Mmuetst mancave en hoe het is begonnen

Started by mmuetst, February 14, 2022, 21:34:35

Previous topic - Next topic

0 Members and 2 Guests are viewing this topic.

mmuetst

Thuis hadden we altijd muziek aan. Mijn vader zat bij het Zwols mannenkoor en hield veel van muziek. Mijn zus en ik vonden dat verschrikkelijk (vooral de dubbel LP tijdens kerst elk jaar weer  ;D ).
We hadden een goede installatie in de woonkamer: Kef Chorale en een Pioneer set (kan me nog herinneren dat we ook een tapedeck hebben gehad van Pioneer. Helaas ging die Pioneer te vaak stuk en kocht mijn vader een Saba stereo set (niks bijzonders, maar voor hem goed genoeg).

Kef Chorale


Saba MI 150

Ik zelf kreeg alle oude apparatuur van mijn zus. Mijn opa had vroeger een electronica zaak in Arnhem (die bestaat nog steeds, Radio Piet) en een oom van mijn vader heeft die zaak overgenomen. Uit die winkel kwam de eerste draaitafel voor mijn zus met ingebouwde versterker en kleine speakers. Natuurlijk was de apparatuur van mijn oudere zus elke keer een stap hoger dan wat ik zelf had.

Mijn eerste cassette speler:



Van mijn spaargeld had ik uiteindelijk een Stereo set van Philips gekocht. Wat een ellende. Cassette draaide te langzaam en het geluid kwam uit twee breedband luidsprekers. Maar goed er kon plaatjes gedraaid worden.
Na het overlijden van mijn Oma kreeg ik haar radio: een Körting receiver (transistor) met twee weg gesloten luidsprekers.

Daar werd dan een oude Dual platenspeler van mijn vader op aangesloten en Philips en Akai bandrecorders die ik zelf repareerde. Deze receiver werd vervangen door mijn eerste  losse versterker: Marantz 1060


En BNS twee weg bas reflex luidsprekers (economic line). Eerste CD speler was ook een marantz CD42 en er was nog een Platenspeler een Dual 505

De BNS speakers werden uiteindelijk vervangen door Cyrus 780 luidsprekers

De apparatuur had ik met korting bij Eringa geluid gekocht (waar ik stage liep) en werd nog aangevuld met een tweedehands Teac X10 tapedeck

De Marantz werd vervangen door een kleine (nieuwe) Rotel RA-820AX versterker en ik ging het huis uit omdat ik goedkoop via mijn werk een flatje kon huren.
In die flat had ik in elke kamer wel een set staan. In de woonkamer een set MC Perspective luidsprekers (plaatje is niet van mijn luidsprekers).


De Marantz CD speler werd vervangen door een Philips CD880. Later met een losse DAC van Denon (voegde eigelijk niets toe).

Ik ging samenwonen en heb toen e.a. verkocht. De Rotel is vervangen voor een Cambridge Audio AZUR 540R AV receiver.

Na een paar keer verhuist ben ik nu op een plek gaan wonen waar ik mijn eigen luisterruimte heb (wel lux hoor). Deze is gevuld met oude apparatuur.
In de woonkamer hebben we nog een NAD versterker C368 met Dali Opticon 5 speaker gehad, maar dat is allemaal verkocht.

Dit is momenteel één van de setups met Magnapan aangestuurd door een Prima Luna Prologue four met KT88 buizen.






Geniet van Audio, maar betaal met mate.

mmuetst

#1
Wat heeft er allemaal in die mancave geleefd:
Yamaha A-S300


Met Kef Coda luidsprekers


Een set kef Cresta 3


Een Sony TA-F606ES versterker, NAD 1000S voorversterker, Pioneer PL 12D draaitafel met Ortofon 2m RED MM element en een Denon Denon AVR 1907.

