40-jarig bestaan van de cd: wat was jouw eerste cd? En je eerste cd speler?

Started by Harry HT, September 15, 2022, 19:32:19

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

vergeerr72

Een JVC cd-speler. Joe Jackson - Live 1980-86

Verstuurd vanaf mijn SM-A536B met Tapatalk

Plinius Tautoro/SA 103/Koru/Tiki, Audio Physic Caldera Mk2, Transrotor Zet 1 TMD Lager, Benz Micro ACE SL


pi

Gaaf draadje dit, pure nostalgie!

Altijd kwijlend staan kijken naar de CD100 van Philips maar die was destijds echt onbetaalbaar voor mij.
Uiteindelijk werd het in 1987 een CD207 de eerste (relatief) betaalbare speler van Philips, 500 gulden als ik me niet vergis. 
Onwijs veel plezier van (gehad) en met Robert Cray de start van een mooie CD verzameling...
Still going strong after 35 years en klinkt ook nu nog helemaal niet zo verkeerd:


MichM

Mijn eerste CD moet nu ongeveer 39 jaar in mijn bezit zijn. Het was een promo van Warner Bros met als titel "Do Yourself a Favor" met 4 tracks (oa. titelsong) van Prince en een paar andere artiesten. Ongetwijfeld ligt deze nog op zolder. De CD (superdik t.o.v. de latere CD's) heeft een jaartje aan een spijkertje gehangen tot ik niet meer kon wachten en via een oom (werkzaam bij Brandsteder Electronics) een demo exemplaar van de SONY CDP-101 mee naar huis mocht nemen. Een behoorlijk bezit voor een jonge gast. Daarna nog via de CDP-M95 naar het echte werk (vond ik toen) de dikke ES serie van Sony. Daar kon ik tenminste de minidisks speler optisch op aansluiten. De eerste gekochte CD was overigens van Fleetwood Mac - Rumours uiteraard de originele mastering.

JGvH

Sharp cd speler, Barbra streisand-Guilty (voor de toenmalige vrouw om t leed te verzachten dat ik m'n eerste cd speler had aangeschaft, vond ze namelijk onzin) ;D

Richi

Quote from: MichM on October  5, 2022, 15:48:37
Mijn eerste CD moet nu ongeveer 39 jaar in mijn bezit zijn. Het was een promo van Warner Bros met als titel "Do Yourself a Favor" met 4 tracks (oa. titelsong) van Prince en een paar andere artiesten. Ongetwijfeld ligt deze nog op zolder. De CD (superdik t.o.v. de latere CD's) heeft een jaartje aan een spijkertje gehangen tot ik niet meer kon wachten en via een oom (werkzaam bij Brandsteder Electronics) een demo exemplaar van de SONY CDP-101 mee naar huis mocht nemen. Een behoorlijk bezit voor een jonge gast. Daarna nog via de CDP-M95 naar het echte werk (vond ik toen) de dikke ES serie van Sony. Daar kon ik tenminste de minidisks speler optisch op aansluiten. De eerste gekochte CD was overigens van Fleetwood Mac - Rumours uiteraard de originele mastering.
De Sony CDP-M95, dat was een mooie speler. Maar wel van plastic van binnen dus die gaf snel de geest bij mij.  :blink: :blink:
Apple Mac Mini M1 • Roon • Tidal • Philips BDP-9700 • Naim Atom HE • LSA Warp One • Dynaudio Confidence C2 II • IsoAcoustics Gaia II • AudioQuest Hurricane / Niagara 1200 / Monsoon / Pegasus / William Tell ZERO • Grimm SQM • Focal Elegia / Elear • Cisco Meraki MS220-8P • Blue Jeans Cat 6a

KillerbeeNL

Quote from: pi on October  4, 2022, 16:22:54
Gaaf draadje dit, pure nostalgie!

