Een speciale SSD voor audiofielen.

Started by gizmo2, December 21, 2021, 10:42:35

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

gizmo2

Dit is nieuw voor mij en ben dan ook wel benieuwd wat dit in de toekomst gaat brengen.


Hardware Info: Deze vreemde NVMe-SSD is specifiek ontworpen voor audiofielen.
https://nl.hardware.info/nieuws/79928/deze-vreemde-nvme-ssd-is-specifiek-ontworpen-voor-audiofielen

Verstuurd vanaf mijn ONEPLUS A6003 met Tapatalk

alles high-end verantwoord.

mijn audio setje....Showcase :thumbs-up:

Kingpin

Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

mijkie

Focal Alpha 50 * Eversolo DMP-A6

gizmo2

#3
ik speel geen muziek af via een harde schijf af maar is het niet zo dat de data uiteindelijk een dac door moet en dat het daar uiteindelijk toch wordt bepaald......of bekijk ik het nu te simpel?
alles high-end verantwoord.

mijn audio setje....Showcase :thumbs-up:

Kingpin

#4
Quote from: gizmo2 on December 21, 2021, 12:32:13
ik speel geen muziek af via een harde schijf af maar is het niet zo dat de data uiteindelijk een dac door moet en dat het daar uiteindelijk toch wordt bepaald......of bekijk ik het nu te simpel?
Helemaal of deels gelijk. Ja daar heb je natuurlijk ook niets aan zo'n antwoord  ;D
Wbt 'datatransport' maakt zo'n speciale ssd of wat dan ook helemaal niets uit.
Ga er maar vanuit, zonder er al te diep op in te willen ingaan, dat bij dergelijke korte verbindingen de 'packets' echt wel goed aankomen.
De dac kan dan wel doorslaggevend zijn hoe goed er gefilterd wordt aan de ingang en hoe goed deze de conversie van digitaal naar analoog kan doen, en dat heeft ook alles mee te maken dat er wel eens wat 'ruis' meelift waardoor bij D/A conversie 'verschillen' zouden kunnen ontstaan.
Zolang je muziekstuk in het digitale domein blijft zou ik me daar niet al teveel zorgen om maken.

https://en.wikipedia.org/wiki/Transport_layer
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

jahtari

Op netwerk/data niveau zijn er toch protocollen om de dataoverdracht 100% te garanderen? Anders loopt toch elk datanetwerk waar vele MB's per sec over de lijn gaan compleet vast met fouten?
Jahtari's 7.2.2 HT - Powergrip YG-1. Nvidia Shield. DenonX4500H. LCR: Martin Logan Motion 4/6. Atmos: Dali Oberon On Wall. LG77C3 TV. 2x Monoprice Monolith 15 v2. Crown XLS1502 + JBL 4281F.
Stereo setup: Powergrip YG-1. Bluesound Node 2i. MiniDSP SHD Studio. Dutch & Dutch 8m. Dual subs.
Woonkamer: Kef LS60
Studeerkamer: Focal CMS 65. Focal CMS Sub

Kjelt

In welk audiofiel geprepareerd audio weergave apparaat kun je deze ssd stoppen ?
Want in een standaard moederbord met tientallen dcdc converters en hf ruis heeft dit natuurlijk geen meerwaarde  :tounge2:

Jack_D


Je onderschat het psychotische, euh... psychologische aspect.... :D



Quote from: Kjelt on December 22, 2021, 09:57:16
In welk audiofiel geprepareerd audio weergave apparaat kun je deze ssd stoppen ?
Want in een standaard moederbord met tientallen dcdc converters en hf ruis heeft dit natuurlijk geen meerwaarde  :tounge2:

