Accuphase gebruikers & liefhebbers topic

Started by Xander32, November 5, 2022, 08:54:17

Previous topic - Next topic

0 Members and 2 Guests are viewing this topic.

Xander32




Zoals de titel al aangeeft; een topic over van alles wat met het merk Accuphase van doen heeft.

Achtergronden
Ervaringen
Foto's
Video's
Vintage
Nieuwtjes
Tips & tricks
...
...



Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

Xander32


e5000

https://www.accuphase.com/cat/e-5000_e.pdf


Nadat begin dit jaar de geïntegreerde e5000 klasse a/b versterker op de markt kwam, is daar nu ook een e4000 klasse a/b versterker. Daar waar de eerst genoemde een nieuw topmodel klasse a/b versterker betreft, wordt de e4000 gezien als de opvolger van de e480.




e4000

Betreffende de specificaties is er nog niet heel veel bekend, wel dat de output grotendeels identiek is aan de e480, waarbij echter de dempingsfactor wel is toegenomen. Daarnaast is ook het ontwerp wat gewijzigd; de e4000 heeft net als bijv. de e380 en de e5000 de rij met ledjes op het front, verwerkt in de glasplaat waarin ook de vu meters zitten. Dat oogt m.i. nog meer clean, nog wat strakker. Bij de e480 zitten deze in de metalen behuizing.




e480
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

jahtari

Prachtig spul.  :worship: Altijd iets van willen hebben.

Helaas heb ik met actieve speakers niks meer nodig van dit merk.
Jahtari's 7.2.2 HT - Powergrip YG-1. Nvidia Shield. DenonX4500H. LCR: Martin Logan Motion 4/6. Atmos: Dali Oberon On Wall. LG77C3 TV. 2x Monoprice Monolith 15 v2. Crown XLS1502 + JBL 4281F.
Stereo setup: Powergrip YG-1. Bluesound Node 2i. MiniDSP SHD Studio. Dutch & Dutch 8m. Dual subs.
Woonkamer: Kef LS60
Studeerkamer: Focal CMS 65. Focal CMS Sub

FS249

Volgen aan. Prachtig merk. Love wappers. :inlove:

Zou mijn volgende versterker merk kunnen worden in de cave. Eerst maar flink sparen dan.
TV Set: Versterker Denon PMA 2010ae, Speakers: Elac BS 403 / Hepta Gem, Sub ESP 2040, DVD/CD Denon DVD DBT 3313UD, Tuner Denon DNP 720ae

Cave: Versterker Accuphase E-270, Speakers Elac FS 249.3, BS 403, sub ESP 2040 2x, CD Denon SACD/CD 2000ae, Tuner Marantz 2120, Draaitafel: Sony PS- X4.

roeleken

#4
Trotse eigenaar van een E350  Sinds een jaartje alweer.
Probleemloze versterker, heerlijk ding eigenlijk  ;D

Wil nog wel eens interne dac erbij of een cd speler van Accuphase. Maar eigenlijk speel ik daar te weinig cd's voor.
Accuphase E350, Kef R11, Luxman E-200 phono vv, Pioneer PLX-1000, Denon DL103R, Ifi Zen Stream, Dac40,  Atlas Hyper ls

roeleken

#5
Quote from: Xander32 on November  5, 2022, 09:18:48



Daarnaast is ook het ontwerp wat gewijzigd; de e4000 heeft net als bijv. de e380 en de e5000 de rij met ledjes op het front, verwerkt in de glasplaat waarin ook de vu meters zitten. Dat oogt m.i. nog meer clean, nog wat strakker. Bij de e480 zitten deze in de metalen behuizing.

