Nieuwe start audio streamer.

Started by KayaRahnee, December 8, 2022, 16:07:56

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Dura

Quote from: KayaRahnee on December 15, 2022, 23:47:44
Ik hier weer met een vraag ... er word hier gesproken over enerzijds bediening van de Bluesound via een Ipad, anderzijds gebruik van een laptop voor opslag muziek (in plaats van te werken met externe  schijf).
Nu maak ik me de bedenking of er op een  iPadOS 14 /  64GB (10.5 inch) ook niet de mogelijkheid is om muziek op te slaan?

Ja en nee.
Ontsluiten van muziek op de iPad via WiFi of kabel (USB of lightning, afhankelijk van het type) lijkt me moeilijk zo niet onmogelijk, maar je kunt wel via Bluetooth casten naar de Node. Daarbij treedt wel wat verlies op, afhankelijk van hoe je het doet.
Maar er is ook nog AirPlay, daarmee heb ik geen ervaring, je moet dachtbik wel een Node hebben die Airplay2 ondersteunt begrijp ik.
Dat zou wat kunnen zijn, kijk hier bijvoorbeeld: https://support1.bluesound.com/hc/en-us/articles/360013079414-AirPlay-2-and-Siri

Is het wel de vraag hoe groot je library is en wat voor soort files erop staan; ik heb vol FLAC, best wel wat in hi-res en dat tikt aan qua grootte van je library. En je dat dan op je iPad kunt krijgen, denk dat je moet importeren en converteren naar iTunes.
Streamen gaat sowieso prima vanuit de BluOS app natuurlijk.
Harbeth P3ESR, Powernode N330, LG G3 55' less is more.

KayaRahnee

Quote from: Dura on December 16, 2022, 14:02:04
Ja en nee.
Ontsluiten van muziek op de iPad via WiFi of kabel (USB of lightning, afhankelijk van het type) lijkt me moeilijk zo niet onmogelijk, maar je kunt wel via Bluetooth casten naar de Node. Daarbij treedt wel wat verlies op, afhankelijk van hoe je het doet.
Maar er is ook nog AirPlay, daarmee heb ik geen ervaring, je moet dachtbik wel een Node hebben die Airplay2 ondersteunt begrijp ik.
Dat zou wat kunnen zijn, kijk hier bijvoorbeeld: https://support1.bluesound.com/hc/en-us/articles/360013079414-AirPlay-2-and-Siri

Is het wel de vraag hoe groot je library is en wat voor soort files erop staan; ik heb vol FLAC, best wel wat in hi-res en dat tikt aan qua grootte van je library. En je dat dan op je iPad kunt krijgen, denk dat je moet importeren en converteren naar iTunes.
Streamen gaat sowieso prima vanuit de BluOS app natuurlijk.

Ik lees me in wat betreft AirPlay, de Bluesound 2i staat in de lijst van die dat ondersteunt. Maar mijn eerste indruk is dat ik toch maar best muziekbestanden opsla op een laptop.
Goedkope Chinese versterkers: Aiyima a07 / Douk Audio D2 / Externe Power Supply / Audio Switch: Nedis Manual 4 port / Streamer: Bluesound Vault 2i / Tube DAC: Eastern Electric MiniMax Plus / Speakers: Magnepan .7 / Draadjes Speakers:  DNM Solid Core /
Interlinks: Sommer Luna Classique.

Huub-13

Waarom neem je de Bluesound Vault 2 niet?
Die kan ongeveer hetzelfde als een Node, maar heeft bovendien 2 Terabyte interne opslag.
Zoals ik eerder al schreef: die interne schijf vol muziek zetten is niet moeilijk.
Je hebt naar die Vault verder geen omkijken, bediening van het systeem gaat met een iPad, met daarop de Bluos app, precies hetzelfde als een Node.
Zo'n Vault 2 is al wel voor 800 euro of minder te koop, op MP staat er zelfs een voor 600 euro.
Denon DBP4010UD | Hifi Rose 250A | Lyngdorf TDAI-3400 | Magnepan 3.7i | Stax SR-009 + 006t buizenversterker

