Welke kabels voor de Jadis DA50 Signature versterker ?

Started by batavier, July 6, 2022, 11:07:40

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Pjotr27

Quote from: batavier on July  8, 2022, 19:55:49
Ik was toch al van plan om een andere luidsprekers te kopen, welke weet ik nog niet.
Er zijn er genoeg die boven 90db rendement zijn, maar dan is de vraag welke.?
Maar ik was eerst van plan om de juiste kabels te zoeken, in iedergeval een interlink.
En pas daarna de luidsprekers, want als het geluid goed is dan kan ik de juiste luidsprekers pas goed beoordelen.....

Zo gaat het hem nooit worden. Je wilt nu met kabels iets onmogelijks oplossen. Echt probeer eerst andere luidsprekers, bepaal wat voor budget en wat je wilt horen. Ga daarna luisteren, of laat iets op proef komen. Als het dan goed klinkt kan je nog max 10% winnen met andere bekabeling. Maar daar houdt het echt wel mee op.
Sansui Au-8500, Spring Audio 2a3 versterker, Pel luidsprekerkabels, Ocos kabels, Pel Interlinks, AudioMaat stekkerblok, Aurel Bryan field coil speakers, Spring Audio 1540 dac, M-Way netkabels, Ilusi Audio hoofdtelefoonversterker, Audio Technica ATH-W1000X hoofdtelefoon.

marcush

Beste Jan,

Als eerste stap zou je wat kunnen experimenteren met de impedantie van de Jadis. Deze staat standaard ingesteld op 4 tot 8 ohm, maar kun je aanpassen naar bijv 4 ohm, zie de manual.

Ik heb zelf onlangs een set KT88 (Genalex Gold Lion) aangeschaft. Deze klinken een tikkeltje minder helder en wat smoother in het hoog ten opzichte van de KT120 van Jadis. Mijn ervaring is dat buizen meer verschil veroorzaken dan kabels. Ik heb niet verschillen kunnen ontdekken tussen 2x10m 4mm OFC koper (merkloos) en 2x2.5m Kimber Monocle X (ook koper), zeker niet als het gaat om weergave van hoge tonen.

twani

Quote from: marcush on July  8, 2022, 21:09:11
Beste Jan,

Als eerste stap zou je wat kunnen experimenteren met de impedantie van de Jadis. Deze staat standaard ingesteld op 4 tot 8 ohm, maar kun je aanpassen naar bijv 4 ohm, zie de manual.

Ik heb zelf onlangs een set KT88 (Genalex Gold Lion) aangeschaft. Deze klinken een tikkeltje minder helder en wat smoother in het hoog ten opzichte van de KT120 van Jadis. Mijn ervaring is dat buizen meer verschil veroorzaken dan kabels. Ik heb niet verschillen kunnen ontdekken tussen 2x10m 4mm OFC koper (merkloos) en 2x2.5m Kimber Monocle X (ook koper), zeker niet als het gaat om weergave van hoge tonen.

En ook deze post is van goede kwaliteit 👍

KayaRahnee

Quote from: Pathos on July  7, 2022, 15:03:52
Bij mij deed het inspelen van mijn oude CD speler en huidige streamer behoorlijk veel. Het hoog was voor mij ook veel te scherp en eigenlijk niet om aan te horen, vooral bij een aantal specifieke nummers deed dat echt m'n ogen dichtknijpen. Na een kleine week (Auralic's advies 100u) werd het draaglijker en uiteindelijk ben ik zeer tevreden.
Wellicht dat je nog even geduld moet hebben en het geheel even lekker laat spelen. Dan denk ik dat je ook pas echt kan beoordelen hoe je speakers daadwerkelijk klinken op je set en dat je dan gaat zoeken welke kabels er op je ingespeelde set passen.

De vraag is of het "inspelen van" cd speler, versterker, speakers ... niet het inspelen van het gehoor van de luisteraar is. M.a.w. dat je gehoor moet wennen aan bepaalde klankweergave.
Goedkope Chinese versterkers: Aiyima a07 / Douk Audio D2 / Externe Power Supply / Audio Switch: Nedis Manual 4 port / Streamer: Bluesound Vault 2i / Tube DAC: Eastern Electric MiniMax Plus / Speakers: Magnepan .7 / Draadjes Speakers:  DNM Solid Core /
Interlinks: Sommer Luna Classique.

marcush

Over kwaliteit gesproken, gezien de reacties hier vraag ik me echt af wie de Jadis DA50S en de Contour 20i nu werkelijk kent, laat staan de combinatie hiervan.

