De universele luidspreker: Altijd een compromis?

Started by audiotechneut, October 25, 2022, 17:47:37

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

audiotechneut

Naast luisteren naar muziek is het experimenteren met verschillende luidsprekers een van mijn hobby's. Ik heb al veel soorten en maten gehad en allemaal gebruikte versies via Marktplaats. Vaak gerenommeerde merken als B&W, Kef, Totem, Proac, Elipson, Dali, Monitor Audio, Xanadu en ga zo maar door. Vloerstaander en monitoren, ik heb van alles geprobeerd, op zoek naar de ultieme geluidsbeleving.

Een luidspreker met een beetje teveel of te weinig laag is vaak nog mee te leven maar te weinig hoog, al ik het maar 3db, maakt alles saai. Liever een luidspreker die iets teveel hoog produceert dan iets te weinig, dan blijft het in ieder geval spannend klinken.

De elektronica is al lange tijd hetzelfde en is van Myryad.  Ook de akoestiek  van de kamer is door de jaren niet echt veranderd.

Dit proces loopt al een jaar of dertig en ik heb nog steeds niet het ideale paartje gevonden hoewel er luidsprekers voorbij zijn gekomen die dat wel benaderen. De Floating 2 van Synthese en de Proac Studio 150 (doen erg weinig fout maar missen wat impact voor mijn grote kamer)  waren lange tijd blijvers. Momenteel speel ik met Totem Sttaf vloerstaanders. Knappe luidspreker die veel goed doet en mijn grote huiskamer (ondanks zijn slanke formaat) prima aankan!

Dat niet alles ideaal klinkt heeft natuurlijk ook veel te maken met de grote spreiding in de opnamekwaliteit van CD's. Goede opnames klinken vaak super en mindere opnames klinken met goede luidsprekers ook echt minder. Dat hoort zo zou je zeggen maar ik vind het fijn als een luidspreker een beetje vergevingsgezind is en van een slechte opname toch nog iets kan maken. Het is nu eenmaal zo dat de spreiding in de opnamekwaliteit van CD's enorm is. Zo'n 80% van de CD's klinkt niet perfect. Dat lijkt niet altijd veroorzaakt door budgettaire problemen want ook gerenommeerde muzikanten brengen CD's uit die beroerd zijn geproduceerd/opgenomen. Soms is dat zelfs een keuze. (Lees de Wiki over de Loudness War er maar eens op na.)

Vraag is natuurlijk: Bestaat het ideale paartje luidsprekers als je muzieksmaak erg divers is. Zijn er luidsprekers die bijna alles goed doen en ook een beetje vergevingsgezind met slechte opnames omgaan?
Tot op heden is mijn antwoord op die vraag: helaas zijn die moeilijk te vinden. Heb jij het ultieme paartje gevonden, deel het dan s.v.p. in dit topic. Ik ben benieuwd! Het gaat dan over de categorie met een nieuwwaarde tot €4500,- /paar.

Totem Model 1, Proac Response ER one actieve sub,
Myryad MP100 voor, MA240 eind, MCD200 cd, Creek Evolution Tuner, Cambridge 851n streamer, Sony MDS-JB930 Minidisc. Bekabeling Nordost Red Dawn LS kabels en v.d.Hul interlinks

Rowdy


Een foto van mijn oude set met Opera 1.5 luidsprekers:
Het geluidsbeeld was vergevingsgezinder dan dezelfde set met Tannoy D300 luidsprekers. Daar had ik een haat-liefde verhouding mee.

mijkie

Hier t zelfde liedje, van alles gehad, ook kwa versterking

Grote speakers, kleine(re) speakers, passief en nu al een paar jaar actief, wat me overigens erg goed bevalt!

Na de eerste actieve set, Adam Artist 6(kleine zuiltjes), overgegaan op de alom bekende JBL LSR305 en nu al een tijdje een setje Focal Alpha 50 op een paar mooie stands en ik moet eerlijk bekennen, dat dit erg lekker klinkt!

Ook verschillende voorversterkers gehad, van Oppo tot Auralic Altair en nu na een mooie ervaring met een RME Adi bij Gustard beland en ook die klinkt erg lekker imo

Is het mijn ultieme set, geen idee maar, klinkt voor mij wel verd....... lekker :)
Focal Alpha 50 * Eversolo DMP-A6

jahtari

#3
In de basis blijft het persoonlijk. Iedereen heeft andere oren en voorkeuren.

