Van Benq W1070 naar .........

Started by Erik!, May 28, 2021, 20:47:18

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Erik!

Inmiddels heb ik al een paar jaar een Benq W1070. Een prima beamer, maar toch zou ik wel willen upgraden naar een 4K beamer.
Wil ik er veel geld aan uitgeven? Nee! Ik wil gewoon een nieuwe 4K beamer voor tussen de 1.000 en 1.500 euro.

Is dan de Epson TW-7000 een goede optie? Of maakt het allemaal geen verschil, aangezien ik mijn Optoma projectiescherm toch niet ga vervangen?

Bedankt voor de hulp
Beamer: Benq W1070
Audio: HTR-4069 met Harman Kardon boxenset
Beamerlift: Audipack plafondlift 2050,
Scherm: Optoma DE-9106EGA 106"

Richard70…

De Epson is geen native 4K , voor de prijs die jij aangeeft ga je die sowieso niet vinden.
Tweede hands jvc 5000 moet lukken voor die prijs, maar dan heb je 4K E shift.
Zeker niet slecht, maar geen native 4K
Beeld; JVC NZ7. Adeo Reference Grey. Processor; Lyngdorf mp40 Versterking. Arcam PA240 Arcam PA720.Speakers.Front M&K S150 Center M&K S150 Surround M&K S150 Atmos. 4 Klipsch inbouw. Subwoofer .Dual M&K X12
Bronnen; Oppo 203. Apple tv 4K.  Zidoo 1000.

MLCinema

Ging van een Benq W1070 naar een Epson TW7300. Dat was een mooie stap. Maar dat is een andere orde dan de TW7000. Dat is volgens mij geen slechte projector overigens als je een nieuwe wilt kopen in die categorie.

Als je geen last hebt van rainbows kom je toch uit bij de DLP pixelshifters van Benq en Optoma of de TW7000 of TW7100 van Epson.

Tweedehands koop je voor hetzelfde bedrag een Epson TW9300 of JVC X5000. Afhankelijk van je geduld en ruimte zijn dat mooiere opties. Ook pixelshifters maar met mooier contrast dan de eerder genoemde opties.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Weergever: JVC N5 | Scherm: Adeo Plano 21:9 120"| Versterker: Denon AVC-X8500H, Nord Acoustics Triple Mono NC500, A*BNB 3x NC252MP | Bron: Panasonic UB9004 | Fronts: Klipsch RF82MK2 | Center: Klipsch RC62 | Surrounds: Klipsch RS62 | Rear Surrounds: Klipsch RB61 | Front Height: Klipsch RB51 | Top Middle: Klipsch RB51 | Rear Height: Klipsch RB51 | Subwoofers: Dual Klipsch R115SW | Console: Sony PS5 |

J.A.F._Doorhof

Persoonlijk zou ik de 7000 adviseren van epson
We hebben er 1 over die voor 1000 weg mag met 1 Calibratie.

Is een gloednieuwe machine natuurlijk
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

darkrunner

#4
-Benq w1720
-Benq W2700
-Optoma UHD40
-Optoma UHD51

Deze 3 vallen binnen je budget, heb zelf de Benq 1100W gehad (opvolger van de jouwe) men broer had een Tw7000 gekocht en we hebben beide bij men thuis naast elkaar laten spelen, de Benq ondanks dat die maar tot 1920 x 1080 ging  was toch duidelijk een stuk beter dan de Tw7000

Waar de  tw7000 wel een dikke streep voor heeft is in de Horz/Vert lens shift optie.

riwi

Als je al gewend bent aan de DLP van BenQ met de eventuele regenbogen en daar geen last van hebt zou ik voor de BenQ W2700 gaan. Die is wel native 4k, waar de Epson pixel shift gebruikt. de BenQ is 1600 en de Epson 1000 euro dus er is wel wat prijsverschil.
Persoonlijk vind ik de goedkopere Epsons te 'grijs' en de goedkopere DLP's te regenbogerig.

darkrunner

#6
De vrouw en ik hadden het geluk geen last te hebben van  regenboog effect met onze goedkope Dlp
En indd zwartwaarde tussen de Tw7000 en een goedkope Dlp is toch groot, men broer heeft na het vergelijk thuis zijn tw7000 retour gedaan en een Benq w 1720 gekocht.


