aankoopadvies draaitafel, budget ca. 4000

Started by relis, November 2, 2021, 22:48:53

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Bama

Staat een mooie Linn lp12 iets boven je budget in het verkooptopic ;)

relis

Oef, dat is een mooi ding! Maar van 4000 naar 4950 is toch alweer 24% boven budget...

Wanneer zijn die zaken uitgevoerd bij Symbiose Audio? Vorige jaar kan januari of december zijn :P

roeleken

#77
Quote from: relis on February  2, 2022, 11:30:23
Oef, dat is een mooi ding! Maar van 4000 naar 4950 is toch alweer 24% boven budget...

Wanneer zijn die zaken uitgevoerd bij Symbiose Audio? Vorige jaar kan januari of december zijn :P
Prachtig apparaat, misschien kun je nog iets van de prijs afdingen. Dan heb je wel gelijk een topapparaat in huis.  Is het niet zo met hifi, dat je bijna altijd een hoger bedrag uitgeeft, dan je oorspronkelijk met jezelf afgesproken had?   ;D
Accuphase E350, Kef R11, Luxman E-200 phono vv, Pioneer PLX-1000, Denon DL103R, Ifi Zen Stream, Dac40,  Atlas Hyper ls

Geertidow

Er staat ook een leuke platenspeler op de markt voor 5k...

Verstuurd vanaf mijn SM-G781B met Tapatalk

Set 1: Bluesound Node II (Roon) | Technics SL-Q3 |  Sony TA-FE530 | B&W CM8 S2
Set 2: RP4 (RopieeeXL/Roon) | Marantz CD 63 MK-II | MiniDSP Flex | NC502MP/NC500MP (Ghent case) | Focal Chora 816 & A*BNB 10" sub

relis

Volgende week zaterdag ga ik die LP12 beluisteren. Het is natuurlijk wel een oud beestje, dus zijn er zaken waar ik op moet/kan letten?

Hetzelfde geldt voor de Linto. Ook die is natuurlijk al aardig op leeftijd. Is die beter dan de interne amp van de selekt?

En sluit ik na de Linto de lp12 dan aan op een andere analoge ingang dan de phono in?

mmuetst

#80
Quote from: relis on February 22, 2022, 22:08:30
Volgende week zaterdag ga ik die LP12 beluisteren. Het is natuurlijk wel een oud beestje, dus zijn er zaken waar ik op moet/kan letten?

Hetzelfde geldt voor de Linto. Ook die is natuurlijk al aardig op leeftijd. Is die beter dan de interne amp van de selekt?

En sluit ik na de Linto de lp12 dan aan op een andere analoge ingang dan de phono in?
Leuke zoektocht  ;D Als je een losse Phono versterker gebruikt dan sluit je die aan op een line -in van je versterker. Dus een AUX ingang bijvoorbeeld. Als je de draaitafel direct zonder voorversterker aansluit gebruik je de Phono ingang. Je moet dus die Phono nooit gebruiken in combinatie met een extra Phono versterker. Op de andere vraag (versterker) heb ik geen antwoord, want ik ken die versterkers niet. Ik kan je wel helpen met inbouwen en afstellen van een element mocht dat niet door de verkoper gedaan worden. Bij een oud beestje moet je altijd vragen of ie in de garage heeft gestaan en of er alleen een oud dametje in heeft gereden  ;). Een draaitafel is mechanisch, als deze lang heeft stilgestaan kan er van alles indrogen bij lagers enz. Snaar kan slecht zijn, speling in de arm. Misschien mis ik nog een onderdeel?
Maar als de vorige eigenaar hem altijd onderhouden heeft (of laten onderhouden) dan is het een andere zaak.
Geniet van Audio, maar betaal met mate.

addesmo

Quote from: relis on February 22, 2022, 22:08:30
Volgende week zaterdag ga ik die LP12 beluisteren. Het is natuurlijk wel een oud beestje, dus zijn er zaken waar ik op moet/kan letten?

Hetzelfde geldt voor de Linto. Ook die is natuurlijk al aardig op leeftijd. Is die beter dan de interne amp van de selekt?

En sluit ik na de Linto de lp12 dan aan op een andere analoge ingang dan de phono in?
Is dat die van Bama? Die heeft toch zo te zien goed onderhoud gehad en is in super staat.
Mooie tafel en of de Linto beter is dan de phono ingang op je versterker kun je mooi proberen dan.
Succes!

relis

Dat is inderdaad die van (een kennis van) Bama.
Ik denk ook wel dat het onderhoud goed gedaan is, maar ik heb sowieso nog geen ervaring met draaitafels, laat staan het beoordelen van een tweedehandse...

mmuetst

Quote from: relis on February 23, 2022, 12:57:07
Dat is inderdaad die van (een kennis van) Bama.
Ik denk ook wel dat het onderhoud goed gedaan is, maar ik heb sowieso nog geen ervaring met draaitafels, laat staan het beoordelen van een tweedehandse...
Toen ik weer vinyl ging gebruiken heb ik bij Ronald van Eijk een Pioneer PL 12D gekocht. Hij gaf toen aan dat veel draaitafels die naar jaren niet gebruikt te zijn, gevonden worden op zolder en op marktplaats aangeboden worden eerst onderhoud nodig hebben. Zo was het ook het geval van mijn huidige Fischer MT-6225, die kwam uit een erfenis en had lang stil gestaan.
Als een draaitafel wel is onderhouden dan is het een andere zaak.
Geniet van Audio, maar betaal met mate.

marcush

Relis,

Als je eens wil horen hoe een LP12 klinkt tov een Nottingham, dan ben je hier van harte welkom.