Ik ben voorstander van actieve speakers. Verder is het aanpakken van de akoestiek zeer belangrijk, hiermee kun je veel winst behalen.

De laatste plooien kun je dan glad strijken met dsp en ruimtecorrectie. Dit haalt voor mij een groot gedeelte van de voodoo uit de hobby, van bijv. vermeende magische combinaties van apparatuur.  En dsp geeft je dan de mogelijkheid om het geluid te tunen (meer laag bijv.) naar jouw persoonlijke voorkeur.

Ik had laatst een andere set actieve speakers op proef. Met de ruimtecorrectie aan en in dezelfde (grotendeels gedempte) ruimte was er heel weinig verschil in het geluid.

En alles klinkt voor mijn gevoel zoals het hoort. En een piano klinkt met sommige tonen voor mijn oren irritant, net als bij een echte piano, een snerpende vervormende elektrische gitaar klinkt zoals ik m omschrijf en een hemelse vrouwenstem ook.
Jahtari's 7.2.2 HT - Powergrip YG-1. Nvidia Shield. DenonX4500H. LCR: Martin Logan Motion 4/6. Atmos: Dali Oberon On Wall. LG77C3 TV. 2x Monoprice Monolith 15 v2. Crown XLS1502 + JBL 4281F.
Stereo setup: Powergrip YG-1. Bluesound Node 2i. MiniDSP SHD Studio. Dutch & Dutch 8m. Dual subs.
Woonkamer: Kef LS60
Studeerkamer: Focal CMS 65. Focal CMS Sub

CinéHome

HuubF heeft deze zoektocht onlangs (af)gesloten. Zijn set is helaas wel wat duurder uitgedraaid.

Zelf bouw ik een actief 2.1 systeem dat precies voor zo'n prijs (iets boven €4.500) aan al die wensen moet tegemoet komen.
CinéHome Whatsapp +32(0)495475580 - [email protected]
Specialist in "high mid end" hifi aan "real world" prijzen :-) & Home to A*Brand NewBox speakers & subs
Officieel dealer van oa. Arcam, Bryston,  Denon, Marantz, M&K Sound, Dali, Monitor Audio, Audiovector, Elipson, Q-Acoustics, Atoll Electronique, Pro-Ject, MoFi, EAT Audio, Earthquake subs & more, Atlas Cable, Supra, QED en WireWorld.
PrePro: Acurus, Trinnov en Storm Audio.

chansig

Knap als je de smaak van iedereen in 1 speaker kan krijgen.

En Huub is nog niet klaar.

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

CinéHome

Quote from: chansig on October 25, 2022, 20:04:51
Knap als je de smaak van iedereen in 1 speaker kan krijgen.

En Huub is nog niet klaar.

Gr. Hans
Kom je weer aandraven met smaak. :clapping:
Smakelijk! :D
CinéHome Whatsapp +32(0)495475580 - [email protected]
Specialist in "high mid end" hifi aan "real world" prijzen :-) & Home to A*Brand NewBox speakers & subs
Officieel dealer van oa. Arcam, Bryston,  Denon, Marantz, M&K Sound, Dali, Monitor Audio, Audiovector, Elipson, Q-Acoustics, Atoll Electronique, Pro-Ject, MoFi, EAT Audio, Earthquake subs & more, Atlas Cable, Supra, QED en WireWorld.
PrePro: Acurus, Trinnov en Storm Audio.

chansig

Ik ben gehersenspoeld door mijn rondhangen hier.

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

audiotechneut

Quote from: Rowdy on October 25, 2022, 18:30:09
Een foto van mijn oude set met Opera 1.5 luidsprekers:
Het geluidsbeeld was vergevingsgezinder dan dezelfde set met Tannoy D300 luidsprekers. Daar had ik een haat-liefde verhouding mee.
Grappig dat je ook met Myryad speelt. Volgens mij zie ik een MA120 eindversterker. Als je ooit de kans krijgt zou ik die vervangen door een MA240. Dat is een substantiële verbetering.
Totem Model 1, Proac Response ER one actieve sub,
Myryad MP100 voor, MA240 eind, MCD200 cd, Creek Evolution Tuner, Cambridge 851n streamer, Sony MDS-JB930 Minidisc. Bekabeling Nordost Red Dawn LS kabels en v.d.Hul interlinks

Rowdy

#9
Ik heb de Myryad set 18 jaar gehad. Sinds 2017 bestaat mijn set uit Rega componenten. De platenspeler heb ik nog steeds. Mijn huidige luidsprekers zijn van Fyne Audio.


