Sony VPL XW-5000 en XW-7000

Started by J.A.F._Doorhof, April 26, 2022, 16:14:35

Previous topic - Next topic

0 Members and 2 Guests are viewing this topic.

Teejoo

Quote from: Kjelt on October 13, 2022, 21:40:10
Bij Grobi gaat het volgens mij om toestellen die na de calibratie niet meer aan hun eisen voldoen.
Nee, de problemen werden geconstateerd bij binnenkomst, en ze zijn er dus niet met Sony uitgekomen om dit snel en eenvoudig op te lossen.

J.A.F._Doorhof

Daar gaan verschillende verhalen over.

Ik kan alleen zeggen wat ik ervaar
De units met het defecte deel waren erg buggy.
De vervangende units hebben we hier uitvoerig getest en zijn 100%.

Anders zouden we ze absoluut niet op voorraad zetten.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Teejoo

Het is gewoon jammer dat er (net als bij zovele andere producten) op dit prijsniveau geen constant kwaliteitsniveau geboden kan worden. Dat is bij JVC door de jaren niet anders geweest.

vik

Mijn eigen ervaring so far: De eerste XW 5000 die ik heb verkocht was niet in orde en is door Sony binnen enkele dagen keurig netjes omgeruild voor een nieuwe unit.

Inmiddels ook een XW 7000 ES geleverd (gisteren om precies te zijn) en deze is voor zover gewoon prima. Mijn Duitse collega heeft vanuit de eerste batch een DOA 7000 geleverd gekregen en ook deze werd gelijk omgeruild. De modellen die hij erna verkocht waaronder enkele XW 5000 waren ook keurig in orde.

Mijn eigen demo unit (XW 5000ES) is ook in orde.

Mobiel: +31626102562 /WhatsApp
https://www.facebook.com/CineMikeBenelux

JVC- Sony- Barco-Trinnov- Lyngdorf- Lumagen- JBL Synthesis-JL Audio- Ascendo- Stewart- Adeo Screens-Screen Research-REL- Denon-Marantz-Arcam-Kef-M&K Sound- CineMike

Kjelt

Quote from: vik on October 15, 2022, 11:11:29
Mijn eigen ervaring so far: De eerste XW 5000 die ik heb verkocht was niet in orde en is door Sony binnen enkele dagen keurig netjes omgeruild voor een nieuwe unit.
Wat was er mis ?

Bunker

Quote from: vik on October 15, 2022, 11:11:29
Inmiddels ook een XW 7000 ES geleverd (gisteren om precies te zijn) en deze is voor zover gewoon prima.

Inderdaad. Briljant ding en goede upgrade over de 760ES. 6uur op de klok ;D

vik

Nogmaals heel veel plezier!  ;)

Quote from: Bunker on October 15, 2022, 16:38:08
Inderdaad. Briljant ding en goede upgrade over de 760ES. 6uur op de klok ;D
Mobiel: +31626102562 /WhatsApp
https://www.facebook.com/CineMikeBenelux

JVC- Sony- Barco-Trinnov- Lyngdorf- Lumagen- JBL Synthesis-JL Audio- Ascendo- Stewart- Adeo Screens-Screen Research-REL- Denon-Marantz-Arcam-Kef-M&K Sound- CineMike

vik

Vertical streaking wat goed te zien was vanaf de kijk positie vooral bij een zwarte achtergrond met witte letters. Ik zie dit vaker bij lasers van verschillende merken maar daarbij was het niet te zien vanaf de kijk positie.

Als je goed gaat zoeken is er bij elke projector wel iets te vinden maar bij deze unit was het net even te veel en vooral zichtbaar vanaf je stoel.

Quote from: Kjelt on October 15, 2022, 15:05:56
Wat was er mis ?
Mobiel: +31626102562 /WhatsApp
https://www.facebook.com/CineMikeBenelux

JVC- Sony- Barco-Trinnov- Lyngdorf- Lumagen- JBL Synthesis-JL Audio- Ascendo- Stewart- Adeo Screens-Screen Research-REL- Denon-Marantz-Arcam-Kef-M&K Sound- CineMike

J.A.F._Doorhof

Uitlopen kun je altijd zien. Tenzij je de perfecte lens en pixel seperatie uitvindt ;)

Het is inderdaad de vraag waar je het ziet.
Onlangs beelden ontvangen van een unit die duidelijk teveel liet zien

Ik hou meestal aan dat het op 1.5-2 mtr van het scherm absoluut niet mag opvallen. Als je er op 10cm afstand naar kijkt zul je het altijd zien.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

PaulJ

ik volg deze post als eigenaar van een xw5000 en vraag me af er er meer mensen zijn die deze projector hebben gekocht en dit lezen. Mijn vraag is wat jullie ervaringen zijn en welke instellingen worden gebruikt om een zo goed mogelijk beeld te krijgen. Ik heb de mijne bij Frank gekocht en over een paar honderd uur gaat hij weer naar hem terug voor herkalibratie. ik wil de projector dan wel een beetje kennen.

