Nieuw woonkamer projectiescherm

Started by jurgman, March 30, 2021, 09:47:25

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

jurgman

Na een aantal jaren met een 21:9 Kingpin scherm te hebben geprojecteerd, mede vanwege het feit dat we in de huiskamer projecteren en er kleine kinderen rond liepen, ben ik er nu wel aan toe om iets aan te gaan passen.
Ik projecteer zelf met een JVC DLA-X5000 waar ik sinds kort weer een nieuwe lamp in heb gezet. Ik was aan het sparen voor een JVC DLA-N5, maar ben zelf wel meer overtuigd gaan worden dat ik misschien het meeste ga halen uit een nieuw scherm.
Aangezien dit natuurlijk al geruime tijd niet in balans is.
Beamer t.o.v. Scherm.
Mijn woonkamer is donkergrijs, maar wit plafond, daglicht en licht in het algemeen hebben wel invloed.
Vaak wordt er geprojecteerd in een toch wel enigszins lichte kamer. Mijn vrouw en kinderen hebben daar zelf geen last van, maar ik mis toch echt wel contrast.
Momenteel dus een Kingpin VFS270-2.35:1 (Velvet frame screen)
Wij hebben geen televisie. Dus kijken alleen Film, Netflix en YouTube. Waarbij vaak 2:1 wordt gekeken.
Zie bijgevoegde foto van hoe men overdag naar YouTube filmpjes kijkt.
Projectiedoek moet ook wel weer een 2.35:1 velvet frame screen worden met een zichtbeeld breedte tussen de 290-270
Om toch meteen 2 vliegen in 1 klap te slaan zou ik liever ook meteen een maskingsysteem willen hebben.

Dat mag dan gewoon manueel zijn.
Nu heb ik een bedrijf gevonden in Duitsland die een masking scherm (Spalluto WS GR MULTIFORMATFRAME H) verkoopt in combinatie met een Hoog Contrast doek (Kauber Peak Contrast -S).
Dit doek wordt er dan wel bijgeleverd, dus je zit met 2 aanschafkosten en dan gaat het al snel richting de €2800.

Als alternatief zou ik 1 van de 2 kunnen doen.
1. Alleen een hoog contrastdoek kunnen halen (bv VNX Black Horizon Velvet-Frame 21:9 voor €1700)
2. Alleen het masking scherm met origineel doek (Spalluto WS GR MULTIFORMATFRAME H) voor circa €1500

Ik denk zelf dat ik het meeste ga halen uit alleen een hoog contrast doek in mijn situatie. De masking erbij zou het een heel pak duurder gaan maken denk ik.
Ook is het volgens mij zo dat het Spalluto scherm niet strak op de muur zit. Er zit 5 cm speling tussen scherm en muur?
Dat zou ik voor de woonkamer ook wel een dealbreaker vinden namelijk.

Iemand nuttige tips?

Ps. Ik zit niet vast aan Duitsland qua koop.  ;)

JVC N5 *  Kauber Peak Contrast-S 2.35:1* Anthem AVM70 * IOTAVX AVXP1 * AppleTv 4K* Bluesound Node 2 * BK XXLS400 * M&K MP150 LCR * Audio Physic Step Surround

jurgman

#1
Na overleg met de verkoper en enige YouTube filmpjes aanschouwd te hebben een Kauber Peak Contrast-S gekocht van 280cm.
Dus niet het multiframe van WS, maar het eigen frame van Kauber.
Ben zeer benieuwd wat dat gaat brengen.
Het Kingpin scherm zal ik dan hier te koop gaan zetten.
JVC N5 *  Kauber Peak Contrast-S 2.35:1* Anthem AVM70 * IOTAVX AVXP1 * AppleTv 4K* Bluesound Node 2 * BK XXLS400 * M&K MP150 LCR * Audio Physic Step Surround

riwi

Ben benieuwd hoe die bevalt die Kauber.  Dus je hebt afgezien van de masking optie?
Is dat een soort Black Diamond doek? Glittert het een beetje? Of is het alleen omgevingslicht wat gereduceerd wordt?

Ik kende dat Kauber niet dus. En heb zelf een (oudere) WS Spalluto met masking.

jurgman

#3
Het kauber Scherm is in bestelling.  Het Had een levertijd van 14-21 dagen.
Ik verwacht het dus binnen 2 weken te hebben.  Het Scherm is in alle incrementale maten te verkrijgen. Dat is zeker een pluspunt.  Ik heb nu een 260cm breedte zichtmaat en zou naar WS Spaluto 280cm gaan dan.
Nu dus toch maar het voor mij vertrouwde 260cm, maar dan alleen het Kauber doek in kauber frame.
Breekpunt voor mij was dat het WS Spaluto frame niet strak op de muur schijnt te zitten. 
Plus dan zou het Kauber doek er bij geleverd worden. Dat werd mij iets te gortig. De verkoper zegt het kauber scherm zelf ook thuis in woonkamer te gebruiken en aangezien ik al diverse youtube filmpjes van de man met het scherm heb gezien geloof ik hem wel daarin.
Het schijnt een regelrechte concurrent te zijn van de Black Diamond achtige schermen...
Het schijnt veel minder te schitteren.
Ik heb diverse "kopers" opmerkingen hierover horen maken dat het hun verwachtingen overtrof.
Voor dit geld kan je eens een gok maken.  Ik laat zeker weten wat ik er van vind. Ik heb echter zelf geen goed vergelijkingsmetariaal, komende van kingpin doeken..  ;)
JVC N5 *  Kauber Peak Contrast-S 2.35:1* Anthem AVM70 * IOTAVX AVXP1 * AppleTv 4K* Bluesound Node 2 * BK XXLS400 * M&K MP150 LCR * Audio Physic Step Surround