Op zoek naar vervanging voor Chromecast audio

Started by SpaceJS, June 12, 2022, 01:35:39

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

SpaceJS

Beste forum leden, op dit moment gebruik ik een chromecast audio voor het afspelen van muziek via Tidal of Qobuz. Helaas gaat deze slecht om met hoge resolutie files. Weet iemand een alternatief met dezelfde functie welke als het kan via HDMI aangesloten kan worden? Dit mag een los staande speler zijn maar eventueel ook een mini pc of zo.
Meridian G68, Mark and Levinson No. 29,  2 * Linn LK85 , meridian G98,  meridian HD621, Linn LP12, Musical Fidelity X-LPS v3, Empire vandenhul MC1000 , Marantz UD 5005, Mediacenter pc op basis van XBMC, Raspberry PI4 -digiberry, Thiel CS2.4,  Linn Kaber rear, Thiel SCS2 centre, Rel Quake Sub

mijkie

Verdiep je eens in een Raspberry Pi 4 of die dat kan afspelen icm TIDAL oid

De Pi kun je zo mooi maken als je wilt en als je een beetje thuis bent in computers kom je er wel uit

Ik heb er onlangs weer 1 gekocht, type 4 en dat ding speelt prima en lust alle formaten
Focal Alpha 50 * Eversolo DMP-A6

Xander32

Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

Rowdy


katwax

De Chromecast audio is toch spdif out?
Dit toestel heb ik overwogen met spdif out -> https://en.wattson.audio/emerson-digital
Stereo: Kii Three BXT System + Kii Control + Bluesound NODE (N130)
HT: Epson LS10000 - Xtrem Daylight 100"
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=112543

SpaceJS

#5
Dank voor de reacties, die Emerson lijkt mij inderdaad het perfecte apparaat voor mijn doeleinden, zeker omdat ik geen DAC nodig heb alleen deze is nogal prijzig.

Ik zal nog eens doorzoeken naar ietrs vergelijkbaars voor een wat betere prijs.
Meridian G68, Mark and Levinson No. 29,  2 * Linn LK85 , meridian G98,  meridian HD621, Linn LP12, Musical Fidelity X-LPS v3, Empire vandenhul MC1000 , Marantz UD 5005, Mediacenter pc op basis van XBMC, Raspberry PI4 -digiberry, Thiel CS2.4,  Linn Kaber rear, Thiel SCS2 centre, Rel Quake Sub

SpaceJS

Quote from: mijkie on June 12, 2022, 07:18:52
Verdiep je eens in een Raspberry Pi 4 of die dat kan afspelen icm TIDAL oid

De Pi kun je zo mooi maken als je wilt en als je een beetje thuis bent in computers kom je er wel uit

Ik heb er onlangs weer 1 gekocht, type 4 en dat ding speelt prima en lust alle formaten

Ik heb het één en ander uitgezocht en een Pi met de juiste addon met case en voeding is ongeveer 340 euro. De Nuprime Omnia Stream mini is 315, zijn er dan nog redenen om voor een Raspberry te gaan?
Meridian G68, Mark and Levinson No. 29,  2 * Linn LK85 , meridian G98,  meridian HD621, Linn LP12, Musical Fidelity X-LPS v3, Empire vandenhul MC1000 , Marantz UD 5005, Mediacenter pc op basis van XBMC, Raspberry PI4 -digiberry, Thiel CS2.4,  Linn Kaber rear, Thiel SCS2 centre, Rel Quake Sub

mijkie

Quote from: SpaceJS on June 12, 2022, 20:19:27
Ik heb het één en ander uitgezocht en een Pi met de juiste addon met case en voeding is ongeveer 340 euro. De Nuprime Omnia Stream mini is 315, zijn er dan nog redenen om voor een Raspberry te gaan?

ik heb een pi4(2gb) gekocht voor 80+ euro met case en originele voeding, hdmikabel, heatsink en heb ik ook nog een ifi liggen die 60 euro kost maar, dan kom ik niet verder als 140 euro