Een set Xanadu AW 16BT


Een set Jensen LS5B


Een set Translator Impact 30


Een set Chario syntar 100 towers


Een set Magnepan MMG's


Een set Kef 104AB


Set Klipsch KG 5.2


Heel kort een set OLS Lotus III


Klipsch RW8 Subwoofer


Set TSM Padua


Allemaal verkocht
Geniet van Audio, maar betaal met mate.

mmuetst

#2
Wat is er nu nog in de cave?

Luidsprekers:
V-Vox  Habari Sound-Cylinders (muzikale schijt pijpen) volledig Dynaudio units. Normaal zit er een frontje voor omdat ze anders er wel lelijk uit zien.


Rogers LS3/5a + twee Rel Stampede subs (deze staan op meer foto's)


Een hele Translator familie: Stylus One, Impact 4II en Reflexion




Reference Master controle 3a met op de achtergrond de OLS Lotus II


BNS E3 (Vifa units)


Technics SB-R2 met daar achter de Magnepans SMGa


Remo Rogers 5


U ziet het, er wordt wat afgewisseld




Geniet van Audio, maar betaal met mate.

Deleted User

Fantastisch dat je dat zo allemaal hebt bijgehouden  :clapping:

Ik zie dat je nu met een Prima Luna eindversterker speelt. Wat zijn die buizenversterkers die op de grond staan? Ik krijg binnenkort waarschijnlijk de Prima Luna EVO 400-p en EVO 400-a te leen.

AudioEnZo

#4
Mooi overzicht zo  :clapping:

Magnepan en Translator, ook hier in de geschiedenis, de Magnepan 0.6 en 1.4 en Translator Impact 5, erg van genoten!

mmuetst

Bedankt heren voor de complimenten. @Jazzman, het volgende is het antwoord op je vraag.

De elektronica, de versterkers:

De versterkers in de  foto's zijn allemaal buizenversterkers.
Voorversterker is een Classic No 9.0
Hier de binnenkant van die versterker:


Buizen die ik in die versterker heb gebruikt: Psvane 12AU7-T MKII (balanced) Helaas is van één buis een pootje afgebroken (slechte kwaliteit vind ik zelf)


Heb nog meer buisjes liggen:


Tube Roling vind ik leuk om te doen. In de voorversterker merk ik dat het verschil het grootste is.
NOS USA Sylvania 5963 12AU7a ECC82 Balanced  En Genalex Gold Lion ecc82 12AU7 5815
Na een luistersessie geef ik de voorkeur aan Genalex Golden Lion. Deze is meer ruis arm en voor mijn gevoel wat frisser. De Sylvania is wat "donkerder".

De eindversterker die ik het meeste gebruik is een set mono blokjes van Rik Stoet Heart Beat. 300B buizen van Electro Harmonix. De stuurhuis is een Shophia Electronic 6SN7 en de gelijkrichtbuis is ook Shophia Electronic 274B


De andere buizen eindversterker is een PrimaLuna ProLogue Four die standaard met EL34 buizen komt (ik heb begrepen dat dit Shuguang buizen buizen zijn met PrimaLuna logo).
Inmiddels zijn alle buizen vervangen door Tung Sol in driver en gain buizen. Er hebben ook Tung Sol EL34 buizen in de versterker gezeten, maar die zijn nu vervangen door Electro Harmonix KT88 buizen.


Bezit ook nog een hybride buizenversterker: Luxman A-384 met in de voorversterker een 12AU7-A buis


Bij de Classic voorversterker kwam ook nog een Classic No 8.0 B eindversterker. Dit is geen buizen, maar een klasse A/B transistor


De laatste versterker is een NAD geïntegreerde versterker type C350. Deze versterker gebruik ik voor het meten van luidsprekers.
Hier op de operatie tafel voor het vervangen van de voedingselco's









Geniet van Audio, maar betaal met mate.

Toni71

#6
Genoeg apparatuur in bezit en in bezit gehad. Leuk om te zien en te lezen.

