Het geluid van Laan

Started by Laan, May 5, 2022, 15:27:18

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

vergeerr72



Quote from: Laan on September  4, 2022, 10:03:10
Dat is best lastig te duiden. Ik denk dat de may op deelgebieden echt wel wat verder gaat dan de spring. Het totaal plaatje van de spring sprak me gewoon heel erg aan. Een soort aangename sfeer, een natuurlijke gloed, stressvrij. Misschien is het na 75 speeluren nog wat vroeg voor een oordeel, maar als dit het is ben ik dus flink doorgeslagen en zijn bepaalde imperfecties voor mij eebetere keus.  :ohmy:

Ik heb de May ook thuis gehad en miste ook een soort samenhang/sfeer. Als het totaal klopt ervaar je een totaalbeeld, de May had voor mij teveel separatie waardoor het meer losse geluiden bleven. Ik ben toen gevallen voor de amare dac die kan dit erg goed, de Audiomat heeft dit weer minder iets minder dan de Amare maar gelukkig nog voldoende.

Verstuurd vanaf mijn SM-A536B met Tapatalk

Plinius Tautoro/SA 103/Koru/Tiki, Audio Physic Caldera Mk2, Transrotor Zet 1 TMD Lager, Benz Micro ACE SL

twani

#76
Quote from: Xander32 on September  4, 2022, 10:25:46
... wanneer het geluid een onnatuurlijk aandoende resolutie krijgt, hyper gedetailleerd is en daarmee de aandacht trekt, haak ik af.

Tegenwoordig kunnen we voor veel geld heel veel laten horen, maar of dat nog aangenaam luisteren is ... dat zal smaak, voorkeur zijn. Focus op details of luisteren naar het grote geheel waarbij details bijdragen aan de beleving, maar de grens van (precies) goed en er overheen lijkt klein.

Spot on beschrijving.  Helemaal mee eens.

(Te veel) resolutie plaatsing en separatie is een Fun Killer van jewelste.

En aangezien de audiowereld de laatste decennia heel erg richting de maximaal haalbare resolutie is doorgeschoten, zo van "kijk eens wat deze set allemaal kán" houd ik het graag bij wat oudere apparatuur, alhoewel dat ook weer geen voorwaarde is voor een lekker muziek makende set.

Mag het ietsjes mínder allemaal meneer.....


Xander32

Meest extreme ervaring betreffende teveel separatie was voor mij met de dac van een Hegel H590 i.c.m. een Auralic Aries G2.1, dat was niet om aan te horen. Alle samenhang ontbrak, de muziek werd ontleedt in allemaal losstaande elementjes. Content vanaf een dt was al wat beter, maar ook niet 100% overtuigend.

Het gaat ook om de gehele keten, de ene schakel kan de andere versterken waardoor er synergie ontstaat of juist het tegenovergestelde, dat een eigenschap van de set negatief de aandacht op zich gaat vestigen.

Quote from: vergeerr72 on September  4, 2022, 11:04:11

Ik heb de May ook thuis gehad en miste ook een soort samenhang/sfeer. Als het totaal klopt ervaar je een totaalbeeld, de May had voor mij teveel separatie waardoor het meer losse geluiden bleven. Ik ben toen gevallen voor de amare dac die kan dit erg goed, de Audiomat heeft dit weer minder iets minder dan de Amare maar gelukkig nog voldoende.

Verstuurd vanaf mijn SM-A536B met Tapatalk
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

Laan

Het mooie van de spring 3 was het vloeiende, met een soort vanzelfsprekendheid. De Spring 3 liet daarbij wel meer details horen als de AGD r7 die ik had, maar veel stresslozer. De May KTE mist dat vloeiende en komt wat houterig over. Separatie idd en gebrek aan samenhang. Dit effect bemerkte ik ook de eerste tijd met de Innuos streamer en daar is het goedgekomen..
Woonkamer:  Atoll st 300 | A*BNB nc250 bi-amp | Wharfedale Elysian 2
Man-cave set 1: Ayon Spirit V | Focal Scala Utopia Evo | Atoll st 300 | Atoll cd 100 | Rega P3, neo psu, exact | Atoll ph 100
Set 2: Classe CP 800 mk2, CA 2300 | Marantz SA 11 mk2 | Marantz NA 6006 | Sounddeco Alpha f3

DofN

Quote from: twani on September  4, 2022, 12:00:16
Spot on beschrijving.  Helemaal mee eens.

(Te veel) resolutie plaatsing en separatie is een Fun Killer van jewelste.

En aangezien de audiowereld de laatste decennia heel erg richting de maximaal haalbare resolutie is doorgeschoten, zo van "kijk eens wat deze set allemaal kán" houd ik het graag bij wat oudere apparatuur, alhoewel dat ook weer geen voorwaarde is voor een lekker muziek makende set.

Mag het ietsjes mínder allemaal meneer.....