Wat heb jij voor extra's erbij dan ?
Focal Alpha 50 * Eversolo DMP-A6

SpaceJS

#8
Quote from: mijkie on June 12, 2022, 20:30:02
ik heb een pi4(2gb) gekocht voor 80+ euro met case en originele voeding, hdmikabel, heatsink en heb ik ook nog een ifi liggen die 60 euro kost maar, dan kom ik niet verder als 140 euro

Wat heb jij voor extra's erbij dan ?


de allo digione signature en een kastje en een voeding
Meridian G68, Mark and Levinson No. 29,  2 * Linn LK85 , meridian G98,  meridian HD621, Linn LP12, Musical Fidelity X-LPS v3, Empire vandenhul MC1000 , Marantz UD 5005, Mediacenter pc op basis van XBMC, Raspberry PI4 -digiberry, Thiel CS2.4,  Linn Kaber rear, Thiel SCS2 centre, Rel Quake Sub

mijkie

Quote from: SpaceJS on June 12, 2022, 20:34:20

de allo digione en een kastje en een voeding

Je gaat over op digi-uit zie ik, dan wordt het met een extra bordje, een mooiere behuizing en dito voeding, zo duur als je wilt idd

De pi4 kun je instellen op hdmi-audio, wat je vroeg ;)
Focal Alpha 50 * Eversolo DMP-A6

SpaceJS

Quote from: mijkie on June 12, 2022, 20:36:38
Je gaat over op digi-uit zie ik, dan wordt het met een extra bordje, een mooiere behuizing en dito voeding, zo duur als je wilt idd

De pi4 kun je instellen op hdmi-audio, wat je vroeg ;)

inderdaad, ik was iets te snel daaraan voorbij gegaan. Dus alleen de P4 zou al genoeg zijn an dan uitzoeken hoe ik die kan aansturen vanuit mobiel en of tablet.
Meridian G68, Mark and Levinson No. 29,  2 * Linn LK85 , meridian G98,  meridian HD621, Linn LP12, Musical Fidelity X-LPS v3, Empire vandenhul MC1000 , Marantz UD 5005, Mediacenter pc op basis van XBMC, Raspberry PI4 -digiberry, Thiel CS2.4,  Linn Kaber rear, Thiel SCS2 centre, Rel Quake Sub

mijkie

#11
Quote from: SpaceJS on June 12, 2022, 20:51:24
inderdaad, ik was iets te snel daaraan voorbij gegaan. Dus alleen de P4 zou al genoeg zijn an dan uitzoeken hoe ik die kan aansturen vanuit mobiel en of tablet.

ik heb 2 sd kaartjes, de ene met picoreplayer, waar ik dmv LMS(squeezebox-software) de uitgang kan kiezen, ook in volumio kan dat!

Volumio bestuur met hun eigen app en piCorePlayer met iPeng, beide werken prima

Momenteel draait bij mij piCorePlayer, wil ik switchen is het alleen een kwestie van pi4 uitzetten, sd-kaart wisselen en pi4 weer opstarten

Als je in de buurt woont, kom je toch even kijken!

En een plaatje bij het praatje :)
Focal Alpha 50 * Eversolo DMP-A6

SpaceJS

Quote from: mijkie on June 12, 2022, 20:54:25
ik heb 2 sd kaartjes, de ene met picoreplayer, waar ik dmv LMS(squeezebox-software) de uitgang kan kiezen, ook in volumio kan dat!

Volumio bestuur met hun eigen app en piCorePlayer met iPeng, beide werken prima

Momenteel draait bij mij piCorePlayer, wil ik switchen is het alleen een kwestie van pi4 uitzetten, sd-kaart wisselen en pi4 weer opstarten

Als je in de buurt woont, kom je toch even kijken!