Benq w2700 is niet native 4k.

riwi


home@the movies

#8
Quote from: riwi on May 30, 2021, 14:00:51
Volgens Benq wel : https://www.benq.eu/en-eu/projector/cineprime-home-cinema/w2700/specifications.html

Projection System DLP
Resolution 4K UHD (3840 x 2160)

Laat je niets wijsmaken door de marketing machine, het is evenzeer een pixel shifter als alle anderen, de dlp's mogen het Native noemen omdat ze dubbel shiften, maar het is en blijft een 1080 paneel en geen native 4K.
Op de dag dat er een echte native 4K projector uitkomt voor 1500 Euro zullen we nog even moeten wachten vrees ik ;-)

Snel even een woordje uitleg "geleend"

QuoteRecente DLP-projectoren die met pixelshift werken starten van een nieuw DMD-device met 2.716 x 1.528 spiegeltjes, een iets hogere resolutie, maar nog steeds geen Ultra HD. Wanneer deze pixelshift gebruikt, en je de DMD twee maal aanstuurt, heb je wel dezelfde resolutie als een echt Ultra HD paneel. Deze DLP-projectoren zijn in de praktijk bijna niet te onderscheiden van een echte Ultra HD projector. Goedkopere DLP-projectoren starten ook van een 1.920 x 1.080 pixels rooster, en shiften vier keer om een Ultra HD beeld te creëren. Dat levert theoretisch wel een echt Ultra HD beeld, maar in de praktijk verliest deze variant ook wat detail.

Erik!

Ok, dan ga ik nog even wachten.  Ik mis niet de 4K, maar ik wil voor op mijn werk nog een beamer kopen. Mijn gedachte was om te upgraden, maar blijkbaar is dat niet zo. Toch bedankt voor de goede input!
Beamer: Benq W1070
Audio: HTR-4069 met Harman Kardon boxenset
Beamerlift: Audipack plafondlift 2050,
Scherm: Optoma DE-9106EGA 106"

darkrunner

#10
Het is nu niet dat bv de W1700 geen serieuze upgrade gaat zijn tov je huidige 1070, de w1100/w2000 was al een upgrade tov de 1070.

J.A.F._Doorhof

Kom anders toch een keer naar de epsons kijken.
Zien is anders dan erover lezen ;)
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Exirion

Quote from: Erik! on June  4, 2021, 20:34:50
Ok, dan ga ik nog even wachten.
Waarom precies. Omdat 1 iemand roept dat het geen echte 4K is?

Technisch klopt dat, want het is inderdaad 'gewoon' een pixel shifter. Maar het is onzin om te doen alsof dat iets minderwaardigs is. Native 4K projectoren kosten ettelijke duizenden euro's en het ziet er niet naar uit dat dat snel gaat veranderen.

De W2700 levert (in mijn geval op 120") een haarscherp beeld met een uitzonderlijk goeie kleurweergave. Ook ik kwam van een 1080p DLP Benq af. De W2700 iheeft praktisch dezelfde throw ratio als jouw W1070 dus het is een drop-in replacement. Upgraden kan in jouw geval bijna niet simpeler zijn, en je zult er qua beeldkwaliteit geen spijt van krijgen. 
"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

home@the movies

#13
QuoteWaarom precies. Omdat 1 iemand roept dat het geen echte 4K is?

Technisch klopt dat, want het is inderdaad 'gewoon' een pixel shifter. Maar het is onzin om te doen alsof dat iets minderwaardigs is. Native 4K projectoren kosten ettelijke duizenden euro's en het ziet er niet naar uit dat dat snel gaat veranderen.

Excuseer hoor maar ik "roep" niet zomaar iets, ik geef gewoon duiding bij iets wat heel erg vaak verkeerd wordt geïnterpreteerd, mag dat nog even aub?
waar schrijf ik trouwens ergens dat het onzin is en/of minderwaardig zou zijn? als je mij beter zou kennen zou je weten dat wij één van de eerste waren die een shoot out test deden met een native en E-Shift projectoren naast elkaar net om te bewijzen dat E-Shift wel degelijk een meerwaarde kan zijn.