Hé dat is raar, bij mijn toch alweer wat oudere E350 zitten de ledjes ook al achter de glasplaat, zal het verschil van 300 naar 400 serie zijn qua looks. Veel netter idd.  En dat de getal bij de 400 serie in het midden vind ik ook best lelijk. Verder wil ik best een 480 verder hoor  ;D
Accuphase E350, Kef R11, Luxman E-200 phono vv, Pioneer PLX-1000, Denon DL103R, Ifi Zen Stream, Dac40,  Atlas Hyper ls

Xander32



e350

https://www.accuphase.com/cat/e-350_e.pdf


Een interne dac is een aanbeveling 👍🏻
Echt prima dac's die insteekkaarten, i.c.m. de kortst mogelijke verbinding. Een kastje en een verbinding minder.

Quote from: roeleken on November  5, 2022, 12:12:14
Trotse eigenaar van een E350  Sinds een jaartje alweer.
Probleemloze versterker, heerlijk ding eigenlijk  ;D

Wil nog wel eens interne dac erbij of een cd speler van Accuphase. Maar eigenlijk speel ik daar te weinig cd's voor.
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

FS249

Mooi plaatje van een mooie amp. Als ik ooit een Accuphase koop zal het een occasion zijn. Ben dan ook wel benieuwd naar informatie over de oudere series. Is daar mogelijk een overzicht van?
TV Set: Versterker Denon PMA 2010ae, Speakers: Elac BS 403 / Hepta Gem, Sub ESP 2040, DVD/CD Denon DVD DBT 3313UD, Tuner Denon DNP 720ae

Cave: Versterker Accuphase E-270, Speakers Elac FS 249.3, BS 403, sub ESP 2040 2x, CD Denon SACD/CD 2000ae, Tuner Marantz 2120, Draaitafel: Sony PS- X4.

Xander32

Voor een overzicht van hun heden en verleden kan ik je/ kan ik een ieder onderstaande site aanbevelen.
Die is echter nur auf Deutsch. Voor mij zelf, geboren en getogen in een grensgebied, gelukkig geen enkel probleem 🙂


https://pia-hifi.de/accuphase/produkthistorie/


Op betreffende site staan ook zeer veel tests/ reviews, leuk/ interessant leesvoer 👌🏻



Quote from: FS249 on November  5, 2022, 13:41:10
Mooi plaatje van een mooie amp. Als ik ooit een Accuphase koop zal het een occasion zijn. Ben dan ook wel benieuwd naar informatie over de oudere series. Is daar mogelijk een overzicht van?
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

Xander32

Wat bedoel je met "het getal", die rode cijfers? Dat is de weergave van het volume. Dat vind ik dan weer mooier staan wanneer dit strak in het midden staat dan uit het midden.

Echter, mijn persoonlijke voorkeur is alles uit, zelfs inclusief wappers 🫢 🙂
Ik vind al die ledjes, wappers, displays niets toevoegen aan de muziekbeleving, sterker nog, ze leiden mij enkel af. Op de e480 en evenzo op de Auralic staat alles uit.

Quote from: roeleren on November  5, 2022, 12:18:12
Hé dat is raar, bij mijn toch alweer wat oudere E350 zitten de ledjes ook al achter de glasplaat, zal het verschil van 300 naar 400 serie zijn qua looks. Veel netter idd.  En dat de getal bij de 400 serie in het midden vind ik ook best lelijk. Verder wil ik best een 480 verder hoor  ;D
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

Xander32

Op de site van de producent zelf vind je overigens ook veel informatie, ze hebben zelfs een Product Museum, waar je al hun producten uit vervlogen tijden kan vinden. Vaak inclusief de nodige product informatie.

https://www.accuphase.com/history.html


Quote from: FS249 on November  5, 2022, 13:41:10
Mooi plaatje van een mooie amp. Als ik ooit een Accuphase koop zal het een occasion zijn. Ben dan ook wel benieuwd naar informatie over de oudere series. Is daar mogelijk een overzicht van?
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