Kjelt

Quote from: Jack_D on December 22, 2021, 23:42:55
Je onderschat het psychotische, euh... psychologische aspect.... :D
Je bedoelt "Psychoakoestiek" ?
Advance Search maar eens op dat woord in dit forum met mijn nickname , 9 hits  ;)
Maar ik ben er mee gestopt, het interesseert me niet zo waar een ander zijn geld in stopt, en het overtuigen van een ander vind ik ook niet boeiend, ergo, ik wordt oud  :D :tounge2:

sandervg

Quote from: gizmo2 on December 21, 2021, 12:32:13
ik speel geen muziek af via een harde schijf af maar is het niet zo dat de data uiteindelijk een dac door moet en dat het daar uiteindelijk toch wordt bepaald......of bekijk ik het nu te simpel?
Nee, dat is zeker niet. Toevoer apparaat aan de DAC heeft ook invloed. Ik vermoed (correct me if i'm wrong) dat vanaf het moment dat data tijdsgevoelig wordt (jitter!) er hoorbare invloed in het digitale domein gehoord kan worden. Dus harde schijf, audiofiele modems, routers etc. geloof ik niet in (zelf nooit de moeite genomen om het uit te proberen overigens), maar bv. andere streamer en zelfs een ander voeding voor een streamer heeft wel invloed op het geluidsbeeld. Digitale kabel bijvoorbeeld ook. Maar een netwerkkabel (again - zelf nooit geprobeerd) geloofd ik dan weer minder in.
Stereo: Audio Note - 47 Labs - Auralic - Pel
HT: JVC - WLM - Velodyne - Arcam - Meridian

Kjelt

Wat betreft jitter: op het moment in een keten dat er een buffer zit voor de data is dit niet meer relevant IMO.
Dus je wilt je focussen op de laatste databuffer en klok voor de dac.

gizmo2

#11
Quote from: sandervg on December 23, 2021, 10:01:40
Nee, dat is zeker niet. Toevoer apparaat aan de DAC heeft ook invloed. Ik vermoed (correct me if i'm wrong) dat vanaf het moment dat data tijdsgevoelig wordt (jitter!) er hoorbare invloed in het digitale domein gehoord kan worden. Dus harde schijf, audiofiele modems, routers etc. geloof ik niet in (zelf nooit de moeite genomen om het uit te proberen overigens), maar bv. andere streamer en zelfs een ander voeding voor een streamer heeft wel invloed op het geluidsbeeld. Digitale kabel bijvoorbeeld ook. Maar een netwerkkabel (again - zelf nooit geprobeerd) geloofd ik dan weer minder in.
Voeding voor dac etc ben ik bekend mee en gaat zeker helpen voor een verandering dan wel verbetering in het geluid.
Maar wat ik me dan afvraag zou een oude rond draaiende schijf het dan beter doen dan een SSD........je zou haast denken van wel.

Verstuurd vanaf mijn ONEPLUS A6003 met Tapatalk
alles high-end verantwoord.

mijn audio setje....Showcase :thumbs-up:

jvanhambelgium

Ach ja, als er ergens een marketing boy is die denkt dat er een markt(je) voor kan zijn dan zijn er wel techies te vinden om zoiets in elkaar te zetten  :coffee:

"Wie de fabrikant is weten we niet"
"Om welke controller het precies gaat is niet duidelijk"
"Over het ssd-gedeelte is helaas nog maar weinig bekend"
"Hoe het precies werkt is niet duidelijk"
"Welke audiocodec er precies gebruikt wordt is niet duidelijk"
"Hoe het apparaat verder werd is niet duidelijk"
"Echter worden er geen harde cijfers genoemd"

HT Zolder Topic : http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=107044.0
A multichannel audio system is intended to be a social experience,
shared among several listeners. It is not like stereo, an antisocial
experience, if it is to be heard properly. (Floyd E. Toole, Ph. D.)

sandervg

Quote from: Kjelt on December 23, 2021, 10:11:50
Wat betreft jitter: op het moment in een keten dat er een buffer zit voor de data is dit niet meer relevant IMO.
Dus je wilt je focussen op de laatste databuffer en klok voor de dac.
Theoretisch klopt dat inderdaad, maar toch lees je veel dat mensen verschil horen in betere klokken vóór de laatste buffering. Nooit zelf beluisterd, dus weet niet of er 'echt' verschil te horen is.

Quote from: gizmo2 on December 23, 2021, 10:15:54
Maar wat ik me dan afvraag zou een oude rond draaiende schijf het dan beter doen dan een SSD........je zou haast denken van wel.
Why? Het enige dat ik me kan voorstellen is dat een ouderwetse schijf obv magnetisme werkt en als je dit IN een streamer plaatst dat dit impact zou kunnen hebben. Maar dan zou een SSD juist beter zijn. Auralic G2 lost dit op door het geluidskritische deel in een aparte kooi van Faraday te plaatsen.

