Mijmeren over een 'de perfecte' streamer - Auralic met Hoer-wege voeding

Started by sandervg, November 11, 2021, 21:20:11

Previous topic - Next topic

0 Members and 3 Guests are viewing this topic.

sandervg

Tja, een prijsbeperking en 'perfect' gaan natuurlijk sowieso niet samen, maar het streven is toch leuk  :). Ik heb momenteel een gemodificeerde Squeezebox Classic met een Uptone batterijvoeding aangesloten op een 47 Labs DAC en Versterker. Luidsprekers zijn van Audio Note en het geheel wordt bediend met Roon waar ik room correction mee heb ingesteld. Hier ben ik eigenlijk helemaal happy mee. Maar.... (er komt altijd een maar bij dit soort verhalen  >:() mijn Squeezebox is aan het aftakelen: krijgt nauwelijks meer verbinding, display gaat knipperen etc. en na een half uur kl*ten heb je dan eindelijk muziek... zucht.... Oplossing is om 'm 24/7 aan te laten staan, maar hoe gaat dat goed? Ik heb er inmiddels al één uptone voeding op versleten (werd te heet in de zomer denk ik) dus niet echt een duurzame oplossing. Dus toch maar kijken naar een alternatief.

Ik hoop dat sommige het leuk vinden om met me 'mee te mijmeren' wat de beste optie zou zijn  8)

Vooralsnog ben ik van plan om 'n huidige DAC te behouden. Ben ik erg tevreden over, maar doet alleen 16 bits via SPDIFF. Ik heb lang gekeken naar de SOtM, maar die heeft alleen USB uitgang wat het geheel (onnodig) complex maakt. Aurender valt ook af omdat deze niet als Roon End Point kan dienen. Ik ben nu aan het kijken naar een Auralic Aries G1 of G2.1 en een Lumin U1 Mini (de gewone U1 vind ik toch echt te duur worden). Bijna onoverkomelijk nadeel van de Auralic is dat deze niet met Android te bedienen is. Nadeel van de Lumin U1 Mini is dat er niets eens een fatsoenlijke voeding in zit (kun je van SBooster erbij kopen, maar moet je zelf inbouwen). Wat zouden andere goede alternatieven zijn in de 2 - 5K prijs categorie?

Of kan ik toch beter meer geld neertellen en een een streamer/DAC combi nemen die ook hogere resoluties aan kan? (ik mis dit niet in m'n huidige set en heb ook nauwelijks hoge resolutie materiaal, maar goed, eerlijk is eerlijk, ik heb het op mijn set uiteraard ook nog nooit gehoord)



Stereo: Audio Note - 47 Labs - Auralic - Pel
HT: JVC - WLM - Velodyne - Arcam - Meridian

JoWa

Kan je de SBC niet vervangen door een SBT? EDO er op en klaar.
Ik heb nog een SBT liggen.

Andere optie welk ik heb gedaan, is gaan voor een Linn Akurate DSM. Dit is een ROON endpoint, ADC (met phono-ingang) en HDMI-hub (kan je uitzetten).
Je kan dan kiezen voor de Exakt versie, dus zonder DAC. Dan sluit je de DSM via coax aan op je DAC.
Bevalt mij prima. Een DSM kan max 192/24 aan en is tweede hands te krijgen voor rond de 1,8K.

Andere optie is te kiezen voor de versie met DAC. Die is tweede hands rond de 2,7K en in de laatste uitvoering (DSM/3 Katlyst) rond de 5K. Deze heeft o.a. ook HDMI2 aan boord en een zeer goede DAC.
Kan je je DAC ook weg doen, scheelt weer een schakel.  ;)
Intel NUC G10 - LMS / Qobuz - Luxman PD-291 - Marantz SA-KI Pearl - Sony UBP-X800M2 - Linn Akurate Katalyst DSM/3 - Dynaudio Focus 30XD - LG 75UN70706LD - Hifiman Ananda BT / B&O Beoplay HX

