Hifi rack met 100% WAF approval en updates aan de installatie

Started by Oystein, August 24, 2022, 10:47:55

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Oystein

Wij kennen het vast allemaal ... wij willen een grote audio set, de vrouw des huizes wil het liefste kleine speakers en alles weg gestopt  ???

Toen wij laatst onze beneden verdieping helemaal verbouwd hebben heb ik voor de houtkachel een meubel op maat laten maken.
Een stalen frame van 280 cm breed met daarop Douglas balken van 300 cm en daaronder ruimte om de apparatuur te verstoppen.

Uiteindelijk zie je alleen maar de 2 speakers (Boenicke W5) en de speakerkabels die van onder het meubel vandaan komen.
Om de voorversterker via de AB te kunnen blijven bedienen heb ik de IR sensor via een kabel naar buiten gevoerd en op de middelste poot met een Ty-wrap vast gezet .. je ziet er amper wat van  ;D

Plaatjes zeggen meer dan woorden:







]













Soundirok iOS app -> BeagleBone Black Linux MPD with SPDIF out -> AudioQuest Cinnamon -> Lyngdorf TDAI-1120 -> (speaker out) DH Labs Q10 -> Boenicke Audio W5 / (Line-out) DH Labs Revelation -> Odyssey Khartago Plus -> 2x 12 inch subwoofers

Kerre

Welkom Oystein,  mooi meubel en moor opstelling. Inderdaad fantastisch weg gewerkt. Netjes.
Beeld: Epson TW7300 - Xtrem screen 106" 0.9 ALR - TV Sony 49X8505 - Apple TV 4K HDR Cinemike - AQ Cinnamon HDMI
Geluid: NAD T758v3 - GhentAudio 4ch Hypex NC122mp [5.1.4] - 2x Sonus Faber Sonetto V - 2x Sonetto I - Sonetto Center II - 4x Dali Altecos C-1 Atmos - XTZ 12.17 Edge - Gaia III - AQ Chicago
Analoog: Pro-ject RPM 1 Carbon 2M Red - Cambridge CP1 - AQ Forrest
Power: Supra Lorad MD06 Black stekkerdoos & Supra Lorad Silver SPC kabel

katwax

Mooi weggewerkt, als je nu aan de spullen moet zijn/iets wil veranderen moet je dan de voorste balken weghalen?
Stereo: Kii Three BXT System + Kii Control + Bluesound NODE (N130)
HT: Epson LS10000 - Xtrem Daylight 100"
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=112543

Kerre

Niet bang dat de warmte blijft hangen? Iets wat ik me nu afvraag na nog eens beter gekeken te hebben naar de foto's.
Beeld: Epson TW7300 - Xtrem screen 106" 0.9 ALR - TV Sony 49X8505 - Apple TV 4K HDR Cinemike - AQ Cinnamon HDMI
Geluid: NAD T758v3 - GhentAudio 4ch Hypex NC122mp [5.1.4] - 2x Sonus Faber Sonetto V - 2x Sonetto I - Sonetto Center II - 4x Dali Altecos C-1 Atmos - XTZ 12.17 Edge - Gaia III - AQ Chicago
Analoog: Pro-ject RPM 1 Carbon 2M Red - Cambridge CP1 - AQ Forrest
Power: Supra Lorad MD06 Black stekkerdoos & Supra Lorad Silver SPC kabel

Oystein

Quote from: katwax on August 24, 2022, 10:58:54
Mooi weggewerkt, als je nu aan de spullen moet zijn/iets wil veranderen moet je dan de voorste balken weghalen?

Ja, helaas ... maar ondertussen heb ik er handigheid in en ligt die balk er binnen 5 min onder vandaan.
Ik gebruik 4 lange M12 bouten met metrische inserts in de balk erboven.

Quote from: Kerre on August 24, 2022, 11:03:59
Niet bang dat de warmte blijft hangen? Iets wat ik me nu afvraag na nog eens beter gekeken te hebben naar de foto's.