katwax

Quote from: Huub-13 on December 16, 2022, 15:31:36
Waarom neem je de Bluesound Vault 2 niet?
Die kan ongeveer hetzelfde als een Node, maar heeft bovendien 2 Terabyte interne opslag.
Zoals ik eerder al schreef: die interne schijf vol muziek zetten is niet moeilijk.
Je hebt naar die Vault verder geen omkijken, bediening van het systeem gaat met een iPad, met daarop de Bluos app, precies hetzelfde als een Node.
Zo'n Vault 2 is al wel voor 800 euro of minder te koop, op MP staat er zelfs een voor 600 euro.
Inderdaad, dat is de bestaansreden van die Vault volgens mij en als je het inderdaad gewoon simpel wil houden lijkt mij dat de betere optie als een HD niet goed werkt.
Hoe zou je de laptop dan inzetten om je Node te voorzien van de muziek bestanden?
-als share -> zelfde als een NAS
-via usb -> zelfde als een HD
-streaming vanuit een app -> setup nodig van protocol (Airplay, upnp, ...)
Stereo: Kii Three BXT System + Kii Control + Bluesound NODE (N130)
HT: Epson LS10000 - Xtrem Daylight 100"
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=112543

KayaRahnee

#79
Quote from: Huub-13 on December 16, 2022, 15:31:36
Waarom neem je de Bluesound Vault 2 niet?
Die kan ongeveer hetzelfde als een Node, maar heeft bovendien 2 Terabyte interne opslag.
Zoals ik eerder al schreef: die interne schijf vol muziek zetten is niet moeilijk.
Je hebt naar die Vault verder geen omkijken, bediening van het systeem gaat met een iPad, met daarop de Bluos app, precies hetzelfde als een Node.
Zo'n Vault 2 is al wel voor 800 euro of minder te koop, op MP staat er zelfs een voor 600 euro.

Twijfel, omdat ik niet zoveel opslag capaciteit nodig heb.
Ik ken ook de rip en tag kwaliteit niet van de Vault. Gaat dat vlot, simpel.
Goedkope Chinese versterkers: Aiyima a07 / Douk Audio D2 / Externe Power Supply / Audio Switch: Nedis Manual 4 port / Streamer: Bluesound Vault 2i / Tube DAC: Eastern Electric MiniMax Plus / Speakers: Magnepan .7 / Draadjes Speakers:  DNM Solid Core /
Interlinks: Sommer Luna Classique.

Xander32

Dat is m.i. een non argument. Een surplus aan opslag heeft verder geen vat op de geluidskwaliteit, de bediening of iets dergelijks. Ik kan mij echt geen enkele rationele reden bedenken waarom je een component zou laten staan omdat deze een surplus aan opslag heeft  :nowink:

Quote from: KayaRahnee on December 16, 2022, 16:25:49
Twijfel, omdat ik niet zoveel opslag capaciteit nodig heb.
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

katwax

Quote from: Xander32 on December 16, 2022, 16:30:23
Dat is m.i. een non argument. Een surplus aan opslag heeft verder geen vat op de geluidskwaliteit, de bediening of iets dergelijks. Ik kan mij echt geen enkele rationele reden bedenken waarom je een component zou laten staan omdat deze een surplus aan opslag heeft  :nowink:
Prijs?   ;D
Stereo: Kii Three BXT System + Kii Control + Bluesound NODE (N130)
HT: Epson LS10000 - Xtrem Daylight 100"
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=112543

Xander32

Dat kan spelen wanneer je de keuze hebt uit verschillende uitvoeringen, maar de Vault is er enkel met 2t aan opslag 🤷‍♂️

Quote from: katwax on December 16, 2022, 16:35:45
Prijs?   ;D
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

KayaRahnee

Quote from: Xander32 on December 16, 2022, 16:30:23
Dat is m.i. een non argument. Een surplus aan opslag heeft verder geen vat op de geluidskwaliteit, de bediening of iets dergelijks. Ik kan mij echt geen enkele rationele reden bedenken waarom je een component zou laten staan omdat deze een surplus aan opslag heeft  :nowink:

