Surround processor met uitstekende stereo weergave en/of andere (kleinere) luidsprekers?

Started by chansig, November 4, 2023, 08:34:23

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

The Guardian

Afgelopen weekend heb ik de B&W 800 D2 vervangen door de B&W 801 S3.
Tot mijn verbazing klonken ze veel beter dan de 800 in de huidige kamer. (Voordat ik de 800 kocht had ik uitgebreide hoorsessies gedaan: bij een handelaar, maar ook in mijn vorige kamer. Toen en daar klonken de 800 beter dan de 801.) Ik had gedacht dat de 801 ook te groot zouden zijn voor de huidige kamer.
Met beter klinken bedoel ik: het geluid is mooi in de ruimte, los van de speakers en ik word meer betrokken bij het geluid.
(Had ik geweten (of verwacht) dat de 801 S3 het zo goed zouden doen in de huidige kamer, dan had ik niet zolang gewacht met het vervangen.)

Als surround speakers heb ik de B&W CDM 9nt neergezet.


Gisteren ben ik bij Theo geweest om naar zijn Home Cinema met Trinnov Altitude te luisteren.

Ik stelde het op prijs dat Theo eerst uitgebreid een toelichting gaf op de mogelijkheden van de Altitude: er kan ontzettend veel; als je alle mogelijkheden wilt uitproberen ben je a) een tijdje bezig en b) moet je goed je huiswerk hebben gedaan. Maar je kunt ook met minder beginnen of genoegen nemen.

Daarna hebben we diverse filmfragmenten beluisterd. Het is inderdaad opmerkelijk hoe mooi de Altitude (kennelijk als die goed is afgestemd) het geluid in de ruimte plaatst (3d mapping). Dat komt voor mij vooral bij film tot zijn recht.

Is een Altitude iets voor mij? Ik houd aan de demonstratie een dubbel gevoel over.
Voor films ideaal, voor 'mijn' muziek ben ik er minder van overtuigd. Daarbij is van belang: 1. voor mij is stereo belangrijker dan surround; 2. mijn muziek is hoofdzakelijk klassiek en opera.

Hoe verder? Op dit moment verken ik het geluid met mijn nieuwe opstelling van speakers. Pas als ik daar verbeteringen wil, ga ik weer aan de slag met aanpassingen (waaronder andere apparatuur).

Dat is het voorlopig einde van mijn zoektocht.Tijdens mijn zoektocht werd ik af en toe heen en weer geslingerd om zo voor mij zelf steeds duidelijker te kunnen afbakenen wat voor audio ik wil en hoe ik dat kan bereiken.

Hartelijk dank aan al diegenen die inhoudelijk hebben bijgedragen aan mijn zoektocht.

 



Teejoo

Quote from: The Guardian on November 30, 2023, 16:53:18Gisteren ben ik bij Theo geweest om naar zijn Home Cinema met Trinnov Altitude te luisteren.

Ik stelde het op prijs dat Theo eerst uitgebreid een toelichting gaf op de mogelijkheden van de Altitude: er kan ontzettend veel; als je alle mogelijkheden wilt uitproberen ben je a) een tijdje bezig en b) moet je goed je huiswerk hebben gedaan. Maar je kunt ook met minder beginnen of genoegen nemen.

Daarna hebben we diverse filmfragmenten beluisterd. Het is inderdaad opmerkelijk hoe mooi de Altitude (kennelijk als die goed is afgestemd) het geluid in de ruimte plaatst (3d mapping). Dat komt voor mij vooral bij film tot zijn recht.

Is een Altitude iets voor mij? Ik houd aan de demonstratie een dubbel gevoel over.
Voor films ideaal, voor 'mijn' muziek ben ik er minder van overtuigd. Daarbij is van belang: 1. voor mij is stereo belangrijker dan surround; 2. mijn muziek is hoofdzakelijk klassiek en opera.

Hoe verder? Op dit moment verken ik het geluid met mijn nieuwe opstelling van speakers. Pas als ik daar verbeteringen wil, ga ik weer aan de slag met aanpassingen (waaronder andere apparatuur).

Het was idd wat kort, en door de lange uitleg van de Trinnov niet eens toegekomen aan jouw eigen discs. We hebben eigenlijk alleen maar fragmenten van Unbroken, Oblivion en A star is born gekeken.

Ik kan me wel vinden in je twijfel. Ik heb mijn set natuurlijk echt ingeregeld op films, inclusief speakerkeuze. Het is gewoon in alle opzichten anders dan jij nu gewend bent weet ik als oud Nautilus eigenaar. Maar verder bedacht ik me later dat je in jouw situatie toch ook echt een Lyngdorf moet proberen. Dat zie ik toch wel als het meer audiofiele apparaat. Omdat surround eigenlijk minder belangrijk is, heb je denk ik ook minder behoefte aan de Trinnov techniek. En de Lyngdorf is ook een stuk goedkoper.

Wel leuk om je na al die jaren weer eens te zien!

Rob_Dingen

Als je wil mag je ook eens bij mij langs komen ik heb met de Trinnov ook een stereo setup waarbij niets aan het signaal gedaan word, ook geen sub.
En dan word hij alleen als DAC gebruikt en als Roon eindpunt dus puur.

Rob

The Guardian

Rob, bedankt voor het aanbod.

Ik vraag me inmiddels af of ik de weg moet gaan van 'meer'.
Misschien moet ik juist terug naar basics.

Wat heb ik genoten van mijn laatste stereo apparatuur, bestaande uit Quad 66 voorversterker, de 606 versterker, de Marantz CD80, een NAD tuner en als speakers twee B&W Matrix 3/2.

Met de komst van surround kwam er van alles bij.
Geniet ik nou ook veel meer?

Die vraag en de vraag wat wil ik nou echt op AV-gebied moet ik eerst beantwoorden.