Voor de eindversterker heb ik 2 langewerpige openingen in de plank gemaakt even groot als het gaatjesprofiel in de onderkant van de eindversterker waar de koelribben zitten voor een zo optimaal mogelijke trek in de luchtstroom.
Boven de eindversterker zit nog ca. 4-5 cm vrije ruimte wat in oppervlakte dan 280x60 cm is.
Zo'n vaart zal het dan niet lopen met de opwarming  ;D
Soundirok iOS app -> BeagleBone Black Linux MPD with SPDIF out -> AudioQuest Cinnamon -> Lyngdorf TDAI-1120 -> (speaker out) DH Labs Q10 -> Boenicke Audio W5 / (Line-out) DH Labs Revelation -> Odyssey Khartago Plus -> 2x 12 inch subwoofers

katwax

Quote from: Oystein on August 24, 2022, 11:18:12
Ja, helaas ... maar ondertussen heb ik er handigheid in en ligt die balk er binnen 5 min onder vandaan.
Ik gebruik 4 lange M12 bouten met metrische inserts in de balk erboven.
Ok, ja WAF vriendelijke oplossingen zijn niet altijd de handigste oplossingen. Mijn vrouw bindt graag kabels samen met straps dus als je dan is wil moven ...  ;D
Stereo: Kii Three BXT System + Kii Control + Bluesound NODE (N130)
HT: Epson LS10000 - Xtrem Daylight 100"
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=112543

Kwabbernoot

Blijft toch vreemd dat vrouwen geen problemen hebben met zo'n lelijke tv. :huh2: Ho, wacht...

Maar wel netjes opgelost zo.

Oystein

Wij hadden eerst een HD-Ready van 37 inch en toen we digitale televisie wilden met een smartcard was 40 inch Full HD al het randje ... dus ja het mag .. en nee, liever niet zo groot  ::)

Maar denk ook dat een 55 inch er op die plek een beetje overkill wordt ...
Soundirok iOS app -> BeagleBone Black Linux MPD with SPDIF out -> AudioQuest Cinnamon -> Lyngdorf TDAI-1120 -> (speaker out) DH Labs Q10 -> Boenicke Audio W5 / (Line-out) DH Labs Revelation -> Odyssey Khartago Plus -> 2x 12 inch subwoofers

Oystein

#8
Quote from: katwax on August 24, 2022, 11:22:45
Ok, ja WAF vriendelijke oplossingen zijn niet altijd de handigste oplossingen. Mijn vrouw bindt graag kabels samen met straps dus als je dan is wil moven ...  ;D

Bij mij valt er niks bij elkaar te binden en met de buis/kabelklemmen hou ik ook makkelijk de diverse kabels gescheiden.
Zo zie je boven de NAD voorversterker de voedingskabel van de eindversterker langs het "plafond" lopen en zo vrij van de interlinks ... ook dat soort details zijn nu goed uit te voeren.
Soundirok iOS app -> BeagleBone Black Linux MPD with SPDIF out -> AudioQuest Cinnamon -> Lyngdorf TDAI-1120 -> (speaker out) DH Labs Q10 -> Boenicke Audio W5 / (Line-out) DH Labs Revelation -> Odyssey Khartago Plus -> 2x 12 inch subwoofers

Oystein

#9
Er komt wel een upgrade aan komende herfst waardoor ik alles onder het meubel opnieuw in moet delen.

De NAD gaat eruit, komt een Lyngdorf TDAI-1120 voor in de plaats en er komt een subwooferkast bij ... ook verstopt onder het meubel.
De subs worden dan aangestuurd door de eindversterker (2x200 Watt) en de kleine satelliet speakers hebben dan genoeg aan de 2x 60 Watt van de Lyngdorf.

Daarvoor gaat de apparatuur naar links (groene deel) en dan is rechts (oranje) vrij voor de subwoofer kast.
Door de onderzijde van de kast schuin weg te laten lopen maximaliseer ik het volume zonder dat je de kast ziet als je op de bank zit.
Door een breedte van 130 cm kan ik een volume bereiken van 170 liter extern wat intern dan ca. 120 liter oplevert.



Het wordt nog wel een puzzel om de kast er compleet onder te krijgen want de 3 stalen dwarsverbindingen van 25x25mm zitten behoorlijk in de weg ... schuif het er niet zomaar onderdoor of tussendoor omdat de kast te hoog wordt.
Maar daar kom ik vast wel uit met creatief timmeren.



In de gesloten kast komen 2 woofers van 12 inch.