De tuner en CD speler (met CS4390 DAC) heb ik nog steeds in mijn bezit, maar worden niet gebruikt.

vanzomereng

Quote from: audiotechneut on October 25, 2022, 17:47:37
Vraag is natuurlijk: Bestaat het ideale paartje luidsprekers als je muzieksmaak erg divers is. Zijn er luidsprekers die bijna alles goed doen en ook een beetje vergevingsgezind met slechte opnames omgaan?
Tot op heden is mijn antwoord op die vraag: helaas zijn die moeilijk te vinden. Heb jij het ultieme paartje gevonden, deel het dan s.v.p. in dit topic. Ik ben benieuwd! Het gaat dan over de categorie met een nieuwwaarde tot €4500,- /paar.

Ja hoor..... er zijn wel honderden speakers op te noemen welke als goede all-rounders bestempeld kunnen worden en redelijk
vergevingsgezind zijn m.b.t. slechte opnames.   

1 van deze speakers, heb ik in mijn bezit ( B&W 702S2 )
- voldoende pit bij hardrock
- voldoende verfijnd bij klassieke muziek
- vergevingsgezind

Er zijn momenten waarop ik wellicht een grote JBL, Klipsch of een PA-systeem bij hardrock meer fun vind geven en
er zijn momenten waarop ik een Magnepan of een grote elektrostaat van Martin Logan bij klassieke muziek nog verfijnder
of filigraner vind spelen maar voor elke genre een andere speaker is niet erg praktisch.

E.e.a. hangt ook van je luistergewoontes en smaak af,  niet voor iedereen heeft een speaker bij klassiek (te) "gepolijst te klinken
en hoeft het bij hardrock ook niet te pittig/dynamisch te zijn. 
Verder kunnen dit soort "luisterwensen" ook nog per moment (in welke "mood" je verkeerd) steeds verschillen.

Ja.... een speaker is dus altijd een compromis omdat....
1.  iemand een bepaalde speaker vooral bij een bepaalde genre vind excelleren en dit persoon kan weer sterk kan verschillen
2.  een speaker voor een bepaalde kostprijs is gemaakt en de fabrikant derhalve dus keuzes heeft moeten maken

Verschillen tussen speakers kunnen groot zijn maar vallen m.i.z. pas dramatisch op, bij een 1-op-1 vergelijk.


Het feit dat jij en wellicht velen met jouw, moeite hebben om een goede speaker (all-rounder) te vinden die ook vergevingsgezind
is voor slechtere opnames heeft meer met jouw vergevingsgezind te maken (lees: bereidheid tot compromis)

Mijn advies is gewoon om zelf hierin wat meer soepelheid in te betrachten om niet het risico te lopen om pas op zeer late leeftijd
die zogenaamde heilige graal gevonden te hebben  :D     


Luidsprekers: B&W 702S2,  All-In-One: Atoll SDA300-Signature,
Blue-ray player: Denon DVD-3800BD

chansig

Overigens ben ik van mening dat een speaker die goed mogelijk meet de way to go is. Dat dit dan toevallig net mijn smaak is, is dan mazzel.

Een speaker die mindere opnames beterder laat klinken. Mwahhhh, ik zou hem niet willen hebben. Alleen om door te verkopen.  :D

Emotie en al dat soort gevoelige vrouwengedoe ? Dat zit niet in een speaker, cq apparaat of kabel. Dat zijn dode dingen. Ademen niet, hebben geen hersens dus ook geen emotie.

Dus ja smaak is a bitch.

