Sterven wij uit?

Started by mmuetst, November 5, 2022, 20:24:25

Previous topic - Next topic

0 Members and 2 Guests are viewing this topic.

LarsGkz

Je ziet wel veel mensen van mijn leeftijd tegenwoordig met een platenspeler hoor. Ook af en toe wel serieuze dingen denk aan een oude project pp, dat zijn echt mooie dingen al zeg ik het zelf. Gaat het hun dan echt om het bezig zijn met audio en de kwaliteit, dat denk ik alleen niet.

Maar goed, ik denk dat het zelf ook deels te maken zal hebben met het feit dat mijn generatie alles heeft. Een tv is van zelfsprekend, een iPhone, een Playstation, een game pc, oordopjes, enzovoort. Vroeger was een van de weinige dingen die men had muziek. Dat was destijds dan ook denk ik een van de weinige dingen waar je misschien geld aan uitgaf.

Als ik zelf de prioriteit had gelegd bij elk jaar een nieuwe iPhone kopen van 1000 euro dan had ik ook nooit de set gehad die ik nu heb. Ik ben daar alleen wat praktischer in dan de meeste mensen van mijn leeftijd, ik gebruik dat ding voor whatsapp af en toe wat youtube en social media. Daar hoef je echt geen telefoon van 1000 euro voor te hebben, en je hoeft al helemaal geen nieuwe te kopen dan elk jaar naar mijn mening. Maar goed, andere mensen die hebben daar misschien weer hobby in, dat is niet aan mij.

vanzomereng

Het traditionele luisteren met al dat hifi-gedoe zoals wij dit verstokte oude mannekes bedrijven
met al die grote hifi-dozen is op zijn retour.
Soundbars, smartphones i.c.m. draadloze koptelefoons & streamingsdiensten vervullen steeds meer de wensen van de klant om muziek te horen.

Laten we eerlijk zijn, deze oplossing is veelal goedkoper, is de laatste jaren zeer sterk in kwaliteit erop vooruit gegaan,
neemt minder plaats in beslag en is steeds meer gebruiksvriendelijker, flexibeler en toegankelijker.

Oke, wellicht minder verfijnd, minder high-end maar ruim voldoende om een groot publiek tevreden te bedienen en vooral
wat het belangrijkste is, geniet deze doelgroep of jeugd net zo van de muziek als wij.... en daar gaat het toch om ! 

Ook in het "betere" hifi-segment zie je een trend naar steeds meer "all-in-one" oplossingen.
Het audiofiele gebeuren met vele kastjes, draaitafels, dure bekabeling, torenhoge speakers, fysieke geluidsdrager e.d
zal niet geheel verdwijnen en voor een zeer lange duur een flinke niche-markt worden/blijven.

Luidsprekers: B&W 702S2,  All-In-One: Atoll SDA300-Signature,
Blue-ray player: Denon DVD-3800BD