1. Conclusies worden getrokken obv een metingenrapport van de voorloper, zonder dat duidelijk is dat de specs van de 20i hetzelfde zijn. Maar laten dit toch maar even als basis nemen, bij gebrek aan beter.

2. Het rapport wordt selectief gebruikt. Wel de lagere gevoeligheid noemen terwijl een zin verderop het volgende wordt vermeld:  " Though there is a combination of 5.2 ohms and –38° capacitive phase angle at 120Hz, the Contour 20 will work well with tube amplifiers, as Herb found."

3. Hoezo impedantiesweeps die de Jadis leegzuigen...  De minimale impedantie van de C20 is 4 ohm, dat lijkt me niet bepaald leegzuigen, sterker, dat lijkt me gewoon vriendelijk voor een beetje buizenversterker.  Of hebben we toch andere specs beschikbaar van de 20i?

4. De DA50S een lichte buizenbuizenversterker....   Wel eens getild? En qua stabiliteit, ik denk dat er niet zo heel veel buizenversterkers zijn met betere kwaliteit uitgangstrafo's.  Ik heb ooit bij importeur Jesper Hansted gevraagd of deze versterker dips van 2.8ohm (dus nog een stukje lager dan de 4 ohm van de c20) aan zou kunnen. Zijn antwoord: daar wordt deze versterker niet zo zenuwachtig van.

5. 100W nodig voor 90db geluidsdruk....   Geen idee wat de luistersituatie van topicstarter is, omvang van de ruimte lijkt me hier ook relevant. Wel geeft topicstarter aan dat de volumeknop maar net open hoeft. Dat is toch wel een indicatie dat hij de versterker niet erg hoeft te stretchen, maar wellicht dat topicstarter hier zelf meer over kan zeggen. Uit eigen ervaring kan ik hieraan toevoegen dat ik met 2x30W en 86db in mijn gemiddelde woonkamer (ca. 11x4m) de trommelvliezen kan pijnigen en dan tevens een uitnodiging van de buren krijg voor een goed gesprek.  Oh ja, dan heb ik ook nog een -10db attenuator tussen cd-speler en versterker zitten.

6. De gelijkenis met een Fiesta en 6 meter caravan bekt natuurlijk wel lekker, maar dan heb je geen idee van de kwaliteit en stabiliteit van de uitgangstrafo's van de DA50S. Dan mag  deze https://audio21.eu/jadis-da50s-synthesis-a100titan-test/ vergelijking met een 2.5 V8 wellicht enigszins overdreven zijn, maar in ieder geval dichter bij de 'waarheid'.

Het wordt hier allemaal zo stellig gebracht, terwijl het niet veel meer is dan schieten uit de heup en ook nog eens van grote afstand.   Ja, het klopt dat Jadis 90db noemt, maar Jadis zegt verder niets over bijv. impedantieverloop, terwijl dat toch ook heel, zo niet veel relevant(er) is. Ik denk dat de Jadis in het genoemde voorbeeld van de Tannoys (95db/1ohm) in veel grotere problemen komt dan bij de Dynaudio's.

Desalniettemin weet ik ook niet waarom juist het hoog tot problemen leidt. Los van mijn tips uit eerdere post, raad ik aan om eerst eens advies in te winnen bij iemand die technisch goed onderlegd is.

Dat ben ik zeker niet. En wellicht ben ik niet de enige.... :blink:


PS, verder is alles zeker niet persoonlijk, maar puur op inhoud bedoeld. 
En lees ik ook alles waar ik het niet mee eens ben met een glimlach 🙂, wetend hoe Jadis en Dynaudio muziek kunnen weergeven 😌

twani

Schieten uit de heup..

Volgens mij schreef ik eerder dat ik vele, ook niet te tillen, buizenbakken op tientallen Dynaudio modellen aangesloten heb gehad.

Daar zaten opvallend veel mismatches tussen dit terwijl dat bijna nooit zo is met een, liefst vintage, knaap van een solid state.....

Ik kan rustig stellen dat er hier op het forum niemand is die méér Dynaudio luidsprekers bezit dan ik. Of het moet Karel van W&W of Marcel van H&C zijn :laugh:

T gaat gewoon vaak niet goed..   Ook in de wereldwijde Dynaudio owners club, waar ik al lang in zit, is dit een bekend gegeven.

Dus dat schieten vanuit de heup valt wel mee.