Ik ben nu de verschillende instellingen aan het uitproberen en merk bijvoorbeeld dat het verlagen van de laser output maar beperkt verlies van helderheid geeft en het zwart wat beter wordt. Wat zijn de ideeën hierover. Mijn projectie afstand is klein, ongeveer 3.5 meter met een scherm van iets meer dan 100 inch. Ik kijk in een volledig verduisterde ruimte.

Afhankelijk van wat ik kijk gebruik ik het film1, film2 en reference geheugen. film 1 blijf ik nu vanaf en ik varieer experimenteer met film 2. De reference gebruik ik vooral voor SDR materiaal. Dat ziet er erg goed uit.
Voor HDR probeer ik het zwart zo goed mogelijk te krijgen, dat was nog wat te "grijs" bij sommige donkere scenes bij een laser output van 60 -75. Ik denk dat dit komt door de korte projectieafstand. De laser kan een groter scherm aan dan de 100 inch.  Gisteren keek ik wat donkere scenes met de laser output op 40 en dan ziet het zwart er heel goed uit, ook details zijn goed. Zou de projector dan ook gekalibreerd moeten worden met deze laser instelling? ik heb bij laser op 40 de kleurintensiteit iets verlaagd, die stond op 53 en is terug naar 50.

Uiteindelijk lijkt het dat ik eindig met een film 1 voor helder HDR materiaal en een film2 voor het donkere HDR werk zoals House of Dragons.

J.A.F._Doorhof

Bij een gecalibreerde unit hoef je alleen het geheugen te gebruiken wat gecalibreerd is. Alle andere kloppen niet qua kleuren of dynamiek.

Als je de laser lager zet is het logisch dat je minder licht output krijgt en daardoor zakt het wit maar ook het zwart.

Let wel je moet ten alle tijden van contrast en helderheid afblijven. Deze hebben een flinke invloed op zowel grayscale als cms als gamma en dynamisch bereik.

Dingen als motion flow en super resolutie etc worden hier goed afgesteld (zonder ringing) maar sommige klanten passen die aan naar eigen smaak

De rest moet je eigenlijk laten staan.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

theshadow

#236
Ik gebruik zelf bright cinema voor HDR Content en reference voor SDR content. Bright ben ik gaan gebruiken Na het lezen van het artikel: https://www.projectorcentral.com/Sony-VPL-XW5000ES-Laser-Projector-Review.htm#Calibrated%20Settings

Ook ik heb de laser teruggeschroefd naar 40%. Of ik de laser op 40 of 100 zet, zwart is zwart en zeker niet grijs. Wat ik wel storend vind zijn lichte HDR scenes. Ik vind dit beeld veel te donker, ook al zet ik de laser op 100%.

PaulJ

Het is even wennen met de geheugens van een Sony als je een paar Epsons hebt gehad. Ik bleef bij de Epson altijd van de gekalibreerde geheugens af en sloeg de aanpassing in een ander geheugen op. Sony slaat het direct op in het gekalibreerde geheugen. Misschien moet ik het User geheugen daarvoor gebruiken.

Frank je zou een eigen afstandsbediening op de markt moeten brengen met alleen de knoppen waar we aan mogen zitten 😊 , maar wel met volumeregeling, dan koop ik hem. Ik ben echt wel een fan van kalibratie en ben altijd onder de indruk als ik hem terug krijg. Na de eerste herkalibratie kom ik niet meer aan de instellingen die je noemt.

Zwart is natuurlijk zwart, ik merk dat met een laser output van 40 het zwart dieper is, het is de juiste balans vinden zodat het geheel niet te donker wordt.

Shadow ik vroeg me af wat je precies bedoelde met lichte HDR scenes die je dan te donker vindt en de laser op max zet. Knalt het beeld dan te weinig? Zou dat met contrast te maken hebben. Is je projector gekalibreerd?

theshadow

#238
Mijn Sony is nog niet gecallibreerd. Ik wil er eerst wat uren opzetten voor het callibreren. Wat ik echt storend vind is HDR algemeen. Ik heb een korte tijd een JVC N7 hier gehad. Dat was mijn eerste ervaring met HDR op een beamer. In eerste instantie dacht ik dat het aan de JVC lag. Inmiddels weet ik beter omdat ik dit ervaar op verschillende displays - dus nu ook op de Sony.

