Bebatoli set's

Started by Bebatoli, July 14, 2022, 12:07:41

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Bebatoli

Quote from: Contour on March 12, 2023, 15:11:55Altijd jammer zoiets, kan gebeuren maar wel erg slordig.
Een fout van de importeur, maar iedereen kan al eens een fout maken, nietwaar.
Set beneden: Bluesound Node2,  Kii Three+BXT - Set luisterruimte: NAD M50,  Mola Mola Makua met phonostage & DAC, 2x Cambridge Edge W en Magnepan MG 20.1  Bekabeling: Grimm TPM interlinks, Jorma Duality speaker cable, EAT power cables.

chansig

Precies...shit happens. En wachten heeft ook zijn charme.

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

katwax

Je kan ook gewoon naar 1 speaker te gelijk luisteren  ;D
Stereo: Kii Three BXT System + Kii Control + Bluesound NODE (N130)
HT: Epson LS10000 - Xtrem Daylight 100"
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=112543

dre73

Quote from: Bebatoli on March 12, 2023, 15:55:43Ik lig er niet van wakker, komt helemaal in orde en ik kan nog perfect muziek spelen hoor.
Nog even vermelden dat er van de MG20 2 uitvoeringen waren, ik bedoel van het filter, je hebt een passieve versie, waar het laag en mid/hoog passief word gefilterd, maar ook een actieve versie. Met het laatste, welk ik heb, moet je per kanaal 2 versterkers gebruiken, respectievelijk voor laag en de andere voor het mid/hoog. Ik heb zelf al eens gedacht om het passieve te bouwen, maar reken makkelijk 1000€ als je het goed wil doen, dat vind ik een te duur experiment. Trouwens met het passieve filter kan je level van het laag regelen en dat heeft wel zijn voordelen.

Ik ben wel benieuwd naar het schema..... :angel:
Spectral DMC-15 MK2,Perreaux 3400,Acoustic Signature Challenger,Bluenote b5 titanium,Benz Ace-s,Pass labs Pearl 2 phono,Auralic Altair G1,zelfbouw luidsprekers,Tellurium Q Ultra black II,Audioquest Sterling,Isotek Aquarius EVO 3.

Contour

#129
Met een paar componentjes maak je toch zo een verzwakkingsnetwerkje om 1 van beide amps zachter te laten spelen? Je hebt ook van die rca attenuator pluggen waar dat al inzit.

http://www.rothwellaudioproducts.co.uk/html/attenuators.html

Bebatoli

#130
Als je passief filtert bepaalt de interne weerstand van de spoelen de dempingsfactor. Je versterker mag dan 1000 hebben maar meestal schiet er maar 10 over aan de speaker. Je kan natuurlijk gigantische trafokern spoelen nemen en dan heb je misschien in totaal 0,3 a 0,4 Ohm. De speaker is zelf al 4 Ohm, dan maakt die extra best wel wat uit, of in praktijk zal het laag een stuk minder strak spelen. Met het actief filter heb je daar geen last van omdat de eindversterker het laag rechtstreeks aanstuurt. Trouwens, hoe het nu speelt, met het actief filter, vind ik het heel erg goed.

Schema passieve versie Magnepan MG 20:


Set beneden: Bluesound Node2,  Kii Three+BXT - Set luisterruimte: NAD M50,  Mola Mola Makua met phonostage & DAC, 2x Cambridge Edge W en Magnepan MG 20.1  Bekabeling: Grimm TPM interlinks, Jorma Duality speaker cable, EAT power cables.

mmuetst

#131
[
Quote from: Bebatoli on August 11, 2022, 08:45:36Ik vervang gelijk de filtercomponenten, die kunnen wel een upgrade ondergaan want Magnepan blinkte niet uit in het kiezen van mooie componenten.
Mooie ruimtes en sets. Ik moet het hier met één mancave doen  ;).
Wat ik niet snap is dat Magnepan niet de moeite neemt om die filters van betere kwaliteit te maken. Ik lees het namelijk vaker op verschillende fora. Ik bezit zelf ook antieke Magnepans: SMGA's en luister vaak met veel plezier naar.
Geniet van Audio, maar betaal met mate.