En das ook niks persoonlijks...

batavier

Quote from: marcush on July  9, 2022, 00:09:46
Over kwaliteit gesproken, gezien de reacties hier vraag ik me echt af wie de Jadis DA50S en de Contour 20i nu werkelijk kent, laat staan de combinatie hiervan.


3. Hoezo impedantiesweeps die de Jadis leegzuigen...  De minimale impedantie van de C20 is 4 ohm, dat lijkt me niet bepaald leegzuigen, sterker, dat lijkt me gewoon vriendelijk voor een beetje buizenversterker.  Of hebben we toch andere specs beschikbaar van de 20i?

4. De DA50S een lichte buizenbuizenversterker....   Wel eens getild? En qua stabiliteit, ik denk dat er niet zo heel veel buizenversterkers zijn met betere kwaliteit uitgangstrafo's.  Ik heb ooit bij importeur Jesper Hansted gevraagd of deze versterker dips van 2.8ohm (dus nog een stukje lager dan de 4 ohm van de c20) aan zou kunnen. Zijn antwoord: daar wordt deze versterker niet zo zenuwachtig van.

PS, verder is alles zeker niet persoonlijk, maar puur op inhoud bedoeld. 
En lees ik ook alles waar ik het niet mee eens ben met een glimlach 🙂, wetend hoe Jadis en Dynaudio muziek kunnen weergeven 😌

Wat hierboven wordt weergegeven dat heeft Jesper Hansted ook aan mij verteld.
De Jadis mag hier geen problemen mee hebben..

Quote from: Xander32 on July  8, 2022, 19:41:35
Een buizenversterker met een beperkt vermogen op laag rendement speakers is verre van ideaal. Een korrelig aangezet hoog en een gebrek aan fundament kan daarop wijzen.

Maar toch wat Xander32 hier zegt, klopt toch wel een beetje.
Vooral bij deze Contour 20i waarbij de nieuwe tweeter zo'n belangrijke rol speelt..
Ja, je merkt het... met een Jadis maakt het alles veel duidelijker :)

chansig

Volgens mij trek je conclusies die er niet getrokken dienen te worden. De nieuwe tweeter is geen super belasting voor de versterker. Die dips (en inderdaad als we afgaan van de metingen van de 20...dus kleinde slag om de arm) zijn voor deze versterker niet ingewikkeld.

Je zoekt naar kabels maar kabels gaan dit probleem in de realiteit niet oplossen. Mogelijk wel in de ervaring, welke jouw ervaring zal zijn en daarmee dus realiteit.

Waar speelde je voor de Jadis overigens mee ? Was er toen geen gevoel van: er klopt iets niet.

Ik ben nog steeds erg benieuwd naar je set-up in de ruimte.

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

batavier

Quote from: chansig on July  9, 2022, 11:00:39
Volgens mij trek je conclusies die er niet getrokken dienen te worden. De nieuwe tweeter is geen super belasting voor de versterker. Die dips (en inderdaad als we afgaan van de metingen van de 20...dus kleinde slag om de arm) zijn voor deze versterker niet ingewikkeld.

Je zoekt naar kabels maar kabels gaan dit probleem in de realiteit niet oplossen. Mogelijk wel in de ervaring, welke jouw ervaring zal zijn en daarmee dus realiteit.

Waar speelde je voor de Jadis overigens mee ? Was er toen geen gevoel van: er klopt iets niet.

Ik ben nog steeds erg benieuwd naar je set-up in de ruimte.

Gr. Hans

Bedankt Hans, je bent niet de enige die er zo overdenkt.
Ik heb vanmiddag hier over met Cor van Empel van Tempel Audio over gesproken,  hij zei tegen mij precies het zelfde.
Daarnaast is hij van mening dat ik eerst een paar goede luidsprekers moet gaan aanschaffen die past bij de Jadis en bij mijn smaak.
Pas wanneer die match is gemaakt, dan pas daarna gaan kijken welke kabels hier bij horen...
Anders blijf je maar geld uitgegeven wat eigenlijk niet nodig is.
Maar goed dit idee is hier op deze forum al eerder aangegeven.
En ik denk dat ik dit advies maar van harte moet nemen, en dan ook uitvoeren!!!!! :angel:
Dus beste mensen, wie heeft er belangstelling voor een paar zwart glanzend Dynaudio Contour 20i luidsprekers met voet.......