En het andere dat misschien kan is dat een harde schijf meer of minder vervuiling terug geeft aan de streamer waar deze ingebouwd is. Auralic G1/G2 lost dat op door gescheiden stroomcircuits hiervoor te gebruiken: zitten letterlijk twee trafo's in, één voor het geluidspad en één voor de rest zoals het display, data ontvangst, harde schijf aansturing e.d.
Stereo: Audio Note - 47 Labs - Auralic - Pel
HT: JVC - WLM - Velodyne - Arcam - Meridian

jurgman

00100011 01001100 01100101 01110110 01100101 01101110 01101001 01101110 01100101 01100101 01101110 01101111 01110000 01100101 01101110 01101001 01101110 01110010 01101001 01100011 01101000 01110100 01101001 01101110 01100111


Jittervrij Binair.   ;)
JVC N5 *  Kauber Peak Contrast-S 2.35:1* Anthem AVM70 * IOTAVX AVXP1 * AppleTv 4K* Bluesound Node 2 * BK XXLS400 * M&K MP150 LCR * Audio Physic Step Surround

Dura

#15
Gezien het artikel vermoed ik dat er een tijdelijke versie van de muziek gecreëerd wordt met "beter" geluid. Moet het wat meer als vinyl klinken zoals het artikel suggereert dan kan ik me voorstellen dat de kanaal scheiding wordt verminderd, het hoog wat afgerold en de bas wat vetter. Of dat nou daardoor ook meer "3D" wordt vraag ik me af. Dan moet er waarschijnlijk ook wel een programma geïnstalleerd worden?
Harbeth P3ESR, Powernode N330, LG G3 55' less is more.

katwax

Quote from: Dura on December 23, 2021, 14:33:11
Gezien het artikel vermoed ik dat er een tijdelijke versie van de muziek gecreëerd wordt met "beter" geluid. Moet het wat meer als vinyl klinken zoals het artikel suggereert dan kan ik me voorstellen dat de kanaal scheiding wordt verminderd, het hoog wat afgerold en de bas wat vetter. Of dat nou daardoor ook meer "3D" wordt vraag ik me af. Dan moet er waarschijnlijk ook wel een programma geïnstalleerd worden?
Dus deze SSD gaat je bits aanpassen?  :withstupid:
Stereo: Kii Three BXT System + Kii Control + Bluesound NODE (N130)
HT: Epson LS10000 - Xtrem Daylight 100"
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=112543

sandervg

Quote from: jurgman on December 23, 2021, 14:07:08
00100011 01001100 01100101 01110110 01100101 01101110 01101001 01101110 01100101 01100101 01101110 01101111 01110000 01100101 01101110 01101001 01101110 01110010 01101001 01100011 01101000 01110100 01101001 01101110 01100111


Jittervrij Binair.   ;)
Zeker niet jittervrij: ik bleef wat langer hangen tussen de het vierde en vijfde cijfer, één 0 las ik als een 1 waardoor de goede waarde later binnen kwam en de laatste reeks heb ik 2x moeten lezen waardoor er zelfs een volledige dropout ontstond  :hehe:
Stereo: Audio Note - 47 Labs - Auralic - Pel
HT: JVC - WLM - Velodyne - Arcam - Meridian

jurgman

Quote from: sandervg on December 23, 2021, 16:02:42
Zeker niet jittervrij: ik bleef wat langer hangen tussen de het vierde en vijfde cijfer, één 0 las ik als een 1 waardoor de goede waarde later binnen kwam en de laatste reeks heb ik 2x moeten lezen waardoor er zelfs een volledige dropout ontstond  :hehe:
Ai.  Dat gaat je checksum niet fijn vinden.   Even je md5 hash controleren.   :devil:
JVC N5 *  Kauber Peak Contrast-S 2.35:1* Anthem AVM70 * IOTAVX AVXP1 * AppleTv 4K* Bluesound Node 2 * BK XXLS400 * M&K MP150 LCR * Audio Physic Step Surround

jazzy

Ik kijk uit naar de eerste meetresultaten.
Woonkamer: Yamaha RX-V4A - B&W DM630 - B&W HTM62 - Canare 4S11 - Quad L-series 12" sub - Sony KD-65XF9005
Kantoor: Edifier S2000 Pro - Rega P3-24 - Pro-Ject Phono Box S2 - QED Reference Audio 40

katwax

Quote from: jazzy on December 23, 2021, 16:29:39
Ik kijk uit naar de eerste meetresultaten.
Ik vraag mij vooral af wat je dan gaat meten?
Stereo: Kii Three BXT System + Kii Control + Bluesound NODE (N130)
HT: Epson LS10000 - Xtrem Daylight 100"
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=112543

