Als je kan leven met 1 monitor is de M1 erg snel en goedkoop
Maar hou wel rekening met rand apparatuur wij hebben hem terug gestuurd omdat zowel een handscanner voor de voorraad als 2 van onze printers niet werkte. Plus een paar apps die we dagelijks gebruiken (maar die zijn wel heel specifiek)
Mijn ervaring met de M1 is verder super. Voor het geld is het bizar snel wat Apple levert.
Voor fotografie zou ik absoluut een 4k adobe RGB of minimaal een 4k P3 monitor nemen. Benq is daarin enorm goed voor een normaal budget. Eizo kwaliteit voor een stuk minder

Ik wacht zelf op de m1x of M2 omdat we 3 schermen gebruiken (2 monitoren en een tablet) en met de M1 is dat alleen mogelijk via display link. (lees 200 euro extra en niet ideaal)
Op dit moment is parallels geschikt voor Windows 10/11 onder de M1 en we gaan dan proberen of we via parallels die software en hardware aan de gang krijgen.
Het is een totaal nieuwe chip. Iets wat veel mensen zich te weinig realiseren. Dus alles draait via emulatie en dan is het al indrukwekkend om te zien dat bv Lightroom al lekker snel liep. Met de M1 versie is het bizar om te zien wat apple kan met de M1
Ik zou hem dus zeker kopen maar wel meteen alles uitproberen en anders terug sturen. Je kan er bijna vergif op innemen dat als iets niet werkt het wel maanden kan duren voordat er een M1 versie komt. Of nooit.
Niet elke plugin fabrikant zal bv een M1 versie uitbrengen. Adobe is er wel druk mee en bv capture one komt eraan (inclusief een iPad versie).
Bezint eer gij begint

Door goed te testen. Werkt alles kan ik me geen betere deal voorstellen. Werkt iets niet. Stuur hem terug tot het werkt.