kun je die met een schakelaar op min zetten.
aangesloten en beluisterd via allerlei verschillende (eind/voor/streamer/dac) apparatuur hier bij mij thuis.
ik zeg niet dat het niet goed klinkt maar wat ik al zij niet mijn ding band/electrostaten.

Peerless Monster

Citaat van: mmuetst op april 18, 2023, 11:16:29Gedaan via hifishark en zag dat de prijs meestal boven de €1500,- lag....dus
Maar zag ook de link op marktplaats, nette prijs inclusief 3 maanden garantie.
Helaas staat het aantal draaiuren niet vermeld, dus een nieuwe set buizen moet je natuurlijk ook rekening mee houden.
Volgens de verkoper meten ze nu goed. Hou er wel rekening mee dat buizen momenteel kostbaar zijn.

Het gaat niet om het aantal draaiuren, want dat kan je nooit bepalen, tenzij het apparaat hetzelf bijhoudt (ARC heeft verschillende apparatuur, waarbij dat wordt bijgehouden), maar belangrijker is de emissie van de buizen zelf. Dus als dat goed is en de buizen zijn binnen bepaald percentage met elkaar gematcht, dan lijkt me dat ietsje belangrijker dan het aantal draaiuren en zelfs leeftijd van die dingen. 😊

Rowdy

Buizen in een voorversterker kan net zo lang meegaan als het apparaat waar het inzit. Van vermogensbuizen kunnen we een levensduur verwachten van 10 à 20 jaar.

Vanaf pagina 30: https://drive.google.com/file/d/1JGTP2T0Rrh4Q3lv_Sb3ZaZJXTiH6reaf/view
Vanaf pagina 20: 
https://drive.google.com/file/d/1nlwP8cTDwOPytWEhQ1wAhIOYociz0STK/view
'Het oor heeft het laatste woord in alles wat met muziek te maken heeft'.
Harry Olson (1901 - 1982)

Peerless Monster

Citaat van: Rowdy op april 18, 2023, 19:16:12Buizen in een voorversterker kan net zo lang meegaan als het apparaat waar het inzit. Van vermogensbuizen kunnen we een levensduur verwachten van 10 à 20 jaar.

Vanaf pagina 30: https://drive.google.com/file/d/1JGTP2T0Rrh4Q3lv_Sb3ZaZJXTiH6reaf/view
Vanaf pagina 20:
https://drive.google.com/file/d/1nlwP8cTDwOPytWEhQ1wAhIOYociz0STK/view

Mijn vt130se is op dit moment na 5 jaar toch echt wel toe aan wat nieuwe buisjes Jan ☺️

Mensen stoken vaak hun versterkers op met buizen die totaal geen emissie meer hebben. Die buizen doen 2 dingen. Of ze klinken heel zompig op hun laatste emissie  of klappen er ineens uit met alle gevolgen van dien. Je buizen (laten) meten moet je regelmatig (lees om de paar jaar) wel even doen. Loont enorm.

mmuetst

Citaat van: Peerless Monster op april 18, 2023, 20:00:07Mijn vt130se is op dit moment na 5 jaar toch echt wel toe aan wat nieuwe buisjes Jan ☺️

Mensen stoken vaak hun versterkers op met buizen die totaal geen emissie meer hebben. Die buizen doen 2 dingen. Of ze klinken heel zompig op hun laatste emissie  of klappen er ineens uit met alle gevolgen van dien. Je buizen (laten) meten moet je regelmatig (lees om de paar jaar) wel even doen. Loont enorm.
Dat is voor mij al een rede om niet gelijk met het advies voor buizenversterkers te komen. Ik draai er zelf heel graag mee, maar ken maar al te goed de keerzijde van buizenversterkers. Soms is een beetje technische kennis wel handig als je met deze type versterkers wilt werken.
Maar goed, @tonnie@ vraagt advies voor een versterker voor zijn Infinity luidsprekers en wil misschien helemaal geen buizenversterker dus misschien weer on-topic?

. . .

Hoi Tonnie,
Infinity doet het in het algemeen erg goed op wat warmer klinkende transistorversterkers met voldoende vermogensreserves.
De Renaissance 90 zijn niet lastig om aan te sturen maar hebben wel een versterker nodig met goede controle, Infinity en buizen zou ik bijvoorbeeld nooit naast elkaar zetten, ook vanwege het feit dat veel goede buizen belachelijk duur zijn geworden sinds de oorlog in Oekraine en als je een tweedehands buizenversterker koopt, moet je eigenlijk al ervanuitgaan dat je alle buizen wilt vernieuwen, tenzij de verkoper de leeftijd kan aantonen.

Way-back-then waren Pass, Threshold, Adcom, Conrad Johnson, Nakamichi PA7 en dergelijke 'grote jongens' een goede match geweest.

Ik neem aan dat je op zoek bent naar een geintegreerde versterker? Met wat geluk zou je rond de €1500 een Krell KAV500i kunnen scoren of wellicht de KAV400i. Zijn niet per se warm klinkend maar ook niet zo kard en kil zoals de oude, kleine Krells.

Daarnaast denk ik dat een wat grotere Musical Fidelity ze ook prima aankan, idem voor Accuphase alleen bij Accuphase is er niet al te veel keuze rond dit bedrag en wat er staat is vaak al echt aan revisie toe.

Verder is er ook een wat minder bekend merk uit Italie genaamd Audia Flight die erg mooi zou moeten matchen - relatief compacte maar zeer stevig geboude integrateds. Op Marktplaats wordt momenteel de Flight Two (180W/4ohm) aangeboden samen met de bijpassende CD speler.

Xander32