Rob_Dingen

Alles wat in een pc zit heeft invloed zelfs de software.
Hoe minder de processor hoeft te doen is hoorbaar zo min mogelijk via Sata is hoorbaar.
Een kennis is al een tijdje bezig om software te ontwikkelen voor te streamen op hoog niveau.
Ik ben alleen maar een luisteraar en test de software en wekelijks komen er updates en verschillende keren gaat het een stapje vooruit.
Tussen de eerste en laatste versie zit een behoorlijk verschil terwijl ze allemaal bitperfect zijn.
Het meeste voordeel word behaald door zo min mogelijk jitter te krijgen en dat word overal veroorzaakt.
Dus het verhaal bitperfect dus maakt het niet meer uit vergeet het maar.
Ook buffer grootes en de frequentie waar de pakketjes worden verstuurd hoor je verschillen in.
Het is bijzonder complex.
We gaan het binnen kort meten waar de verschillen door komen.
Hij denkt dat het jitter is.

Rob

Regenpak

Quote from: Rob_Dingen on December 23, 2021, 20:18:28
We gaan het binnen kort meten waar de verschillen door komen
Nou, ik ben bijzonder benieuwd wat daar uitkomt.

Tjerk

vergeerr72

Quote from: Rob_Dingen on December 23, 2021, 20:18:28
Alles wat in een pc zit heeft invloed zelfs de software.
Hoe minder de processor hoeft te doen is hoorbaar zo min mogelijk via Sata is hoorbaar.
Een kennis is al een tijdje bezig om software te ontwikkelen voor te streamen op hoog niveau.
Ik ben alleen maar een luisteraar en test de software en wekelijks komen er updates en verschillende keren gaat het een stapje vooruit.
Tussen de eerste en laatste versie zit een behoorlijk verschil terwijl ze allemaal bitperfect zijn.
Het meeste voordeel word behaald door zo min mogelijk jitter te krijgen en dat word overal veroorzaakt.
Dus het verhaal bitperfect dus maakt het niet meer uit vergeet het maar.
Ook buffer grootes en de frequentie waar de pakketjes worden verstuurd hoor je verschillen in.
Het is bijzonder complex.
We gaan het binnen kort meten waar de verschillen door komen.
Hij denkt dat het jitter is.

Rob
Interessante ontwikkelingen weer Rob.
Plinius Tautoro/SA 103/Koru/Tiki, Audio Physic Caldera Mk2, Transrotor Zet 1 TMD Lager, Benz Micro ACE SL

Dura

#24
Quote from: katwax on December 23, 2021, 15:27:17
Dus deze SSD gaat je bits aanpassen?  :withstupid:
"Met het audiodeel ben je in staat om 3D-geluid te reproduceren dat je normaal gesproken alleen met vinyl-platen lukt. Hoe het precies werkt is niet duidelijk, maar hiervoor is de slc-cache nodig, vermoedelijk in verband met de hoeveelheid data die hiervoor verwerkt wordt. Welke audiocodec er precies gebruikt wordt is niet duidelijk, het zou kunnen dat hij in de ssd-controller van Realtek zit. "
Hier gebeurt iets dat ik niet begrijp; 2/3 van de geheugencapaciteit is gereserveerd voor cache. Waarom? Er kan geen 1:1 copy staan  van de af te spelen muziek, dat zou geen enkele winst opleveren.  Op 1/3 van 1 TB kan heel veel muziek staan, cd kwaliteit zo'n1500 albums. Hongerenden uren muziek in HR, duizenden uren in CD kwaliteit.  Dus 2/3 kan nooit cache zijn, in de interpretatie als vluchtige data. Nee, daar moet haast wel een geattentueerde copy van de oorspronkelijke data staan.
Harbeth P3ESR, Powernode N330, LG G3 55' less is more.