Sopper’s Lejonklou-o-fiel

Started by Sopper, March 17, 2023, 20:32:55

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Sopper

Ach, ik dacht, laat ik ook eens mijn stereo setje met jullie delen.
Voor diegene die mij nog herinneren (ben jaren niet meer actief geweest op dit forum), zullen weten dat ik jarenlang "restless" ben geweest; op zoek naar audio Valhalla

Als ik nu terug kijk, was ik niet op zoek naar het "beste" geluid/muziek beleving, maar was het uitproberen en wisselen van apparatuur de hobby.
Zeker in de 2e hands markt is deze hobby vrij budget neutraal te doen, sterker nog, mijn hele huidige set is bekostigd door winst uit handelen.

Als je zoveel leest over audio, koopt en verkoopt dan word je vanzelf een (prijs)expert en weet je wat courant is in audio land en wat niet. Er valt dus tegelijkertijd met het uitproberen van tig apparaten, kabels en accessoires, ook wat te verdienen. Met een beetje geduld (en mazzel) spaar je zo een leuke set bij elkaar. Enige uitzondering (en waar ik nog spijt van kan hebben) is ,natuurlijk, nieuw spul kopen, wat toch niet brengt wat je hoopte. Boem... daar gaat je geld

Mijn vriendin vond mijn hobby ook leuk; want bijna elk weekend reden we ergens naar een plaatsje in Nederland om weer wat spulletjes op te halen. Zij stapte uit en ging wandelen met de honden, terwijl ik (soms veel te lang) met de verkoper over audio apparatuur en muziek verzeild raakte.

Uiteindelijk kwam het tot een eind, of tussenstop of laag pitje; hoe je het ook wilt noemen...
Ik stuitte op 2 merken die mijn zoektocht/hobby in ander vaarwater brachten: Linn en Harbeth
Zo ongeveer alle Linn streamers en versterkers gehad, steeds een stapje "hoger". De Harbeths van de 30.1 monitor naar mijn, tot op heden nog steeds, eindstation; Harbeth SHL5 Plus, al snel naar de 40th anniversary versie, en deze staan er nog steeds.

En wat mij echt tot stilstand bracht is (als je zoekt op Linn, kom je ook weleens op Lejonklou forum terecht) Lejonklou.
Fredrik Lejonklou gooide alles overhoop wat ik altijd voor (mijn eigen) waarheid had aangenomen.
Ik was aanhanger van "meten is weten", kabels (mits juiste meetwaarde) maken geen verschil, etc. Zeg maar de wetenschappelijke benadering  ::)

Fredrik heeft een totaal tegenovergestelde instelling. Geloof je eigen oren; als het beter klinkt, dan is het ook beter. Maar wat is beter?
Ik denk dat ik het eindelijk begon te begrijpen toen ik mijn Linn apparatuur, 1 voor 1 verving voor Lejonklou en (voelde echt beschamend) Fredrik's adviezen opvolgde over de volgorde van stekkers in het stekker blok, welke Cat kabel voor internet, welke switch, zelfs welke outlet van de switch, merk interconnect en speaker kabel en welke lengte, etc. etc.
Sindsdien klopt gewoon alles, of laat ik het anders zeggen; het boeit me allemaal niet meer... ik zet een lekker muziekje op en zit te genieten.
Ik vraag me niet meer af of ik iets mis of dat het beter zou kunnen, het doet er gewoon niet toe. Ik geniet gewoon van alle soorten muziek die Qobuz mij voorstelt, van klassiek tot jazz tot hardrock tot easy listening.

Einde van zoektocht, einde van hobby
Alhoewel het een leuke hobby is, dus misschien begin ik wel weer, maar dan puur voor het leuke contact tussen audio-fanaten, o-fielen, liefhebbers.
Zo raakte ik ook weer in contact met Mitchell, leuk!

Mijn huidige set, met al z'n eigenaardigheden (je mag er om lachen):

Bron:
#Linn Majik DS (eerste generatie)
#RME ADI 2 Dac (nog steeds de beste dac die ik ooit heb gehad, ongeacht prijs)
Deze bovengenoemden worden in mei dit jaar vervangen door de "hemelse" KÄLLA streamer van Lejonklou  :pompom:  (en heb ik weer jarenlang rust)

Versterking:
#Lejonklou Sagatun Mono voorversterkers (x2, duh)
#Lejonklou Tundra Mono eindversters (x2, duh)

Luidsprekers:
Harbeth SHL5 plus 40th anniversary (in het prachtige Walnut)