Pjotr27

Quote from: sandervg on November 11, 2021, 21:20:11
Tja, een prijsbeperking en 'perfect' gaan natuurlijk sowieso niet samen, maar het streven is toch leuk  :). Ik heb momenteel een gemodificeerde Squeezebox Classic met een Uptone batterijvoeding aangesloten op een 47 Labs DAC en Versterker. Luidsprekers zijn van Audio Note en het geheel wordt bediend met Roon waar ik room correction mee heb ingesteld. Hier ben ik eigenlijk helemaal happy mee. Maar.... (er komt altijd een maar bij dit soort verhalen  >:() mijn Squeezebox is aan het aftakelen: krijgt nauwelijks meer verbinding, display gaat knipperen etc. en na een half uur kl*ten heb je dan eindelijk muziek... zucht.... Oplossing is om 'm 24/7 aan te laten staan, maar hoe gaat dat goed? Ik heb er inmiddels al één uptone voeding op versleten (werd te heet in de zomer denk ik) dus niet echt een duurzame oplossing. Dus toch maar kijken naar een alternatief.

Ik hoop dat sommige het leuk vinden om met me 'mee te mijmeren' wat de beste optie zou zijn  8)

Vooralsnog ben ik van plan om 'n huidige DAC te behouden. Ben ik erg tevreden over, maar doet alleen 16 bits via SPDIFF. Ik heb lang gekeken naar de SOtM, maar die heeft alleen USB uitgang wat het geheel (onnodig) complex maakt. Aurender valt ook af omdat deze niet als Roon End Point kan dienen. Ik ben nu aan het kijken naar een Auralic Aries G1 of G2.1 en een Lumin U1 Mini (de gewone U1 vind ik toch echt te duur worden). Bijna onoverkomelijk nadeel van de Auralic is dat deze niet met Android te bedienen is. Nadeel van de Lumin U1 Mini is dat er niets eens een fatsoenlijke voeding in zit (kun je van SBooster erbij kopen, maar moet je zelf inbouwen). Wat zouden andere goede alternatieven zijn in de 2 - 5K prijs categorie?

Of kan ik toch beter meer geld neertellen en een een streamer/DAC combi nemen die ook hogere resoluties aan kan? (ik mis dit niet in m'n huidige set en heb ook nauwelijks hoge resolutie materiaal, maar goed, eerlijk is eerlijk, ik heb het op mijn set uiteraard ook nog nooit gehoord)

Ik zou altijd een streamer kopen zonder ingebouwde DAC, als je de 47Labs gewend bent klinkt nagenoeg elke andere DAC saai en toch wel anders. Verder maakt het denk ik niet zoveel uit welke streamer, wel zou ik altijd kiezen voor 1 die update's kan ontvangen en eigenlijk alles standaard heeft zoals ROON, TIDAL en QUBUZ.
Sansui Au-8500, Spring Audio 2a3 versterker, Pel luidsprekerkabels, Ocos kabels, Pel Interlinks, AudioMaat stekkerblok, Aurel Bryan field coil speakers, Spring Audio 1540 dac, M-Way netkabels, Ilusi Audio hoofdtelefoonversterker, Audio Technica ATH-W1000X hoofdtelefoon.

Xander32

Begonnen ben ik met een SBT met Kingpin voeding op de dac van een Marantz Sa15 s2LE, daarna een Marantz NA11, een Auralic Aries G1 en nu een G2.1. Die laatste twee op een Accuphase Dac-50.

Dat was in sq steeds weer een stap vooruit, de Aries G2.1 een hele fraaie, daar ben ik erg blij mee 🎶

Invloed dac - renderer:
Ook heb ik een BSN 2 gehad, op de dac van de NA11, t.b.v. de bediening. In sq hoorde ik geen verschil in het streamen via de Node (als renderer over de dac van de NA11) of het streamen via de NA11. De stap van de Aries G1 renderer naar de G2.1 renderer, beide dus over dezelfde dac, bracht echter een wezenlijk positief verschil in sq.
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

Pjotr27

Quote from: Xander32 on November 12, 2021, 06:41:52
Begonnen ben ik met een SBT met Kingpin voeding op de dac van een Marantz Sa15 s2LE, daarna een Marantz NA11, een Auralic Aries G1 en nu een G2.1. Die laatste twee op een Accuphase Dac-50.

Dat was in sq steeds weer een stap vooruit, de Aries G2.1 een hele fraaie, daar ben ik erg blij mee 🎶

Invloed dac - renderer:
Ook heb ik een BSN 2 gehad, op de dac van de NA11, t.b.v. de bediening. In sq hoorde ik geen verschil in het streamen via de Node (als renderer over de dac van de NA11) of het streamen via de NA11. De stap van de Aries G1 renderer naar de G2.1 renderer, beide dus over dezelfde dac, bracht echter een wezenlijk positief verschil in sq.