Geertidow

Quote from: mmuetst on February 23, 2022, 13:04:24
Toen ik weer vinyl ging gebruiken heb ik bij Ronald van Eijk een Pioneer PL 12D gekocht. Hij gaf toen aan dat veel draaitafels die naar jaren niet gebruikt te zijn, gevonden worden op zolder en op marktplaats aangeboden worden eerst onderhoud nodig hebben. Zo was het ook het geval van mijn huidige Fischer MT-6225, die kwam uit een erfenis en had lang stil gestaan.
Als een draaitafel wel is onderhouden dan is het een andere zaak.
Ronald is zo'n topper

Verstuurd vanaf mijn SM-G781B met Tapatalk

Set 1: Bluesound Node II (Roon) | Technics SL-Q3 |  Sony TA-FE530 | B&W CM8 S2
Set 2: RP4 (RopieeeXL/Roon) | Marantz CD 63 MK-II | MiniDSP Flex | NC502MP/NC500MP (Ghent case) | Focal Chora 816 & A*BNB 10" sub

roeleken

#86
Quote from: relis on February 22, 2022, 22:08:30
Volgende week zaterdag ga ik die LP12 beluisteren. Het is natuurlijk wel een oud beestje, dus zijn er zaken waar ik op moet/kan letten?

Hetzelfde geldt voor de Linto. Ook die is natuurlijk al aardig op leeftijd. Is die beter dan de interne amp van de selekt?

En sluit ik na de Linto de lp12 dan aan op een andere analoge ingang dan de phono in?
De lp12 zal op leeftijd zijn, hoewel dat weet ik eigenlijk niet.  Ik denk wel dat ie perfect onderhouden is. Laat 'm ook eens aan staan zonder lp draaiend. Luisteren of hij niet flink bromt van zichzelf. En verder voor jou bekende muziek draaien en/of een paar eigen lp's meebrengen.
Ik vermoed dat de Linto beter zal klinken, maar misschien kun je je eigen versterker meebrengen om te vergelijken. Dat vindt de medeforummer wellicht ook best interessant.
Accuphase E350, Kef R11, Luxman E-200 phono vv, Pioneer PLX-1000, Denon DL103R, Ifi Zen Stream, Dac40,  Atlas Hyper ls

relis

Quote from: marcush on February 23, 2022, 15:16:48
Relis,

Als je eens wil horen hoe een LP12 klinkt tov een Nottingham, dan ben je hier van harte welkom.

Je hebt PM  :angel:

relis

Ik heb weer even jullie advies nodig.
Ik ga zaterdag nog steeds luisteren naar de LP12 van hier op het forum. Ik heb eergisteren even gebeld met Jan Verlegh en hij herinnerde zich deze tafel.
Volgens hem waren er toch wel een paar belangrijke opmerkingen bij deze tafel.
1. De stelschroef voor de naalddruk zit vast. De naalddruk kan alleen worden ingesteld via het contragewicht. Dit lijkt me echter nogal omslachtig... Reparatiekosten zouden 400 euro zijn via Linn
2. De body van het element zou "wat doorgezakt" zijn, daardoor staat de body te dicht op de plaat. Dit was misschien te repareren, maar de kosten zijn mij niet bekend. Heeft dit dan invloed op de hoek waarmee de naald de plaat aftast en daarmee het geluid? Dit punt was bij de verkoper niet bekend, was hem door Jan niet verteld.

Ik was al een beetje huiverig voor tweedehands vanwege mogelijke gebreken, dus het feit dat ik dit nu zie bij een tafel die volgens de advertentie in goede staat is, maakt het niet makkelijker voor mij. Hoe zien jullie dit? Nog tips?

roeleken

Geen idee, als je nu al zoveel twijfels hebt.....
Accuphase E350, Kef R11, Luxman E-200 phono vv, Pioneer PLX-1000, Denon DL103R, Ifi Zen Stream, Dac40,  Atlas Hyper ls

Geertidow

Je gaat veel geld uitgeven aan iets. Koop dan nieuw als je daar een beter gevoel bij hebt.