Bekabeling, accessoires en eigenaardigheden:
#Linn K400 gesplitst, 248cm, 360graden gesoldeerd 60/40 soldeer Linn Knekt banaan pluggen
#Linn Silver RCA met de oude nog dichte pluggen, factory terminated
#Stroomkabels die Lejonklou erbij heeft geleverd en specifiek zijn uitgezocht in volgorde in stekker blok: bron, vv, ev
#TP-Link GS-108T v2 switch, input 7 voor CAT kabel input, 8 voor output naar bron
#Blue Jeans Cat 6a, 2,5 meter precies
#Amplifi HD router x 2 voor WIFI speciaal voor bron
#Zelfbouw luidspreker stands (TonTräger kwam er later mee) met Isoacoustics voeten en een of ander raar hard rubberen dempers onder mijn Harbeths, waarvan ik de naam vergeten ben

In Mei komt mijn KÄLLA, daar kijk ik echt naar uit (heb hem nu tijdelijk te leen)
Daarna nog even doorsparen om mijn Tundra 2.5 EV's te upgraden naar Tundra 3
Dan ben ik voor de komende jaren weer blij en daalt de hobby weer naar 0-punt, of eigenlijk mag ik het dan geen hobby noemen...
Gewoon geen enkele behoefte om ermee bezig te zijn, omdat alles thuis zo lekker klinkt...

Tot... ik ga verhuizen
We kijken om ons heen naar een ander (groter) huis
Dan zouden mijn Harbeth's weleens plaats kunnen maken voor een nieuwe hobby: Luidsprekers testen!
(Infinity Kappa 9a staat nog in mijn geheugen gegrift, evenals Tannoy DC12)
(Of Harbeth 40??)

Vanaf luisterpositie


Linkerkant van de set


Achter luisterpositie


Rechterkant van de set


# Lejonklou Källa - Streamer # Lejonklou Sagatun Mono 1.7 - Voorversterker x2
# Lejonklou Tundra Mono 3.0 - Eindversterker x2
# Graham LS8/1F - Luidsprekers
# Bekabeling - Trivium Audio Cables

Spijkie

Dit klinkt heel gaaf om te lezen, ik heb nog nooit gehoord van t merk lejonklou. Vanwaar de switch specifiek op die ingang etc?

Gr Spijkie
Lumin,audioquest,Lyngdorf 2170, Cardas,Piega,Supra,Essential Audio Tools.

Rowdy

Forumlid Mitch heeft ook Lejonklou i.c.m. Harbeth.

chansig

Mooi verhaal. Foto, foto, foto !!!!

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Sopper

Quote from: Spijkie on March 18, 2023, 08:17:46Vanwaar de switch specifiek op die ingang etc?


Fredrik Lejonklou probeert alle mogelijke opties uit om te horen welke het beste klinkt; beste moet je hier lezen als, welke trekt je het meest mee in de muziek
Zo komt hij dus op vreemde zaken (die ik waarschijnlijk zelf niet hoor) dat 2 poorten op de switch een muzikaler resultaat oplevert dan andere combinaties.

Zo heb ik ook de tv en media box op aan aparte Cat kabel en niet op de switch van de KÄLLA, want dat is "beter".

Enfin, nogmaals ik hoor al die kleine nuances niet, maar het telt totaal bij elkaar op als een heerlijk klinkende set.

Fredrik heeft overigens een super gehoor; hij hoort echt elke verschil en wijziging
Zijn verkochte apparaten gaan niet de deur uit voordat hij ze getuned en gehoord heeft. Zo heeft hij weleens een apparaat weer helemaal uit elkaar gehaald en in elkaar gezet, omdat het niet tuneful genoeg was en hij dat zo niet kon verkopen aan de klant.

Dit betekent ook dat ie altijd klein zal blijven, voor een handjevol enthousiastelingen zoals ik, Mitchell, etc.

Stereophile heeft een hele eerlijke review geschreven over de KÄLLA streamer en daarin staat precies omschreven wat Mitch en ik en anderen meemaken sinds de overstap op Lejonklou met alle gekkigheden in de nuances

KÄLLA review
# Lejonklou Källa - Streamer # Lejonklou Sagatun Mono 1.7 - Voorversterker x2
# Lejonklou Tundra Mono 3.0 - Eindversterker x2
# Graham LS8/1F - Luidsprekers
# Bekabeling - Trivium Audio Cables

Hannibal_

Mooi spul hoor Lejonklou!
Niet eerder van gehoord.