Ik weet niet of de vault, die trouwens eerder wel mijn 1ste keuze was voor mij een meerwaarde heeft.
Ik betaal dan voor iets wat ik niet nodig heb, op die manier is de Vault dan toch wel een duurdere aankoop t.o.v de 2i.
Ik zeg dus niet dat de Vault niet interessant is, maar het prijsverschil moet gerechtvaardigd blijven.
Bij komende info:
Ik heb een aantal cd tjes in een verleden gekregen van een vriend (nadat ik door 3 overstromingen mijn eigen cdtjes kwijt ben geraakt)om te rippen.
Af en toe komt er nog eens een aantal cdtjes mijn kant op, deze worden dan geript ... maar dit is zeer sporadisch.
Goedkope Chinese versterkers: Aiyima a07 / Douk Audio D2 / Externe Power Supply / Audio Switch: Nedis Manual 4 port / Streamer: Bluesound Vault 2i / Tube DAC: Eastern Electric MiniMax Plus / Speakers: Magnepan .7 / Draadjes Speakers:  DNM Solid Core /
Interlinks: Sommer Luna Classique.

Dura

Ligt eraan of je ergens anders al ripcapaciteit hebt. Heb je niets, dan is de Vault best een interessant alternatief, heb je een PC dan heb je HD al. Voor een paar tientjes heb je ook een USB optische drive dan.
Een Vault is een drie in een, HD, CDP , Node. Heb je geen van drieën, dan kan het een aantrekkelijke optie zijn. Anders zou ik kiezen voor de eenvoudigere Node die geen mechanica bevat.
Of Topic, hoe kun je CDs kwijt raken bij een overstroming? Ze zijn toch goed vochtbestendig.
Harbeth P3ESR, Powernode N330, LG G3 55' less is more.

KayaRahnee

Quote from: Dura on December 16, 2022, 16:54:46
Of Topic, hoe kun je CDs kwijt raken bij een overstroming? Ze zijn toch goed vochtbestendig.

Die vraag werd me destijds ook gesteld door de expert van de verzekering ... ik kon daar niet op antwoorden, nu nog steeds niet ... maar ze waren spoorloos ... sterk vermoeden van diefstal.
Goedkope Chinese versterkers: Aiyima a07 / Douk Audio D2 / Externe Power Supply / Audio Switch: Nedis Manual 4 port / Streamer: Bluesound Vault 2i / Tube DAC: Eastern Electric MiniMax Plus / Speakers: Magnepan .7 / Draadjes Speakers:  DNM Solid Core /
Interlinks: Sommer Luna Classique.

Xander32

Wat zuur om je spullen door een overstroming kwijt te geraken ☹️

Waarom m.i. de Vault interessant voor je is; omdat je aangeeft dat je een digibeet bent, hoe meer verschillende losse kastjes je met elkaar dient te verbinden en samen te laten werken, hoe complexer het gaat worden en hoe meer er fout kan gaan.

Quote from: KayaRahnee on December 16, 2022, 16:48:56
Ik weet niet of de vault, die trouwens eerder wel mijn 1ste keuze was voor mij een meerwaarde heeft.
Ik betaal dan voor iets wat ik niet nodig heb, op die manier is de Vault dan toch wel een duurdere aankoop t.o.v de 2i.
Ik zeg dus niet dat de Vault niet interessant is, maar het prijsverschil moet gerechtvaardigd blijven.
Bij komende info:
Ik heb een aantal cd tjes in een verleden gekregen van een vriend (nadat ik door 3 overstromingen mijn eigen cdtjes kwijt ben geraakt)om te rippen.
Af en toe komt er nog eens een aantal cdtjes mijn kant op, deze worden dan geript ... maar dit is zeer sporadisch.
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

Huub-13

Quote from: KayaRahnee on December 16, 2022, 16:48:56
Ik weet niet of de vault, die trouwens eerder wel mijn 1ste keuze was voor mij een meerwaarde heeft.
Ik betaal dan voor iets wat ik niet nodig heb, op die manier is de Vault dan toch wel een duurdere aankoop t.o.v de 2i.
Ik zeg dus niet dat de Vault niet interessant is, maar het prijsverschil moet gerechtvaardigd blijven.

