Review REAVON UBR-X200

Started by Teejoo, August 8, 2021, 12:23:40

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Teejoo

Vandaag van Werner een van de eerst uitgeleverde Reavon UBR-X200 UHD spelers mogen ontvangen. De speler is getest met de actuele firmware 01.13.

Reavon een nieuw merk onder de vlag van dezelfde club die ook Zapitti heeft. Goede zaak dat er op dit vlak nieuwe spelers op de markt komen na het stoppen van Oppo! Het aanbod is tenslotte beperkt als je kijkt naar de meer high end gebouwde spelers. Eigenlijk heb je dan alleen Panasonic en Pionier die vergelijkbaar gebouwde spelers maken. Pioneer is echter al langere tijd niet meer leverbaar.  De hier veel geprezen Sony en andere vind ik qua bouw toch echt niet te vergelijken.

Ik heb de Reavon primair getest op het gebruik van discs. Ik zet hem ook af tegen mijn ervaring met de Panasonic UB9000/9004 en de Oppo UDP-203 die ook aanwezig zijn.

De speler is aangesloten op de Trinnov, welke weer is aangesloten op de JVC N7.

Uitpakken

De speler zit verpakt in een dubbele doos, wat zeer verstandig is als ik de buitendoos zie.. Hij zit stevig en goed beschermd verpakt zoals je op de foto kunt zien. De speler zelf zit ook nog in een zak. De accessoires zitten in een kleinere aparte doos waardoor die ook niet los gaan zweven door de grote doos. Helemaal top! Een handleiding zit er overigens niet bij, hoewel dat volgens de site wel het geval zou zijn.

Display en lade zijn gelukkig voorzien van een dunne folie. Ik dacht eerst dat er krassen opzaten maar dat zit dus op de folie.

Bouwkwaliteit

Dit is de UBR-X200, en dat voel je ook als je hem optilt. Het voelt solide, en is geen speler die je naar achteren duwt als je hem aanzet. Bouwkwaliteit is verder ook in orde en gelijkwaardig aan de Oppo. De Panasonic is nog wat hoogwaardiger, steviger en strakker gebouwd en daardoor waarschijnlijk een kilo zwaarder.

Uitzondering is de drive en de lade. Als je op eject drukt dat schiet de lade met een goedkoop plastic geluid naar buiten. En dat is het dan ook, een licht stukje plastic. Dat zou nog niet zo'n probleem zijn als de vorm wat doordachter zou zijn. De schaal om de disc in te leggen is erg ondiep, en de lade komt niet volledig naar buiten waardoor je moet opletten dat je de disc goed erin plaatst.

Een ander dingetje dat me 2x met een UHD disc is gebeurt: op eject drukken terwijl de disc draait.. De lade opende zich al terwijl de disc nog niet stil in de lade lag. Gevolg dat de disc uit de lade was geslingerd en nog grotendeels in de speler zat. Hiermee kun je dus je discs beschadigen. Ze moeten gewoon softwarematig zorgen dat de disc eerst stilstaat voordat de drive wordt geopend. 2e keer was ik het weer vergeten en drukte weer meteen op eject...🙄 Met blu-rays lijkt het goed te gaan, wellicht omdat die langzamer draaien en dus eerder stilstaan.

Drive

Ik had al iets gelezen over het feit dat de drive niet stil is. Dat klopt helaas ook, wel primair bij UHD's vanwege het hogere toerental. Bij het laden hoor je hem ook vrij abrupt de disc oppakken en optoeren. Hij maakt iets meer lawaai dan de Oppo, die ik met UHD's vooral in het begin al teveel geluid vind maken. De Panasonic hoor je bijna niet zodra de film start.
Ik vind dit zelf wel een belangrijk punt en een gemiste kans. Ik zit ongeveer 3-4 meter van de speler en dan wil ik dat niet horen. Als je een high-end speler van €1500 neerzet dan moet je hier ook naar kijken.

Eerste indrukken

De eerste indruk is dat hij enorm lijkt op de Oppo! En dat is ongetwijfeld ook het doel geweest, dus die missie is geslaagd. Zowel de bediening, menu, maar ook de beeldkwaliteit vind ik gelijkwaardig.
Ook extra's zoals subtitle shift werken identiek. Als ik het goed begrijp zijn zowel de Reavon, Oppo en Sony's op dezelfde Mediatek chip gebaseerd, dus dat zou dit wel verklaren. Ik heb eigenlijk geen idee of er met zo'n chipset ook een standaard software wordt meegeleverd.
Het menu heeft volgens mij ook gewoon dezelfde opties als beide andere spelers qua resolutie (incl. direct) en Dolby Vision etc.