En een plaatje bij het praatje :)

Ik woon nietr echt in de buurt maar ik snap wat je bedoelt, ik ga er eens één bestellen om wat mee te rommelen.
Meridian G68, Mark and Levinson No. 29,  2 * Linn LK85 , meridian G98,  meridian HD621, Linn LP12, Musical Fidelity X-LPS v3, Empire vandenhul MC1000 , Marantz UD 5005, Mediacenter pc op basis van XBMC, Raspberry PI4 -digiberry, Thiel CS2.4,  Linn Kaber rear, Thiel SCS2 centre, Rel Quake Sub

katwax

Heb zelf ook een Allo voor transport, alleen ik ga USB uit, die Digione zou zeker geen verkeerde keuze zijn.
Het enige wat je in overweging moet nemen, hoeft zeker niet negatief te zijn, is dat je een OS kan/moet kiezen en dus geen allinone pakketje krijgt.
Stereo: Kii Three BXT System + Kii Control + Bluesound NODE (N130)
HT: Epson LS10000 - Xtrem Daylight 100"
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=112543

SpaceJS

Quote from: katwax on June 13, 2022, 22:39:15
Heb zelf ook een Allo voor transport, alleen ik ga USB uit, die Digione zou zeker geen verkeerde keuze zijn.
Het enige wat je in overweging moet nemen, hoeft zeker niet negatief te zijn, is dat je een OS kan/moet kiezen en dus geen allinone pakketje krijgt.

Dat kan ik als IT-er juist wel waarderen, ik kies liever zelf dan dat ik wordt ingesloten
Meridian G68, Mark and Levinson No. 29,  2 * Linn LK85 , meridian G98,  meridian HD621, Linn LP12, Musical Fidelity X-LPS v3, Empire vandenhul MC1000 , Marantz UD 5005, Mediacenter pc op basis van XBMC, Raspberry PI4 -digiberry, Thiel CS2.4,  Linn Kaber rear, Thiel SCS2 centre, Rel Quake Sub

toetertje

Zijn er voor de Rpi inmiddels al manieren om Tidal en Qobuz connect te gebruiken zonder extra abbo?

Nlmike

Quote from: SpaceJS on June 12, 2022, 01:35:39
Beste forum leden, op dit moment gebruik ik een chromecast audio voor het afspelen van muziek via Tidal of Qobuz. Helaas gaat deze slecht om met hoge resolutie files. Weet iemand een alternatief met dezelfde functie welke als het kan via HDMI aangesloten kan worden? Dit mag een los staande speler zijn maar eventueel ook een mini pc of zo.

Er staan redelijk wat bluenode 2i te koop. App is redelijk. Momenteel prima voor mij. Speel qobuz af via dit ding. Wel op de interne dac van mijn preamp (hoeft niet). Dus ff de vraag hoe je alles wilt connecten.

Wel ff opletten dat het de 2i is. Of de nieuwere versie, maar dan nieuw.
Het speelgoed: AV8003 preamp, Arcam pa240 poweramp, Monitor Audio gx200 gold speakers op gaia 3, Bluenode 2i, Inakustik reference NF-803 interlinks, Inakustik reference LS-1602 speakerkabels,  Atacama apollo storm 10 kast.

katwax

Quote from: SpaceJS on June 14, 2022, 14:10:49
Dat kan ik als IT-er juist wel waarderen, ik kies liever zelf dan dat ik wordt ingesloten
PiCorePlayer is volgens mij het meest "tweakbare" dan. Is tevens ook waarom ik deze keuze heb gemaakt.
Stereo: Kii Three BXT System + Kii Control + Bluesound NODE (N130)
HT: Epson LS10000 - Xtrem Daylight 100"
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=112543

katwax

Quote from: toetertje on June 14, 2022, 14:33:51
Zijn er voor de Rpi inmiddels al manieren om Tidal en Qobuz connect te gebruiken zonder extra abbo?
Waar er gebruik gemaakt wordt van LMS is er zeker een werkende plugin voor Qobuz en Spotify die werken. De Tidal plugin wordt ook nog actief ondersteunt, maar heb ik zelf niet getest.