Trouwens het meeste van je aanvullingen op het forum. Vooral de objectiviteit in je posten.



Ohm Ivo

Hier sluit ik me geheel bij aan. ^^

Maar: is/was er een lijn in je audioreis of waren de spullen geheel willekeurig gekozen (omdat ze toevallig op je pad kwamen o.i.d?)

Groet van Evert

mmuetst

Quote from: Ohm Ivo on February 15, 2022, 11:50:14
Hier sluit ik me geheel bij aan. ^^

Maar: is/was er een lijn in je audioreis of waren de spullen geheel willekeurig gekozen (omdat ze toevallig op je pad kwamen o.i.d?)

Groet van Evert
Goede vraag, ik wilde eigenlijk van elk type luidspreker wel een versie hebben: bas-reflex, transmissie lijn, gesloten en open (als in panelen zoals elektrostaat of magnetostaat).
De Translator luidsprekers ben ik een beetje gaan verzamelen (maar het doel is niet om alle modellen te bezitten  ;) ). De meeste luidsprekers die ik bezit zijn versterker vriendelijk. Dat hoeft niet altijd zo te zijn hoor. De Klipsch KG 5.2 zijn zeker geen versterker vriendelijke luidsprekers (althans niet voor buizenversterkers).
De passie voor buizen komt van Bert Fruitema die ik ooit ontmoet heb bij Audioclub Zwolle. Men was net met een project gestart om daar een zelfbouw buizen versterker te bouwen (elektuur 4 pitter met EL84).

Deze heb ik toen ook zelf gebouwd, maar ben op de juiste plaatsen vergeten zekeringen te plaatsen (in de B+) met als gevolg dat na sluiting in één van de EL84 buisjes er een dikke rookpluim uit één van de transformatoren kwam (einde van deze versterker). Deze deed het trouwens in mijn flatje in Zwolle bijzonder goed op mijn Cyrus 780 luidsprekers.
Sommige keuzes zijn uit nostalgie, zoals de  LS3/5A. Daar heb ik goede herinneringen aan bij lokale omroep Zwolle. Ook de BNS is een stukje jeugdsentiment.
Geniet van Audio, maar betaal met mate.

Bas Akkerman

Leuk om Magnepan voorbij te zien komen!
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

Deleted User

YES, die Luxman A-384 heb ik zelf nog tijdelijk gehad. Toen ik in de 80-90-er jaren (vorige eeuw) in de audiowereld werkte, woonde ik boven de winkel... Heel veel apparatuur ging 's avonds (stiekum) naar boven :pompom:

Mooie bak was en is dat...

mmuetst

#11
Ik repareer af en toe apparatuur, het mag geen naam hebben en soms lukt het niet of begin ik er niet aan omdat het bijvoorbeeld allemaal SMD componenten zijn. Zo een keer iemand met een Primare 30.1 waarvan het IC die de volume regelt defect was geraakt en sluiting maakte, doorgestuurd (hij was wel blij dat hij al een diagnose had voordat de versterker daadwerkelijk gerepareerd zou worden).
Maar soms is het een kleine storing die ik kan verhelpen of gaat het alleen om afregelen van apparatuur.
Het leuke is dat dat ik de apparatuur dan even zelf kan gebruiken (tja je moet de boel ook testen natuurlijk).

Zoals deze dikke NAD 7600 receiver. Bleek uiteindelijk niks mee aan de hand te zijn:


Mijn eigen 300B Heart Beat op de operatietafel om de bias af te stellen


Buizenversterker van een audiofriend die afgesteld moet worden (bias). Het is een Yarland




Leuke single end waar ik zeker een paar dagen van heb genoten (zal hem binnenkort even een berichtje sturen dat hij weer afgesteld moet worden  :D )

Een Marantz  2216 waar behoorlijk is gerotzooid was.


Nog zo'n klassieker Luxman R-1050


Ook deze na reparatie een tijdje kunnen beluisteren.

Geniet van Audio, maar betaal met mate.