In de eerste post op pagina 3 van dit topic geef ik al een link, waar je kunt zien hoe je via een PC of laptop met de harde schijf in de Vault kunt communiceren. Als iemand met een klein beetje computerkennis je daarbij even helpt kun je probleemloos verder.
En wat de prijs betreft: ik schreef al dat je op MP een Vault kunt kopen voor 600 euro = niet meer dan een node.
Extra advies:  niet teveel in problemen denken, maar meer in oplossingen . . . .
Denon DBP4010UD | Hifi Rose 250A | Lyngdorf TDAI-3400 | Magnepan 3.7i | Stax SR-009 + 006t buizenversterker

KayaRahnee

Voila, gemotiveerd door jullie adviezen mijn twijfel achter me gelaten en snel een deal voor een Bluesound kunnen maken , vlotte communicatie en snelle deal.
Het is dan toch een Vault geworden.
Wel wat duurder in vergelijking met een Node maar toch een mooie prijs kunnen bedingen. 
Goedkope Chinese versterkers: Aiyima a07 / Douk Audio D2 / Externe Power Supply / Audio Switch: Nedis Manual 4 port / Streamer: Bluesound Vault 2i / Tube DAC: Eastern Electric MiniMax Plus / Speakers: Magnepan .7 / Draadjes Speakers:  DNM Solid Core /
Interlinks: Sommer Luna Classique.

Huub-13

Denon DBP4010UD | Hifi Rose 250A | Lyngdorf TDAI-3400 | Magnepan 3.7i | Stax SR-009 + 006t buizenversterker

DofN

#90
Quote from: KayaRahnee on December 16, 2022, 19:51:37
Voila, gemotiveerd door jullie adviezen mijn twijfel achter me gelaten en snel een deal voor een Bluesound kunnen maken , vlotte communicatie en snelle deal.
Het is dan toch een Vault geworden.
Wel wat duurder in vergelijking met een Node maar toch een mooie prijs kunnen bedingen.

Zeer goede aankoop, veel plezier ermee!
You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

sschot

Gelet op je wensen, alle discussie in dit topic, denk ik de beste keuze die je hebt kunnen maken!

Heel veel muziek plezier ermee toegewenst!
NAD M10 V2 | SA Bonn N8 + Studer900 LPSU | KEF R3 + Focal F900 | REL T5i | Supra MD06 EU/SP MKIII | Supra Lorad SPC | Atlas Hyper 3.5

KayaRahnee

Bedankt allemaal.
Ik heb veel geïnformeerd, gewikt en gewogen, om zo tot een goede keuze te komen.
Leerrijk topic voor mij, dank zij de inbreng van jullie.
Toevallig kwam er vandaag een aanbieding mijn kant op, ik heb de knoop kunnen doorhakken gesteund door wat me hier allemaal is meegedeeld.
Mooi kerstcadeau voor mezelf gekocht, nu nog een leuke Ipad scoren, heb al iets in't zicht ... een Refurbished iPad Pro 10.5"
Goedkope Chinese versterkers: Aiyima a07 / Douk Audio D2 / Externe Power Supply / Audio Switch: Nedis Manual 4 port / Streamer: Bluesound Vault 2i / Tube DAC: Eastern Electric MiniMax Plus / Speakers: Magnepan .7 / Draadjes Speakers:  DNM Solid Core /
Interlinks: Sommer Luna Classique.

DofN

Met de BlueOs app op je telefoon kom je toch ook een heel eind? Of op je laptop? Ik had een ipad, maar die is weg.. En ik mis hem niet.

You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

mmuetst

Gefeliciteerd met de aanschaf. Sinds wij een iPad in huis hebben gebruik ik mijn Mac book Pro eigelijk maar heel weinig. Het omzetten van muziek op cd naar de harde schijf in de Vault gaat lekker makkelijk, gewoon de cd er in duwen en dan maar wachten tot deze weer er uit komt....that's it. Meestal vind de Vault zelf het hoesje van het album...
Veel luister plezier!
Geniet van Audio, maar betaal met mate.