Bebatoli

Het heeft vooral te maken met 2 zaken, nml de hogere kosten van duurdere componenten en ten 2de met de fysische afmetingen. Magnepan wil zijn speakers dun houden en andere (lees: betere) zijn veel groter van omvang. Ok, je kan de componenten extern plaatsen, maar dat maakt het duurder. Ik heb zelf in 1992 de SMGA gekocht en het was zelfs de distributeur die me tipte om betere componenten te plaatsen. Iets later kocht ik de 1,5QR en ook hier verving ik de componenten. Later ben ik dealer geworden vaan Magnepan en heb regelmatig voor klanten een beter filter gebouwd. Kortom, ik vervang, bij mijn MG 20's, enkel de filtercomponenten van het mid/hoog (zie: internal filter) Ook hier plaats ik het filter buitenboord. Voor Magnepan houd het in dat als ze gebruik maken van betere en grotere componenten ze ook de verpakking moeten veranderen. Dus ten eerste kosten de componenten meer, de verpakking word groter en zo word het transport duurder, ...  Het is dus een kwestie van wikken en wegen, maar eerlijk, een Magnepan met originele componenten klink helemaal niet beroerd, ja toch...
Set beneden: Bluesound Node2,  Kii Three+BXT - Set luisterruimte: NAD M50,  Mola Mola Makua met phonostage & DAC, 2x Cambridge Edge W en Magnepan MG 20.1  Bekabeling: Grimm TPM interlinks, Jorma Duality speaker cable, EAT power cables.

mmuetst

Zeker niet, die grote panelen zou ik wel eens willen ervaren. Het feit is dat deze antieke luidsprekers al zo lang mee gaan, dat ze best wel goed gebouwd zijn. Natuurlijk heeft Magnepan ook wel problemen gehad met minder kwaliteit lijm. Mijn SMGA's zijn wel een keer voor een revisie bij speakerland geweest (volgens de vorige eigenaar). Ik heb ze overgenomen van de eigenaar van Audio Friends (die is in Nederland wel bekend van de vervangende randjes voor je luidsprekers). Sinds die aanschaf zijn we ook bevriend geraakt en komen we zo nu en dan bij elkaar luisteren. Laats bij deze meneer een mooie set Thiel luidsprekers mogen beluisteren.
Geniet van Audio, maar betaal met mate.

Bebatoli

Betreft dempingsfactor, wel dat zegt iets over de interne weerstand. Even een voorbeeld, stel de inwendige weerstand van je versterker is 0.002 Ohm, dan maakt dat de versterker een dempingsfactor van 400 heeft, want 8 ohm : 0.002 = 400. Stel dat je spoelen een weerstand hebben van 0.5 Ohm, dan word in het geval van bovenstaande versterker 8 ohm : (O.OO2 + 0.5) = 15.9 en geen 400 meer.
Dus heel het verhaal over een hoge dempingsfactor moet je heus wel relativeren. Meestal is 10 à 40 ruim voldoende. Mijn inziens is een stabiele versterker veel belangrijker (met een serieuze voeding)!
Set beneden: Bluesound Node2,  Kii Three+BXT - Set luisterruimte: NAD M50,  Mola Mola Makua met phonostage & DAC, 2x Cambridge Edge W en Magnepan MG 20.1  Bekabeling: Grimm TPM interlinks, Jorma Duality speaker cable, EAT power cables.

kermy

Quote from: Bebatoli on March 13, 2023, 10:00:59Betreft dempingsfactor, wel dat zegt iets over de interne weerstand. Even een voorbeeld, stel de inwendige weerstand van je versterker is 0.002 Ohm, dan maakt dat de versterker een dempingsfactor van 400 heeft, want 8 ohm : 0.002 = 400. Stel dat je spoelen een weerstand hebben van 0.5 Ohm, dan word in het geval van bovenstaande versterker 8 ohm : (O.OO2 + 0.5) = 15.9 en geen 400 meer.
Dus heel het verhaal over een hoge dempingsfactor moet je heus wel relativeren. Meestal is 10 à 40 ruim voldoende. Mijn inziens is een stabiele versterker veel belangrijker (met een serieuze voeding)!

* delen door 0.002 levert een dempingsfactor van 4000 op.


Met vriendelijke groet,

Kermy

Bebatoli

Quote from: kermy on March 13, 2023, 10:43:45* delen door 0.002 levert een dempingsfactor van 4000 op.


Met vriendelijke groet,

Kermy

Juist, bedankt voor de correctie!


Set beneden: Bluesound Node2,  Kii Three+BXT - Set luisterruimte: NAD M50,  Mola Mola Makua met phonostage & DAC, 2x Cambridge Edge W en Magnepan MG 20.1  Bekabeling: Grimm TPM interlinks, Jorma Duality speaker cable, EAT power cables.

kermy

Volgens mij is de discussie over de dempingsfactor al een paar jaar oud. Als mooi voorbeeld kan ik nog Kenwood aanhalen, van hun had ik ooit eens een M2A, die kwam met de Sigma aansluitingen (een soort van sense verbinding) aan 2000.