FS249

Quote from: Xander32 on November  5, 2022, 13:52:59
Voor een overzicht van hun heden en verleden kan ik je/ kan ik een ieder onderstaande site aanbevelen.
Die is echter nur auf Deutsch. Voor mij zelf, geboren en getogen in een grensgebied, gelukkig geen enkel probleem 🙂

Dank! Ik woon hier in het noorden ook vlakbij "de greppel", dus geen probleem voor mij. ;D
TV Set: Versterker Denon PMA 2010ae, Speakers: Elac BS 403 / Hepta Gem, Sub ESP 2040, DVD/CD Denon DVD DBT 3313UD, Tuner Denon DNP 720ae

Cave: Versterker Accuphase E-270, Speakers Elac FS 249.3, BS 403, sub ESP 2040 2x, CD Denon SACD/CD 2000ae, Tuner Marantz 2120, Draaitafel: Sony PS- X4.

roeleken

Quote from: Xander32 on November  5, 2022, 13:59:31
Wat bedoel je met "het getal", die rode cijfers? Dat is de weergave van het volume. Dat vind ik dan weer mooier staan wanneer dit strak in het midden staat dan uit het midden.

Echter, mijn persoonlijke voorkeur is alles uit, zelfs inclusief wappers 🫢 🙂
Ik vind al die ledjes, wappers, displays niets toevoegen aan de muziekbeleving, sterker nog, ze leiden mij enkel af. Op de e480 en evenzo op de Auralic staat alles uit.
Ik heb op mijn amp helemaal geen weergavegetal van het volume, beetje overbodige info. Vind die wappers wel aardig. Ze zijn niet heel erg schreeuwerig zoals op bijvoorbeeld Advance Acoustic versterkers
Accuphase E350, Kef R11, Luxman E-200 phono vv, Pioneer PLX-1000, Denon DL103R, Ifi Zen Stream, Dac40,  Atlas Hyper ls

roeleken

Quote from: FS249 on November  5, 2022, 13:41:10
Mooi plaatje van een mooie amp. Als ik ooit een Accuphase koop zal het een occasion zijn. Ben dan ook wel benieuwd naar informatie over de oudere series. Is daar mogelijk een overzicht van?
https://www.accuphase.com/history.html
Accuphase E350, Kef R11, Luxman E-200 phono vv, Pioneer PLX-1000, Denon DL103R, Ifi Zen Stream, Dac40,  Atlas Hyper ls

abbcdcg

Blijft prachtig spul, geniet er al jaren van. Alleen die interne DAC, die blijft maar op mijn lijstje staan omdat er telkens weer iets tussen komt...

Xander32

Met welke componenten speel je zelf?

Quote from: abbcdcg on November  5, 2022, 20:05:19
Blijft prachtig spul, geniet er al jaren van. Alleen die interne DAC, die blijft maar op mijn lijstje staan omdat er telkens weer iets tussen komt...
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

mmuetst

Die website met oude modellen, heerlijk om die oude reclame folders te bekijken. Zag dat Accuphase geen versterkers met buizen op de markt heeft gebracht. Ze zijn dus jonger dan bijvoorbeeld een Luxman die nog wel apparatuur had met buizen. Waar Accuphase begon in 1972 gaat Luxman terug naar 1925.
Voor meer geschiedenis: https://en.wikipedia.org/wiki/Accuphase
Geniet van Audio, maar betaal met mate.

Xander32

Luxman vind ik ook net zo'n fraai merk, met eveneens prachtige producten 👌🏻
Accuphase en Luxman begeven zich ook beiden in dezelfde prijsklassen, bedienen een zelfde publiek.

Wat knap is in de huidige tijden van Accuphase, is dat zij nog steeds zelfstandig, onafhankelijk zijn en trouw blijven aan hun eigen filosofie. Luxman is onderwijl een aantal keren overgenomen.