Welke DAC gebruikte je toen? De ingebouwde van Aries G1 en G2 of naar een "losse" DAC?
Sansui Au-8500, Spring Audio 2a3 versterker, Pel luidsprekerkabels, Ocos kabels, Pel Interlinks, AudioMaat stekkerblok, Aurel Bryan field coil speakers, Spring Audio 1540 dac, M-Way netkabels, Ilusi Audio hoofdtelefoonversterker, Audio Technica ATH-W1000X hoofdtelefoon.

Valkyrie

Lumin heeft ook mooie streamers kan ik uit ervaring zeggen :satisfied:
Projectie: JVC DLA-NZ7 | Elite Screens EZframe 2.35:1 CineWhite 125"
Versterking: Arcam AV860 | Arcam P1000 | Arcam P429 Bronnen: Panasonic UB9004 | Lumin D2 | Apple TV 4K
Speakers: KEF Reference 203 | KEF Reference 204c | KEF Reference 201 | KEF KHT2001.3 Subwoofer: Velodyne DD-15
Audiorack: Finite Elemente Pagode Signature SG06 | Spectral CL1550 Kabels/stroom: Gigawatt | Furutech | Inakustik | Monster

sandervg

Ik krijg een aanbod van een 2e hands Bricasti M5. Deze aan het lijstje toegevoegd, maar is niet veel over te vinden.

Ik denk dat ik iig de 47Labs dac ga behouden. Ik ben er gewoon te veel aan verknocht  :inlove:  Hij klinkt heel mooi en ik heb er destijds een custom made voeding bij laten maken.

Ik lees in een aantal reviews dat de Lumin wat 'warmer' klinkt met een 'wall of sound' en de Auralic wat helderder, meer detail, betere plaatsing. Mijn set heeft geen warmte en 'wall of sound' nodig (Audio note speakers brengen genoeg warmte en een mooie 'wall of sound' en met room correctie moet ik het mid/laag zelfs wat temperen wat ook met de ruimte te maken kan hebben). Als ik iets zou willen corrigeren zou een lichte sprankeling eerder welkom zijn.

Iemand ervaringen met Bricasti?

Stereo: Audio Note - 47 Labs - Auralic - Pel
HT: JVC - WLM - Velodyne - Arcam - Meridian

Pjotr27

Quote from: sandervg on November 12, 2021, 09:01:24
Ik krijg een aanbod van een 2e hands Bricasti M5. Deze aan het lijstje toegevoegd, maar is niet veel over te vinden.

Ik denk dat ik iig de 47Labs dac ga behouden. Ik ben er gewoon te veel aan verknocht  :inlove:  Hij klinkt heel mooi en ik heb er destijds een custom made voeding bij laten maken.

Ik lees in een aantal reviews dat de Lumin wat 'warmer' klinkt met een 'wall of sound' en de Auralic wat helderder, meer detail, betere plaatsing. Mijn set heeft geen warmte en 'wall of sound' nodig (Audio note speakers brengen genoeg warmte en een mooie 'wall of sound' en met room correctie moet ik het mid/laag zelfs wat temperen wat ook met de ruimte te maken kan hebben). Als ik iets zou willen corrigeren zou een lichte sprankeling eerder welkom zijn.

Iemand ervaringen met Bricasti?

Stuur Peerless Monster een bericht
Sansui Au-8500, Spring Audio 2a3 versterker, Pel luidsprekerkabels, Ocos kabels, Pel Interlinks, AudioMaat stekkerblok, Aurel Bryan field coil speakers, Spring Audio 1540 dac, M-Way netkabels, Ilusi Audio hoofdtelefoonversterker, Audio Technica ATH-W1000X hoofdtelefoon.

Xander32

Aries is een renderer.

Quote from: Pjotr27 on November 12, 2021, 08:18:31
Welke DAC gebruikte je toen? De ingebouwde van Aries G1 en G2 of naar een "losse" DAC?
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

Peerless Monster

Quote from: sandervg on November 12, 2021, 09:01:24
Iemand ervaringen met Bricasti?

