Near field listening

Started by gerard123, November 22, 2021, 20:03:24

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

gerard123

Ik ben mijn hele leven (zeg vanaf 1980) al gewend aan een bepaalde afstand tussen mezelf en de speakers in verhouding tot de luisterruimte, vaak gedicteerd door de indeling van de huiskamer. Ook heb ik altijd in de lengte geluisterd, waarbij speakers ver van de achterwand geplaatst kunnen worden en de afstand naar de zijwanden een compromis is tussen afstand tussen speakers vs afstand tot de zijwand. Meestal leidt dat tot een opstelling waarbij de speakers dichter bij elkaar staan dan bij de luisterplek. Dus geen gelijkzijdige driehoek.

Gisteren was ik een versterkertje aan het testen dus ik zette twee speakers vlak naast de versterker, stoel ervoor en luisteren maar, vooral gefocussed op kraak en piepgeluiden van het sut. Vrijwel gelijk werd ik gegrepen door het geluidsbeeld. Vrijwel geen invloed van de kamer door de afstand en dus ook lager volume, veel minder reflecties en overall het gevoel dat je met een koptelefoon op zit te luisteren. Een zeer indringend en precies geluidsbeeld en dat met kringloopspul met een totale waarde <100 euro.

Wat zijn jullie ervaringen met dit soort opstellingen, afgezien van de praktische haalbaarheid?

jossie

Quote from: gerard123 on November 22, 2021, 20:03:24
Ik ben mijn hele leven (zeg vanaf 1980) al gewend aan een bepaalde afstand tussen mezelf en de speakers in verhouding tot de luisterruimte, vaak gedicteerd door de indeling van de huiskamer. Ook heb ik altijd in de lengte geluisterd, waarbij speakers ver van de achterwand geplaatst kunnen worden en de afstand naar de zijwanden een compromis is tussen afstand tussen speakers vs afstand tot de zijwand. Meestal leidt dat tot een opstelling waarbij de speakers dichter bij elkaar staan dan bij de luisterplek. Dus geen gelijkzijdige driehoek.

Gisteren was ik een versterkertje aan het testen dus ik zette twee speakers vlak naast de versterker, stoel ervoor en luisteren maar, vooral gefocussed op kraak en piepgeluiden van het sut. Vrijwel gelijk werd ik gegrepen door het geluidsbeeld. Vrijwel geen invloed van de kamer door de afstand en dus ook lager volume, veel minder reflecties en overall het gevoel dat je met een koptelefoon op zit te luisteren. Een zeer indringend en precies geluidsbeeld en dat met kringloopspul met een totale waarde <100 euro.

Wat zijn jullie ervaringen met dit soort opstellingen, afgezien van de praktische haalbaarheid?
Praktisch zeer haalbaar, nooit iets beters gehoord.
Omni !

Carrol

Zit ook redelijk dicht op m'n speakers, beetje dezelfde ervaring wat jij beschrijft..zit er ongeveer een kleine twee meter van de speakers af...ze staan ongeveer 2.60 uit elkaar...
Nuprime IDA 16 versterker
Dac: Topping E30  XTZ99.36 flf
Audiolab 6000 CDT transport  JKE Prefer MGK226
HP computer Rel R 218 Cd Hull Clearwater

minplus

Dicht op de speakers betekent minder invloed van de ruimte. Veel mensen prefereren dat.
Ik hou er meer van als het op 4 tot 8 meter ook super klinkt, maar je kamer moet dat toestaan.
If nothing goes right, go left
If nothing's left, go right

Kingpin

Hier ook de set in een nearfield opstelling uitgestald volgens het principe van Sueskind Audio/Audio Physic.
De speakers staan in de breedte van de kamer waarbij de speakerafstand tussen beide speakers breder is dan de luisterafstand tot 1 speaker.
Heeft ook alles te maken maken met het 1e reflectiepunt en hoe je brein daarmee omgaat.
Heel verhaal maar kan je wel teruglezen in desbetreffende handleiding.
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

vergeerr72

Quote from: Kingpin on November 23, 2021, 07:13:59
Hier ook de set in een nearfield opstelling uitgestald volgens het principe van Sueskind Audio/Audio Physic.
De speakers staan in de breedte van de kamer waarbij de speakerafstand tussen beide speakers breder is dan de luisterafstand tot 1 speaker.
Heeft ook alles te maken maken met het 1e reflectiepunt en hoe je brein daarmee omgaat.
Heel verhaal maar kan je wel teruglezen in desbetreffende handleiding.
Daar ben ik met eigen schuifwerk ook op uitgekomen.
Plinius Tautoro/SA 103/Koru/Tiki, Audio Physic Caldera Mk2, Transrotor Zet 1 TMD Lager, Benz Micro ACE SL

Xander32

Hier ook een nearfield opstelling.

De ruimte tussen de speakers en die vanaf de sweatspot naar de speakers is vrijwel identiek, zijnde zo'n 2 meter. Dat i.c.m. de Tannoy dc units geeft een mooi, scherp stereobeeld, waarop de ruimte invloed beperkt is.
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

Kwabbernoot

#7
Hier ook alleen maar goede ervaringen met near field. In mijn kantoortje thuis en op het werk zit ik op ongeveer 80 cm van de monitoren en de echte luisterplek heeft een opstelling in een gelijkzijdige driehoek van zo'n 2 m.

Maar een goede far field opstelling heeft ook zeker zo zijn voordelen.

Groeten...

jossie

Quote from: Kwabbernoot on November 23, 2021, 08:58:14

Maar een goede far field opstelling heeft ook zeker zo zijn voordelen.

Groeten...

Da's dan meer dan een, met twee heb ik iig wat om over na te denken...
Omni !