Overgens, voorheen heb ik een Hegel H390 en daarna een Coda CSIB v1 versterkers gehad.
Met deze versterkers had ik deze problemen niet, alles is begonnen met de aankoop van de Jadis.
Ik heb in het verleden ook wel buizenversterkers gehad een Sun Audio 2a3 en een Audio Note Conqueror.
Deze waren allen bekabeld met Pink Faun netsnoeren en interlinks en luidsprekerkabel.
Aangesloten op een Audio Note AN/e luidsprekers.
Ook bij deze setups had ik geen last van een scherpe hogetonen.
Alleen bij de Jadis heb ik er last van, ik hoorde dit al bij de demonstratie bij de Groef Audio.
Maar zoals ik al eerder zei, ik heb in het verleden eerder Jadis versterkers gehoord en die klonken fantastisch.
O.a. Een stel mono blijven blokken van 30 watt op een stel grote Tannoy's geweldig om te horen was dat.
En deze mijn eigen versterker de Jadis DA 50s heb ik gehoord bij de importeur Jesper Hansted op een stel Wilson Audio Cub 2 luidsprekers bekabeling van Cardis.
En standaard netsnoeren van Jadis.
Dat was imponeren, maar Jesper die had er wel een duurdere Jadis cd speler op mijn DA 50s aangesloten.
Dus ik weet dat mijn versterker het beter kan, met de juiste spullen.
En het gaat mij hoe dan ook lukken om ook hier het net zo goed te maken. ;D  :clapping: :clapping:
Ja, je merkt het... met een Jadis maakt het alles veel duidelijker :)

Pjotr27

Kijk, dit gaat de goede kant uit. Nu nog setje mooie luidsprekers. Succes met de zoektocht!
Sansui Au-8500, Spring Audio 2a3 versterker, Pel luidsprekerkabels, Ocos kabels, Pel Interlinks, AudioMaat stekkerblok, Aurel Bryan field coil speakers, Spring Audio 1540 dac, M-Way netkabels, Ilusi Audio hoofdtelefoonversterker, Audio Technica ATH-W1000X hoofdtelefoon.

chansig

Maar waarom andere speakers ? Ik ga ervan uit dat men het wel met me eens is dat luidsprekers voor het grootste gedeelte je ervaring bepalen ?

De ts lijkt deze speakers al even te hebben. Dus ik zeg een andere versterker als je het dan toch in de technische match wilt zoeken.

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

twani

Quote from: chansig on July  9, 2022, 19:20:37
Maar waarom andere speakers ? Ik ga ervan uit dat men het wel met me eens is dat luidsprekers voor het grootste gedeelte je ervaring bepalen ?

De ts lijkt deze speakers al even te hebben. Dus ik zeg een andere versterker als je het dan toch in de technische match wilt zoeken.

Gr. Hans

Zo is het. Een Dynaudio uit de Contour serie is wel zo'n beetje de laatste verdachte in de keten....

chansig

Stiekem verdenk ik de opstelling en ruimte ook nog.

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

twani

Quote from: chansig on July  9, 2022, 19:32:03
Stiekem verdenk ik de opstelling en ruimte ook nog.

Gr. Hans

Die staat bij mij ook op de 1e of 2e plaats qua verdenking.


De volgorde daarvan kom ik nog op terug :D

marcush

Quote from: twani on July  9, 2022, 08:14:41
Schieten uit de heup..

Volgens mij schreef ik eerder dat ik vele, ook niet te tillen, buizenbakken op tientallen Dynaudio modellen aangesloten heb gehad.

Daar zaten opvallend veel mismatches tussen dit terwijl dat bijna nooit zo is met een, liefst vintage, knaap van een solid state.....

Ik kan rustig stellen dat er hier op het forum niemand is die méér Dynaudio luidsprekers bezit dan ik. Of het moet Karel van W&W of Marcel van H&C zijn :laugh:

T gaat gewoon vaak niet goed..   Ook in de wereldwijde Dynaudio owners club, waar ik al lang in zit, is dit een bekend gegeven.

Dus dat schieten vanuit de heup valt wel mee.

En das ook niks persoonlijks...

Ik denk dat de door mij genoemde punten niets aan duidelijkheid te wensen overlaten en dat de kwalificatie 'schieten uit de heup' daar zonder overdrijving best op geplakt mag worden.

Maar eh, ik wil je graag uitnodigen om de DA50S een keer bij bij te komen beluisteren. En dan kan ik je, ter direct vergelijk, ook een vintage Luxman solid state laten horen.

batavier

#65
Quote from: chansig on July  9, 2022, 19:32:03
Stiekem verdenk ik de opstelling en ruimte ook nog.