Heb je echt 2 Sagatun's staan (master/slave?) of 1 (die dubbel mono opgebouwd is)?
Woonkamer: Rega Elicit MK3/Exon 3/Apollo 35th Anniversary Special Edition/P2+,
Mytek Liberty/Farad super 3, Totem Forest, Eversolo DMP-A6 Master Edition, Sonos Magna Connect
Eetkamer: B&O beocenter 8500+Sonos+RL 60.2.

Contour

Wat je zegt over die kleine stapjes en dat het uiteindelijk wel optelt klopt precies! Over de jaren heb ik dit in mijn set ook gemerkt, eerst een goede basis leggen en dan op alle vlakken kijken wat er beter kan. Op den duur loop je wel tegen smaak kwestie aan, dan is het niet beter of slechter maar anders.

Blijf wel altijd veel respect hebben voor die mannen met echt goede oren, loop jij een jaar aan te klooien, horen zij in 5 minuten waar het toch nog mis gaat.

Sopper

#7
Quote from: Hannibal_ on March 18, 2023, 08:56:57Mooi spul hoor Lejonklou!
Niet eerder van gehoord.

Heb je echt 2 Sagatun's staan (master/slave?) of 1 (die dubbel mono opgebouwd is)?

2 stuks, 1 in master stand en de ander in slave stand, met elkaar verbonden via een optische interlink
Dus rechts en links volledig gescheiden na de bron
# Lejonklou Källa - Streamer # Lejonklou Sagatun Mono 1.7 - Voorversterker x2
# Lejonklou Tundra Mono 3.0 - Eindversterker x2
# Graham LS8/1F - Luidsprekers
# Bekabeling - Trivium Audio Cables

Sopper

Quote from: chansig on March 18, 2023, 08:26:25Mooi verhaal. Foto, foto, foto !!!!

Gr. Hans

Fotootje toegevoegd  :clapping:
# Lejonklou Källa - Streamer # Lejonklou Sagatun Mono 1.7 - Voorversterker x2
# Lejonklou Tundra Mono 3.0 - Eindversterker x2
# Graham LS8/1F - Luidsprekers
# Bekabeling - Trivium Audio Cables

Xander32




Wat een toffe set met Harbeth ls. Die staan in ieder interieur goed, kennen een heerlijke no nonsense uitstraling 👌🏻
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

Hannibal_

Quote from: Sopper on March 18, 2023, 09:02:012 stuks, 1 in master stand en de ander in slave stand, met elkaar verbonden via een optische interlink
Dus rechts en links volledig gescheiden na de bron

Cool hoor!
Ziet er inderdaad erg mooi uit
Woonkamer: Rega Elicit MK3/Exon 3/Apollo 35th Anniversary Special Edition/P2+,
Mytek Liberty/Farad super 3, Totem Forest, Eversolo DMP-A6 Master Edition, Sonos Magna Connect
Eetkamer: B&O beocenter 8500+Sonos+RL 60.2.

ruud2

welkom terug !

Geweldige zoektocht om alles bij elkaar te krijgen, maar heb je ook nog iets gedaan aan de akoestiek?
Mark  , Nelson , Neil , mr. Krell  en Herr Willi Studer spelen samen in een speciale ruimte.
Frits Philips mag de huiskamer voorzien van dagelijks  radio geluid.

Tabcam

Erg leuke beschrijving :pompom:. Verhuizen is altijd lastig maar zo te zien is de voorwand als vrij hard dus zal je nieuwe huis hopelijk niet slechter worden. Heb je ook nog een overzichtsfoto met je luisterplek?

Wat voor muziek draai je zoal? Voor mijzelf merk ik dat als je geen slecht opgenomen en/of zwaar gecomprimeerde muziek andere luidsprekers ook tot de mogelijkheden behoren maar ik ben zelf een redelijke muziekomnivoor :angel:.

Heb hier vrij veel wandcontactdozen maar ben desondanks benieuwd naar de tips voor de volgorde, ik verwacht zwaarste verbruiker eerst? Zelf geloof ik wel in meten én luisteren. Het kan goed meten maar niet klinken maar slecht meten en goed klinken heb ik nog niet echt meegemaakt.

Hoeveel verbruikt de Lejonklou Tundra in idle? Ben wel benieuwd hoe ze klinken! Heel veel plezier van je set en succes met vinden van een nieuw huis en eventueel nieuwe luidsprekers.
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

Sopper

Quote from: ruud2 on March 18, 2023, 11:13:21welkom terug !

