Stroom verbruik verlagen op audio setups.

Started by BokitoNL, September 5, 2022, 20:39:14

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

BokitoNL

Beste Mede HTForum gebruikers,

Wij zijn druk opzoek naar manieren om ons stroom verbruik te minderen.

In onze beide setup's, zitten aardig wat componenten welke niet volledig in standby gaan, of nog aardig wat stroom verbruiken in standby.
- Meridian DSP33, gaat niet in standby op laatste fw versie, heeft Meridian bewust zo gedaan om problemen met deze speaker aan te pakken
- Meridian G55 gebruikt in standby nog steeds 31VA, wat volgens mij gelijk staat aan 31Watt ?
- MJ Acoustics Pro 50 subwoofers gaan volgens mij niet ook niet in standby. (zullen naar verwachting wel minder stroom verbruiken omdat ze geen signaal krijgen)
- Meridian DSP5.5KHC zal denk ik zelfs in standby nog aardig wat stroom verbruiken.

Ik zoek naar een goede oplossing, zodat alles zo min mogelijk stroom verbruikt wanneer de apparatuur niet gebruikt word.
Verder heb ik ook een Watt meter gekocht, om alles ook los uit te meten.

Ik ben in het verleden aan de slag geweest met deze stekkerdoos met master/slave functie, echter wilde dat niet goed werken met de 568.2mm , heb het nog niet verder getest met setup 2 in combinatie met de G61RSL en G55.https://www.brennenstuhl.nl/nl-NL/producten/stekkerdozen/secure-tec-automatische-stekkerdoos-19.500a-3m-h05vv-f-3g1-5

Is zon stekkerdoos een oplossing voor mijn probleem, of zijn er wellicht betere oplossingen ?
Ik denk dat wanneer alles compleet uitstaat, het stroom verbruik aanzienlijk zal dalen.. ?

Ben benieuwd of iemand tips of adviezen heeft, ik hoor het graag,

Bedankt,
Floris

#1 Meridian G61RSL , HD621, 596P, DSP7000, DSP5.5KHC, DSP33 , MJ Acoustics Pro 50 MKII (2x) , M1500
#2 Meridian 568.2MM, HD621,DSP3100, DSP33C, DSP33 , MJ Acoustics Pro 50 MKII (2x)

Meridian HD621 mods : NOS-SRx Filter by Mr. Apodizer

Rowdy

#1
Stekker van de stekkerblok uit het stopcontact halen.

hifiman

#2
Quote from: BokitoNL on September  5, 2022, 20:39:14
Is zon stekkerdoos een oplossing voor mijn probleem, of zijn er wellicht betere oplossingen ?
Ik denk dat wanneer alles compleet uitstaat, het stroom verbruik aanzienlijk zal dalen.. ?

Daar begint het dus mee, inzicht krijgen in je verbruik! Ik denk daar heb je niet zoveel aan..

Ik heb op al mijn elektrische apparaten in huis (een voor een bedoel ik dan) een kWh meter gehangen voor 24 uur en alles in een spreadsheet gezet.
Mijn grootste verbruiker bleek de koelkast (van 17 jaarf oud), deze vervangen en dat scheelde al heel wat.

Verder inderdaad standby verbruik van de set, daar hangen nu 3 wifi schakelaars tussen die ik uitzet als ik de set niet gebruik. Op meer plekken in huis wifi schakelaars toegepast.

In totaal 40% minder elektriciteit gebruik nu !

BokitoNL

#3
dank voor jullie reacties.

ik had gehoopt het te kunnen automatiseren, door bijv. een master slave stekkerdoos te gebruiken.
Een andere Meridian gebruiker welke ik hierover heb gesproken, gebruikt zo'n blok ( https://www.amazon.nl/Ehmann-0239x00052301-Master-Slave-Einschaltschwelle-7-100W/dp/B006GC1UPU ) naar alle tevredenheid i.c.m met een G68 en DSP7000 speakers.
Wanneer hij zijn G68 aanzet, gaat de rest automatisch vanzelf ook aan, erg handig lijkt me.. ?

Uiteraard zal ik eerst eens meten hoeveel de set verbruikt..

Onze DS1813+ NAS draait o.a ook 24/7, dat zal ook aardig wat stroom verbruiken vermoed ik, de Mac Mini Plex server heb ik nu in slaapstand gezet voor de nachturen..

