Atmos plafond inbouwspeakers B&W

Started by thommy, December 7, 2022, 19:21:19

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

thommy

Beste liefhebbers,

Graag had ik wat feedback i.v.m. de eventuele aankoop van een paar atmos inbouw plafondspeakers die het best zouden matchen met mijn B&W M1 satellietjes.

Uiteraard zou hiervoor dan best ook naar B&W gekeken worden, maar ik zie niet meteen de bomen door het bos want die prijzen van die inbouwspeakers kunnen nogal veel verschillen in aankoopprijs.

Dus als iemand weet welke een zeer goede match is met de M1 en evenwaardige kwaliteit...graag uw deskundige feedback a.u.b.

Alvast bedankt!


RalphH

Los van matchen (geen idee namelijk;D), zorg dat je atmos speakers kunt richten op de luisterplek. Tweeters recht naar beneden is hooguit te doen bij een plafond van 4m hoog.
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

thommy

Plafond is 290 cm hoog.

Dus volgens jou best de atmos speakers achteraan boven de luisterplek?

Ook misschien een mogelijkheid om een extra paar M1 links en rechts in het midden van de kamer tegen het plafond te monteren????

zie mijn schetsje...

RalphH

Nee, dat niet, in die zin wel wat atmos richtlijnen aanhouden. Al zijn hier ook verschillende inzichten over. Doorzoek het forum maar eens, best wat linkjes naar youtube filmpjes.
Oa mbt het aanhouden van 45 graden tov de luisterplek.

Waar ik op doel is dat je zorgt dat het geluid uit de tweeter, je luisterplek goed kan bereiken, anders verlies je 80% van het effect. Richt de speaker dus op je LP of koop een in l-ceiling speaker met een richtbare tweeter, of 1 die al onder een hoek staat.

Kijkvoer:

https://youtu.be/K-rAhyrZCoA
https://youtu.be/ZyoXdgcmOa0

Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

thommy

Ben me inmiddels weer wat aan het inlezen....zoals steeds toch verschillende mogelijkheden en de ene zegt zo, de andere dan weer zo....
YT is een prcht medium, maar het is zeker niet heiligmakend hoor.

Toch wel een fijne tip van jou i.v.m. die tweeter!

Komt daar wel voor in aanmerking is die B&W CCM664  https://www.bowers-wilkins-custom-id.com/speakers/ccm664/

Bij deze kan de tweeter gekanteld worden in 3 verschillende graden en zelfs de EQ naargelang de graden gekanteld dient ingesteld te worden door een jumpertje.


RalphH

 :thumbs-up:

YT is idd niet heiligmakend, echter de std atmos layout die dolby geeft (dat tekeningetje), dekt niet de hele lading van de pdf. Tenminste, voor zover ik het begrijp uit bijv het eerste filmpje.
Het 2e geeft weer andere inzichten idd.
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

denoontje

Ik heb samen met Ralph ook ervaren dat je de tweeter echt moet richten om goed effect te krijgen. Zeker in lage kamers.

Fox

Er zijn veel voorbeelden te vinden als je goed zoek, maar voor elke situatie of oplossing is wel wat te zeggen.
Maar je hebt In-celing LS die recht naar beneden stralen, onder een vaste hoek en waarbij je de hoek kan richten.

https://www.google.nl/search?q=in-ceiling+speaker+placement+angles&tbm=isch&ved=2ahUKEwjosPGEjOz7AhWehP0HHbNLDtgQ2-cCegQIABAA&oq=in-ceiling+speaker+placement+angles&gs_lcp=CgNpbWcQAzoHCAAQgAQQEzoICAAQBxAeEBM6BggAEB4QEzoICAAQCBAeEBNQqQ9Yhz1ghkBoAHAAeACAATyIAeYCkgEBOJgBAKABAaoBC2d3cy13aXotaW1nwAEB&sclient=img&ei=ju6SY-ixOJ6J9u8Ps5e5wA0&bih=722&biw=1536

Ik heb zelf de B&W in een huiskamer HT opstelling gehoord en tot mijn verbazing vond ik het geluidsbeeld beter dan bij personen die de surround LS op de grond op stands (oorhoogte) hebben staan. Sowieso ben ik van mening dat de surrounds (ook als je ze aan de muur bevestigt) minimaal de 1,8m van de vloer (liefst ietsje hoger bij een grotere afstand) en dan op de luister positie gericht.

FrankBe

Ik ben momenteel een nieuw verlaagd plafond aan het maken met lichtkoof/LED strips en 6x Atmos speakers. Voorlopig heb ik de speakers toch nog vlak ingebouwd omdat de MDF afwerkingslaag over OSB nog volgt waarbij de speakers licht gekanteld zullen worden. Ik ga overigens geen perfectie nastreven: +- 15° off axis vind ik al ruim voldoende. Trouwens nu al is de verbeterde spatiale weergave met de nieuwe positie (woofer - tweeter op 1 lijn en speaker meer naar het midden) van de Atmos speakers goed merkbaar  ;)