Nou, mijn Dali's (en VV, EV, bronnen) zijn qua details scherp als een scheermes en tóch klinken ze vloeiend en natuurlijk en ik beleef muziek tot in mijn haarvaten :)


You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

vergeerr72

Quote from: DofN on September  4, 2022, 14:06:38
Nou, mijn Dali's (en VV, EV, bronnen) zijn qua details scherp als een scheermes en tóch klinken ze vloeiend en natuurlijk en ik beleef muziek tot in mijn haarvaten :)
Als er teveel nadruk op de details ligt dan is het inderdaad niet fijn,  vermoeiend. Als de set in balans blijft voegen door details juist meer toe. 

Verstuurd vanaf mijn SM-A536B met Tapatalk

Plinius Tautoro/SA 103/Koru/Tiki, Audio Physic Caldera Mk2, Transrotor Zet 1 TMD Lager, Benz Micro ACE SL

AudioEnZo

#81
Quote from: vergeerr72 on September  4, 2022, 15:54:09
Als er teveel nadruk op de details ligt dan is het inderdaad niet fijn,  vermoeiend. Als de set in balans blijft voegen door details juist meer toe. 
Precies dat, en dat laatste is mijn ervaring met de MAY KTE ook. Ik denk dat het ook wel goed komt.

DofN

Quote from: vergeerr72 on September  4, 2022, 15:54:09
Als er teveel nadruk op de details ligt dan is het inderdaad niet fijn,  vermoeiend. Als de set in balans blijft voegen door details juist meer toe. 

Verstuurd vanaf mijn SM-A536B met Tapatalk

Kijk, daar hebben we een echte open deur :)

Ik las een schijntegenstelling, dat is alles.

You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

Laan

Quote from: AudioEnZo ♩♪♫♬♫♪ on September  4, 2022, 16:24:12
Precies dat, en dat laatste is mijn ervaring met de MAY KTE ook. Ik denk dat het ook wel goed komt.

Ik hoop ook dat het goed komt. Anders heb ik gewoon een afslag te ver genomen en moet weer even terug. Detaillering en separatie zijn echt schokkend goed. Nu nog het vloeiende en "organische" van de spring 3 en ik ben helemaal blij.
Woonkamer:  Atoll st 300 | A*BNB nc250 bi-amp | Wharfedale Elysian 2
Man-cave set 1: Ayon Spirit V | Focal Scala Utopia Evo | Atoll st 300 | Atoll cd 100 | Rega P3, neo psu, exact | Atoll ph 100
Set 2: Classe CP 800 mk2, CA 2300 | Marantz SA 11 mk2 | Marantz NA 6006 | Sounddeco Alpha f3

DofN

Precies, het kan best hoor, die twee verenigen.

You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

Laan

Dat zou mooi zijn. Hoop dat je gelijk hebt!
Woonkamer:  Atoll st 300 | A*BNB nc250 bi-amp | Wharfedale Elysian 2
Man-cave set 1: Ayon Spirit V | Focal Scala Utopia Evo | Atoll st 300 | Atoll cd 100 | Rega P3, neo psu, exact | Atoll ph 100
Set 2: Classe CP 800 mk2, CA 2300 | Marantz SA 11 mk2 | Marantz NA 6006 | Sounddeco Alpha f3

chansig

Tuurlijk kan dat...gewoon in geloven.  :D

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Laan

Dank voor de tip Hans! Ben niet zo gelovig, dus had nog niet zo bij die optie stilgestaan. Maar mocht het niks worden neem ik het echt in overweging hoor.  :tounge2:
Woonkamer:  Atoll st 300 | A*BNB nc250 bi-amp | Wharfedale Elysian 2
Man-cave set 1: Ayon Spirit V | Focal Scala Utopia Evo | Atoll st 300 | Atoll cd 100 | Rega P3, neo psu, exact | Atoll ph 100
Set 2: Classe CP 800 mk2, CA 2300 | Marantz SA 11 mk2 | Marantz NA 6006 | Sounddeco Alpha f3

AudioEnZo


chansig

Quote from: Laan on September  4, 2022, 20:55:03
Dank voor de tip Hans! Ben niet zo gelovig, dus had nog niet zo bij die optie stilgestaan. Maar mocht het niks worden neem ik het echt in overweging hoor.  :tounge2:

:D

Meest goedkope oplossing. Je kan ook een andere kabel kopen icm het geloven. Kost alleen wat meer. :D

Waar je ook voor kiest: veel plezier.

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

AudioEnZo

Kunnen we nu weer gewoon terug naar de subjectieve belevingen [emoji39]?