#1 Meridian G61RSL , HD621, 596P, DSP7000, DSP5.5KHC, DSP33 , MJ Acoustics Pro 50 MKII (2x) , M1500
#2 Meridian 568.2MM, HD621,DSP3100, DSP33C, DSP33 , MJ Acoustics Pro 50 MKII (2x)

Meridian HD621 mods : NOS-SRx Filter by Mr. Apodizer

Xander32

Koelkast, vriezer, wasmachine, wasdroger, afwasmachine, vijverpomp, boilers, heaters, airco, verlichting zijnde anders dan led ... dat zijn groot verbruikers, daar is winst te behalen. Wanneer je daar hebt ingegrepen is het wellicht zinvol om naar sluipverbruik te kijken zoals apparatuur welke op standbye blijft staan ...

De eerste vijf van m'n rijtje hebben we de afgelopen twee jaar vervangen (was ook nodig) en de verlichting is bijna allemaal led (Hue). Dat bracht samen echt veel.
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

patsijb

ik trek gewoon de stekker uit wanddoos bij niet gebruik..
standby lukt bij toch al niet..

HJ2

Je hoopt te kunnen automatiseren (en dat kan makkelijk) en het antwoord op die vraag staat 1 post erboven  :clapping:
If you always do what you always did, you always get what you always got...

Kerre

Audio gerelateerd zou je de versterker kunnen vervangen voor een d-klasse. Die zijn meestal zuiniger. Maar dit hier zo noemen, kan zomaar vloeken in de kerk zijn.  :-X
Beeld: Epson TW7300 - Xtrem screen 106" 0.9 ALR - TV Sony 49X8505 - Apple TV 4K HDR Cinemike - AQ Cinnamon HDMI
Geluid: NAD T758v3 - GhentAudio 4ch Hypex NC122mp [5.1.4] - 2x Sonus Faber Sonetto V - 2x Sonetto I - Sonetto Center II - 4x Dali Altecos C-1 Atmos - XTZ 12.17 Edge - Gaia III - AQ Chicago
Analoog: Pro-ject RPM 1 Carbon 2M Red - Cambridge CP1 - AQ Forrest
Power: Supra Lorad MD06 Black stekkerdoos & Supra Lorad Silver SPC kabel

BokitoNL

Quote from: HJ2 on September  6, 2022, 10:34:52
Je hoopt te kunnen automatiseren (en dat kan makkelijk) en het antwoord op die vraag staat 1 post erboven  :clapping:

je bedoeld dus handmatig de stekker eruit trekken.. ?

Ik had toch gehoopt dat ik met een master/slave stekkerdoos, een mooie oplossing zou hebben..
Vreemd gezien die Meridian gebruiker waar ik het overhad, zo'n oplossing prima gebruikt i.c.m met zijn G68 en DSP Speakers..
#1 Meridian G61RSL , HD621, 596P, DSP7000, DSP5.5KHC, DSP33 , MJ Acoustics Pro 50 MKII (2x) , M1500
#2 Meridian 568.2MM, HD621,DSP3100, DSP33C, DSP33 , MJ Acoustics Pro 50 MKII (2x)

Meridian HD621 mods : NOS-SRx Filter by Mr. Apodizer

BokitoNL

Quote from: Kerre on September  6, 2022, 12:49:25
Audio gerelateerd zou je de versterker kunnen vervangen voor een d-klasse. Die zijn meestal zuiniger. Maar dit hier zo noemen, kan zomaar vloeken in de kerk zijn.  :-X

Ik weet niet precies wat de G55 overigens is, ik kan deze exacte info niet vinden..
Ben hier overigens wel benieuwd naar, een erg zuinige versteker is het vrees ik niet...

gebruik hem tevens in 4ohm, omdat mijn speakers enkel 4ohm zijn...
#1 Meridian G61RSL , HD621, 596P, DSP7000, DSP5.5KHC, DSP33 , MJ Acoustics Pro 50 MKII (2x) , M1500
#2 Meridian 568.2MM, HD621,DSP3100, DSP33C, DSP33 , MJ Acoustics Pro 50 MKII (2x)

Meridian HD621 mods : NOS-SRx Filter by Mr. Apodizer

BokitoNL

Quote from: Xander32 on September  5, 2022, 21:07:17
Koelkast, vriezer, wasmachine, wasdroger, afwasmachine, vijverpomp, boilers, heaters, airco, verlichting zijnde anders dan led ... dat zijn groot verbruikers, daar is winst te behalen. Wanneer je daar hebt ingegrepen is het wellicht zinvol om naar sluipverbruik te kijken zoals apparatuur welke op standbye blijft staan ...

De eerste vijf van m'n rijtje hebben we de afgelopen twee jaar vervangen (was ook nodig) en de verlichting is bijna allemaal led (Hue). Dat bracht samen echt veel.