Altijd kwijlend staan kijken naar de CD100 van Philips maar die was destijds echt onbetaalbaar voor mij.
Uiteindelijk werd het in 1987 een CD207 de eerste (relatief) betaalbare speler van Philips, 500 gulden als ik me niet vergis. 
Onwijs veel plezier van (gehad) en met Robert Cray de start van een mooie CD verzameling...
Still going strong after 35 years en klinkt ook nu nog helemaal niet zo verkeerd:


[emoji3059][emoji173][emoji7]

Verstuurd vanaf mijn SM-G970F met Tapatalk

Tools: i1pro en Chromapure Professional -- Audio: JBL SB400 soundbar+SUB -- TV: LG 47PW4500 LED -- Game: PS3 en een Wii voor de jeugd ;-)

carlo

Mijn eerste CD speler was de CD300 van Philips. De eerste CD was The visitors van Abba.
Meridian 502/557/504/506.24, Adam column mk III,audio physic tempo VI, Musical Fidelity KW500, Marantz SA11 3, Densen B420+, Technics SL1210MKII met Grado platinum wood element in luisterruimte
Pioneer LX800, Dynaudio focus 50 in de woonkamer

fietser

Phillips CD104 als eerste volgens mij iets van Fl 1800. Gebouwd als een tank en zelf de standaard inwendig vastgemaakte aansluitkabel vervangen door uitwendige tulp aansluitingen. Toen was ik nog veel met kabeltjes bezig.
Eerste CD Paul Young - The secret of association
Magico A3, Dan D'Agostino Progression Integrated, Audio Anologue AA phono, Crystal Cable Diamond Reference2 speakercable, SME 12A 309 arm, Ortofon Cadenza Red, Crystal Cable Micro Diamond 2 interlink. Bonn N8, Cristal Connect netwerkkabel, Forester F1, Audioquest Monsoon, Audioquest Niagara 1200, HRS EXR rack.

Alex Groningen

Quote from: gizmo2 on September 17, 2022, 10:52:15
Philips CD471.

Verstuurd vanaf mijn ONEPLUS A6003 met Tapatalk

Leuk! Dit model had ik ook als eerste cd speler in 1987, maar dan van het merk Erres.

In het begin veel cd singles gekocht. In 1988 mijn eerste album op cd: Gloria Estefan and the Miami soundmachine - Anything for you

Laan

Eerste speler was een Philips cd100. Zal 1983 zijn geweest. De eerste cd's waren Jean Michel Jarre - Essentials 1983 en Mezzoforte - Rising. De cd's heb ik nog steeds, de cd100 helaas niet...
Woonkamer:  Atoll st 300 | A*BNB nc250 bi-amp | Wharfedale Elysian 2
Man-cave set 1: Ayon Spirit V | Focal Scala Utopia Evo | Atoll st 300 | Atoll cd 100 | Rega P3, neo psu, exact | Atoll ph 100
Set 2: Classe CP 800 mk2, CA 2300 | Marantz SA 11 mk2 | Marantz NA 6006 | Sounddeco Alpha f3

Juggernaut

Ik weet helaas niet precies meer wat de eerste CD was die ik ooit gekocht heb (ik heb een gevoel dat het een CD van Jean-Michel Jarre was maar weet dat niet zeker)
maar weet nog wel wat mijn eerste CD-speler was.
Dat was een Philips CD670 en ik weet nog hoe trots ik was op mijn eerste serieuze stereo installatie bestaande uit deze Philips CD-speler, een Pioneer versterker en Studio de Schop luidsprekers.
Ik had de CD-speler met een interlink van VLS aangesloten op mijn versterker en had naar de luidsprekers eenvoudige 2,5mm2 koper luidsprekerkabels lopen.
Ik vond het hartstikke goed klinken en heb met deze installatie toch echt wel een paar jaar tot volle tevredenheid naar muziek geluisterd totdat het upgrade virus me te pakken kreeg.