Neem bijvoorbeeld de film Bright op Netflix. Als Will Smith naar buiten loopt om een elf te doden met een bezem. Zijn buren staan dan ook buiten en kijken naar zijn actie. Dit alles gebeurt bij daglicht maar zo ziet het er niet uit. Het beeld is zo donker dat ik het bijna "avond" lijkt. Zo zijn er nog meer films waar ik dit ervaar. Om nou te zeggen dat ik een fan ben van HDR - absoluut niet. Ik vind de toegevoegde waarde t.o.v. wat je moet inleveren (slechte implementatie van de techniek) het echt niet waard. Wil je het een (beetje) goed krijgen dan moet je flink gaan investeren - lumagen, htpc of een madvr.

Zowel JVC als Sony hebben voor een bepaalde implementatie gekozen / technische oplossing. Alhoewel een aantal leden van mening zijn dat dit een goede implementatie is denk ik er anders over. Het is consessies doen - "kiezen uit kwaden".

PaulJ

#239
Je hebt wel een punt over HDR op Netflix. Mijn vorige projector was een Epson TW9400 en de HDR van Netflix werd slecht weergegeven. Ik heb toen mijn abbo naar HD teruggezet en dat was toen een stuk beter. Met 4K BR schijfjes had ik dat probleem niet. Het is blijkbaar afhankelijk van hoe ze het doorgeven, bitrate enzo.

Als ik via Prime of HBO kijk heb ik dat HDR probleem minder met de Sony. Met de laser op 40-50 bij HDR en tot 60 op SDR in reference heb ik een prima beeld. Met 4K Blu-rays is het helemaal geweldig.
Geen enkele spijt van de Sony XW5000.

J.A.F._Doorhof

Netflix hdr moet je soms 2-3x opstarten voor het echt goed werkt
Op het moment dat het niet goed is zie je een heel vlak beeld waar de kleur erg onderverzadigt is

Na her starten zie je vaak het Netflix logo ineens fel en diep rood worden. Dan werkt het goed. Erg irritant.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

theshadow

#241
Het ligt niet alleen aan Netflix. Kijk bijvoorbeeld naar Disney - Prey of Eternals en dan naar  de dag scenes (lees lichte scenes). Voor mijn smaak veel te donker. Ik ben nog aan het experimenteren met schijven. Heb voor nu te weinig gezien om daar een uitspraak over te kunnen doen. Waar het voor mij op neerkomt is dat ik met SD nooit klaagde over dag scenes. Nu met een HDR beamer kom ik te vaak tegen dat dag scenes te donker zijn. Omdat ik twijfelde of dit aan de Sony en/of JVC lag heb ik dezelfde scenes ook op een tv bekeken. Conclusie: ook daar te donker maar het valt minder op.

Op youtube zijn er wat video's te vinden waar ze een vergelijking doen met of zonder madvr. In deze vergelijking gebruiken ze een scene van de film Lucy. In deze scene spreekt Morgan Freeman het publiek aan (staat college te geven of geeft een presentatie). Het is pijnlijk om te zien hoe donker het beeld is zonder madvr. Dit is tekenend hoe ik tegen HDR aan kijk. Kleuren zijn top maar helderheid...............zucht.

Kjelt

HDR is gewoon mislukt althans voor projectoren.
Ze hadden twee standaarden moeten maken een voor tv en een voor projectoren, er voor moeten zorgen dat de metadata goed gestandaardiseerd is en de juiste informatie bevat en dat de processor zelf niet nog zo gigantisch veel processing hoefde te doen.
Nu heb je bij je projector van €15000 nog een processingunit nodig van tussen de €6000 en €12000. Belachelijk als je er over nadenkt.
Maar goed dit heeft niets met de Sony te maken met de JVC en andere projectoren is het net zo droevig gesteld.

SpeedyAndré

Ik lees juist in dit topic voor het eerst over het (streaming) HDR probleem, dat maakt veel duidelijk want ik twijfelde al aan mijn Sony :)
Bij de Optoma Uhd51 was het minder duidelijk omdat die een paar klassen lager speelt en dat ondanks de 2500 beloofde lumen.
Met schijfjes en goede rips werkt HDR idd prima, dan weet de Sony hoe ie het signaal moet interpreteren.
Toch eens kijken wat er met zelfbouw Madvr kan, eventueel met een hdmi ingang erbij als dat betaalbaar is.
Ik heb nog niet gekeken of de Oppo via hdmi een beter beeld geeft, daar lees ik ook mooie verhalen over al is dat wel lastig (steeds hdmi omsteken).
Is er een topic dat hier specifiek over gaat naast het onoverzichtelijke pc/Madvr topic?