Gisteren als eerste volledige film 'A beautiful day in the neighbourhood' op blu-ray gekeken. Absoluut geen mooie shiny transfer, maar daardoor wellicht juist goed om te beoordelen wat de speler ervan maakt. De speler stond op Auto, wat resulteert in het upscalen naar 4K. Dat is normaal gesproken de betere optie met de JVC projector omdat de eigen opscaling niet bijzonder goed is. Het beeld zag er gewoon goed uit en voor mijn gevoel vergelijkbaar met dat van de Oppo. Gedurende de film heb ik op een gegeven moment toch gewisseld naar de Panasonic omdat ik het idee had dat het toch beter moest kunnen.. En dat klopte! Het ge-upscalde beeld van de Panasonic is iets scherper, maar vooral rustiger en heeft meer diepte. Let wel, ik heb geen aanpassingen aanstaan in de Panasonic. Exact het verschil dat ik dus ook ervaar tussen mijn Oppo en de Panasonic. Dat doet Panasonic dus erg goed.
Met een 4K disc zie ik geen direct verschil, maar dan wordt er uiteraard geen upscaler gebruikt.

Geluidsmatig hoor ik eigenlijk geen echte verschillen tussen de 3 spelers.

Conclusie

De Reavon UBR-X200 UHD is een mooie en gewenste aanvulling op de het bestaande gamma! Voor de mensen die geen Oppo hebben is dit denk ik een heel goed alternatief, hoewel ik hem prijsmatig wat te hoog in de markt vind gepositioneerd. Belangrijke feature is de source direct HDMI uit optie, wat wel wenselijk is als je een scaler gebruikt. Qua upscaler vind ik hem dus even goed/slecht als die van de Oppo. Daar zou ik dus de upscaling van de weergever voor gebruiken. Qua bediening vind ik heb even goed als de Oppo, en dat is echt veel fijner dan de Panasonic. Desondanks blijft de Panasonic mijn beste speler.

Ik ga hem de komende periode zoveel mogelijk gebruiken om een indruk te krijgen van de betrouwbaarheid. Als jullie nog specifieke vragen hebben hoor ik het wel.

Teejoo

#1
Foto's

Teejoo

#2
Foto's

Teejoo

#3
Streaming

Ik heb geprobeerd via het DLNA netwerk 2 eigen UHD rips af te spelen van Mission Impossible en Gemini man. De files spelen prima af, alleen werkt de HDR vlag niet. De projector moet je dus handmatig omzetten. Ik heb geen andere files om te testen.

De Oppo speelt deze prima af.

Audio streamt hij ook (incl. Apple lossless). Hoesjes geeft hij niet weer.

Netwerk streaming blijft wel behelpen op deze manier zonder app. Ik zou dit dan ook altijd via een echte mediaplayer met videowall etc doen.

Eindconclusie:

Ik heb de afgelopen dagen nog gewoon film gekeken en daarbij zijn verder geen gekke zaken meer opgevallen.

De eerdere observaties blijven uiteraard staan. De Reavon lijkt erg op de Oppo, waarbij de software van de Oppo duidelijk verder is ontwikkeld. Zie bijvoorbeeld speaker setup. Qua discs afspelen doet hij wat hij moet doen, en daar lag mijn focus. Als ik even uitga van de prijs van de X100 uitga zit je op de originele prijs van de Oppo 203. Die is echter beter gebouwd qua drive en lade (maar ook niet meer leverbaar).

En de bouwkwaliteit is voor mij het grootste aandachtspunt bij deze speler: en dan met name de matige drive incl lade die ze erin hebben gebouwd. Dat is onder de maat, en al helemaal bij de uitvoering als de X200 die toch €1500 kost. De rest van de speler is netjes gebouwd.

De software zal ongetwijfeld nog verder ontwikkeld worden, en heeft verder geen invloed op de hoofdtaak: het afspelen van discs. Op dat gebied is het dus een goede opvolger van de Oppo. Een belangrijk selling point van de speler is de source direct functie. Dat mist de belangrijkste verkrijgbare concurrent de Panasonic UB9000 tenslotte. Een ander belangrijk verschil is de mogelijkheid om SACD's af te spelen.

Een goede zaak dat er een nieuwe speler op de markt is gekomen, maar in mijn beleving voegt hij in z'n huidige vorm en kwaliteit weinig toe als source direct en SACD geen noodzakelijke eis is.

Het voegt weinig toe als ik nog 2 weken films ga kijken. Ik vond dit wel representatief. Ik zal met Werner afstemmen wanneer hij retour gaat.