MarKath

Ziet er allemaal wel top uit, best jaloers op zo'n mooie luisterruimte.

In een woonkamer is het toch steeds compromissen zoeken om tot een acceptabel resultaat te komen.

Ik vind die Translator Impact 4II wel hele mooie speakers, die stralen wel "gezag" uit.

Mooi foto's en verslag, ga zo door.

Groeten,
Marcel
Je kunt beter rijk leven dan rijk sterven!

mmuetst

 :tounge2:
Quote from: MarcelHLX on February 15, 2022, 22:46:18
Ziet er allemaal wel top uit, best jaloers op zo'n mooie luisterruimte.

In een woonkamer is het toch steeds compromissen zoeken om tot een acceptabel resultaat te komen.

Ik vind die Translator Impact 4II wel hele mooie speakers, die stralen wel "gezag" uit.

Mooi foto's en verslag, ga zo door.

Groeten,
Marcel
Mooi wil ik mijn mancave niet noemen, meer erg functioneel  ;) Akoestiek is zeker prettig en ik kan lekker aanklooien zonder iemand in de weg te zitten.
Na een dag werken en de dag doorgesproken met mijn vrouw tijdens het eten zijn de uurtjes daarna in de mancave toch quality time voor mij. Ik heb niet zoveel met TV kijken. Maar een goede film of documentaire dan wil ik wel gezellig op de bank blijven zitten bij mijn vrouw. In huis hebben we alles van SonoS, gewoon omdat het makkelijk is. Dus geen 5.1 surround, geen super grote schermen etc. Ik hou van film, maar ook van de bioscoop (is toch een avondje uit).
Geniet van Audio, maar betaal met mate.

Hannibal_

Mooi stukje historie.

Gaaf die spoelen recorder!
Woonkamer: Rega Elicit MK3/Exon 3/Apollo 35th Anniversary Special Edition/P2+,
Mytek Liberty/Farad super 3, Totem Forest, Eversolo DMP-A6 Master Edition, Sonos Magna Connect
Eetkamer: B&O beocenter 8500+Sonos+RL 60.2.

mmuetst

#15
Quote from: Hannibal_ on February 16, 2022, 06:15:25
Mooi stukje historie.

Gaaf die spoelen recorder!
Die Teac heb ik weg gedaan, snaren moesten ook vervangen worden en omdat ik hem eigenlijk nooit meer gebruikte.
Dit was mijn eerste tape deck met 26 cm spoelen. Heb er heel wat tape decks gehad (ook nog een B&O)

Deze Akai met auto reverse. Moest je van die metaal plakkers op het einde van de band doen en dan ging hij automatisch de andere kant spelen


Deze fantastische plastic machine van Philips N4504 (gered van het grofvuil en weer gerepareerd)


En mijn eerste Tape Deck met ingebouwde speakers, Philips N4418


En deze B&O gekregen van iemand omdat hij er niks mee deed, Beocord-1600. Maar heb die nooit goed kunnen repareren zover ik me nog kan herinneren.


Geniet van Audio, maar betaal met mate.

Hannibal_

Ohhhh!

Geen een meer?
Hmmmmm die Philips! De 4504 dan... Leuk! En uit hun betere tijd zo te zien.
Woonkamer: Rega Elicit MK3/Exon 3/Apollo 35th Anniversary Special Edition/P2+,
Mytek Liberty/Farad super 3, Totem Forest, Eversolo DMP-A6 Master Edition, Sonos Magna Connect
Eetkamer: B&O beocenter 8500+Sonos+RL 60.2.

mmuetst

Quote from: Hannibal_ on February 16, 2022, 16:48:16
Ohhhh!