Ik ben het met Bebatoli eens, beter een stabiele versterker, dan een waar men zich maar op een factor geconcentreerd heeft.


Met vriendelijke groet,

Kermy

mmuetst

Quote from: Bebatoli on August 18, 2022, 17:52:56Tijdelijk heb ik een Synthesis 40 watt buizenversterker aangesloten maar die word binnenkort vervangen door een Purifi Eigentakt.  Ik had niet verwacht dat de Magnepan's zulk een mooi 3D kunnen neerzetten. Het laag gaat echt diep en met de nodige kracht, mid en hoog is echt verfijnt. Kortom een uiterst tevreden man die gaat genie
Quote from: Bebatoli on August 18, 2022, 17:52:56En hoe ging dat met die Magnepan's op die buizenversterker? Ik sluit ook rustig mijn SMGA's aan op mijn Prima Luna en Cayin versterker (waarbij de Cayin beschikt over betere UGT's en dat merk je in het laag).
Als je dan over dempingsfactor hebt....
Mijn ervaring met andere merk luidsprekers is dat het ook goed mis kan gaan, afhankelijk van het impedantie/fase karakter van de luidsprekers.
Geniet van Audio, maar betaal met mate.

Bebatoli

Als je buizen op het mid/hoog aansluit zal de dempingsfactor veel minder belangrijker zijn. Maar ik zal geen buizen meer gebruiken, niet omdat ze niet mooi vind, maar het hoge stroomverbruik vind ik voor mezelf niet meer te verantwoorden.
Set beneden: Bluesound Node2,  Kii Three+BXT - Set luisterruimte: NAD M50,  Mola Mola Makua met phonostage & DAC, 2x Cambridge Edge W en Magnepan MG 20.1  Bekabeling: Grimm TPM interlinks, Jorma Duality speaker cable, EAT power cables.

mmuetst

Quote from: Bebatoli on March 13, 2023, 14:20:34Als je buizen op het mid/hoog aansluit zal de dempingsfactor veel minder belangrijker zijn. Maar ik zal geen buizen meer gebruiken, niet omdat ze niet mooi vind, maar het hoge stroomverbruik vind ik voor mezelf niet meer te verantwoorden.

Ach ik compenseer door geen kinderen op de aarde te brengen. Maar als ik het goed begrijp deed je het mid/hoog aansturen met buizen en het laag met een transistor. Interessant, zo'n combinatie zou ik ook wel eens kunnen proberen. Dacht altijd dat zo'n combinatie niet goed gaat ivm fase verschil.
Geniet van Audio, maar betaal met mate.

Bebatoli

Quote from: mmuetst on March 13, 2023, 19:29:17Ach ik compenseer door geen kinderen op de aarde te brengen. Maar als ik het goed begrijp deed je het mid/hoog aansturen met buizen en het laag met een transistor. Interessant, zo'n combinatie zou ik ook wel eens kunnen proberen. Dacht altijd dat zo'n combinatie niet goed gaat ivm fase verschil.
Op dat moment had ik enkel een klasse D versterker (Mola Mola Kaluga) en een buizenversterker, het was dus eerder uit noodzaak. Nadien heb ik de buizenversterker vervangen door een 2de Mola Mola (geleend) en nu dus 2 stereoversterkers, 1 per kant. Ik gebruik ook veel liever dezelfde versterkers, de fase valt wel mee omdat de MG20's laag wisselen (200Hz), maar dezelfde versterkers geven hetzelfde timbre, en dat vind ik belangrijk.
Set beneden: Bluesound Node2,  Kii Three+BXT - Set luisterruimte: NAD M50,  Mola Mola Makua met phonostage & DAC, 2x Cambridge Edge W en Magnepan MG 20.1  Bekabeling: Grimm TPM interlinks, Jorma Duality speaker cable, EAT power cables.

