Tips gezocht voor compacte witte luidsprekers (stereo) -> Q Acoustics 3010!

Started by mikekiwi, April 9, 2023, 19:53:25

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

mikekiwi

Vanwege nieuw meubilair en wat inrichtingsupdates ben ik op zoek naar nieuwe luidsprekers voor een stereo-setup. Ik kom van een setje Dynaudio Audience 42's en daar waren we erg tevree mee. Esthetisch gezien gaat de voorkeur uit naar iets kleinere en witte speakers.

De Alto 4's hebben de afmetingen B15cm x H24cm en daar proberen we op uit te komen.

Had een setje Anthony Gallo Micro's aangeschaft en hoewel ze het voor het formaat echt puik doen, ben ik toch op zoek naar een wat ander geluid.

Heb nu uit de zolder HT een setje Argon Alto 4 neergezet en dat bevalt eigenlijk prima. Formaat is goed en ze zijn ook in het wit verkrijgbaar. Er zijn echter nog wat andere opties, dus wilde eens polsen wat jullie mening is en of ik wellicht iets over het hoofd zie.

Wat luisteren we: echt van alles. Van klassiek tot symphonic metal, maar nooit op hoog volume. Vaak achtergrond, maar veel ook op een normaal luistervolume. Broekpijpschuddende bas  + volume niet nodig. Voor tv-geluid wordt de Samsung soundbar gebruikt.

Op dit moment gebruik ik een Yamaha surround-versterker voor de juice, in 90% van de gevallen via Spotifiy Connect, 8% wordt er een LP afgespeeld en de overige 2% zijn kerstcd's  :nopompom: )

Wat heb ik zelf als opties genoteerd:

1. Argon Alto 4 in wit

2. Dali Zensor Pico / Dali Spektor 1  (heb het idee dat de Spektors net wat minder zijn dan de voorganger)

3. Sonos Era 100 (dan kan de Yamaha versterker ook de deur uit, voordeel is ook dat ik ze even zonder risico thuis kan uitproberen)

4. AudioEngine A2+ (Yamaha versterker kan dan weg, wel een andere stabiele optie nodig met pre-outs voor spotify, wil geen muziek via Bluetooth gaan streamen)

Het toevoegen van een kleine subwoofer is zeker een optie, kan het zonder dan is dat ook prima. nadeel van de Sonos-speakers is dat een subwoofer dan een stuk begrotelijker is dan bij de andere opties

Hieronder wat foto's van de thuissituatie; speakertjes komen op de plek waar nu de zwarte Alto A4's staan, zo dicht mogelijk tegen de muur. Qua afstraling zouden ze uiteraard een stuk naar voren moeten, maar dat doe ik alleen als ik er echt voor ga zitten (en dat is steeds minder merk ik)
20230409_192236.jpg
20230409_192340.jpg 


mijkie

Ik speel voor mijn doen, al heel lang met een setje actieve Focal Alpha 50 waarvan ik de zijpanelen wit heb gespoten

Aangestuurd door een Matrix mini of een RME adi, als streamer gebruik ik een Pi4 met PiCorePlayer die ook spotify-connect doet, erg goed klinkende set

Zijn idd groter als je wilt, 31 cm hoog ........
Focal Alpha 50 * Eversolo DMP-A6

N1v3K


mijkie

Elac 312, ook erg mooi en ook 2e hands te vinden in het wit
Focal Alpha 50 * Eversolo DMP-A6

Roeru117

Of de KEF LSX II? Iets andere prijsklasse, maar dan ben je helemaal klaar. Heb je meteen de integratie van streaming en de mogelijkheid om de tv aan te sluiten.
ROON - NAD M33 - Monitor Audio Platinum 100 3G - Rythmik E15HP - Nvidia Shield TV Pro - LG OLED65G1 - LHY Audio SW6-SFP - Audioquest - Isotek - Tellurium Q

FS249

Misschien even handig om je budget er bij te zetten? Er is zoveel.
TV Set: Versterker Denon PMA 2010ae, Speakers: Elac BS 403 / Hepta Gem, Sub ESP 2040, DVD/CD Denon DVD DBT 3313UD, Tuner Denon DNP 720ae

Cave: Versterker Accuphase E-270, Speakers Elac FS 249.3, BS 403, sub ESP 2040 2x, CD Denon SACD/CD 2000ae, Tuner Marantz 2120, Draaitafel: Sony PS- X4.

mikekiwi

Quote from: FS249 on April 10, 2023, 08:39:16Misschien even handig om je budget er bij te zetten? Er is zoveel.
Ja, dat is wel handig idd, al ligt dat in lijn met de suggesties die ik zelf had gedaan. Rond de 500 a 600 euro houdt het wel op. Als het voor minder kan hebben we er geen bezwaar tegen

Quote from: mijkie on April  9, 2023, 20:04:58Ik speel voor mijn doen, al heel lang met een setje actieve Focal Alpha 50 waarvan ik de zijpanelen wit heb gespoten