WillyP

Leuk om te lezen. En dankjewel dat je het apparaat voor ons zo uitvoerig wil testen.

WillyP

PascalP

Mooi verslag Teejoo, ga zeker je aanvullingen nog volgens  :coffee:

Wel echt een puntje van de spinnende disc vind ik hoor, dit zou gewoon niet mogen wat mij betreft.
Dat hij heel veel op de Oppo lijkt klopt idd ook wel als je de menu's endergelijke ziet, is dan ook dezelfde software als de (Oppo-kloon) van GIEC en ook idem remote als je het mij vraagt.
Niet dat dit slecht hoeft te zijn natuurlijk :)
Video: JVC DLA-N7 Cinemike Stufe Performance - HiViLux 21:9 310cm breed
Audio: Bryston SP4 processor + 4x Parasound JC1 (L/R/Rear Surrounds) - Parasound A51 (Center + Atmos) - Parasound A21 (Side Surrounds)
Speakers: 3x MK Sound S300 (LCR) - 2x MK Sound MP300 (Side Surround) - 2x MK Sound S300 (Rear Surround) - 4x MK Sound MP150 (Atmos) - 4x Ken Kreisel DXD-12012
Sources: Oppo UDP-203 Cinemike Stufe 2 - Apple TV 4K 2021 - Technics SL-1210MK2 + Ortofon Bronze + Parasound Zphono

anton

Dank je voor de tests tot nu toe Teejoo, geeft idd al een mooie 1e indruk. Denk dat als je hem een aantal weken kunt gebruiken je ook wat meer kan zeggen over eventuele onregelmatigheden (freeze, audio / picture drop outs),mochten die er al zijn. Test ze nog  :pompom: :pompom:

GH

Altijd mooi zo'n review te kunnen lezen ipv alleen de marketing praat....

Conclusie is dus zo'n beetje dat ze een overpriced speler hebben gemaakt die niets anders doet dan schijfjes afspelen, en daar hopeloos in faalt omdat het loopwerk zo luidruchtig is dat je niet fatsoenlijk kan genieten als de speler in je luisterruimte staat. Kansloos om zoiets op de markt te brengen voor je dat soort primaire functies fatsoenlijk onder controle hebt.

TopGun2010

Leuk en dank! Ik weet niet of het mag maar kun je ook fotos van de binnenkant maken?
HT: Yamaha - B&W - LG - Sony - Apple - Synology # Stereo: Denon - B&W - Samsung - Microsoft # PC/MAC: Teac - Audioengine - Sennheiser # Head-fi: Samsung - Sony

For those with an eye for the finer details, we salute you...

buckler

Klasse gedaan Theo, zeer proffesioneel moet ik zeggen.
Excuus als ik ergens overheen heb gelezen of iets niet goed heb begrepen maar heb wat aanvullende vraagjes:


-Zit er nu source direct op of niet?
-En kan hij als media speler dienen als je er een externe harde schijf aanhangt via de usb 3.0 aan de achterzijde?
-Zit er wifi op?
-Belichting van de subtitles aan te passen?
-Totaal geen problemen met hdmi handshake?
JVC NZ9 , MadVR Envy , Panamorph Palladin DCR , Stewart StudioTek 100  2.40:1 , Trinnov Altitude 16 , MK Sound MPS2520P (5X) - X15+ push pull (2X) - MP150 (atmos) Parasound , ROGOZ-audio speaker stands , ATV 4K CineMike , Oppo UDP 203 CineMike stuffe 2 , Isotek

Richard70…

Quote from: GH on August  8, 2021, 13:27:42
Altijd mooi zo'n review te kunnen lezen ipv alleen de marketing praat....

Conclusie is dus zo'n beetje dat ze een overpriced speler hebben gemaakt die niets anders doet dan schijfjes afspelen, en daar hopeloos in faalt omdat het loopwerk zo luidruchtig is dat je niet fatsoenlijk kan genieten als de speler in je luisterruimte staat. Kansloos om zoiets op de markt te brengen voor je dat soort primaire functies fatsoenlijk onder controle hebt.

Je bent wel erg rap met je conclusie.

Misschien moeten we even Teejoo de tijd geven om tot een conclusie te komen.
Hij is per slot van rekening de gene die hem een maandje heeft om te testen.
Beeld; JVC NZ7. Adeo Reference Grey. Processor; Lyngdorf mp40 Versterking. Arcam PA240 Arcam PA720.Speakers.Front M&K S150 Center M&K S150 Surround M&K S150 Atmos. 4 Klipsch inbouw. Subwoofer .Dual M&K X12
Bronnen; Oppo 203. Apple tv 4K.  Zidoo 1000.

reza

Dank je Teejoo!
En uiteraard Werner voor deze mogelijkheid!
Jezus zegt :'' In het huis van mijn Vader zijn vele kamers''
Reza zegt : '' Kom dus naar binnen"

Teejoo

Quote from: GH on August  8, 2021, 13:27:42
Altijd mooi zo'n review te kunnen lezen ipv alleen de marketing praat....

