Upgrade versterker

Started by Nils Lochem, October 17, 2022, 14:09:38

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Nils Lochem

Hallo allemaal, helemaal nieuw hier maar lijkt me goede plek om mijn vraag te stellen. Ik heb nu versterker Magnum Dynalab 308 ( is oud...)  streamer Naim ND5 SX  en vloerstaanders Rosso fiorentina Elba.   Bij Wilbert Hifi Utrecht is me verteld dat voor een upgrade ( zonder onbeperkt budget :) )  de versterker upgraden het beste is.  NU heb ik 2 vragen
- Is een Naim supernait 3  of een supernait 2 echt veel beter ?  Welke van de twee dan, gelet op het prijsverschil (maar alletwee occasion/demo)
- Of is het nog handiger om een bv occasion Naim Uniti Nova te kopen? 

Benieuwd naar jullie advies.   
Hartelijke groet,  Nils

Rob_Dingen

Niemand gaat jou hier advies in geven, je krijgt alleen eigen meningen.
Niemand kent jou set en jou omgeving waar je in luistert.
Dat een versterker oud is wil overigens niet zeggen dat het dan niet kan klinken.
Mijn advies is om te vragen of je de Naim Supernait 2/3 thuis op je eigen set mag beluisteren en dan de keuze maken.

Rob

Rowdy

Als je tevreden bent met je huidige versterker kun je hem ook laten reviseren.

chansig

Quote from: Nils Lochem on October 17, 2022, 14:09:38
Hallo allemaal, helemaal nieuw hier maar lijkt me goede plek om mijn vraag te stellen. Ik heb nu versterker Magnum Dynalab 308 ( is oud...)  streamer Naim ND5 SX  en vloerstaanders Rosso fiorentina Elba.   Bij Wilbert Hifi Utrecht is me verteld dat voor een upgrade ( zonder onbeperkt budget :) )  de versterker upgraden het beste is.  NU heb ik 2 vragen
- Is een Naim supernait 3  of een supernait 2 echt veel beter ?  Welke van de twee dan, gelet op het prijsverschil (maar alletwee occasion/demo)
- Of is het nog handiger om een bv occasion Naim Uniti Nova te kopen? 

Benieuwd naar jullie advies.   
Hartelijke groet,  Nils

Mooie speakers om te zien. En mooie vintage versterker. Misshien inderdaad na laten kijken zoals Rowdy aangeeft.

Of ben je niet tevreden met de weergave ?

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

DofN

Ja, is er iets wat je mist of beter wil? Misschien heb je een wens die je niet gaat invullen met een andere versterker en wel met een andere luisterpositie of akoestiek.

Al is het soms ook gewoon leuk om iets nieuws te kopen, gewoon omdat het kan :)
You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

musfed

Advies van Wilbert snap ik ook wel. Die willen wat verkopen zeg ik ietwat gemeen. Reviseren van de versterker als die goed bevalt en het mogelijk is zou ook mijn keus zijn denk ik.
Mooie speakers inderdaad. Ken het merk niet.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Dutch & Dutch 8c's

FS249

Wat denk je te missen dat je naar iets anders kijkt?
TV Set: Versterker Denon PMA 2010ae, Speakers: Elac BS 403 / Hepta Gem, Sub ESP 2040, DVD/CD Denon DVD DBT 3313UD, Tuner Denon DNP 720ae

Cave: Versterker Accuphase E-270, Speakers Elac FS 249.3, BS 403, sub ESP 2040 2x, CD Denon SACD/CD 2000ae, Tuner Marantz 2120, Draaitafel: Sony PS- X4.

Spijkie

Je hebt een , voor mij, redelijk onbekende versterker en luidsprekers. Ik zou met Wilbert of een andere hifi zaak willen afspreken om je eigen versterker en luidsprekers mee te nemen of alleen je luidsprekers en daar een selectie versterkers luisteren of de klank je wat bevalt. Het kan zomaar zijn dat een Naïm totaal niet matched met je luidspreker.