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

CinéHome

#12
Zelf heb ik ook jaren gedacht dat een luidspreker geschikt is voor een bepaalde (reeks van) muzieksmaak. En tot op zekere hoogte is dat ook zo. Toch wanneer je het budget wil beperken.
De redenering is dan vaak dat de meer 'high end' - verfijnder en gedetailleerder klinkende luidsprekers niet geschikt zijn voor het 'grove' werk zoals (death) metal. En op speakers die daar ideaal voor zijn, ga je geen klassiek luisteren.
Dat is waar voor de (betaalbare) luidsprekers die specifiek met dat doel zijn ontworpen.

Het grote probleem -naar mijn ervaring- om alle stijlen en opnamekwaliteiten te verenigen, is gebrek aan dynamiek in de meeste hifi luidsprekers (en anderzijds het gebrek aan verfijning in de meeste pro of stage luidsprekers). Ik veralgemeen, laat dat duidelijk zijn.

Een luidspreker als de Totem Staff is een heel mooi voorbeeld. Een prachtige luidspreker die het op de meeste vlakken goed tot zeer goed doet. Maar met 1 tweeter en 1 midwoofer en een baspoort, kan je niet verwachten om er groot orkest of hard rock op 'party level' mee te spelen. Daarvoor zit je te snel aan de limieten van het systeem.
CinéHome Whatsapp +32(0)495475580 - [email protected]
Specialist in "high mid end" hifi aan "real world" prijzen :-) & Home to A*Brand NewBox speakers & subs
Officieel dealer van oa. Arcam, Bryston,  Denon, Marantz, M&K Sound, Dali, Monitor Audio, Audiovector, Elipson, Q-Acoustics, Atoll Electronique, Pro-Ject, MoFi, EAT Audio, Earthquake subs & more, Atlas Cable, Supra, QED en WireWorld.
PrePro: Acurus, Trinnov en Storm Audio.

CinéHome

En laat het duidelijk zijn dat een gemiddelde hifi luidspreker bijna per definitie een compromis is.
Waarom zijn er baspoorten en transmission lines uitgevonden? Om met een beperkte conusoppervlakte een voldoende diepe laagweergave te hebben.
Gesloten luidsprekers leveren nu eenmaal geen volle klank.
En meer of grotere drivers (dus ook kasten) levert een moeilijker aan te sturen geheel op en drijft voor de fabrikanten de prijs op. Een poort kost (vrijwel) niets en gaat nooit stuk. 😉
CinéHome Whatsapp +32(0)495475580 - [email protected]
Specialist in "high mid end" hifi aan "real world" prijzen :-) & Home to A*Brand NewBox speakers & subs
Officieel dealer van oa. Arcam, Bryston,  Denon, Marantz, M&K Sound, Dali, Monitor Audio, Audiovector, Elipson, Q-Acoustics, Atoll Electronique, Pro-Ject, MoFi, EAT Audio, Earthquake subs & more, Atlas Cable, Supra, QED en WireWorld.
PrePro: Acurus, Trinnov en Storm Audio.

CinéHome

#14
De oplossing is naar mijn idee:
- gesloten kasten;
- actieve aansturing;
- actieve filtering;
- meervoudige componenten;
Uit praktische overwegingen (afmetingen en integratie met de akoetiek) zal het dan ook nog best zijn om het laag onder de 80Hz te scheiden van de rest.

Wat meervoudige componenten betreft, bedoel ik bvb 2 actieve midwoofers van 15cm in plaats van 1 of zelfs ipv 1 van 18cm. Meervoudige baswoofers. Meer dan 1 tweeter per speaker.
Voor de tweeter is dat niet evident. Omdat deze onderling interfereren, kan dat voor een uitgefaseerde weergave zorgen in het hoog. Maar dat kan je in het kastontwerp ondervangen.

De voornaamste reden om meervoudige componenten te gebruiken, is de vervorming. Je dure tweeter mag nog zo goed zijn inzake vervorming, 2 goedkopere exemplaren zullen doorgaans betere cijfers tonen.

En eens de vervorming in je systeem tot een minimum is beperkt, is er natuurlijk weinig dat in de weg staat van een 'onbegrensde' dynamiek. En dan merk je plots dat die 'slecht opgenomen' muziek tóch heel goed kan klinken. En dan ga je cd na cd afspelen en je catalogus herontdekken.