André  8)
Northstar Extremo CD+dac, Soundaware D100 pro, Monster Sigma 2K, Sphinx PJ8, Aragon Palladium, Infinity Renaissance 90, Xtc + NBS Statement III powercords, Straightwire Virtuoso,
Onkyo Tx-RZ830, Panasonic DMR-UBS80, Oppo Udp-203 + Bdp-83, Shield 4K, HDfury Vertex 2, Google TV 4K +ultra, Toshiba HD-XE1, PS3, PS4 Pro +VR, PS5+VR2, Infinity Kappa center B, 4x Kappa Video II, 4x Oreus (height), SVS PB12ISD, Sony Vpl-VW550ES,  Harmony Elite + Companion, TX-P42U10E, LG UJ620V, VU+ Uno 4K SE, Zidoo Z9S+UHD3000, 50TB in DS1515+, Sony MDR-HW700 (9.1), WH-1000MX3
2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, Atlantic Ex V3 wpboiler 200l+coil, Panasonic MDC07H3E5 L/W warmtepomp

angelo41

Quote from: SpeedyAndré on October 23, 2022, 11:57:27
Ik lees juist in dit topic voor het eerst over het (streaming) HDR probleem, dat maakt veel duidelijk want ik twijfelde al aan mijn Sony :)
Bij de Optoma Uhd51 was het minder duidelijk omdat die een paar klassen lager speelt en dat ondanks de 2500 beloofde lumen.
Met schijfjes en goede rips werkt HDR idd prima, dan weet de Sony hoe ie het signaal moet interpreteren.
Toch eens kijken wat er met zelfbouw Madvr kan, eventueel met een hdmi ingang erbij als dat betaalbaar is.
Ik heb nog niet gekeken of de Oppo via hdmi een beter beeld geeft, daar lees ik ook mooie verhalen over al is dat wel lastig (steeds hdmi omsteken).
Is er een topic dat hier specifiek over gaat naast het onoverzichtelijke pc/Madvr topic?

André  8)
https://r.tapatalk.com/shareLink/topic?url=https%3A%2F%2Fwww%2Ehtforum%2Enl%2Fyabbse%2Findex%2Ephp%3Ftopic%3D126433%2E0&share_tid=126433&share_fid=6660&share_type=t&link_source=app

het (geavanceerde) HTPC topic (alles over madVR, ReClock, SVP, LAV, XBMC, Jriver

Verstuurd vanaf mijn Pixel 6 Pro met Tapatalk


riwi

#245
Quote from: SpeedyAndré on October 23, 2022, 11:57:27
Ik lees juist in dit topic voor het eerst over het (streaming) HDR probleem, dat maakt veel duidelijk want ik twijfelde al aan mijn Sony :)
Bij de Optoma Uhd51 was het minder duidelijk omdat die een paar klassen lager speelt en dat ondanks de 2500 beloofde lumen.
Met schijfjes en goede rips werkt HDR idd prima, dan weet de Sony hoe ie het signaal moet interpreteren.
Toch eens kijken wat er met zelfbouw Madvr kan, eventueel met een hdmi ingang erbij als dat betaalbaar is.
Ik heb nog niet gekeken of de Oppo via hdmi een beter beeld geeft, daar lees ik ook mooie verhalen over al is dat wel lastig (steeds hdmi omsteken).
Is er een topic dat hier specifiek over gaat naast het onoverzichtelijke pc/Madvr topic?

André  8)

Ik heb het kaartje dat nodig is om met VideoProcessor te draaien over. Decklink Mini Recorder 4k. Deze kan je overnemen als je wil. Er is een topic op AVS over deze software. Ook wel de P-Envy genoemd Poor mans Envy :)
https://www.avsforum.com/threads/videoprocessor.3206050/#post-60846896
Je hebt een PC met redelijk dikke grafische kaart nodig (RTX2070 RTX3060 etc.). De bewerking geeft een delay op de video die je dus in je AV versterker met audio delay moet corrigeren.
Heeft wel een vrij hoog hobby gehalte. De kaart geeft geen audio door dus het moet tussen de versterker en de projector.