Ja begrijp het, echter is dat helaas niet allemaal financieel haalbaar momenteel, witgoed etc. vervangen voor nieuw kost aardig wat..
Ik had gedacht/gehoopt o.a het audio spul wat zuiniger te kunnen maken om zo de kleine onverwachte stroom vreters aan te kunnen paken..
volgens Eneco zijn standby producten ook vaak enorme onverwachte stroom slurpers..
#1 Meridian G61RSL , HD621, 596P, DSP7000, DSP5.5KHC, DSP33 , MJ Acoustics Pro 50 MKII (2x) , M1500
#2 Meridian 568.2MM, HD621,DSP3100, DSP33C, DSP33 , MJ Acoustics Pro 50 MKII (2x)

Meridian HD621 mods : NOS-SRx Filter by Mr. Apodizer

BokitoNL

Quote from: Rowdy on September  5, 2022, 20:43:29
Stekker van de stekkerblok uit het stopcontact halen.

Ik begrijp dat dit een weg is, maar een master/slave stekkerblok zou toch denk ik meest comfortable zijn lijkt me en hiermee bereik ik hetzelfde doel lijkt me.. ?
#1 Meridian G61RSL , HD621, 596P, DSP7000, DSP5.5KHC, DSP33 , MJ Acoustics Pro 50 MKII (2x) , M1500
#2 Meridian 568.2MM, HD621,DSP3100, DSP33C, DSP33 , MJ Acoustics Pro 50 MKII (2x)

Meridian HD621 mods : NOS-SRx Filter by Mr. Apodizer

chansig

Ik heb zo'n stekkerbak met verschillende outlets welke per outlet aangezet kunnen worden. En een master volgens mij om alle outlets uit te klikken. Is van Brenhesthul oid. Als het je wat lijkt mag je hem overnemen. Kost de wereld niet. Moet volgens mij wel een nieuw hoofdsnoer aan.

Heeft geen audiofiele prijs, ook geen audiofiel uiterlijk en is ws ook niet audiofiel opgebouwd. Dus een top ding. :D

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

BokitoNL

Quote from: chansig on September  6, 2022, 21:20:09
Ik heb zo'n stekkerbak met verschillende outlets welke per outlet aangezet kunnen worden. En een master volgens mij om alle outlets uit te klikken. Is van Brenhesthul oid. Als het je wat lijkt mag je hem overnemen. Kost de wereld niet. Moet volgens mij wel een nieuw hoofdsnoer aan.

Heeft geen audiofiele prijs, ook geen audiofiel uiterlijk en is ws ook niet audiofiel opgebouwd. Dus een top ding. :D

Gr. Hans


Dank voor je bericht, en eventuele aanbod !
Echter denk ik dat ik precies zo'n blok heb liggen en zonder succes heb getest i.c.m met setup 1.

Heb jij wellicht ook zo'n blok liggen ? :
https://www.brennenstuhl.nl/nl-NL/producten/stekkerdozen/secure-tec-automatische-stekkerdoos-19.500a-3m-h05vv-f-3g1-5
#1 Meridian G61RSL , HD621, 596P, DSP7000, DSP5.5KHC, DSP33 , MJ Acoustics Pro 50 MKII (2x) , M1500
#2 Meridian 568.2MM, HD621,DSP3100, DSP33C, DSP33 , MJ Acoustics Pro 50 MKII (2x)

Meridian HD621 mods : NOS-SRx Filter by Mr. Apodizer

NielsLu

Is dit een oplossing? Met eventueel een hub erbij kun je wellicht zelfs schema's instellen, zodat het stroom 's nachts automatisch uit gaat.
Arcam AVR5  *  Arcam BDP100  *  Playstation 3  *  Dune HD Smart D1  *  Tannoy Saturn S8 (fronts)  *  Tannoy Saturn S6LCR (center)  *  Tannoy Arena (rears). *  diy tv meubel / Monolith plus clone met Eminence LAB12 en SVS Sledge STA1000D

HJ2

De oplossing die werd geschetst zijn slimme (wifi) stekkers tussen muuraansluiting en verdeeldoos.
Bijvoorbeeld van philips Hue, maar het kan allemaal nog wat slimmer (bijvoorbeeld Fibaro en Homey)

Bij mij draait dat stabiel en succesvol.
's nachts onder de 100 watt sluipverbruik en bijvoorbeeld geen ladende lipo's waar geen brandmelders zijn etc.
If you always do what you always did, you always get what you always got...