Na de eerste CD zijn er overigens heel veel gevolgd en hoewel ik niet meer weet welke CD de eerste was moet 'ie zich nog steeds in mijn CD-verzameling bevinden.  ;D

Rainer

_ MarcelloW _

Quote from: CineSmurf on September 15, 2022, 19:52:26
Ik zie dat ie nog steeds te koop is: https://www.bol.com/nl/nl/p/pan-flute-for-christmas/9200000089440280/ Volgens mij heb ik toen toch wat minder betaald  :pompom:

Wat een fantastische CD om met verjaardagen te geven (aan mensen met een speler natuurlijk).

Ook ik support de zoek-functie! http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?action=search2

| Me = M'n of Mijn | Is = Eens | Hun = Zij | Waar om doen men sen al die on nodig e spa ties over al tus sen ? | Hè = Heh? | Hé = Hey!

SpaceJS

Mijn eerste CD-speler Akai CD-55, gekocht in 1990 met het geld wat ik ophaalde met gelukkig nieuwjaar wensen in mijn krantenwijk:



Deze had een variabele uitgang en het volume was ook met de afstandbediening te regelen. Heel luxe voor die tijd.
Meridian G68, Mark and Levinson No. 29,  2 * Linn LK85 , meridian G98,  meridian HD621, Linn LP12, Musical Fidelity X-LPS v3, Empire vandenhul MC1000 , Marantz UD 5005, Mediacenter pc op basis van XBMC, Raspberry PI4 -digiberry, Thiel CS2.4,  Linn Kaber rear, Thiel SCS2 centre, Rel Quake Sub

frank2

Mijn eerste cd speler. Sloeg bij elk klein krasje al gauw over dus,
Ging al snel over naar marantz.  Mijn derde cd speler was de cd 80.
Stereo: EV: Plinius 103A/ VV-DAC: Auralic Altair G2.1/ SPEAKERS: Focal spectral 40th anniversary
Surround:Yamaha rv A4A /Usher 525 center / Usher X7-708 /Pioneer LX58 / LG C2 oled
kabel: LS: Stockfish ttc pro / johan interlinks /Black Power X1 gemod./ Audioquest Niagara 1200. POWER: mono kristal met rodium connectoren

ruud2

een onverslijtbare Revox B225 machine aangeschaft in 1982  , gevolgd door een Philips SA 968 met van Medevoort modifiatie , een teac ( snel weggedaan niet mijn geluid) , en als laatste een Krell.
Echter de Revox is tot voor kort gebleven als reserve omdat de andere spelers vaak in reparatie waren ( vooral de Krell).
De revox is later nog voorzien van een Tent clock modificatie.
Mark  , Nelson , Neil , mr. Krell  en Herr Willi Studer spelen samen in een speciale ruimte.
Frits Philips mag de huiskamer voorzien van dagelijks  radio geluid.

Jack_D

Dire Straits, Brother in Arms album.
En mijn eerste cd speler een Sony weet niet meer welke.
Mezelf kapot voor moeten sparen.
Heel wat krantjes voor moeten bezorgen :D


Goed album trouwers, draai hem elk jaar toch nog wel een keertje.

SpaceJS

Quote from: ruud2 on October 13, 2022, 16:19:00
een onverslijtbare Revox B225 machine aangeschaft in 1982  , gevolgd door een Philips SA 968 met van Medevoort modifiatie , een teac ( snel weggedaan niet mijn geluid) , en als laatste een Krell.
Echter de Revox is tot voor kort gebleven als reserve omdat de andere spelers vaak in reparatie waren ( vooral de Krell).
De revox is later nog voorzien van een Tent clock modificatie.

mooi ding, is lang één van mijn droom spelers geweest alleen tegen de tijd dat ik hem kon betalen waren er al betere.
Meridian G68, Mark and Levinson No. 29,  2 * Linn LK85 , meridian G98,  meridian HD621, Linn LP12, Musical Fidelity X-LPS v3, Empire vandenhul MC1000 , Marantz UD 5005, Mediacenter pc op basis van XBMC, Raspberry PI4 -digiberry, Thiel CS2.4,  Linn Kaber rear, Thiel SCS2 centre, Rel Quake Sub

Paul1967

Mijn eerste cd speler was een Hitachi DA-800 in 1983, ik was 15 jaar en gekocht van mijn zuur verdiende krantenwijk geld bij RAF in de Rijnstraat A'dam. Prijs was 799 gulden of zo.
http://www.thevintageknob.org/hitachi-DA-800.html

Tja en dan die eerste cd, dat waren er twee: de album Visitors van Abba en 52 street van Billy Joel.