Verstuurd vanaf mijn SM-G781B met Tapatalk

Set 1: Bluesound Node II (Roon) | Technics SL-Q3 |  Sony TA-FE530 | B&W CM8 S2
Set 2: RP4 (RopieeeXL/Roon) | Marantz CD 63 MK-II | MiniDSP Flex | NC502MP/NC500MP (Ghent case) | Focal Chora 816 & A*BNB 10" sub

relis

Nou ja, misschien als jullie zouden zeggen: "ooooh als dat alles is, dat maakt niks uit!"  :P

Maar goed, inderdaad voor mij wat te twijfelachtig. De verkoper vond mijn twijfel ook niet zo leuk geloof ik dus hij wil hem niet meer aan mij verkopen  :baaa:

Dus de zoektocht gaat gewoon verder en i focus me maar weer op nieuwe tafels, of het moet direct via Jan Verlegh of andere een winkel zijn. Dan heb je toch iets meer garantie.

Geertidow

Quote from: relis on March  2, 2022, 13:44:50
Nou ja, misschien als jullie zouden zeggen: "ooooh als dat alles is, dat maakt niks uit!"  [emoji14]

Maar goed, inderdaad voor mij wat te twijfelachtig. De verkoper vond mijn twijfel ook niet zo leuk geloof ik dus hij wil hem niet meer aan mij verkopen  :baaa:

Dus de zoektocht gaat gewoon verder en i focus me maar weer op nieuwe tafels, of het moet direct via Jan Verlegh of andere een winkel zijn. Dan heb je toch iets meer garantie.
Ik heb echt geen technisch verstand van zaken, die vraag kan ik niet beantwoorden. Maar het lijkt me dat als je daar over twijfelt dat je beter iets nieuws kan zoeken.

Verstuurd vanaf mijn SM-G781B met Tapatalk

Set 1: Bluesound Node II (Roon) | Technics SL-Q3 |  Sony TA-FE530 | B&W CM8 S2
Set 2: RP4 (RopieeeXL/Roon) | Marantz CD 63 MK-II | MiniDSP Flex | NC502MP/NC500MP (Ghent case) | Focal Chora 816 & A*BNB 10" sub

Faxe

Volgens mij staat dezelfde LP12 nu te koop op marktplaats.
Lyngdorf TDAI 3400 | Linn LP 12 | Primare R35 | Paradigm Persona 3F | Synology DS920+ | Roonlabs | Rhein Z1 Plus | Degritter

mmuetst

Quote from: relis on March  2, 2022, 13:44:50
Maar goed, inderdaad voor mij wat te twijfelachtig. De verkoper vond mijn twijfel ook niet zo leuk geloof ik dus hij wil hem niet meer aan mij verkopen.
Rare rede om iets niet te verkopen. Als iemand twijfelt die bij mij wat wil kopen ben ik alleen blij voor die persoon. teleurstelling achteraf is altijd jammer. Maar het is ook geen kroketje wat je uit de muur trekt, het is toch (ondanks dat het tweede hands is) een aardig bedrag. Vind het eigenlijk heel normaal dat je twijfelt.
Geniet van Audio, maar betaal met mate.

Jumping Jack

Quote from: Faxe on March  2, 2022, 16:20:16
Volgens mij staat dezelfde LP12 nu te koop op marktplaats.

Verkoper ene Joris uit Roosendaal. Denk dat de meesten hier die wel kennen  ;D.
Wilson Benesch / Accuphase/ Eversolo / Dual / Sennheiser / Shure / Meze
Jumping Jack's set
Discogs

chansig

Gaat ie weer zijn platen verkopen?  :D

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

marcush

Op 17 feb doet Bama nog een upje en nu door Joris te koop gezet. Hij was altijd al snel, maar dit...? :blink: :blink:

relis

De tafel hier was niet van Bama. Hij postte het alleen  ;)

addesmo

Quote from: relis on March  2, 2022, 13:44:50
Nou ja, misschien als jullie zouden zeggen: "ooooh als dat alles is, dat maakt niks uit!"  :P

Maar goed, inderdaad voor mij wat te twijfelachtig. De verkoper vond mijn twijfel ook niet zo leuk geloof ik dus hij wil hem niet meer aan mij verkopen  :baaa:

Dus de zoektocht gaat gewoon verder en i focus me maar weer op nieuwe tafels, of het moet direct via Jan Verlegh of andere een winkel zijn. Dan heb je toch iets meer garantie.
Relis, je kan een draaitafel zien als een precisie instrument. Arm, element, bedrading, loopwerk, hetmoet allemaal samenwerken om een inieminie signaaltje uit een groef te halen.
Ik heb zelf verschillende draaitafels gebruikt gekocht en eigenlijk altijd naar tevredenheid. Ook geluk misschien. Dat waren dan wel tafels in de onder 1000 euro categorie. Thorens en Rega..
Toen ik besloot om nog 1x de laatste stap te doen heb ik een nieuwe gekocht, maar daar was de prijs wel in een geheel andere klasse.
Als ik zie dat jij een gebruikte draaitafel koopt van meerdan 4k euro, en niet veel ervaring hebt met draaitafels, denk ik, begin eens met 1500 euro, en groei als het leuk is door!
Voor 1000 euro stond er een Rega p25 met Benz element te koop, maar die is al weg. Gewoon als voorbeeld dus!