Soundirok iOS app -> BeagleBone Black Linux MPD with SPDIF out -> AudioQuest Cinnamon -> Lyngdorf TDAI-1120 -> (speaker out) DH Labs Q10 -> Boenicke Audio W5 / (Line-out) DH Labs Revelation -> Odyssey Khartago Plus -> 2x 12 inch subwoofers

5061

Wij moeten toch erg verwent worden door onze partners(heb wel even zitten stoeien welk woord zal ik daarvoor gebruiken) dat wij er dat allemaal voor over hebben.
Grimm - Linn - Oppo - Nessie Vinylmaster - Tidal Master

Oystein

Ondertussen heb ik besloten om dit topic breder te trekken dan alleen audio meubel.

Aangezien het hier ook over je installatie in het algemeen is zal ik hier ook uitgebreider op in gaan.

Mijn huidige set bestaat uit de volgende apparatuur:

Bronnen:
Beaglebone Black linux PC + Soekris dam-1121 DAC
TV

Voorversterker:
NAD C162

Eindversterker:
Odyssey Khartago Plus (de Plus versie heeft 120.000 uF (std = 60.000) en WBT terminals

Speakers:
Boenicke W5

De BeagleBone Black (BBB) is een mini PC vergelijkbaar met de RaspberryPi.
In 2013 stond een artikel op Computeraudiophile.com hoe zo'n computer in te zetten was als audio server met stap-voor-stap instructies hoe je in Linux in de command-line (net als DOS vroeger) alles moest instellen om je muziek vanaf je NAS over je netwerk af kon spelen en bedienen via een App - iOS in mijn geval.
Je gebruikte dan de USB uitgang naar een USB DAC en toen had ik nog een Lindemann USB 24/192 DAC.

Later kwam op DIYaudio.com een topic over een stukje aangepaste software (Botic driver) om via de BBB het I2S signaal direct naar buiten te halen.
Hier ben ik in 2016 mee aan het experimenteren geweest en dit toen op een Sellarz I2S DAC aangesloten en deze heeft precies de maatvoering / gaten patroon voor de BBB.
De Sellarz had een ES9023 DAC chip en klonk best aardig.

1e test setup gebruik makend van de onboard 24.768 clock op de BBB:







Omdat Botic het ook mogelijk maakt om een externe clock met low-jitter in te voeren (de interne clock gaat dan mute) kun je zeer goede resultaten bereiken.

in 2019 heb ik de Sellarz weer vervangen door de Soekris DAC en dit in een nette behuizing geplaatst.
Hiermee heb ik meteen een uitgebreide voeding gebouwd met gescheiden voedingen voor de diverse circuits, een galvanische scheiding voor de I2S signalen zodat de BBB geen troep aan de Soekris door kan geven.
De eerder genoemde Lindemann DAC had een XMOS USB receiver board met een dual clock (22.579 / 24.576) welke ik heb gehackt om te kunnen hergebruiken met de BBB / Botic.
Botic geeft dan ook via een uitgang de keuze wanneer de 22.579 of 24.576 clock benodigd is.

XMOS board origineel:



Gehackt:



De nieuwe behuizing zoals het nu draait met ultra low-noise voedingen, isolator en clock board.

Schematisch:













Dual clock  + IL715 isolator op de BBB gemonteerd:









Dat de I2S isolator zijn werk goed doet was duidelijk zichtbaar op mijn oscilloscoop:

Vuile zijde voor de isolator:



Schoon na de isolator:



Ik had met de verbouwing voor de stroomvoorziening ook 2 leidingen aangelegd voor 2 audio groepen.
In de groepenkast 2 Pasco D-type smeltzekeringen en door de muur 2x een 5 aderige kabel 2,5mm2 waarbij de de L+N voorzien van 2x 2,5mm2 zodat ik effectief 5mm2 heb.

De kabel is een industriële kabel met low-capacitance PTFE ader isolatie en de aders zijn spiraalvormig gelegd voor een maximale immuniteit en minimale uitstraling.
Dit dan afgemonteerd op Niko WCD's met schroefaansluitingen zodat ik alle 5 de aders netjes kon vastschroeven.
Mijn netsnoeren heb ik ook van dezelfde kabels gemaakt :-)



Soundirok iOS app -> BeagleBone Black Linux MPD with SPDIF out -> AudioQuest Cinnamon -> Lyngdorf TDAI-1120 -> (speaker out) DH Labs Q10 -> Boenicke Audio W5 / (Line-out) DH Labs Revelation -> Odyssey Khartago Plus -> 2x 12 inch subwoofers

Oystein

Quote from: 5061 on August 24, 2022, 14:04:06
Wij moeten toch erg verwent worden door onze partners(heb wel even zitten stoeien welk woord zal ik daarvoor gebruiken) dat wij er dat allemaal voor over hebben.