Opmerking: de onderdelen in dit geheel moeten uiteraard ook van goede kwaliteit zijn. Maar om binnen een bepaald budget te blijven is bijvoorbeeld de keuze voor meer dan 1 tweeter een 'compromis'. Er zijn superieure tweeters die en hard en verfijnd kunnen klinken. Maar die kosten veelal een veelvoud van de heel goede exemplaren.
CinéHome Whatsapp +32(0)495475580 - [email protected]
Specialist in "high mid end" hifi aan "real world" prijzen :-) & Home to A*Brand NewBox speakers & subs
Officieel dealer van oa. Arcam, Bryston,  Denon, Marantz, M&K Sound, Dali, Monitor Audio, Audiovector, Elipson, Q-Acoustics, Atoll Electronique, Pro-Ject, MoFi, EAT Audio, Earthquake subs & more, Atlas Cable, Supra, QED en WireWorld.
PrePro: Acurus, Trinnov en Storm Audio.

DofN

Quote from: MichelDW on October 26, 2022, 08:57:48
En laat het duidelijk zijn dat een gemiddelde hifi luidspreker bijna per definitie een compromis is.


Vanaf een bepaald abstractieniveau is alles een compromis, toch? Het "zijn" is al een compromis. Dus waarom dit speciaal genoemd moet worden voor "een gemiddelde hifi-luidspreker".. Dit geldt voor alles, dus ook voor alle luidsprekers. Maar maak je het wat specifieker, voeg je context toe, dan zullen er best compromisloze luidsprekers zijn voor bepaalde situaties.

Quote

Waarom zijn er baspoorten en transmission lines uitgevonden? Om met een beperkte conusoppervlakte een voldoende diepe laagweergave te hebben.


Wat is hier precies het compromis? OF doel je op geluidskwaliteit: de gebruikelijke onzin dat een open systeem minder goed klinkt dan een gesloten systeem? Of bedoel je hier jouw.. voorkeur.. als je weet waarnaar je luistert? Want blind ga je het niet (altijd) horen.

Quote
Gesloten luidsprekers leveren nu eenmaal geen volle klank.


Ja wel toch, er zijn ook gesloten LS die gewoon goed en vol klinken?

Quote
En meer of grotere drivers (dus ook kasten) levert een moeilijker aan te sturen geheel op en drijft voor de fabrikanten de prijs op. Een poort kost (vrijwel) niets en gaat nooit stuk. 😉

Dus? Wat is hier het compromis?


You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

CinéHome

Het compromis met poorten?
In het tijdsdomein een moeilijk als 'perfect' te beschouwen methode. Het geluid dat een poort produceert is altijd een reactie op de beweging van de actief aangestuurde driver. Kan dat goed klinken? Uiteraard. Is dat een compromis voor 2 gelijktijdig uitslaande actieve drivers ... ja.
CinéHome Whatsapp +32(0)495475580 - [email protected]
Specialist in "high mid end" hifi aan "real world" prijzen :-) & Home to A*Brand NewBox speakers & subs
Officieel dealer van oa. Arcam, Bryston,  Denon, Marantz, M&K Sound, Dali, Monitor Audio, Audiovector, Elipson, Q-Acoustics, Atoll Electronique, Pro-Ject, MoFi, EAT Audio, Earthquake subs & more, Atlas Cable, Supra, QED en WireWorld.
PrePro: Acurus, Trinnov en Storm Audio.

DofN

#17
Voor het doel (goed klinken) is het misschien wel compromisloos. Alles hangt af van de context. Wat jij doet is zodanig veralgemeniseren dat het kant noch wal raakt.
You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

chansig

@micheldw: dat nieuwe systeem klinkt wel mooi, leuk etc.

Misschien een apart topic voor maken ? Incl bv metingen. Leuk om te volgen ook voor een nitwit als ikzelf.

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

DofN

Quote from: MichelDW on October 26, 2022, 09:08:38


(..) En dan merk je plots dat die 'slecht opgenomen' muziek tóch heel goed kan klinken. En dan ga je cd na cd afspelen en je catalogus herontdekken.


Hier ben ik het dan weer wel helemaal mee eens. Is ook mijn ervaring. Op een echt goede set klinkt 'slecht opgenomen' muziek vaak toch nog prima, beter dan op een slechte set in een slechte akoestiek.