Ik heb in mijn set geen betere ervaringen dan met de Bricasti. Geen schilderij effect zoals met Linn, digitale randjes die ik bijna met andere streamers ervaar en er zit jeu, joie de vivre in. Ik word er blij van qua klank. Van Roon en Qobuz word ik helaas niet zo blij, maar goed software blijft bij mij altijd een dingetje als ITér. Erger me kapot soms.
Als je Roon aanhanger bent is dit echt de renderer te hebben. Nadeel alleen: Je hebt een server nodig (ik draai deze gewoon op mijn imac) en een losse DAC.

Daarom lekker plaatjes draaien! ;).

Classe Omega MKII | Audio Research SP-11 | ARC VT130SE | PS Audio BHK 250 | PS Audio P10 | PS Audio Perfectwave DSD DAC  | PS Audio Perfectewave Transport | Acoustat model one + one | Michell | Dual CS510 platenspeler

sandervg

M'n shortlist is ingedikt tot de Auralic G2.1 en de Bricasti M5.

Maar nu zit ik me af te vragen: ik werk met een oude DAC obv van TDA1543 chip. Ik lees op internet dat deze input signalen tot 192Khz kan verwerken. Betekent dit dat elke dac dan zonder meer 192Khz aan kan? En de chip kan natuurlijk alleen 16 bits aan. Is het nu nog belangrijk dat de streamer een 24 bits signaal kan omzetten naar 16 bits? Ik dacht dat de minst belangrijke bits gewoon werden weggegooid maar ik lees op internet ook dat dit niet best voor de kwaliteit zou zijn en je beter de streamer dit kan laten omzetten naar 16 bits?

Ik vraag het omdat ik wel zeker wil weten dat de streamer voor de toekomst is voorbereid en alle toekomstige formaten (voor zover nu bekend) kan omzetten (indien nodig) naar een formaat waar m'n DAC mee uit de voeten kan.
Stereo: Audio Note - 47 Labs - Auralic - Pel
HT: JVC - WLM - Velodyne - Arcam - Meridian

twani

De 47Labs DAC is onverslaanbaar.

Geweldige Muziekmaker en zoals Pjotr ook al zei, dat gaat niet goed komen met wat anders...

DofN

Ik ben zeer content met de MANO ultra MK2, die gewoon erg.. ultra is. :)
You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

PietDV

Al eens gedacht aan een Rose Hifi RS150 ? Goed klinkend en mooi toestel dat zeer intutief te bedienen is. Roon endpoint...
(Ik denk er zelf ook een aan te schaffen)


holco

Je zou ook nog de Auralic Aries G1 kunnen overwegen maar dan wel met de hoer-wege voeding.
<a href="http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=150715.0">My Showcase, click</a>
Auralic Aries G1 (hoer-wege PSU) / Audio-GD R8 (2021) DAC / Hattor The Big preamp / Purifi Audio 1ET400A (SPARKOS LABS SS3602 Dual) / Daudio C1 speakers met ASP / Rythmik F18 subwoofer / Duelund DCA12GA-DCA16GA bi-wire speakerkabel / CANARE L-2T2S XLR kabels / VDH Ultimate USB kabel / Power regenerator AG1500S / Supra LoRad Power cables.

DM

Heb zelf de Rhein v2 waar ik blij mee ben.

Deze maand in Stereophile review van de Sonnet Morpheus met bijbehorende streamer die via i2S erg goed getest wordt. Onder de 5k klaar (net).

MichielB

Quote from: PietDV on November 14, 2021, 23:22:20
Al eens gedacht aan een Rose Hifi RS150 ? Goed klinkend en mooi toestel dat zeer intutief te bedienen is. Roon endpoint...
(Ik denk er zelf ook een aan te schaffen)

De Hifi Rose RS150 ziet er strak uit! Als het om alle functies en het grote display gaat geweldig. Als het alleen om de sound gaat zijn er natuulijk meer opties :)

En in dit geval, er zit wel een DAC in de RS150...
YN-Audio Music at its Best - bijzondere boetiek stijl merken Alare Labs, Albedo Silver, Audia Flight, Cen.grand, Coda Technologies, Ediscreation, LAB12, Signal Projects en x-odos.

sandervg

Hifi Rose RS150, dit wordt 'm niet. Het display hecht ik geen waarde aan (komt in een kast achter een deur te staan, dus zie ik toch niets van) en ik zoek een player zonder DAC (anders betaal je een hoop geld voor iets dat je toch niet gaat gebruiken.