Komt hier ook niet de opmerking vandaan "Happy wife, happy life" ??
;D ;D
Soundirok iOS app -> BeagleBone Black Linux MPD with SPDIF out -> AudioQuest Cinnamon -> Lyngdorf TDAI-1120 -> (speaker out) DH Labs Q10 -> Boenicke Audio W5 / (Line-out) DH Labs Revelation -> Odyssey Khartago Plus -> 2x 12 inch subwoofers

LS2

Quote from: Oystein on August 24, 2022, 14:54:03
Ondertussen heb ik besloten om dit topic breder te trekken dan alleen audio meubel.

Aangezien het hier ook over je installatie in het algemeen is zal ik hier ook uitgebreider op in gaan.

Mijn huidige set bestaat uit de volgende apparatuur:

Bronnen:
Beaglebone Black linux PC + Soekris dam-1121 DAC
TV

Voorversterker:
NAD C162

Eindversterker:
Odyssey Khartago Plus (de Plus versie heeft 120.000 uF (std = 60.000) en WBT terminals

Speakers:
Boenicke W5

De BeagleBone Black (BBB) is een mini PC vergelijkbaar met de RaspberryPi.
In 2013 stond een artikel op Computeraudiophile.com hoe zo'n computer in te zetten was als audio server met stap-voor-stap instructies hoe je in Linux in de command-line (net als DOS vroeger) alles moest instellen om je muziek vanaf je NAS over je netwerk af kon spelen en bedienen via een App - iOS in mijn geval.
Je gebruikte dan de USB uitgang naar een USB DAC en toen had ik nog een Lindemann USB 24/192 DAC.

Later kwam op DIYaudio.com een topic over een stukje aangepaste software (Botic driver) om via de BBB het I2S signaal direct naar buiten te halen.
Hier ben ik in 2016 mee aan het experimenteren geweest en dit toen op een Sellarz I2S DAC aangesloten en deze heeft precies de maatvoering / gaten patroon voor de BBB.
De Sellarz had een ES9023 DAC chip en klonk best aardig.

1e test setup gebruik makend van de onboard 24.768 clock op de BBB:







Omdat Botic het ook mogelijk maakt om een externe clock met low-jitter in te voeren (de interne clock gaat dan mute) kun je zeer goede resultaten bereiken.

in 2019 heb ik de Sellarz weer vervangen door de Soekris DAC en dit in een nette behuizing geplaatst.
Hiermee heb ik meteen een uitgebreide voeding gebouwd met gescheiden voedingen voor de diverse circuits, een galvanische scheiding voor de I2S signalen zodat de BBB geen troep aan de Soekris door kan geven.
De eerder genoemde Lindemann DAC had een XMOS USB receiver board met een dual clock (22.579 / 24.576) welke ik heb gehackt om te kunnen hergebruiken met de BBB / Botic.
Botic geeft dan ook via een uitgang de keuze wanneer de 22.579 of 24.576 clock benodigd is.

XMOS board origineel:



Gehackt:



De nieuwe behuizing zoals het nu draait met ultra low-noise voedingen, isolator en clock board.

Schematisch:













Dual clock  + IL715 isolator op de BBB gemonteerd:









Dat de I2S isolator zijn werk goed doet was duidelijk zichtbaar op mijn oscilloscoop:

Vuile zijde voor de isolator:



Schoon na de isolator:



Ik had met de verbouwing voor de stroomvoorziening ook 2 leidingen aangelegd voor 2 audio groepen.
In de groepenkast 2 Pasco D-type smeltzekeringen en door de muur 2x een 5 aderige kabel 2,5mm2 waarbij de de L+N voorzien van 2x 2,5mm2 zodat ik effectief 5mm2 heb.

De kabel is een industriële kabel met low-capacitance PTFE ader isolatie en de aders zijn spiraalvormig gelegd voor een maximale immuniteit en minimale uitstraling.
Dit dan afgemonteerd op Niko WCD's met schroefaansluitingen zodat ik alle 5 de aders netjes kon vastschroeven.
Mijn netsnoeren heb ik ook van dezelfde kabels gemaakt :-)





:wacko:
Waarom makkelijk doen als het moeilijk kan..