Markus2

Quote from: Unkhman on September 16, 2022, 00:34:18Eerste cd-speler: Technics SL-P210 (1989), samen met een Yamaha ax400 versterker en BNS Jubilee luidsprekers



Leuk! Dat was ook mijn eerste cd-speler. Bij elkaar gespaard en gekocht als uitloop/verouderd model in, ik denk 1990 voor HFl. 400,- (€ 182,-) (Bij HORN elektro)

De eerste cd was ABBA-ABBA

 :pompom:
Celestion C-Two - Marantz NR 1605 (Audyssey) - Sony SCD XB 930 - C.E.C. ST 930 - Audio Technica AT 33 Prestige/Skyanalog P1

Unkhman

Quote from: Markus2 on March  9, 2023, 18:33:49Leuk! Dat was ook mijn eerste cd-speler. Bij elkaar gespaard en gekocht als uitloop/verouderd model in, ik denk 1990 voor HFl. 400,- (€ 182,-) (Bij HORN elektro)

De eerste cd was ABBA-ABBA

 :pompom:
hm ik heb er 700 gulden voor betaald  :mad:
NUC8i7BEH - Roon - Kii Three BXT System
https://www.facebook.com/unkh.nl

Harry HT

De mooiste
HT & DVD links verzameld


Quote about Being There (1979) "Yes. In the garden, growth has it seasons. First comes spring and summer, but then we have fall and winter. And then we get spring and summer again."

minplus

If nothing goes right, go left
If nothing's left, go right

gizmo2

Quote from: pi on October  4, 2022, 16:22:54Gaaf draadje dit, pure nostalgie!

Altijd kwijlend staan kijken naar de CD100 van Philips maar die was destijds echt onbetaalbaar voor mij.
Uiteindelijk werd het in 1987 een CD207 de eerste (relatief) betaalbare speler van Philips, 500 gulden als ik me niet vergis. 
Onwijs veel plezier van (gehad) en met Robert Cray de start van een mooie CD verzameling...
Still going strong after 35 years en klinkt ook nu nog helemaal niet zo verkeerd:


blijkbaar een goede geweest. ze staan nog steeds te koop.

https://www.marktplaats.nl/l/audio-tv-en-foto/cd-spelers/q/philips+cd+207/

https://www.dutchaudioclassics.nl/philips_cd207_cdplayer/
alles high-end verantwoord.

mijn audio setje....Showcase :thumbs-up:

Pathos

Mijn eerste CD-speler was een Yamaha CDX-590. Toen de "toren" compleet gemaakt met een AX-1090 versterker,
MDX-596 Mini-disc speler en KX-590 cassette-deck met Infinity SM155 speakers. Nostalgie en mis die set nog steeds.. Lang sparen met een krantenwijk 😉
Stereo 2.2 setup:
Pathos T.T. ~ AURALiC Altair G1 ~ Spendor A7 ~ Gaia III ~ 2x REL T/5x ~ Silent Angel Bonn N8 ~ 2x Farad Super3 LPS
Bekabeling: Audiomica: Celes Excellence M1 -> Erys Excellence M2 Luxury RCA -> Arago Excellence Luxury RJ/E. AudioQuest: Niagara 1200 -> Hurricane -> Blizzard -> Monsoon -> NRG-Z3 -> Vodka RJ/E. QSA: Yellow fuses. Synergistic Research: Purple fuse.
Akoestiek: Easy Noise Control.