Gr Spijkie
Lumin,audioquest, T+A 1100e,Cardas,Piega,Supra,Essential Audio Tools.

mmuetst

#8
Plaatje bij het praatje:

Rosso fiorentina Elba


Magnum Dynalab 308


Mocht je toch voor een andere versterker gaan, ik zoek nog een mooie versterker (Transistor) met wappers....en woon in Utrecht.
Voor de rest sluit ik me aan bij de andere forum leden, vraag of je e.a. mag uitproberen en kijk/luister of het je bevalt.

Op Naim forum zijn wel wat opmerkingen te vinden:
https://community.naimaudio.com/t/supernait-2-v-supernait-3/17898
"I have read that the difference is minimal and also that it's huge.
Internally apart from the MM stage and some tweaks to the power stage (trickled down from Statement) they are identical.
I think it was Roy George Naim designer who when asked what Naim he had said a SN2. Of course the whole thing boils down to the speakers that you want to drive"
Ook hier het advies in combinatie met welke luidsprekers je gaat gebruiken.
Geniet van Audio, maar betaal met mate.

Mediator

Mooie speakers heb je. Ik ken de versterker niet maar Dynalab is bekend van hun tuners en staat heel hoog aangeschreven. Het zal geen rommel zijn alleen kan door het ouder worden bepaalde dingen slijten. Met name de elco's. Ik denk dat er al goed advies is gegeven. Gooi wat je hebt niet zomaar overboord tenzij je persé nieuw wilt of iets nieuws wilt kopen. Een match tussen speaker en versterker let soms heel nauw dus ga vooral ook luisteren en koop niet gelijk het eerste dat je hoort. Sluit tot slot een buizenversterker niet uit. De importeur van Rosso Fiorentino is zelfs ook Buizenfanaat

Hannibal_

Het huidig equipment is behoorlijk mooi.

Tja verder zoals gezegd al, vooral luisteren (1000x)
Liefst thuis
Woonkamer: Rega Elicit MK3/Exon 3/Apollo 35th Anniversary Special Edition/P2+,
Mytek Liberty/Farad super 3, Totem Forest, Eversolo DMP-A6 Master Edition, Sonos Magna Connect
Eetkamer: B&O beocenter 8500+Sonos+RL 60.2.

Deleted User

Quote from: Mediator on October 18, 2022, 14:06:06
Sluit tot slot een buizenversterker niet uit.

Helemaal eens met Mediator, mijn buizenversterker heb ik nu een week of 6, de beste audio aankoop tot nu toe.... Wat ben ik blij met dat bakbeest.... Ga er minstens een keer naar buizenversterker luisteren.... En liefst bij je thuis.. Ik ben voor de muzikale bijl gegaan  :D

mmuetst

#12
Als Nils ook in de buurt van Utrecht woont wil ik best wel eens een buizenversterker naar hem mee nemen voor een luistersessie. Of dat hij komt luisteren in mijn mancave. Maar gezien luidsprekers verplaatsen lastiger is.....
Geniet van Audio, maar betaal met mate.

Xander32

... mocht je reeds een hoge energierekening hebben te voldoen en moet je op de kleintjes letten, zou ik een buizenversterker even laten passeren, of je moet juist de behoefte aan een bijverwarming hebben  ::)
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

mmuetst

#14
Quote from: Xander32 on October 18, 2022, 21:34:05
... mocht je reeds een hoge energierekening hebben te voldoen en moet je op de kleintjes letten, zou ik een buizenversterker even laten passeren, of je moet juist de behoefte aan een bijverwarming hebben  ::)
Slecht rendement kan ik je verzekeren  :D Maar van die mooie gloeiende buisjes krijg ik het wel warm van binnen.
Geniet van Audio, maar betaal met mate.

JeroenGRT

Ik had een naim superuniti en overwogen om te upgraden naar een Nova. Toch de keuze gemaakt voor een Supernait 2 met ND5XS2 , de versterker verouderd niet zo snel, het streaming gedeelte over het algemeen wel.