You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

chansig

Volgens mij een logisch gevolg van een goed metende speaker en fijne ruimte. Ook de goede opnames klinken beter.   :D

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

CinéHome

Quote from: DofN on October 26, 2022, 09:21:44
Voor het doel (goed klinken) is het misschien wel compromisloos. Alles hangt af van de context. Wat jij doet is zodanig veralgemeniseren dat het kant noch wal raakt.
Ik zou het allerminst veralgemeniseren noemen.
Gewoon wat volgens mij de beste manier is om binnen een bepaalde prijsklasse toch een optimaal resultaat te halen.

Persoonlijk heb ik in het verleden al verschillende manieren gehoord om grofweg hetzelfde doel te behalen... alleen was het goedkoopste toen €10.000 en het duurdere €15.000. (en het was toch wel meer dan 10 jaar geleden).
CinéHome Whatsapp +32(0)495475580 - [email protected]
Specialist in "high mid end" hifi aan "real world" prijzen :-) & Home to A*Brand NewBox speakers & subs
Officieel dealer van oa. Arcam, Bryston,  Denon, Marantz, M&K Sound, Dali, Monitor Audio, Audiovector, Elipson, Q-Acoustics, Atoll Electronique, Pro-Ject, MoFi, EAT Audio, Earthquake subs & more, Atlas Cable, Supra, QED en WireWorld.
PrePro: Acurus, Trinnov en Storm Audio.

CinéHome

#22
Quote from: chansig on October 26, 2022, 09:49:35
@micheldw: dat nieuwe systeem klinkt wel mooi, leuk etc.

Misschien een apart topic voor maken ? Incl bv metingen. Leuk om te volgen ook voor een nitwit als ikzelf.
Je doet jezelf tekort. :D
Wanneer ik jouw set zie, dan vind ik daar veel van terug...
- gescheiden mid/hoog van laag
- multi drivers in het laag
- actief gefilterd en aangestuurd.

Dat gecombineerd met een monitor met competente tweeter en midwoofer met voldoende rendement, zal een meer dan geweldig resultaat geven.
Vraag is wat zoiets in de reguliere handel zou kosten.
CinéHome Whatsapp +32(0)495475580 - [email protected]
Specialist in "high mid end" hifi aan "real world" prijzen :-) & Home to A*Brand NewBox speakers & subs
Officieel dealer van oa. Arcam, Bryston,  Denon, Marantz, M&K Sound, Dali, Monitor Audio, Audiovector, Elipson, Q-Acoustics, Atoll Electronique, Pro-Ject, MoFi, EAT Audio, Earthquake subs & more, Atlas Cable, Supra, QED en WireWorld.
PrePro: Acurus, Trinnov en Storm Audio.

chansig

Ik heb de speakers niet gebouwd. Maar geen eigen topic begrijp ik ?

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

vanzomereng

Quote from: MichelDW on October 26, 2022, 09:08:38
De oplossing is naar mijn idee:
- gesloten kasten;
- actieve aansturing;
- actieve filtering;
- meervoudige componenten;
Uit praktische overwegingen (afmetingen en integratie met de akoetiek) zal het dan ook nog best zijn om het laag onder de 80Hz te scheiden van de rest.

M.i.z. een goed alternatief/filosofie maar als ik op jouw site ga kijken, zie ik bar weinig info.

Als jij wat kan verkopen aan de klant voor ca. 4.500 euro, wat in jouw ogen bij de concurrentie minimaal 10.000 euro gaat kosten
om vergelijkbare kwaliteit te krijgen, zou ik graag willen weten, wat ik dan krijg aan hardware en aansluitmogelijkheden.

#  2 Actieve monitoren van ca. 80hz tot >20.000 HZ
#  Bijhorende stands
#  1 Actieve subwoofer
#  Welke aansluitmogelijk zijn er?
#  Hoe zit het met de service en garantie op langere termijn, mocht er onverhoopt iets met jouw of jouw bedrijf overkomen?
    (dit is ook voor vele klanten belangrijk en wat waard)

Ik ben zeer benieuwd naar specs en foto's
Luidsprekers: B&W 702S2,  All-In-One: Atoll SDA300-Signature,
Blue-ray player: Denon DVD-3800BD