Wat bedoel je zonder extra abbo, want abbo Qoubz heb je natuurlijk wel nodig.
Stereo: Kii Three BXT System + Kii Control + Bluesound NODE (N130)
HT: Epson LS10000 - Xtrem Daylight 100"
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=112543

mijkie

volgens mij moet of kun je bij Volumio een abbo nemen dat deze functie geactiveerd kan worden .......
Focal Alpha 50 * Eversolo DMP-A6

toetertje

Quote from: katwax on June 14, 2022, 18:59:00
Waar er gebruik gemaakt wordt van LMS is er zeker een werkende plugin voor Qobuz en Spotify die werken. De Tidal plugin wordt ook nog actief ondersteunt, maar heb ik zelf niet getest.

Wat bedoel je zonder extra abbo, want abbo Qoubz heb je natuurlijk wel nodig.

uiteraard heb je een tidal of qobuz abbo nodig. Maar, om gebruik te kunnen maken van connect, moet de streamer dat ondersteunen.
En er zijn nog niet zo gek veel streamers die dat ondersteunen. Je kunt dan wel via andere apps zoals bubble en mconnect streamen, maar niet vanuit de native apps van tidal en qobuz. En dat heeft dan weer nadelen.

katwax

Quote from: toetertje on June 14, 2022, 19:35:47
uiteraard heb je een tidal of qobuz abbo nodig. Maar, om gebruik te kunnen maken van connect, moet de streamer dat ondersteunen.
En er zijn nog niet zo gek veel streamers die dat ondersteunen. Je kunt dan wel via andere apps zoals bubble en mconnect streamen, maar niet vanuit de native apps van tidal en qobuz. En dat heeft dan weer nadelen.
Nee dat gaat inderdaad niet, hiervoor moet je een licentie kopen als ik het goed begrijp. Als je dat wil hebben dan zal moeten betalen. Bied Volumio dit aan in de betalende versie?
Stereo: Kii Three BXT System + Kii Control + Bluesound NODE (N130)
HT: Epson LS10000 - Xtrem Daylight 100"
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=112543

marcel1970

Quote from: katwax on June 14, 2022, 20:17:01
Nee dat gaat inderdaad niet, hiervoor moet je een licentie kopen als ik het goed begrijp. Als je dat wil hebben dan zal moeten betalen. Bied Volumio dit aan in de betalende versie?
Ja kost ongeveer 50 euro per jaar, gebruik het nu een poos met Tidal en bevalt uitstekend.
--LG OLED65C7V--NAD M10v2--B&W 707S2--Dune Real Vision--AppleTV4K--

katwax

Quote from: marcel1970 on June 15, 2022, 15:59:02
Ja kost ongeveer 50 euro per jaar, gebruik het nu een poos met Tidal en bevalt uitstekend.
Ik lees inderdaad Tidal connect op hun site.
Stereo: Kii Three BXT System + Kii Control + Bluesound NODE (N130)
HT: Epson LS10000 - Xtrem Daylight 100"
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=112543

SpaceJS

Quote from: katwax on June 14, 2022, 20:17:01
Nee dat gaat inderdaad niet, hiervoor moet je een licentie kopen als ik het goed begrijp. Als je dat wil hebben dan zal moeten betalen. Bied Volumio dit aan in de betalende versie?

Nou de Pi is binnen, volumio geinstalleerd en door middel van de player Mconnect op android kan ik Qobuz content afspelen. Je hebt alleen de miniDLNA plugin nodig in Volumio en natuurlijk een Qobuz abonnement.
Meridian G68, Mark and Levinson No. 29,  2 * Linn LK85 , meridian G98,  meridian HD621, Linn LP12, Musical Fidelity X-LPS v3, Empire vandenhul MC1000 , Marantz UD 5005, Mediacenter pc op basis van XBMC, Raspberry PI4 -digiberry, Thiel CS2.4,  Linn Kaber rear, Thiel SCS2 centre, Rel Quake Sub