Rhein V2 gaat 'm ook niet worden want heeft geen digitale SPDIF uitgang zover ik kon vinden.

Sonnet Morpheus is volgens mij vooral een DAC. Niet wat ik zoek dus.

Aurelic G1... mmm.... heb ik naar gekeken, maar obv wat ik lees klinkt deze tonaal minder dan de G2. Dunner in het laag en wat helder. Ik kreeg het gevoel dat de G2 wel echt een stapje verder gaat. Zou altijd nog de Hoer-wege (wat een naam  :clapping:) kunnen overwegen als upgrade. Volgens mij kun je die vrijblijvend uitproberen?

Mano Ultra Mk2. Heb ik in het verleden naar gekeken. Ik kende het bedrijf van de gemod. Sonos speler die ze maken en zijn toen naar de Mano Ultra gegaan als focus. Ik weet niet meer precies waarom, maar ik had geconcludeerd dat een SOtM SMS200 Ultra waarschijnlijk beter zou klinken en de G2 gaat daar volgens mij weer overheen. Ik houd deze wel even in gedachten en zal me nog wat verder verdiepen in het apparaat.
Stereo: Audio Note - 47 Labs - Auralic - Pel
HT: JVC - WLM - Velodyne - Arcam - Meridian

holco

Juist die voeding haalt al die min puntjes weg ;)

Quote from: sandervg on November 15, 2021, 22:18:18
Aurelic G1... mmm.... heb ik naar gekeken, maar obv wat ik lees klinkt deze tonaal minder dan de G2. Dunner in het laag en wat helder. Ik kreeg het gevoel dat de G2 wel echt een stapje verder gaat. Zou altijd nog de Hoer-wege (wat een naam  :clapping:) kunnen overwegen als upgrade. Volgens mij kun je die vrijblijvend uitproberen?
<a href="http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=150715.0">My Showcase, click</a>
Auralic Aries G1 (hoer-wege PSU) / Audio-GD R8 (2021) DAC / Hattor The Big preamp / Purifi Audio 1ET400A (SPARKOS LABS SS3602 Dual) / Daudio C1 speakers met ASP / Rythmik F18 subwoofer / Duelund DCA12GA-DCA16GA bi-wire speakerkabel / CANARE L-2T2S XLR kabels / VDH Ultimate USB kabel / Power regenerator AG1500S / Supra LoRad Power cables.

Xander32

Voor de G2.1 is ook een Hoer-wege upgrade verkrijgbaar.
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

sandervg

Yep... En volgens mij heeft de G2.1 dezelfde voeding als de G1. Ik geloof direct dat de Hoer-wege voeding beide apparaten flink verbetert (ik heb zelf meerdere malen ervaren hoe veel impact goede voeding heeft). Ik heb nergens op het internet een vergelijking kunnen vinden van een G1 met Hoer-wege voeding en een G2.1 met originele voeding. Het zou wel sterk zijn als een Hoerwege voeding een G1 laat klinken als een G2.1 met normale voeding. In de G2.1 zitten toch ander soortige upgrades (juist niet de voeding). Al met al gaat de G1 het niet worden voor mij. Thuis kunnen beluisteren is voor mij een vereiste (het gaat om te veel geld om te gaan gokken) en met de G1 + Hoerwege gaat dat simpelweg niet.
Stereo: Audio Note - 47 Labs - Auralic - Pel
HT: JVC - WLM - Velodyne - Arcam - Meridian

DM

Rhein idd geen spdif, had gemist dat je die wilde hebben, sorry.

Van Sonnet zou ik streamer+dac samen doen, lees er best vaak goede reviews/ervaringen over dus als je die combinatie kan beluisteren, zou ik dat zeker doen.

Unkhman

Ikzelf ben zeer tevreden met m'n dCS network bridge. Er staat 'n demo versie te koop bij hifi studio Wilbert in Utrecht
NUC8i7BEH - Roon - Kii Three BXT System
https://www.facebook.com/unkh.nl

Unkhman

Maar ook de Metrum Ambre en Sonnet Hermes zijn mooie roon endpoint streamers
NUC8i7BEH - Roon - Kii Three BXT System
https://www.facebook.com/unkh.nl