KayaRahnee

Quote from: DofN on December 17, 2022, 09:31:12
Met de BlueOs app op je telefoon kom je toch ook een heel eind? Of op je laptop? Ik had een ipad, maar die is weg.. En ik mis hem niet.

Werd hier een paar keer naar verwezen ...

Quote from: roeleken on December 11, 2022, 18:14:51
... Zoals ik al zei, bediening via een IPad is best genieten.  Zou wel een iPad kiezen en geen Android tablet. 
Een vriend van me bedient de bluesound via Android en dat is het toch net niet.  Ik had m'n iPad mee en we waren er zo mee vertrokken

Quote from: Huub-13 on December 11, 2022, 18:59:47
... En ik adviseer je om inderdaad een Apple iPad te kopen en niet een Android apparaat.
Die heb ik ooit ook eens geprobeerd, maar de daarvoor gemaakte Bluos app vond ik een mislukking.
Goedkope Chinese versterkers: Aiyima a07 / Douk Audio D2 / Externe Power Supply / Audio Switch: Nedis Manual 4 port / Streamer: Bluesound Vault 2i / Tube DAC: Eastern Electric MiniMax Plus / Speakers: Magnepan .7 / Draadjes Speakers:  DNM Solid Core /
Interlinks: Sommer Luna Classique.

DofN

Het kan prima met een ipad, maar je kan ook eerst even aanzien hoe het je bevalt op je telefoon/geruisloze laptop.
You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

KayaRahnee

Quote from: DofN on December 17, 2022, 14:04:44
Het kan prima met een ipad, maar je kan ook eerst even aanzien hoe het je bevalt op je telefoon/geruisloze laptop.

Inderdaad, zal zo ook gebeuren.
Goedkope Chinese versterkers: Aiyima a07 / Douk Audio D2 / Externe Power Supply / Audio Switch: Nedis Manual 4 port / Streamer: Bluesound Vault 2i / Tube DAC: Eastern Electric MiniMax Plus / Speakers: Magnepan .7 / Draadjes Speakers:  DNM Solid Core /
Interlinks: Sommer Luna Classique.

katwax

Volgens mij inderdaad de beste keuze voor jouw, zeker als je in acht neemt dat je vorige ervaringen "technisch" moeilijk waren is een Vault toch het meest toegangkelijke.

Veel plezier ermee
Stereo: Kii Three BXT System + Kii Control + Bluesound NODE (N130)
HT: Epson LS10000 - Xtrem Daylight 100"
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=112543

KayaRahnee

De Vault is vandaag afgeleverd, maar vooraleer ik het fout doe ...
Hoe sluit ik deze aan ...

1) Bij gebruik van de Eastern Electric MiniMax DAC plus (dus de DAC van de Vault op non actief).

2) Bij gebruik externe voorversterker.

3) Bij gebruik van de DAC van de Vault

4) Bij gebruik voorversterker van de Vault.

Apparaten ter beschikking:
Eastern Electric MiniMax Tube DAC Plus+ / Aiyima A07 eindversterker /  Douk Audio D2 / Nedis Manual 4 port Audio Switch.

De Eastern Electric DAC
https://www.dagogo.com/audio-blast-eastern-electric-tube-dac-plus-digital-to-analog-converter/

De eindversterker:
https://www.audiosciencereview.com/forum/index.php?threads/aiyima-a07-tpa3255-review-amplifier.18984/

De voorversterker:
https://www.carousell.sg/p/douk-audio-d2-nobsound-hifi-6j2-vacuum-tube-preamplifier-stereo-preamp-digital-treble-bass-tone-control-black-280935546/

De switch:
https://nedis.com/en-us/product/connectivity/audio/switches/550701665/analogue-audio-switch-4-ports-connection-input-4x-2x-rca-female-connection-output-1x-2x-rca-female-1x-35-mm-manual-abs-black
Goedkope Chinese versterkers: Aiyima a07 / Douk Audio D2 / Externe Power Supply / Audio Switch: Nedis Manual 4 port / Streamer: Bluesound Vault 2i / Tube DAC: Eastern Electric MiniMax Plus / Speakers: Magnepan .7 / Draadjes Speakers:  DNM Solid Core /
Interlinks: Sommer Luna Classique.