Aangestuurd door een Matrix mini of een RME adi, als streamer gebruik ik een Pi4 met PiCorePlayer die ook spotify-connect doet, erg goed klinkende set
Die zijn wel een stukje groter dan ik had aangegeven, moet echt wel in de buurt komen van de 25cm hoog


Quote from: N1v3K on April  9, 2023, 20:33:14Q-acoustics 3020i of de M20 (actief).
Ah, tuurlijk, Q-acoustics. Ga ik toevoegen, maar dan wel de 3010 variant omwille van de afmetingen


Quote from: mijkie on April 10, 2023, 08:23:39Elac 312, ook erg mooi en ook 2e hands te vinden in het wit
Jaaaa, erg fraai, alleen buiten budget. Heb zelf wel gekeken naar de BS203 of naar de 301's (met sub)


Quote from: Roeru117 on April 10, 2023, 08:31:33Of de KEF LSX II? Iets andere prijsklasse, maar dan ben je helemaal klaar. Heb je meteen de integratie van streaming en de mogelijkheid om de tv aan te sluiten.
Ja, ik zag toevallig de topic-kick van de set van Twani. Dat lijken me ook prima kandidaten, maar dan niet de "II" variant ivm budget


FS249

Mocht je toch voor Elac willen gaan, kijk dan naar die met een type 5 tweeter. Erg mooi breed en diep stereobeeld krijg je dan voorgeschoteld.

En jouw speakers zijn wel het belangrijkste onderdeel om een mooi stereo beeld te krijgen. Dus een wat hoger budget geeft daarop meer kans.
TV Set: Versterker Denon PMA 2010ae, Speakers: Elac BS 403 / Hepta Gem, Sub ESP 2040, DVD/CD Denon DVD DBT 3313UD, Tuner Denon DNP 720ae

Cave: Versterker Accuphase E-270, Speakers Elac FS 249.3, BS 403, sub ESP 2040 2x, CD Denon SACD/CD 2000ae, Tuner Marantz 2120, Draaitafel: Sony PS- X4.

mijkie

Quote from: mikekiwi on April 10, 2023, 09:06:22Ja, dat is wel handig idd, al ligt dat in lijn met de suggesties die ik zelf had gedaan. Rond de 500 a 600 euro houdt het wel op. Als het voor minder kan hebben we er geen bezwaar tegen
Die zijn wel een stukje groter dan ik had aangegeven, moet echt wel in de buurt komen van de 25cm hoog

Ah, tuurlijk, Q-acoustics. Ga ik toevoegen, maar dan wel de 3010 variant omwille van de afmetingen

Jaaaa, erg fraai, alleen buiten budget. Heb zelf wel gekeken naar de BS203 of naar de 301's (met sub)

Ja, ik zag toevallig de topic-kick van de set van Twani. Dat lijken me ook prima kandidaten, maar dan niet de "II" variant ivm budget



focals zijn idd hoger, 31 cm
Focal Alpha 50 * Eversolo DMP-A6

minplus

Kopen wat je mooi vindt qua uiterlijk, klank, formaat en prijs en wit spuiten.
If nothing goes right, go left
If nothing's left, go right

mikekiwi

Quote from: minplus on April 10, 2023, 20:59:25Kopen wat je mooi vindt qua uiterlijk, klank, formaat en prijs en wit spuiten.
Dat is ook zeker een optie, maar mijn ervaring is dat zelf spuiten niet altijd heel mooi wordt (in mijn geval dan).

Qua spoor heb ik nu ook licht zilver toegevoegd als optie, zit te kijken of Piega S3 een optie is. Is voornamelijk in alu leverbaar geweest, maar heel soms ook in het wit. Is een erg budgetvriendelijke optie, maar moet wel een sub bij.
Old-school alternatief (omdat ik nu een klein setje Canton satellietjes heb staan dacht ik daaraan) zou een setje Canton Plus S speakers kunnen zijn.

minplus

Met een roller wordt het ook erg mooi.
Dus kijk even wat voor jou het belangrijkst is binnen het budget.
Als het formaat melkpakjes dat ik op je foto zie je optimum is qua uiterlijk zit je sowieso aan een subwoofer om een beetje een fatsoenlijk geluid te krijgen.
If nothing goes right, go left
If nothing's left, go right

mikekiwi

Quote from: minplus on April 10, 2023, 22:18:40Als het formaat melkpakjes dat ik op je foto zie je optimum is qua uiterlijk zit je sowieso aan een subwoofer om een beetje een fatsoenlijk geluid te krijgen.
Het formaat op mijn eigen foto's is 24cm hoog. Dat is wat ons betreft ongeveer de bovengrens van wat acceptabel is op die locatie, en nog net te doen zonder subwoofer. De kans is erg groot dat er een sub gaat komen inderdaad

donaldk


mijkie

Cambridge audio heeft ook kleine luidsprekers, de minx serie of een S30

Minx serie is ook in het wit geleverd
Focal Alpha 50 * Eversolo DMP-A6

minplus

Quote from: mikekiwi on April 10, 2023, 22:42:27Het formaat op mijn eigen foto's is 24cm hoog. Dat is wat ons betreft ongeveer de bovengrens van wat acceptabel is op die locatie, en nog net te doen zonder subwoofer. De kans is erg groot dat er een sub gaat komen inderdaad
Bij die hoogte is echt geen fatsoenlijk geluid te verwachten.
Ga je 2x zo hoog, wat ik persoonlijk veel mooier vind staan naast je scherm, dan kun je een waanzinnig mooi geluid krijgen ook al is het diepe laag dan nog niet aanwezig.
If nothing goes right, go left
If nothing's left, go right

mikekiwi

Quote from: mijkie on April 12, 2023, 21:00:50Cambridge audio heeft ook kleine luidsprekers, de minx serie of een S30