Geweldige zoektocht om alles bij elkaar te krijgen, maar heb je ook nog iets gedaan aan de akoestiek?

Nou, ik ben heel veel bezig geweest met akoestiek, maar helaas krijg ik mijn vriendin (bekend verhaal voor iedereen, neem ik aan) niet overtuigd om de "looks" van de kamer te veranderen ten behoeve van mooi geluid.
Mijn kamer is omgeven door grote ramen...
Het is dus een beetje behelpen; veel verder dan een kleed op de grond, kleden op de banken (we hebben honden, gelukkig), veel kussens en dikke gordijnen kom ik niet  >:(
Dus het kan vast beter, maar de akoestiek is niet "slecht", anders zou ik niet zo kunnen genieten van muziek luisteren.

# Lejonklou Källa - Streamer # Lejonklou Sagatun Mono 1.7 - Voorversterker x2
# Lejonklou Tundra Mono 3.0 - Eindversterker x2
# Graham LS8/1F - Luidsprekers
# Bekabeling - Trivium Audio Cables

Sopper

#14
Quote from: Tabcam on March 18, 2023, 11:16:39Erg leuke beschrijving :pompom:. Verhuizen is altijd lastig maar zo te zien is de voorwand als vrij hard dus zal je nieuwe huis hopelijk niet slechter worden. Heb je ook nog een overzichtsfoto met je luisterplek?

Wat voor muziek draai je zoal? Voor mijzelf merk ik dat als je geen slecht opgenomen en/of zwaar gecomprimeerde muziek andere luidsprekers ook tot de mogelijkheden behoren maar ik ben zelf een redelijke muziekomnivoor :angel:.

Heb hier vrij veel wandcontactdozen maar ben desondanks benieuwd naar de tips voor de volgorde, ik verwacht zwaarste verbruiker eerst? Zelf geloof ik wel in meten én luisteren. Het kan goed meten maar niet klinken maar slecht meten en goed klinken heb ik nog niet echt meegemaakt.

Hoeveel verbruikt de Lejonklou Tundra in idle? Ben wel benieuwd hoe ze klinken! Heel veel plezier van je set en succes met vinden van een nieuw huis en eventueel nieuwe luidsprekers.

Zal later een fotootje van mijn huiskamer maken
EDIT: toegevoegd aan main post

Wat betreft muzieksmaak ben ik, net als jij, een alleseter
Hangt erg af van de stemming, kan uren luisteren naar klassiek en jazz/blues, maar ben vooral (en vriendin gelukkig ook) gek op mooie (vrouwen)stemmen "Eva Cassidy"

Tundra in idle = 19 watt
# Lejonklou Källa - Streamer # Lejonklou Sagatun Mono 1.7 - Voorversterker x2
# Lejonklou Tundra Mono 3.0 - Eindversterker x2
# Graham LS8/1F - Luidsprekers
# Bekabeling - Trivium Audio Cables

jahtari

Mooie set!

Waarom juist deze harbeth? Is voor mij een ondoordringbare wereld al hun modellen, xd, 40th, sl plus, 30.1, 30.2 etc.  :D  Benieuwd.
Jahtari's 7.2.2 HT - Powergrip YG-1. Nvidia Shield. DenonX4500H. LCR: Martin Logan Motion 4/6. Atmos: Dali Oberon On Wall. LG77C3 TV. 2x Monoprice Monolith 15 v2. Crown XLS1502 + JBL 4281F.
Stereo setup: Powergrip YG-1. Bluesound Node 2i. MiniDSP SHD Studio. Dutch & Dutch 8m. Dual subs.
Woonkamer: Kef LS60
Studeerkamer: Focal CMS 65. Focal CMS Sub

Contour

Hier ook een liefhebber van vrouwen stemmen, op zich als je die 'goed' hebt, dan ben je een heel eind qua goed geluid. Echter het laag/mid gebied tune je daar niet echt mee, dan kan rock etc zonder ballen klinken, dat is wel een aandachtspunt, maar teveel/stevig laag kan het midhoog weer om de zeep helpen, een gevoelige en lastige balans.

Sopper

Quote from: jahtari on March 18, 2023, 11:55:09Mooie set!

Waarom juist deze harbeth? Is voor mij een ondoordringbare wereld al hun modellen, xd, 40th, sl plus, 30.1, 30.2 etc.  :D  Benieuwd.

Ik heb de 30.1 gehad en daar mistte ik toch echt wat laag, samen met een subwoofer was het niet onaardig, maar een subwoofer 100% integreren is echt niet makkelijk.