SN3 is zeker tweedehands 1000-1500 euro duurder, zal vast nog wel weer een stapje beter zijn dan een SN2, maar de SN2 is al erg goed hoor!

Stereo: Naim SuperNait 2, Naim ND5XS2, Harbeth Monitor 30.1, MJ Acoustics Ref 100 MKII, Audiolab 8000CDE, Nvidia Shield TV, Sonos Play 1, Lehmann Black Cube Statement phono, Rega RP1
HT: Denon AVC-X3700H, Klipsch RP260F, Klipsch RP450C, Klipsch RP240S, Klipsch RP500 SA, Klipsch RP140SA, BenQ W2700 4K DLP, BK Monolith plus, Vero 4K+, LG UBK90 Ultra HD Blu-Ray Player, Apple TV 4K (2021)

Deleted User

Quote from: Xander32 on October 18, 2022, 21:34:05
... mocht je reeds een hoge energierekening hebben te voldoen en moet je op de kleintjes letten, zou ik een buizenversterker even laten passeren, of je moet juist de behoefte aan een bijverwarming hebben  ::)
Tja... ik rook niet... Ik vlieg niet,... heb geen kinderen, dus ergens houd ik geld over  ;D ;D

Mediator

#17
Als je op stroom moet letten neem dan ook geen klasse A versterking. Klasse D lijkt me dan een goede optie of gewoon traditioneel klasse AB kan ook nog wel. Maar ik zou zeker bij Analogue Audio Products in Nieuwegein gaan luisteren. Goed kans dat men daar die Elba heel mooi aan de praat krijgt en dan heb je tenminste een goede referentie.

Markus2

Hallo Nils,

Eerlijk gezegd denk ik dat je daar gewoon een hele goede versterker hebt, welke vermoedelijk nog een jaar of tien tot twintig probleemloos z'n ding kan blijven doen.
Want ik denk dat de md308 nu een jaartje of twintig zal zijn.

Maar goed; Veranderen is onderdeel van de hobby.

Succes met de zoektocht!

:)
Celestion C-Two - Marantz NR 1605 (Audyssey) - Sony SCD XB 930 - C.E.C. ST 930 - Audio Technica AT 33 Prestige/Skyanalog P1

sandervg

Vooral thuis luisteren. Je komt misschien wel tot heel andere conclusies is mijn ervaring.

Verstuurd vanaf mijn SM-G975F met Tapatalk

Stereo: Audio Note - 47 Labs - Auralic - Pel
HT: JVC - WLM - Velodyne - Arcam - Meridian

Geertidow

Heeft ie nou geen 1x gereageerd?

Verstuurd vanaf mijn SM-G781B met Tapatalk

Set 1: Bluesound Node II (Roon) | Technics SL-Q3 |  Sony TA-FE530 | B&W CM8 S2
Set 2: RP4 (RopieeeXL/Roon) | Marantz CD 63 MK-II | MiniDSP Flex | NC502MP/NC500MP (Ghent case) | Focal Chora 816 & A*BNB 10" sub

mmuetst

Quote from: Geertidow on November 19, 2022, 07:38:07
Heeft ie nou geen 1x gereageerd?

Verstuurd vanaf mijn SM-G781B met Tapatalk
misschien door de vriendelijke eerste post:
"Niemand gaat jou hier advies in geven, je krijgt alleen eigen meningen.
Niemand kent jou set en jou omgeving waar je in luistert"

I.p.v. "welkom om dit forum"   :D
Geniet van Audio, maar betaal met mate.

Xander32

Tot op heden is het zijn eerste en enigste bijdrage aan dit forum.
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

chansig

Quote from: Xander32 on November 19, 2022, 10:41:05
......en enigste bijdrage...


Nou zo leuk vind ik hem nu ook weer niet.

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Xander32

 ;D

...ik d8 nog nu ff opletten dat ik niet die fout maak 🫣

Quote from: chansig on November 19, 2022, 11:17:22

Nou zo leuk vind ik hem nu ook weer niet.

Gr. Hans
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT