Tips voor: XLR verzwakkers / attenuators tussen voor- en eindversterkers

Started by audiotechneut, December 29, 2021, 12:02:23

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

audiotechneut

Beste forumleden, wie heeft ervaring met XLR signaalverzwakkers, ook wel XLR attenuators genoemd. Ik zou graag het signaal uit mijn voorversterker wat willen verzwakken zodat het regelbereik van mijn volume wat beter wordt. Nu regel ik teveel in het onderste bereik. Ik zie versies als de Shure A15LA en Audio Technica AT8202. Ik zie ook microfoon versies (met en zonder doorgave van de phantoom voeding) zoals de JTS MA-123 die waarschijnlijk qua impedantie niet passen bij mijn vraag. Wie heeft ervaring en kan tips geven? Bij voorbaat dank.
Totem Model 1, Proac Response ER one actieve sub,
Myryad MP100 voor, MA240 eind, MCD200 cd, Creek Evolution Tuner, Cambridge 851n streamer, Sony MDS-JB930 Minidisc. Bekabeling Nordost Red Dawn LS kabels en v.d.Hul interlinks

Teejoo

Ik gebruik ze ook vanwege die reden tussen de Altitude en Classé eindversterking. Had ik veel eerder moeten doen. Ik heb die van Rothwell. Die pretenderen wat meer hifi te zijn, geen idee of het verschil maakt. Je moet in elk geval erop letten dat ze wel geschikt zijn voor reguliere lijnsignaal. Een mic is bijvoorbeeld veel zwakker.

Rowdy

Ik heb er geen ervaring mee, maar misschien is onderstaande link iets:
http://www.rothwellaudioproducts.co.uk/html/attenuators.html


Ik weet niet hoe het zit bij XLR, maar bij asymmetrische ingangen is het beste als de verhouding tussen uitgangsimpedantie van de bron en verzwakker ongeveer hetzelfde is als de verhouding tussen verzwakker en ingangsimpedantie van de versterker.
Voorbeeld: uitgangsimpedantie is 100 ohm, ingangsimpedantie is 50 kohm. Impedantie van de verzwakker moet dan ongeveer 2,2 kohm zijn.

audiotechneut

Quote from: Rowdy on December 29, 2021, 12:15:43
Ik heb er geen ervaring mee, maar misschien is onderstaande link iets:
http://www.rothwellaudioproducts.co.uk/html/attenuators.html


Ik weet niet hoe het zit bij XLR, maar bij asymmetrische ingangen is het beste als de verhouding tussen uitgangsimpedantie van de bron en verzwakker ongeveer hetzelfde is als de verhouding tussen verzwakker en ingangsimpedantie van de versterker.
Voorbeeld: uitgangsimpedantie is 100 ohm, ingangsimpedantie is 50 kohm. Impedantie van de verzwakker moet dan ongeveer 2,2 kohm zijn.
Ik heb even gekeken. De uitgangsimpedantie van mijn MP100 voorversterker is 75 ohm en de ingangsimpedantie van de MA240 eindversterker is 22 Kohm
Totem Model 1, Proac Response ER one actieve sub,
Myryad MP100 voor, MA240 eind, MCD200 cd, Creek Evolution Tuner, Cambridge 851n streamer, Sony MDS-JB930 Minidisc. Bekabeling Nordost Red Dawn LS kabels en v.d.Hul interlinks

Rowdy

Impedantie van de verzwakker wordt dan ongeveer 1300 ohm.


Nog een link:
https://www.hififorum.nl/index.php?topic=21075.0
Ik had toen de Myryad MP100 + MA120. Bij mij is het niet van gekomen, het is behoorlijk lastig om het zelf te maken, heb het wel geprobeerd, maar solderen van weerstanden in een connector is een kunst.

audiotechneut

Rothwell geeft niet aan wat de impedantie is. Verder hebben ze een 10db versie en een 20db versie. Wat zou je aanbevelen?
Totem Model 1, Proac Response ER one actieve sub,
Myryad MP100 voor, MA240 eind, MCD200 cd, Creek Evolution Tuner, Cambridge 851n streamer, Sony MDS-JB930 Minidisc. Bekabeling Nordost Red Dawn LS kabels en v.d.Hul interlinks

Rowdy


audiotechneut

Ik heb de Rithwell's besteld. Het zijn 10db versies. Ik ben benieuwd! Bedankt voor de adviezen.
Totem Model 1, Proac Response ER one actieve sub,
Myryad MP100 voor, MA240 eind, MCD200 cd, Creek Evolution Tuner, Cambridge 851n streamer, Sony MDS-JB930 Minidisc. Bekabeling Nordost Red Dawn LS kabels en v.d.Hul interlinks

vergeerr72

Quote from: audiotechneut on December 29, 2021, 14:53:56
Ik heb de Rithwell's besteld. Het zijn 10db versies. Ik ben benieuwd! Bedankt voor de adviezen.
Oh.  Ik zie het topic nu pas. Had nog een paartje liggen geloof ik.

Verstuurd vanaf mijn SM-T500 met Tapatalk

Plinius Tautoro/SA 103/Koru/Tiki, Audio Physic Caldera Mk2, Transrotor Zet 1 TMD Lager, Benz Micro ACE SL

Teejoo

Quote from: audiotechneut on December 29, 2021, 14:53:56
Ik heb de Rithwell's besteld. Het zijn 10db versies. Ik ben benieuwd! Bedankt voor de adviezen.
Ik had er meteen 11 nodig.. ::) Maar money well spend!

vergeerr72

Plinius Tautoro/SA 103/Koru/Tiki, Audio Physic Caldera Mk2, Transrotor Zet 1 TMD Lager, Benz Micro ACE SL

audiotechneut

Ze zitten er inmiddels tussen Dit had ik 10 jaar eerder moeten doen! Nu weer een normaal regelbereik!
Totem Model 1, Proac Response ER one actieve sub,
Myryad MP100 voor, MA240 eind, MCD200 cd, Creek Evolution Tuner, Cambridge 851n streamer, Sony MDS-JB930 Minidisc. Bekabeling Nordost Red Dawn LS kabels en v.d.Hul interlinks

jossie

Ik zou die adapters/pluggen ondersteunenen, je kunt aardige stress op chassisdelen/evt printsolderingen zetten zo...
Omni !

PascalP

Quote from: jossie on December 30, 2021, 13:32:42
Ik zou die adapters/pluggen ondersteunenen, je kunt aardige stress op chassisdelen/evt printsolderingen zetten zo...

Ook mijn gedachte bij die foto's, flink verlengstuk er aan hangen zo...

Maar fijn dat ze doen wat ze moeten doen en bevallen :)
Video: JVC DLA-N7 Cinemike Stufe Performance - HiViLux 21:9 310cm breed
Audio: Bryston SP4 processor + 4x Parasound JC1 (L/R/Rear Surrounds) - Parasound A51 (Center + Atmos) - Parasound A21 (Side Surrounds)
Speakers: 3x MK Sound S300 (LCR) - 2x MK Sound MP300 (Side Surround) - 2x MK Sound S300 (Rear Surround) - 4x MK Sound MP150 (Atmos) - 4x Ken Kreisel DXD-12012
Sources: Oppo UDP-203 Cinemike Stufe 2 - Apple TV 4K 2021 - Technics SL-1210MK2 + Ortofon Bronze + Parasound Zphono

Rowdy


audiotechneut

Ik zal er inderdaad wat ondersteuning onder doen. Het alternatief is met 2 kabelsets werken maar ja, daar wordt het niet beter van denk ik.
Totem Model 1, Proac Response ER one actieve sub,
Myryad MP100 voor, MA240 eind, MCD200 cd, Creek Evolution Tuner, Cambridge 851n streamer, Sony MDS-JB930 Minidisc. Bekabeling Nordost Red Dawn LS kabels en v.d.Hul interlinks

jossie

Quote from: audiotechneut on December 30, 2021, 21:08:51
Ik zal er inderdaad wat ondersteuning onder doen. Het alternatief is met 2 kabelsets werken maar ja, daar wordt het niet beter van denk ik.

Dat ga jij niet horen  ::), als je twee korte kabeltjes van 50-100 cm hebt zou je die prima kunnen gebruiken. Gewoon ondersteunen kan ook natuurlijk, beste is dan met geloogd kersenhout dat twee weken in chloor heeft gelegen en daarna 4 uur op 180 graden gedroogd is in de oven. Dat verhindert dat de blokjes statisch kunnen worden, de kabels zullen zich 'virtueel' in de lucht voelen.
Omni !

chansig

Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Teejoo

Bij mijn Classé eindtrappen worden ze zelf al flink klemgezet door de achterplaat. Bombenfest op z'n goed Duits.

Teejoo

Quote from: audiotechneut on December 30, 2021, 12:56:53
Ze zitten er inmiddels tussen Dit had ik 10 jaar eerder moeten doen! Nu weer een normaal regelbereik!
Dat zei ik al. Bij mij met de Trinnov ook een flink verschil. De Trinnov eindversterkers hebben een gain van 19 dB, en daar heb ik het op afgestemd.

jossie

Bedoel je dat je dempers van 20 dB hebt genomen ? Of een andere specifieke waarde?

Met drie geschikte weerstanden kan de verzwakker ook in de kabel worden gebouwd. Gezien de prijs van die dingen wellicht aantrekkelijk voor deze of gene [emoji6]

Edit: ik lees niet goed maar ben toch benieuwd welke waarde je genomen hebt. Ik begrijp nu dat je het hebt afgestemd op eventuele Trinnov eindtrappen. Als die Dante ingaan heb je ze natuurlijk niet meer nodig (?)
Omni !

Teejoo

Quote from: jossie on December 31, 2021, 10:31:31
Bedoel je dat je dempers van 20 dB hebt genomen ? Of een andere specifieke waarde?

Met drie geschikte weerstanden kan de verzwakker ook in de kabel worden gebouwd. Gezien de prijs van die dingen wellicht aantrekkelijk voor deze of gene [emoji6]

Edit: ik lees niet goed maar ben toch benieuwd welke waarde je genomen hebt. Ik begrijp nu dat je het hebt afgestemd op eventuele Trinnov eindtrappen. Als die Dante ingaan heb je ze natuurlijk niet meer nodig (?)
Hoi Jos. Ik heb de -10dB gepakt aangezien de Classé eindversterkers een gain van 29.1 dB hebben, en de gain matched Trinnov eindversterking 19 dB. Het is ook niet zo dat ik perse aan de Trinnov eindversterkers wil. Het ging me puur om de gainwaarde. Het resultaat is in elk geval erg goed omdat je nu fors meer regelbereik hebt.

Inzake Dante: ik weet nog niet of of dat het gaat worden, want dan moet je ook volledig om heb ik inmiddels vernomen. Het is of volledig Dante of analoog/digitaal op de huidige manier,


jossie

Quote from: Teejoo on December 31, 2021, 10:48:09
Hoi Jos. Ik heb de -10dB gepakt aangezien de Classé eindversterkers een gain van 29.1 dB hebben, en de gain matched Trinnov eindversterking 19 dB. Het is ook niet zo dat ik perse aan de Trinnov eindversterkers wil. Het ging me puur om de gainwaarde. Het resultaat is in elk geval erg goed omdat je nu fors meer regelbereik hebt.

Inzake Dante: ik weet nog niet of of dat het gaat worden, want dan moet je ook volledig om heb ik inmiddels vernomen. Het is of volledig Dante of analoog/digitaal op de huidige manier,

Helemaal om is een groot woord. Wellicht in de Trinnov wel (dus niet parallel Dante en analoge uitgangen actief) maar er zijn  genoeg Dante end points te koop die je bv twee of vier analoge uitgangen geven waar dan bv je subs aan kunnen hangen of/en een vintage eindtrap die je wilt blijven gebruiken.
Omni !

Teejoo

Quote from: jossie on January  5, 2022, 23:29:33
Helemaal om is een groot woord. Wellicht in de Trinnov wel (dus niet parallel Dante en analoge uitgangen actief) maar er zijn  genoeg Dante end points te koop die je bv twee of vier analoge uitgangen geven waar dan bv je subs aan kunnen hangen of/en een vintage eindtrap die je wilt blijven gebruiken.
Bij Trinnov gaat dat blijkbaar wel het geval zijn. Maar ik weet meer met de volgende beta.