Conclusie is dus zo'n beetje dat ze een overpriced speler hebben gemaakt die niets anders doet dan schijfjes afspelen, en daar hopeloos in faalt omdat het loopwerk zo luidruchtig is dat je niet fatsoenlijk kan genieten als de speler in je luisterruimte staat. Kansloos om zoiets op de markt te brengen voor je dat soort primaire functies fatsoenlijk onder controle hebt.
Wat een onzin. Het is en blijft een primair een disc speler, geen mediaplayer. Daarop beoordeel ik hem ook. Dat hij daarnaast nog files en rips kan afspelen zal nog getest moeten worden, maar is voor mij totaal niet relevant omdat ik geen rips speel.

Inzake het loopwerk: Ik vind zoals gezegd de Oppo al teveel lawaai maken, is dat dan ook meteen een waardeloze speler? Dacht het niet. Het kan gewoon beter, zie de Panasonic en Pioneer. Het gaat bij alle spelers primair om UHD discs, en dan vooral het begin van de film omdat hij daar denk ik op de hoogste snelheid moet draaien.

Ik denk dat het voor veel mensen een interessante speler zal zijn. 

Teejoo

#13
Quote from: buckler on August  8, 2021, 14:50:41
Klasse gedaan Theo, zeer proffesioneel moet ik zeggen.
Excuus als ik ergens overheen heb gelezen of iets niet goed heb begrepen maar heb wat aanvullende vraagjes:

-Zit er nu source direct op of niet? Ja, staat in de review.
-En kan hij als media speler dienen als je er een externe harde schijf aanhangt via de usb 3.0 aan de achterzijde? Geen idee
-Zit er wifi op? Nee Ik gebruik ethernet.
-Belichting van de subtitles aan te passen? Nee
-Totaal geen problemen met hdmi handshake? Nee, maar ik heb hem pas. Maar ik had direct beeld met de setup, geen hick-ups  of zo.

Teejoo

Quote from: TopGun2010 on August  8, 2021, 13:39:59
Leuk en dank! Ik weet niet of het mag maar kun je ook fotos van de binnenkant maken?
Nee, ik heb afgesproken dat ik hem niet ga openen. Er zijn echter al foto's te vinden op andere sites.

Teejoo

Quote from: PascalP on August  8, 2021, 13:23:02
Mooi verslag Teejoo, ga zeker je aanvullingen nog volgens  :coffee:

Wel echt een puntje van de spinnende disc vind ik hoor, dit zou gewoon niet mogen wat mij betreft.
Dat hij heel veel op de Oppo lijkt klopt idd ook wel als je de menu's endergelijke ziet, is dan ook dezelfde software als de (Oppo-kloon) van GIEC en ook idem remote als je het mij vraagt.
Niet dat dit slecht hoeft te zijn natuurlijk :)
Ik denk dat dit komt omdat de huidige drives in feite allemaal computer drives zijn, en daar gaat het alleen om de snelheid en is geluid niet zo belangrijk. Volgens mij is het ook een vrij platte drive, vandaar dat de lade ook zo ondiep is.

buckler

Quote from: Teejoo on August  8, 2021, 15:57:54
-En kan hij als media speler dienen als je er een externe harde schijf aanhangt via de usb 3.0 aan de achterzijde? Geen idee

Ga je dit nog testen? Is denk ik voor een hoop mensen best interessant om te weten.

Verder bedankt hoor, goed bezig zeg ik  :thumbs-up:
JVC NZ9 , MadVR Envy , Panamorph Palladin DCR , Stewart StudioTek 100  2.40:1 , Trinnov Altitude 16 , MK Sound MPS2520P (5X) - X15+ push pull (2X) - MP150 (atmos) Parasound , ROGOZ-audio speaker stands , ATV 4K CineMike , Oppo UDP 203 CineMike stuffe 2 , Isotek

Teejoo

Quote from: buckler on August  8, 2021, 16:36:06
Ga je dit nog testen? Is denk ik voor een hoop mensen best interessant om te weten.