De SHL5 plus heeft hier (mijn mening) geen last van en zijn prima zonder sub.
En dat ik bij dit model ben blijven hangen komt eigenlijk door Mathijs van BBG; op een audio show draaide hij met Cantata op SHL5 plus en dat was met recht het beste setje wat ik op de show heb gehoord. Kwam ook mede doordat Mathijs gewoon lekkere pop nummers draaide, ipv de standaard "audiophile" ge-ding en ge-dang.

Heb dus na aanschaf en icm Linn (en nu dus Lejonklou) nooit de behoefte gevoeld om andere luidsprekers of Harbeth modellen te beluisteren
# Lejonklou Källa - Streamer # Lejonklou Sagatun Mono 1.7 - Voorversterker x2
# Lejonklou Tundra Mono 3.0 - Eindversterker x2
# Graham LS8/1F - Luidsprekers
# Bekabeling - Trivium Audio Cables

Xander32

Sfeervolle inrichting ook en wat een tof uitzicht joh, ga je dat niet missen wanneer je gaat verhuizen?
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

kappa9

#19
Quote from: Sopper on March 17, 2023, 20:32:55(Infinity Kappa 9a staat nog in mijn geheugen gegrift)


Hele fraaie luidsprekers

Gr Joost
Mano streamer | Gustard X-16 | musical fidelity a5.5 | Analysis Audio Epsilon | Audiolab 6000 CDT

vanzomereng

#20
Quote from: Sopper on March 18, 2023, 11:30:41Nou, ik ben heel veel bezig geweest met akoestiek, maar helaas krijg ik mijn vriendin (bekend verhaal voor iedereen, neem ik aan) niet overtuigd om de "looks" van de kamer te veranderen ten behoeve van mooi geluid.
Mijn kamer is omgeven door grote ramen...
Het is dus een beetje behelpen; veel verder dan een kleed op de grond, kleden op de banken (we hebben honden, gelukkig), veel kussens en dikke gordijnen kom ik niet  >:(
Dus het kan vast beter, maar de akoestiek is niet "slecht", anders zou ik niet zo kunnen genieten van muziek luisteren.

Fraaie set Dopper  ::)

Vergeet niet dat de honden op zich, werken als basabsorbers, tenminste als je niet van die kleine keffertjes heb.
Sinds dat een vriend van mij, 6 Sint Bernards thuis in de kamer heeft rond lopen, klinkt het zeer goed, bij hem thuis. :colgate:
Luidsprekers: B&W 702S2,  All-In-One: Atoll SDA300-Signature,
Blue-ray player: Denon DVD-3800BD

Sopper

#21
Quote from: Xander32 on March 18, 2023, 14:17:56Sfeervolle inrichting ook en wat een tof uitzicht joh, ga je dat niet missen wanneer je gaat verhuizen?

Ja, er is niks mis mee kwa woonkamer en uitzicht
Maar we willen graag vrijstaand zonder al teveel buren en vooral ook een lekker grote tuin voor onze hondjes.
We wonen nu in de binnenstad van Kampen, op zich niks mis mee

Quote from: VANZOMERENG on March 18, 2023, 16:40:43Fraaie set Dopper  ::)

Vergeet niet dat de honden op zich, werken als basabsorbers, tenminste als je niet van die kleine keffertjes heb.
Sinds dat een vriend van mij, 6 Sint Bernards thuis in de kamer heeft rond lopen, klinkt het zeer goed, bij hem thuis. :colgate:

Haha, onze hondjes zijn klein  8)
Je ziet ze beide op de foto's
# Lejonklou Källa - Streamer # Lejonklou Sagatun Mono 1.7 - Voorversterker x2
# Lejonklou Tundra Mono 3.0 - Eindversterker x2
# Graham LS8/1F - Luidsprekers
# Bekabeling - Trivium Audio Cables

Dura

Mooie set in een mooie ruimte :pompom: :
Harbeth P3ESR, Powernode N330, LG G3 55' less is more.

tdbakker

Dag Tjalling,

Mooi die Harbeths  :inlove:
Welkom terug ,en succes verder met de Hobby.
Uitzicht en woonkamer is prachtig bij jou !!
Stereo:Xanadu HRS22YH//Cambridge Audio Edge NQ en W//Roon.
HT:Anthem MRX520//Rythmik E15//Xanadu Center HRC1 en Xanadu Rears//Sony KD-65AF8//Zidoo Z1000

Contour

Prachtige kamer, fraaie set, en dat uitzicht! Je hebt het goed voor elkaar.