Teejoo

#246
Quote from: J.A.F._Doorhof on October 22, 2022, 23:32:57
Netflix hdr moet je soms 2-3x opstarten voor het echt goed werkt
Op het moment dat het niet goed is zie je een heel vlak beeld waar de kleur erg onderverzadigt is

Na her starten zie je vaak het Netflix logo ineens fel en diep rood worden. Dan werkt het goed. Erg irritant.
Waarmee speel je Netflix af? Bij de Apple TV herken ik dat niet. Wel sporadisch heb ik dat bij een disc, maar dat komt omdat er dan iets fout gaat bij de HDR detectie of het automatisch toepassen van de juiste setting in de JVC. Dit gaat als het goed is opgelost worden door via Envy middels IP control de JVC aan te sturen.

J.A.F._Doorhof

Google Chromecast 4k nieuwste editie
Op andere streaming platforms gaat het wel in 1x goed
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

papaleo

Quote from: Teejoo on October 23, 2022, 18:17:05
Waarmee speel je Netflix af? Bij de Apple TV herken ik dat niet. Wel sporadisch heb ik dat bij een disc, maar dat komt omdat er dan iets fout gaat bij de HDR detectie of het automatisch toepassen van de juiste setting in de JVC. Dit gaat als het goed is opgelost worden door via Envy middels IP control de JVC aan te sturen.

Ik begrijp dit niet...of wellicht verkeerd.
Ik neem aan dat je het 4k/HDR videosignaal in/door de Envy sdr2020 naar de JVC stuurt (zonder hdf-flag) en de Envy de DTM laat doen ipv de JVC want dan is het toch dubbel DTM?
Of ga je buiten de Envy om rechtstreeks naar de JVC?
Projector: JVC DLA-NZ8 TV:Sony75x9405c
Processors: Lyngdorf MP60 / Lumagen RadiancePro 4444 18Gb/s Amp's: NAD Master M27 + M22.2 Proj.Scherm: WS-Spalluto MultiMask 100" Speakers: Monitor Audio Platinum/Gold PL300,PL100,C250 (5G) Sub: JLaudio Fathom f113v2 Atmos : 4x MA CP-CT380iDC
BDP:Oppo UHD205 4K/HDR MP:Zappiti Reference,AppleTV 4K 2021 Bluesound Node 2i
Remote:Neeo,Homey Pro Stroom:Aparte stroomgroep met Lapp kabel/ AHP Klankmodule,Kemp powerstrip 8x,Audioquest NRG-Y2,Diverse custom/make stroomkabels

SpeedyAndré

Quote from: riwi on October 23, 2022, 17:24:10
Ik heb het kaartje dat nodig is om met VideoProcessor te draaien over. Decklink Mini Recorder 4k. Deze kan je overnemen als je wil. Er is een topic op AVS over deze software. Ook wel de P-Envy genoemd Poor mans Envy :)
https://www.avsforum.com/threads/videoprocessor.3206050/#post-60846896
Je hebt een PC met redelijk dikke grafische kaart nodig (RTX2070 RTX3060 etc.). De bewerking geeft een delay op de video die je dus in je AV versterker met audio delay moet corrigeren.
Heeft wel een vrij hoog hobby gehalte. De kaart geeft geen audio door dus het moet tussen de versterker en de projector.
Oeh lastig, ik hoopte dat het met een laptop kan via usb3 want ik heb geen recente gewone pc.
Geen probleem om e.e.a. in elkaar te zetten, echter vooralsnog weinig budget.
Een Elgato zie ik hier en daar al gaat dat niet altijd vlekkeloos.

André  8)
Northstar Extremo CD+dac, Soundaware D100 pro, Monster Sigma 2K, Sphinx PJ8, Aragon Palladium, Infinity Renaissance 90, Xtc + NBS Statement III powercords, Straightwire Virtuoso,
Onkyo Tx-RZ830, Panasonic DMR-UBS80, Oppo Udp-203 + Bdp-83, Shield 4K, HDfury Vertex 2, Google TV 4K +ultra, Toshiba HD-XE1, PS3, PS4 Pro +VR, PS5+VR2, Infinity Kappa center B, 4x Kappa Video II, 4x Oreus (height), SVS PB12ISD, Sony Vpl-VW550ES,  Harmony Elite + Companion, TX-P42U10E, LG UJ620V, VU+ Uno 4K SE, Zidoo Z9S+UHD3000, 50TB in DS1515+, Sony MDR-HW700 (9.1), WH-1000MX3
2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, Atlantic Ex V3 wpboiler 200l+coil, Panasonic MDC07H3E5 L/W warmtepomp