Minx serie is ook in het wit geleverd
S30 lijkt klein, maar erg diep. Minx is een aardige, ga ik eens naar kijken

Quote from: minplus on April 12, 2023, 22:23:28Bij die hoogte is echt geen fatsoenlijk geluid te verwachten.
Ga je 2x zo hoog, wat ik persoonlijk veel mooier vind staan naast je scherm, dan kun je een waanzinnig mooi geluid krijgen ook al is het diepe laag dan nog niet aanwezig.
Onze smaak komt niet overeen denk ik zo. En ik denk dat een grotere speaker met meer laag alleen maar problemen gaat geven met het spaanplaten dressoir dat er onder staat. Formaat staat ongeveer qua max wel vast, groter vinden wij echt niet mooi. En binnen die marges zoeken we dus de fijnste witte betaalbare speaker.

Kan nog alle kanten op op dit moment, Kef LSX + sub is erg fraai, maar twijfel erover ivm de best wel veel probleemverhalen die ik lees over de oudere versie van de apps die erbij horen.

Spektor 1/Zensor Pico zijn een budgetvriendelijk alternatief, maar on axis wat nadrukkelijk hoog en daar zijn we erg gevoelig voor hebben we gemerkt.

Wharfedale 12.0, QAcoustics 3010i en de Argon Alto 4 (of de actieve Forte uitvoering) staan ook nog op de lijst.

Outsiders uit de tweedehands categorie: Cambridge Minx, Piega S3, Canton Plus S

Gesloten subwoofer zal er zeker wel bijkomen ter laagondersteuning

MichielB

Ik heb nog een setje Aurelia Aniara DSP actieve luidsprekers werkeloos in de kast staan.

https://www.hifimaailma.fi/tuoteesittely/testissa-aurelia-aniara-dsp-aktiivikaiutin-6.108.22951.75cd078864

Google translate helpt ;)
YN-Audio Music at its Best - bijzondere boetiek stijl merken Alare Labs, Albedo Silver, Audia Flight, Cen.grand, Coda Technologies, Ediscreation, LAB12, Signal Projects en x-odos.

mikekiwi

Quote from: MichielB on April 14, 2023, 23:19:36Ik heb nog een setje Aurelia Aniara DSP actieve luidsprekers werkeloos in de kast staan.

https://www.hifimaailma.fi/tuoteesittely/testissa-aurelia-aniara-dsp-aktiivikaiutin-6.108.22951.75cd078864

Google translate helpt ;)
Poehee, mijn fins is ook niet meer wat het geweest is  8)  Heb het een en ander bekeken en gelezen en denk niet dat het de speaker voor mij is. Waarom weet ik niet precies te duiden, onbekendheid wellicht, maar ook dat het actief is en ik een voorversterker nodig heb en dus mijn hele set om moet gooien (wat misschien toch gaat gebeuren, dus er is wel twijfel). Maar ook omdat ik in een review las dat het echt wel near-field monitoren zijn die het in dat gebruik goed doen, maar om een kamer te vullen minder zijn.

Looks is een twijfelgeval, Amphion vind ik erg mooi, maar duidelijk fraaier dan wat ik van de Aurelias zie bij gebruikte Aniara's

mikekiwi

#19
Na denken, schrappen en beluisteren zijn we tot een keuze gekomen en hebben we een setje Q Acoustics 3010i aangeschaft. Was voor ons het mooiste compromis tussen looks, geluid en budget.

Erg blij mee, klonken in de winkel super (op NAD-versterker met Spotify) en thuis nu ook erg aangenaam (op Yamaha surround-receiver). Maar minder dan in de winkel  O0 .

We laten het even inspelen en dan misschien toch kijken voor een leuke NAD C320BEE of iets dergelijks en een streamertje (Wiim mini oid) (+dac?).
Of een Arcam Solo (mini), ziet er ook wel leuk uit. Of iemand moet een beter idee hebben?

Edit: Oh, en uiteraard weet ik dat de opstelling in de luisterruimte van de winkel, en het feit dat ze daar op stands stonden ipv op een dressoir tegen de muur, van veel grotere invloed is dan een nieuwe versterker...maar toch

dre73

Spectral DMC-15 MK2,Perreaux 3400,Acoustic Signature Challenger,Bluenote b5 titanium,Benz Ace-s,Pass labs Pearl 2 phono,Auralic Altair G1,zelfbouw luidsprekers,Tellurium Q Ultra black II,Audioquest Sterling,Isotek Aquarius EVO 3.