Exirion

#14
Quote from: home@the movies on June  6, 2021, 11:27:33
Excuseer hoor maar ik "roep" niet zomaar iets, ik geef gewoon duiding bij iets wat heel erg vaak verkeerd wordt geïnterpreteerd, mag dat nog even aub?
waar schrijf ik trouwens ergens dat het onzin is en/of minderwaardig zou zijn? als je mij beter zou kennen zou je weten dat wij één van de eerste waren die een shoot out test deden met een native en E-Shift projectoren naast elkaar net om te bewijzen dat E-Shift wel degelijk een meerwaarde kan zijn.
Het is nergens voor nodig om je op de tenen getrapt te voelen. Ik vind vooral zijn beslissing om dan maar te wachten (waarop precies en waarom?) opmerkelijk. Alsof een e-shifter geen enorme upgrade vanaf een 1080p projector zou kunnen zijn. Dat is het namelijk wel, en de color mapping met HDR content heeft bij de W2700 ook echt meerwaarde. De W2700 is door Benq als 4K opvolger van de W1070 op de markt gezet, dus als je al tevreden met die W1070 bent dan is een upgrade naar een W2700 bijna een vanzelfsprekendheid. Tenzij je echt eens iets anders wil proberen uiteraard :)
"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

skyfox

Als W2700 bezitter kan ik zeggen dat het een erg mooi plaatje neerzet. En de 4K pixelshift geeft een haarscherp plaatje. Ik heb ook regelmatig naar een native 4K JVC mogen kijken; qua scherpte misschien nog een tikje mooier... maar voor het prijsverschil is de W2700 niet te versmaden.

De aanbieding van Frank met de TW7000 is ook een goede. Wachten kan altijd, maar met het risico dat je nog 10 jaar aan het wachten bent.
Versterking: Arcam AV40 | 2x Parasound HCA-2205A(T)
Bron: Cambridge Audio CXUHD | Bluesound Node 2i | Apple TV 4k 2021
Luidsprekers: Monitor Audio Gold 100  | MA Gold C150 | MA RX FX | Velodyne DD10 & DD12
Weergever:  JVC X7900 | Adea Reference Grey 100" 16:9

riwi

Quote from: Exirion on June  6, 2021, 10:26:43
Waarom precies. Omdat 1 iemand roept dat het geen echte 4K is?
In de start post staat dat ie wilde upgrade om naar een 4k projector te gaan. Dus ik denk dat ie daarom afhaakt. Dat dit geen goede reden is om te upgraden of dat juist niet te doen staat er los van.
Ik vind/vond eshift ook prima werken. native 4k is wel net wat beter maar het verschil is niet enorm.

J.A.F._Doorhof

Oude 4K shift was niet goed, erg onrustig.
De nieuwe generaties zijn echt stukken en STUKKEN beter.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Erik!

Ik heb mij vandaag een optoma Uhd55 gekocht. Morgen installeren, ik ben benieuwd.
Beamer: Benq W1070
Audio: HTR-4069 met Harman Kardon boxenset
Beamerlift: Audipack plafondlift 2050,
Scherm: Optoma DE-9106EGA 106"

donaldk

#19
Quote from: riwi on May 30, 2021, 14:00:51
Volgens Benq wel : https://www.benq.eu/en-eu/projector/cineprime-home-cinema/w2700/specifications.html

Projection System DLP
Resolution 4K UHD (3840 x 2160)

Ga maar eens een 1.38" DMD in zo'n koekblik proppen, Zelfs een 0.94" DMD gaat het lichtpad echt niet passen.

Native 4K DLP kun je lang wachten, de ontwikkeling is juist in de andere richting, Pixel-Shifting in steeds grotere projectoren. En ja zelfs die 1.38 wordt ook geshift en dan noemt DPi de projector 8K.

Die 55 is er al enkele jaren waren in verleden best positieve verhalen over, deed ook nog 3D, bijvoorbeeld