Oystein

Quote from: LS2 on August 24, 2022, 15:15:40
:wacko:

Ging het duizelen voor je ogen ??  ???

Waarom makkelijk doen als het moeilijk kan ... is tenslotte jouw lijfspreuk ... hahaha
Soundirok iOS app -> BeagleBone Black Linux MPD with SPDIF out -> AudioQuest Cinnamon -> Lyngdorf TDAI-1120 -> (speaker out) DH Labs Q10 -> Boenicke Audio W5 / (Line-out) DH Labs Revelation -> Odyssey Khartago Plus -> 2x 12 inch subwoofers

Rob46

Oei, fraai en zorgvuldig uitgevoerd. Mooi de foto's en info in de Posts geïntegreerd  :worship:
[ Accuphase E-280 ][ Auralic Altair G1.1 ][ Sonus Faber Minima Amator II ]

LS2

 ;) inderdaad. Maar wel met bewondering. Ieder zijn vak/talent...  Bedankt voor het delen.
Waarom makkelijk doen als het moeilijk kan..

twani

Grappig jouw forumnaam....

Één van mijn favoriete artiesten.....

Geen idee of daar de inspiratie ook vandaan komt...

Oystein

Soundirok iOS app -> BeagleBone Black Linux MPD with SPDIF out -> AudioQuest Cinnamon -> Lyngdorf TDAI-1120 -> (speaker out) DH Labs Q10 -> Boenicke Audio W5 / (Line-out) DH Labs Revelation -> Odyssey Khartago Plus -> 2x 12 inch subwoofers

Peerless Monster

Quote from: Oystein on August 24, 2022, 20:43:53
Ik kom ook uit Noorwegen  ;D

Ik heet dus echt zo ...

Gaaf dat gewoon een band naar jou is vernoemd 😅🤩
Classe Omega MKII | Audio Research SP-11 | ARC VT130SE | PS Audio BHK 250 | PS Audio P10 | PS Audio Perfectwave DSD DAC  | PS Audio Perfectewave Transport | Acoustat model one + one | Michell | Dual CS510 platenspeler

Xander32

Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

fasteddie

Zeker welkom! Mooie opstelling...door wie heb je overigens het frame laten maken?

Oystein

Het frame heb ik zelf geschetst en laten lassen door een klein lasbedrijfje bij mijn werk in de buurt (Google maar op BasLas in Breda).
Zij hadden ook alle maten vierkante buizen op voorraad.

Is op zich een simpel bouwwerk dus iedereen die kan lassen kan dit ook maken.


Oh ja ... dat was ook nog wel even een momentje toen ik het frame op ging halen ... kom ik daar aanrijden ligt dit buiten ... het zal toch niet ???
Zouden zij dan mijn tekening zo verkeerd gelezen hebben ... de globale maten kwamen aardig overeen zo op het zicht ... maar nee, gelukkig lag mijn dikke frame binnen  :pompom:




Soundirok iOS app -> BeagleBone Black Linux MPD with SPDIF out -> AudioQuest Cinnamon -> Lyngdorf TDAI-1120 -> (speaker out) DH Labs Q10 -> Boenicke Audio W5 / (Line-out) DH Labs Revelation -> Odyssey Khartago Plus -> 2x 12 inch subwoofers

vergeerr72

Quote from: Oystein on August 24, 2022, 20:43:53
Ik kom ook uit Noorwegen  ;D

Ik heet dus echt zo ...
Ah, het meubel is dus ook nog eens echt Scandinavisch design.
Plinius Tautoro/SA 103/Koru/Tiki, Audio Physic Caldera Mk2, Transrotor Zet 1 TMD Lager, Benz Micro ACE SL

Oystein

Ik zal eens bij Ikea gaan solliciteren als ontwerper  ;D
Soundirok iOS app -> BeagleBone Black Linux MPD with SPDIF out -> AudioQuest Cinnamon -> Lyngdorf TDAI-1120 -> (speaker out) DH Labs Q10 -> Boenicke Audio W5 / (Line-out) DH Labs Revelation -> Odyssey Khartago Plus -> 2x 12 inch subwoofers