Quote from: mmuetst on November  6, 2022, 10:07:21
Die website met oude modellen, heerlijk om die oude reclame folders te bekijken. Zag dat Accuphase geen versterkers met buizen op de markt heeft gebracht. Ze zijn dus jonger dan bijvoorbeeld een Luxman die nog wel apparatuur had met buizen. Waar Accuphase begon in 1972 gaat Luxman terug naar 1925.
Voor meer geschiedenis: https://en.wikipedia.org/wiki/Accuphase
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

mmuetst

#18
Ja klopt, de Alpine Electronics periode van Luxman heeft het bedrijf niet goed gedaan. Ik heb zelf een versterker van Luxman van net na die periode en de kwaliteit was toen een stuk minder.
Luxman A-384 (1995) gelukkig maken ze nu onder de vlag van IAG weet mooi spul.
https://en.wikipedia.org/wiki/Luxman
Geniet van Audio, maar betaal met mate.

Xander32



e202


De e202 is (één van) de eerste geïntegreerde klasse a/b versterkers van Accuphase. In de specs lees ik o.a. 100 watt/8 ohm, maar ook een dempingsfactor van 50. Vijftig, daar waar tegenwoordig een waarde van 500 of meer heel normaal is 🤔

En hoewel ik het een mooie verschijning vind, associeer ik Accuphase toch echt met een champagne/ goudkleurige kast.


https://www.accuphase.com/cat/e-202en.pdf
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

abbcdcg

#20
Quote from: Xander32 on November  5, 2022, 20:39:09
Met welke componenten speel je zelf?

Ik zet het er nooit bij om 'schreeuwen' te voorkomen, ik luister hier graag naar:

Voor: C-2110
Eind: P-4100
CD: DP-510, hiervan gebruik ik de interne DAC.

John van Gent Reference Plus (XLR) onderling en naar de B&W 804D


henkt1

Leuke thread, ga ik volgen.

Ik zelf speel met een NAD M10v2  maar dan wel met een Accuphase P5000  eindtrap erachter.

Dat is wel lekker hoor. 

Henk
JBL-L100 - Accuphase C2000, DAC60, P5000 - Bluesound - Zidoo - Samsung - Qnap - Audioquest

Xander32

Mooi hoor 👌🏻, dat zal vast en zeker een set zijn waarmee het heel aangenaam muziek genieten is 🎶
En je mag daar toch gerust blij mee- en trots op zijn, wat mij betreft niets "schreeuwends" aan  :nowink:



c2110




p4100




dp-510



Quote from: abbcdcg on November  6, 2022, 19:20:27
Ik zet het er nooit bij om 'schreeuwen' te voorkomen, ik luister hier graag naar:

Voor: C-2110
Eind: P-4100
CD: DP-510, hiervan gebruik ik de interne DAC.

John van Gent Reference Plus (XLR) onderling en naar de B&W 804D
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

Xander32

Een bijzondere combinatie van "pre" en ev, hoe ben je tot deze combinatie gekomen?




p5000


Quote from: henkt1 on November  6, 2022, 19:35:21
Leuke thread, ga ik volgen.

Ik zelf speel met een NAD M10v2  maar dan wel met een Accuphase P5000  eindtrap erachter.

Dat is wel lekker hoor. 

Henk
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

henkt1

De NAD M10V2  had alle features waar ik op zat te wachten.
Goede streamer/dac,  gebruiksgemak,  subwoofer uitgang,  dirac, arc en zelfs een optie voor eenvoudige surround.
Maar class D versterking is nog niet helemaal mijn ding binnen dat budget en een aparte eindversterker was dus altijd de bedoeling.

Accuphase stond altijd op de shortlist op basis van hun klassieke look en faam (ook met JBL als speakers).  Na een keer luisteren werd duidelijk dat er een Accuphase moest komen.
Nog geen seconde spijt van gehad. 

Henk
JBL-L100 - Accuphase C2000, DAC60, P5000 - Bluesound - Zidoo - Samsung - Qnap - Audioquest