Gr. Hans



Wel Hans heb je hier iets aan, het heeft even geduurd voordat ik de foto's heb gemaakt, en dat ik het op deze forum zichtbaar kon maken.
Ja, je merkt het... met een Jadis maakt het alles veel duidelijker :)

katwax

Hoeveel ruimte heb je nog achter je luisterplek?
Zo en zo is er weinig ruimte naast en achter de speakers en zie ik veel harde materialen. Er onbreekt voor zover ik kan zien demping, dus akoestiek zal reeds invloed hebben.
Stereo: Kii Three BXT System + Kii Control + Bluesound NODE (N130)
HT: Epson LS10000 - Xtrem Daylight 100"
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=112543

batavier

Quote from: katwax on July 10, 2022, 15:17:01
Hoeveel ruimte heb je nog achter je luisterplek?
Zo en zo is er weinig ruimte naast en achter de speakers en zie ik veel harde materialen. Er onbreekt voor zover ik kan zien demping, dus akoestiek zal reeds invloed hebben.

Achter mijn luisterplek zit ongeveer 70 cm ruimte, en daar hangt een wandkleed tegen de muur.....
Ja, je merkt het... met een Jadis maakt het alles veel duidelijker :)

Deleted User

Links een gordijn, rechts niets geeft ook al een ander beeld.... Niet met kabels op te lossen..

Xander32

Dat alles tackel je met een fancy snoertje 👌🏻

Quote from: katwax on July 10, 2022, 15:17:01
Hoeveel ruimte heb je nog achter je luisterplek?
Zo en zo is er weinig ruimte naast en achter de speakers en zie ik veel harde materialen. Er onbreekt voor zover ik kan zien demping, dus akoestiek zal reeds invloed hebben.
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

chansig

Quote from: batavier on July 10, 2022, 16:00:09
Achter mijn luisterplek zit ongeveer 70 cm ruimte, en daar hangt een wandkleed tegen de muur.....

Wandkleed zal niet veel doen.

Maar op zicht lijkt het qua hardheid in de ruimte wel mee te vallen. Mooi dat je je tv een soort van afdekt. Ik gebruikte een dekbed en hing dat tussen de speakers. Twee dekbedden voor de speakers op de grond. Zorgde voor meer rust in het mid/hoog en een meer getekend geluid met strakkere lijnen.

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Mediator

Quote from: Xander32 on July 10, 2022, 18:43:50
Dat alles tackel je met een fancy snoertje 👌🏻

Ach ja Xander32 ignorance is bliss.

Darthvader


MichielB

Welke apparatuur staat er allemaal in het glazen meubel? Glas heeft een soms een vervelende werking op apparatuur. Je kunt er eens iets van Essenhout of Bamboe onder leggen (zelf gespeeld met Ikea snijplank, geeft ten opzichte van het dikke glas op mijn Spectral meubel een duidelijke verbetering).
YN-Audio Music at its Best - bijzondere boetiek stijl merken Alare Labs, Albedo Silver, Audia Flight, Cen.grand, Coda Technologies, Ediscreation, LAB12, Signal Projects en x-odos.

mmuetst

Als gebruiker van buizenversterkers zie ik maar al te vaak dan mensen die beginnen met buizen vergeten dat niet alleen het rendement een rol speelt maar juist ook de impedantie.
Lees deze pagina maar eens aandachtig.
Een buizenversterker wil namelijk het liefste een ohmse belasting zien, waarbij de fase zich ook inductief gedraagt. Zo kwam ik er achter dat een set Klipsch die ik had, helemaal niet buizenversterker vriendelijk waren (ook snel weg gedaan).
De ervaring is hier al vaker door andere forum leden in dit topic benoemd. Misschien kan deze website van een bekende zelfbouwer van buizenversterkers (DHTRob) je wel overtuigen?
Het vervelende is dat luidspreker fabrikanten bijna nooit deze specs meegeven (uitzonderingen daar gelaten).
Je ziet wel een nominale impedantie van bijvoorbeeld 8 of 4 ohm en een gevoeligheid van bijvoorbeeld 91dB/1 meter / 1 watt maar dat maakt de luidspreker nog niet buizen vriendelijk.
Dus, ja misschien een zuur antwoord, maar grote kans dat jou Dynaudio ook niet buizenvriendelijk zijn.
Geniet van Audio, maar betaal met mate.