Laan

Nogmaals dank Hans! Zal ik alvorens een besluit te nemen eerst jou even raadplegen?  :worship:
Woonkamer:  Atoll st 300 | A*BNB nc250 bi-amp | Wharfedale Elysian 2
Man-cave set 1: Ayon Spirit V | Focal Scala Utopia Evo | Atoll st 300 | Atoll cd 100 | Rega P3, neo psu, exact | Atoll ph 100
Set 2: Classe CP 800 mk2, CA 2300 | Marantz SA 11 mk2 | Marantz NA 6006 | Sounddeco Alpha f3

vergeerr72

#92
Quote from: DofN on September  4, 2022, 20:23:51
Kijk, daar hebben we een echte open deur :)

Ik las een schijntegenstelling, dat is alles.
Toch geen open deur voor iedereen blijkbaar.
Plinius Tautoro/SA 103/Koru/Tiki, Audio Physic Caldera Mk2, Transrotor Zet 1 TMD Lager, Benz Micro ACE SL

chansig

Quote from: Laan on September  4, 2022, 21:29:30
Nogmaals dank Hans! Zal ik alvorens een besluit te nemen eerst jou even raadplegen?  :worship:

Gewoon via het forum, kan iedereen gewoon meedenken.

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Laan

Heb het ook even bij Jos van magnahifi voorgelegd. Na 500 (!) uur is hij ingespeeld. De Spring3 had dit er allang opzitten, dus vandaar dat die wel vloeiend en "muzikaal" klonk. Met 90 uur kan je nog niet (ver)oordelen.
Woonkamer:  Atoll st 300 | A*BNB nc250 bi-amp | Wharfedale Elysian 2
Man-cave set 1: Ayon Spirit V | Focal Scala Utopia Evo | Atoll st 300 | Atoll cd 100 | Rega P3, neo psu, exact | Atoll ph 100
Set 2: Classe CP 800 mk2, CA 2300 | Marantz SA 11 mk2 | Marantz NA 6006 | Sounddeco Alpha f3

Peerless Monster

Quote from: Laan on September  5, 2022, 10:00:54
Heb het ook even bij Jos van magnahifi voorgelegd. Na 500 (!) uur is hij ingespeeld. De Spring3 had dit er allang opzitten, dus vandaar dat die wel vloeiend en "muzikaal" klonk. Met 90 uur kan je nog niet (ver)oordelen.

Ja ik heb het vaker gehoord inderdaad, maar als het qua detaillering/resolutie is met het missen van samenhang? Dan is dat na 500 uur nog steeds zo.

Ik kan beamen dat in deze de Amare ook echt de dingen kan brengen die wil. Maar ja ik ben ook een buizenfanaat als het daarover gaat ☺️
Classe Omega MKII | Audio Research SP-11 | ARC VT130SE | PS Audio BHK 250 | PS Audio P10 | PS Audio Perfectwave DSD DAC  | PS Audio Perfectewave Transport | Acoustat model one + one | Michell | Dual CS510 platenspeler

twani

#96
Quote from: Laan on September  5, 2022, 10:00:54
Heb het ook even bij Jos van magnahifi voorgelegd. Na 500 (!) uur is hij ingespeeld.

De enige escape nog voor een leverancier...   En dan bij exact 500 uur met een uitroepteken ook nog. Waag het niet om er daarvóór  al iets van te vinden.

Dit is toch echt wel de kolderieke afdeling van de audioscene..

Bepaalde types drivers in luidsprekers kan ik v.w.b. het loskomen nog wel wat mee, maar verder.....

HuubF

Het is toch een beetje vage shit, dat inspelen. Ik heb achtereenvolgens nieuwe actieve speakers, een nieuwe streamer/dac/voorversterker en een nieuwe (peperdure) xlr interlink laten aanrukken en ik heb na weken nog steeds het gevoel dat het geluid marginaal verbetert. Is natuurlijk subjectief. Maar het is in ieder geval beter dan een tegengestelde ervaring: dat je steeds meer minpunten ontdekt naarmate je langer luistert. Voor mij een onweerlegbaar bewijs dat inspelen nodig is. Welke van de 3 componenten daarvoor verantwoordelijk is? Geen idee.
Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Wireworld en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

Peerless Monster

Quote from: HuubF on September  5, 2022, 17:49:59
Het is toch een beetje vage shit, dat inspelen. Ik heb achtereenvolgens nieuwe actieve speakers, een nieuwe streamer/dac/voorversterker en een nieuwe (peperdure) xlr interlink laten aanrukken en ik heb na weken nog steeds het gevoel dat het geluid marginaal verbetert. Is natuurlijk subjectief. Maar het is in ieder geval beter dan een tegengestelde ervaring: dat je steeds meer minpunten ontdekt naarmate je langer luistert. Voor mij een onweerlegbaar bewijs dat inspelen nodig is. Welke van de 3 componenten daarvoor verantwoordelijk is? Geen idee.

Huub?
Classe Omega MKII | Audio Research SP-11 | ARC VT130SE | PS Audio BHK 250 | PS Audio P10 | PS Audio Perfectwave DSD DAC  | PS Audio Perfectewave Transport | Acoustat model one + one | Michell | Dual CS510 platenspeler

chansig

Quote from: HuubF on September  5, 2022, 17:49:59Voor mij een onweerlegbaar bewijs dat inspelen nodig is. Welke van de 3 componenten daarvoor verantwoordelijk is? Geen idee.

Ben ik even blij dat jij nooit rechter bent geweest.  :D

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.