Henkjan_O

in m'n HT set heeft de pre een trigger uit, waarmee ik de power amp schakel.  de pre staat dan wel altijd aan (standby), en de Oppo BR ook.  als je een stekkerblok hebt die op een 12V trigger kan schakelen ben je al een heel eind.
toch maar weer een sub, straks met MFB :-)

BokitoNL

dank voor al jullie reacties.
Ik heb uiteindelijk besloten te gaan voor klikaanklikuit schakelaars, en deze heb ik tevens gekoppeld aan een ics-2000 controller in de meterkast.

audio zit op 1 stekkerblok, en deze hangt aan een klikaanklikuit schakelaar.
Deze kan bediend worden via een draadloze wandschakelaar, of afstandsbediening.
Mochten we vergeten deze uit te schakelen heb ik via schema's ingesteld dat de controller alsnog in de avond/nacht een uit signaal stuurt.

Nu zitten we niet meer op een slurpverbruik van rond de 300+ watt, maar onder de 100 een aanzienlijke verbetering.
Ook onze Synology DS1813+ met DX510 NAS en MacMini Plex server gaan uit, en enkel nog aan op bepaalde tijdstippen..

Tevens na veel meten zat ons grootste stroom verbruik in onze audio setup 1 en 2.
deze gebruikten beide in standby rond de 100 watt per stuk.
Ik ben verbaasd dat dit zo veel stroom gebruikt, en we zijn dan ook blij dat we ons grote slurp verbruik hebben gevonden..


Onze koelkast gebruikt rond de 70-75 watt, en heeft soms pieken richting de 120-150.
verder gebruiken we nauwelijks nog de afwasmachine en wasmachine laat staan de droger, om de energie kosten laag te houden..
#1 Meridian G61RSL , HD621, 596P, DSP7000, DSP5.5KHC, DSP33 , MJ Acoustics Pro 50 MKII (2x) , M1500
#2 Meridian 568.2MM, HD621,DSP3100, DSP33C, DSP33 , MJ Acoustics Pro 50 MKII (2x)

Meridian HD621 mods : NOS-SRx Filter by Mr. Apodizer

Sjaak_Banaan

Wat ik mij afvraag is op het niet schadelijk is voor de bepaalde apparatuur, dagelijks die stroom erop en dan weer eraf.
Krijgt die apparatuur dan niet steeds een 'optater' bij het inschakelen?

Zelf ooit een pc-voeding gehad die het begaf bij het inschakelen van het stekkerblok, vandaar de vraag of het schadelijk is of was dit gewoon stomme pech?
Mocht er iets sneuvelen, dan is dat snel duurder dan de energie die het bespaart.
Klipsch KL-650-THX® Ultra2 • Klipsch RF-83 • Klipsch RB-81 II • Klipsch RS-62 II • 21" DIY sub 18Sound • dual Klipsch SPL-150  •  dual XTZ Cinema 3x12 • Marantz SR7013 • Marantz UD7007 • Sony KDL-55HX850 • JVC X5900BE • 3m DIY screen

Bouw HT in kelder

Henkjan_O

goed punt wel die NAS, die staat 24/7 aan bij mij

[beetje offtopic]
Quote from: BokitoNL on September 27, 2022, 14:52:41
......
verder gebruiken we nauwelijks nog de afwasmachine en wasmachine ...
hoe maak je de vaat en kleren dan schoon?   :D


https://www.milieucentraal.nl/energie-besparen/apparaten-in-huis/vaatwasser-of-handwas/

toch maar weer een sub, straks met MFB :-)

Kjelt

#20
Quote from: Sjaak_Banaan on September 27, 2022, 15:02:31
Wat ik mij afvraag is op het niet schadelijk is voor de bepaalde apparatuur, dagelijks die stroom erop en dan weer eraf.
Krijgt die apparatuur dan niet steeds een 'optater' bij het inschakelen?

Bij een schakelende voeding krijgt de gelijkrichter en de bus condensator even een piekje afhankelijk van waar je op de sinusgolf inschakelt.
Dat gaat iets ten koste vd levensduur van de bus condensator maar hij zou daar voor ontworpen dienen te zijn en de meeste apparatuur die niet standby staat schakelt de voeding zowiezo uit.
Maar ja als je bv op een ledlamp doos van een A merk kijkt staat daar hoeveel uur hij meegaat ( tot 70% overgebleven lichtsterkte) maar ook hoeveel keer hij aan en uitgeschakeld mag worden (levensduur verwachting).

Ik schakel altijd al mijn apparatuur na deze op standby te hebben gezet uit via een relais of schakelaar. Nooit een defect apparaat daardoor gehad overigens.
Veel apparaten (oa vermogensversterkers ) hebben een ingebouwde softstart waarbij de inschakelstroom beperkt wordt. Die zijn eigenlijk ook al goed bestendig tegen aan en uitzetten.