Verder bedankt hoor, goed bezig zeg ik  :thumbs-up:
Ja, ik zag dat ik nog 2 testrips op mijn server heb staan.

buckler

JVC NZ9 , MadVR Envy , Panamorph Palladin DCR , Stewart StudioTek 100  2.40:1 , Trinnov Altitude 16 , MK Sound MPS2520P (5X) - X15+ push pull (2X) - MP150 (atmos) Parasound , ROGOZ-audio speaker stands , ATV 4K CineMike , Oppo UDP 203 CineMike stuffe 2 , Isotek

riwi

Bedankt voor het uitgebreide verhaal.

Ik denk dat de UBR-X200 tov de UBR-X100 voornamelijk de DACs en de XLR output als voordeel heeft. En die kan je natuurlijk niet testen/beoordelen met de Trinnov. Dus voor mensen die de X200 willen zou dan meer nadruk op het analoog spelen van flac's en dergelijke liggen.

Ga je nog een testje doen met flac / stereo files? Of CD's?  Je hebt het er maar druk mee :)

GH

#20
Quote from: Teejoo on August  8, 2021, 15:56:14
Wat een onzin. Het is en blijft een primair een disc speler, geen mediaplayer. Daarop beoordeel ik hem ook. Dat hij daarnaast nog files en rips kan afspelen zal nog getest moeten worden, maar is voor mij totaal niet relevant omdat ik geen rips speel.

Inzake het loopwerk: Ik vind zoals gezegd de Oppo al teveel lawaai maken, is dat dan ook meteen een waardeloze speler? Dacht het niet. Het kan gewoon beter, zie de Panasonic en Pioneer. Het gaat bij alle spelers primair om UHD discs, en dan vooral het begin van de film omdat hij daar denk ik op de hoogste snelheid moet draaien.

Ik denk dat het voor veel mensen een interessante speler zal zijn.

Dus als een partij een speler maakt die ze in de markt zetten als high-end BR speler,  bewust zonder veel mediaspeler functionaliteit, en ze zijn niet in staat om de primaire functie als het loopwerk op een fatsoenlijk niveau te krijgen dan is het geen totale faal? Niets zelf produceren maar alleen een beetje standaard oplossingen assembleren en kopiëren en dan niet het beste/stilste loopwerk kopen voor deze prijs is in mijn optiek gewoon absurd.

Anderen kunnen dat, ook nog eens op nagenoeg elk prijsniveau, gewoon wel fatsoenlijk.

Teejoo

Nog een stukje streaming toegevoegd.

home@the movies

#22
Quote from: Teejoo on August  8, 2021, 12:29:24
Streaming

Ik heb geprobeerd via het DLNA netwerk 2 eigen UHD rips af te spelen van Mission Impossible en Gemini man. De files spelen prima af, alleen werkt de HDR vlag niet. De speler blijft SDR uitsturen. De projector moet je dus handmatig omzetten. Ik heb geen andere files om te testen.

De Oppo speelt deze prima af.

Audio streamt hij ook (incl. Apple lossless). Hoesjes geeft hij niet weer.

Netwerk streaming blijft wel behelpen op deze manier zonder app. Ik zou dit dan ook altijd via een echte mediaplayer met videowall etc doen.

Wat bedoel je hiermee Teejoo? als de speler effectief SDR uitstuurt dan heeft het toch totaal geen zin om de projector manueel in HDR te zetten.
Ik vermoed dat je wil zeggen dat de speler wel degelijk HDR weergeeft maar niet de nodige metadata om de projector in automatisch in HDR modus te zetten? Kan je dit even duidelijker maken, want nu lijk ik te lezen dat er bij een HDR rip SDR uitstuurt?


En welke file (bestandsformaat) was het dat je hebt afgespeeld? ook belangrijke info om te weten.

Teejoo

Quote from: home@the movies on August  8, 2021, 21:09:46
Wat bedoel je hiermee Teejoo? als de speler effectief SDR uitstuurt dan heeft het toch totaal geen zin om de projector manueel in HDR te zetten.
Ik vermoed dat je wil zeggen dat de speler wel degelijk HDR weergeeft maar niet de nodige metadata om de projector in automatisch in HDR modus te zetten? Kan je dit even duidelijker maken, want nu lijk ik te lezen dat er bij een HDR rip SDR uitstuurt?


En welke file (bestandsformaat) was het dat je hebt afgespeeld? ook belangrijke info om te weten.
Je hebt gelijk, hij stuurt HDR uit maar maar de projector signaleert dit niet. Het beeld ziet er ook niet uit omdat de projector niet omschakelt.

Zal het even aanpassen.

home@the movies

Geef je ook nog even mee welk soort bestand het was dat je afspeelde? aangezien er in principe (nog geen officiële) ondersteuning is voor extreme bestanden is het wel fijn om te weten wat hij dan toch blijkbaar nu reeds kan afspelen.