Bebatoli

Zo, vandaag heeft de importeur (Dimex) de eindversterkers geleverd. René van Dimex ken ik al jaren, we hebben er nog mee samengewerkt. Gezellig bijgepraat, koffie met gebak, kortom we hebben er beide van genoten. Nadat René vertrokken was, de versterkers uitgepakt en aangesloten. Natuurlijk zijn ze nieuw en nog niet ingespeeld, maar ik vind dat een versterker nieuw het ook al goed moet doen en dat is zo. Ten opzichte van de Mola Mola's spelen ze verfijnder, vloeiender en homogener. Duidelijk is dat het 3D beter is, wat meer laid back en daar hou ik wel van. Instrumenten staan ook losser in de ruimte en meer afgelijnd. Meegenomen is dat ze geweldig afgewerkt zijn en een mooie verschijning zijn, alvast dat vind ik en mijn vrouw ook. Ik ben benieuwd hoe ze nog verder evolueren, maar nu vooral veel luisteren en genieten !
Set beneden: Bluesound Node2,  Kii Three+BXT - Set luisterruimte: NAD M50,  Mola Mola Makua met phonostage & DAC, 2x Cambridge Edge W en Magnepan MG 20.1  Bekabeling: Grimm TPM interlinks, Jorma Duality speaker cable, EAT power cables.

Dura

Quote from: Bebatoli on March 15, 2023, 19:29:02Ten opzichte van de Mola Mola's spelen ze verfijnder, vloeiender en homogener. Duidelijk is dat het 3D beter is, wat meer laid back en daar hou ik wel van. Instrumenten staan ook losser in de ruimte en meer afgelijnd
Dank je voor het delen van je eerste indrukken, en fijn dat je vooralsnog gelukkig bent met je aanschaf.
Denk je dat de waargenomen verschillen voor een groot deel te wijten zijn aan het verschil tussen klasse AB vs D?
Harbeth P3ESR, Powernode N330, LG G3 55' less is more.

Xander32

Begrijpelijk vraag/ suggestie 👍🏻

Tot op heden heb ik een klasse D nog niet laid back horen spelen, steevast veel druk in het laag en er een uitspringend hoog.

Quote from: Dura on March 15, 2023, 23:10:51Dank je voor het delen van je eerste indrukken, en fijn dat je vooralsnog gelukkig bent met je aanschaf.
Denk je dat de waargenomen verschillen voor een groot deel te wijten zijn aan het verschil tussen klasse AB vs D?
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

Bebatoli

Quote from: Dura on March 15, 2023, 23:10:51Dank je voor het delen van je eerste indrukken, en fijn dat je vooralsnog gelukkig bent met je aanschaf.
Denk je dat de waargenomen verschillen voor een groot deel te wijten zijn aan het verschil tussen klasse AB vs D?

Neen, want ik heb een Purifi Eigentakt klasse D versterker in huis gehad en die spelen verfijnder dan de Mola's. Ook meer laid back.
Set beneden: Bluesound Node2,  Kii Three+BXT - Set luisterruimte: NAD M50,  Mola Mola Makua met phonostage & DAC, 2x Cambridge Edge W en Magnepan MG 20.1  Bekabeling: Grimm TPM interlinks, Jorma Duality speaker cable, EAT power cables.

addesmo

Quote from: Xander32 on March 16, 2023, 06:16:50Begrijpelijk vraag/ suggestie 👍🏻

Tot op heden heb ik een klasse D nog niet laid back horen spelen, steevast veel druk in het laag en er een uitspringend hoog.

Denk dat je bent blijven hangen bij de stand van een aantal jaren geleden.
Maar toegegeven, vergeleken met een Accuphase klinkt niets laid-back 😉

Bebatoli

#147
Quote from: addesmo on March 16, 2023, 10:22:09Denk dat je bent blijven hangen bij de stand van een aantal jaren geleden.
Maar toegegeven, vergeleken met een Accuphase klinkt niets laid-back 😉

Wel, een vriend van mij speelt met een Accuphase set op zijn Magnepan's, de MG 20.7, wel die set speelt saai, weinig dynamisch en het geluid kleeft aan de speakers. Zegt misschien veel over zijn setup, maar in zijn geval vind ik de combinatie met Accuphase niet geslaagd. Verder heeft Accuphase niet het alleen recht van laid back te spelen, dat deden destijds mijn Jeff Rowland 725 monoblokken ook, evenals de Zanden 8120, Spectral electronica, ASR Emitter, ...
Set beneden: Bluesound Node2,  Kii Three+BXT - Set luisterruimte: NAD M50,  Mola Mola Makua met phonostage & DAC, 2x Cambridge Edge W en Magnepan MG 20.1  Bekabeling: Grimm TPM interlinks, Jorma Duality speaker cable, EAT power cables.

addesmo

Ik zei hetzelfde met iets andere bewoordingen......

Tabcam

Quote from: Bebatoli on March 16, 2023, 08:50:07Neen, want ik heb een Purifi Eigentakt klasse D versterker in huis gehad en die spelen verfijnder dan de Mola's. Ook meer laid back.
Hoe zou je de Edge W omschrijben t.o.v. De Purifi Eigentakt?
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i