Waar ik het minder aanraad is bij een NAS met harddisks. Een harddisk is nou juist wel een apparaat dat je zo min mogelijk wilt uit en weer aanzetten. Als je daar stroom wilt besparen zou ik naar SSDs gaan maar laat de NAS wel zichzelf uitzetten, een harde power uit via bv een tijdschakelaar heeft mogelijk dataverlies tot gevolg.

BokitoNL

Quote from: Kjelt on September 27, 2022, 16:17:39
Bij een schakelende voeding krijgt de gelijkrichter en de bus condensator even een piekje afhankelijk van waar je op de sinusgolf inschakelt.
Dat gaat iets ten koste vd levensduur van de bus condensator maar hij zou daar voor ontworpen dienen te zijn en de meeste apparatuur die niet standby staat schakelt de voeding zowiezo uit.
Maar ja als je bv op een ledlamp doos van een A merk kijkt staat daar hoeveel uur hij meegaat ( tot 70% overgebleven lichtsterkte) maar ook hoeveel keer hij aan en uitgeschakeld mag worden (levensduur verwachting).

Ik schakel altijd al mijn apparatuur na deze op standby te hebben gezet uit via een relais of schakelaar. Nooit een defect apparaat daardoor gehad overigens.
Veel apparaten (oa vermogensversterkers ) hebben een ingebouwde softstart waarbij de inschakelstroom beperkt wordt. Die zijn eigenlijk ook al goed bestendig tegen aan en uitzetten.

Waar ik het minder aanraad is bij een NAS met harddisks. Een harddisk is nou juist wel een apparaat dat je zo min mogelijk wilt uit en weer aanzetten. Als je daar stroom wilt besparen zou ik naar SSDs gaan maar laat de NAS wel zichzelf uitzetten, een harde power uit via bv een tijdschakelaar heeft mogelijk dataverlies tot gevolg.

De Synology NAS en MacMini Plex server heb ik ingesteld met aan/uit tijd schema's.
Deze zullen niet hard uitgaan, d.m.v stroom onderbreking via de klikaanklikuit schakelaars.

Wat betreft onze 568.2mm pre-pro, deze heeft geen geschakelde voeding, maar een lineaire voeding.
Ik heb deze uit voorzorg los gehaald uit deze power cycle groep.
De G61R heeft nog een standaard switch mode power supply, maar kan geupgrade worden.

Ik denk dat als ik verder de apparatuur netjes in standby zet, en dan pas de stroom kill, ik hopelijk geen schade kan/zal toebrengen hieraan ?

#1 Meridian G61RSL , HD621, 596P, DSP7000, DSP5.5KHC, DSP33 , MJ Acoustics Pro 50 MKII (2x) , M1500
#2 Meridian 568.2MM, HD621,DSP3100, DSP33C, DSP33 , MJ Acoustics Pro 50 MKII (2x)

Meridian HD621 mods : NOS-SRx Filter by Mr. Apodizer

Darthvader

Sorry hoor, maar vind het allemaal veel te ver doorslaan. Ook weer typisch Nederlands. Een goed modern apparaat zal in standby stand niet zo veel verbruiken. Vriezer, koelkast, droger is een ander verhaal. En een droger heb je echt niet nodig

chansig

Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Mokumer45

#24
Ik heb al sinds 2007 of 2008 een stand-by killer voor mijn audio set in gebruik. Bevalt uitstekend. Ik heb nu al een aantal jaren een Brennestuhl in gebruik, wat mijn 2e is. De 1e (een Monster GreenPower-Control) had na een flink aantal jaren gebruik de geest gegeven, begon te haperen. De huidige is een stekkerdoos 11-voudig | Brennenstuhl | 3 meter (Master Slave, Overspanningsbeveiliging, 120.000 A, 2 USB poorten). 
Huiskamer: AVR: Denon AVC-X4700H, Speakers: Teufel T400 Mk2, Teufel Cubycon 5.1 met bijbehorende Subw , Teufel Reflekt, 2e Subw: Sony SA-WMS535, Audio Streamer: Teufel Raumfeld Connector 2, 4K Speler: Sony UBP-X800, DAT Rec: Sony DTC-55ES, Cassette Rec: Sony TC-K630ES, DVD/Video Rec: Sony RDR-VX450, Pick-up: Dual CS-429 met Shure M97XE of Ortofon 2M Red of Audio Technica AT-VM95EN element, Phono Amp: Teufel PhonoStation 1, Media Box: UPC Pace DRC7111, div. Headphones, o.a. Sony MDR-DS6500, TV: Sony 49X8305C.
 Extra: Micro System: Sony CMT-CPX1. Slaapkamer: nog div. apparaten.