Geen een meer?
Hmmmmm die Philips! De 4504 dan... Leuk! En uit hun betere tijd zo te zien.
Nee, geen één meer in bezit. Maar toen wel veel plezier van gehad. Die Teac was ook auto reverse en kon tijdens een verjaardag de hele avond voor muziek zorgen.
Geniet van Audio, maar betaal met mate.

mmuetst

De akoestiek in mijn mancave is prima. Elke keer als het kruidvat weer een aanbieding heeft voor WC papier wordt de demping weer eventjes beter (tot dat het papier weer bijna op is  :D ). Dat het beter kan ben ik van mijzelf bewust. Ik heb ooit mijn Prima Luna versterker gekocht bij HiFi Winkel Beek (jammer dat die gestopt zijn) en heb mijn Translator Reflexions naar de winkel meegenomen. Zoals ze daar in de grote luisterruimte klonken heb ik ze nog nooit ergens anders horen klinken.
Hier nog een plaatje wat ik nog online kon vinden van die luisterruimte:

Toch was ook die ruimte niet perfect. Bij Sara K nummer Waterfalls zit een hele lage toon en die zorgde dat er iets ging trillen (waarschijnlijk een kap van één van de Prima Luna versterkers die toen ook op de grond stonden).
Geniet van Audio, maar betaal met mate.

DofN

Leuk om je oude spul te zien :) Laatste foto is net een demo-ruimte.
You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

mmuetst

Quote from: DofN on February 16, 2022, 21:16:32
Leuk om je oude spul te zien :) Laatste foto is net een demo-ruimte.
Volgens mij had ik jou ooit uitgenodigd voor een demo, maar is het uiteindelijk nooit van gekomen  ;D. Maar je bent van harte welkom om dat in te halen. Kunnen we gelijk onderhandelen wat die Dali's over 10 jaar moeten kosten  :D
Geniet van Audio, maar betaal met mate.

vanzomereng

Quote from: DofN on February 16, 2022, 21:16:32
Leuk om je oude spul te zien :) Laatste foto is net een demo-ruimte.

Het is ook een demo ruimte en wel 1 van de 3 ruimtes in totaal, van voormalig Hifi-winkel te Beek (bij Nijmegen)
en zoals mmuets al aangaf, jammer dat de winkel niet meer bestaat. 
Aangezien deze winkel toen redelijk bij mij op de hoek was, was ik daar ca. 1x per maand te vinden.
Heb daar ook 1x  een setje speakers Sonus Faber Liuto gekocht
Luidsprekers: B&W 702S2,  All-In-One: Atoll SDA300-Signature,
Blue-ray player: Denon DVD-3800BD

mmuetst

Quote from: VANZOMERENG on February 16, 2022, 21:35:04
Het is ook een demo ruimte en wel 1 van de 3 ruimtes in totaal, van voormalig Hifi-winkel te Beek (bij Nijmegen)
en zoals mmuets al aangaf, jammer dat de winkel niet meer bestaat. 
Aangezien deze winkel toen redelijk bij mij op de hoek was, was ik daar ca. 1x per maand te vinden.
Heb daar ook 1x  een setje speakers Sonus Faber Liuto gekocht

Dan kun je ook zeker beamen hoe goed die akoestiek in die ruimte was. Man, wat heb ik die Translators daar horen schitteren. De verkoper in de winkel kwam op een gegeven moment vragen of ik de volume toch iets zachter wilde zetten  :D oeps...
Dat zijn toch de leuke momenten van je audio hobby  :clapping:
Geniet van Audio, maar betaal met mate.

rattaplan

Mooi man!! En radio Piet kom ik nog wel eens. aardige gasten daar. En capabel met reparaties

DofN

Quote from: mmuetst on February 16, 2022, 21:34:07
Volgens mij had ik jou ooit uitgenodigd voor een demo, maar is het uiteindelijk nooit van gekomen  ;D. Maar je bent van harte welkom om dat in te halen. Kunnen we gelijk onderhandelen wat die Dali's over 10 jaar moeten kosten  :D
Dat klinkt heel aannemelijk, maar misschien had je toen een andere nick op een ander forum?
You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software