Laag volume, toch goed geluid... Hoe dan?

Started by HJ2, March 18, 2021, 19:11:50

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

HJ2

Collega's,

Mij valt als nieuwkomer in het audio gebeuren op dat de 'betere' sets ook fantastisch klinken op laag volume (zonder DSP, volume afhankelijke equalizers etc. ).
Ik vraag mij af: wat is de belangrijkste of bepalende factor die bepaalt dat de installatie ook op laag niveau goed klinkt?
Dus los van de akoestiek van de ruimte. Is dat de versterker / reserve vermogen / dempingsfactor, of ligt dat met name aan de gevoeligheid van de speakers?

Ik ben eens benieuwd wat het meeste bijdraagt aan dit effect.
If you always do what you always did, you always get what you always got...

CinéHome

#1
In de eerste plaats de kwaliteit van de componenten (drivers en filter).
En ja, uiteraard de akoestiek. Maar op laag volume gaat die net minder invloed hebben.

En dan is er natuurlijk het afstraalgedrag van de speaker en de daarmee te associëren 'gaten' voor een vlakke respons.
Welke ook door het filter kunnen worden veroorzaakt of in de ontwerpkeuze... een vlak metende luidspreker zal door menig luisteraar als 'te fel' worden ervaren aan hogere volumes. Omgekeerd kan dus een 'softer' getunede speaker op laag volume wat dof klinken.
CinéHome Whatsapp +32(0)495475580 - [email protected]
Specialist in "high mid end" hifi aan "real world" prijzen :-) & Home to A*Brand NewBox speakers & subs
Officieel dealer van oa. Arcam, Bryston,  Denon, Marantz, M&K Sound, Dali, Monitor Audio, Audiovector, Elipson, Q-Acoustics, Atoll Electronique, Pro-Ject, MoFi, EAT Audio, Earthquake subs & more, Atlas Cable, Supra, QED en WireWorld.
PrePro: Acurus, Trinnov en Storm Audio.

Koen K

Je mag eens uitleggen hoe de kwaliteit van de componenten daar iets aan doet, want ik zou het niet weten. En ik ben ook wel benieuwd waarom de akoestiek bij laag volume ineens minder invloed zou hebben dan bij hoog volume.

DofN

#3
Quote from: HJ2 on March 18, 2021, 19:11:50
Collega's,

Mij valt als nieuwkomer in het audio gebeuren op dat de 'betere' sets ook fantastisch klinken op laag volume (zonder DSP, volume afhankelijke equalizers etc. ).
Ik vraag mij af: wat is de belangrijkste of bepalende factor die bepaalt dat de installatie ook op laag niveau goed klinkt?
Dus los van de akoestiek van de ruimte. Is dat de versterker / reserve vermogen / dempingsfactor, of ligt dat met name aan de gevoeligheid van de speakers?

Ik ben eens benieuwd wat het meeste bijdraagt aan dit effect.

Een DSP heeft er niets mee te maken. Dit heefft een relatie met wat je op lage volumes aan lage tonen hoort zodat het geluid vol en warm klinkt.

Bij lagere volumes zijn low-loss drivers in het voordeel, die komen al wat sneller in beweging en zullen eerder wat meer laag laten horen dan stijf opgehangen drivers. Zulke drivers hebben hun voor- en nadelen. Je oren zijn bij lage volumes wat ongevoeliger voor lage tonen en dat is de belangrijkste factor. Mocht je qua volume precies in het grijze gebied terecht komen waar je oren gevoelig beginnen te worden voor lage tonen en heb je low loss drivers en een set die het laag wat zwaarder aanzet, dan kan je dat ervaren als fantastisch klinkend.

Zet je zulke sets wat luider dan gaat het wat sneller mis, al heeft dat dan weer weinig te maken met low-loss drivers want die houden zich tot redelijke volumes ook nog heel redelijk.

Mijn ervaring is dat wat hier op het forum (en op andere forums) als "betere" sets beschouwd worden, helemaal niet zo goed zijn. Bulterig in het laag, fel in het hoog. Vooral de puristische sets zonder akoestische aanpassingen, voicings en DSP blijven flink achter.

NB: en misschien is het low-loss driver verhaal alleen maar een marketingverhaal waarin ik ben gaan geloven omdat het redelijk klinkt. Ik heb het eigenlijk nooit bewezen zien worden met metingen.
You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

Tabcam

Quote from: Koen K on March 19, 2021, 09:18:21
Je mag eens uitleggen hoe de kwaliteit van de componenten daar iets aan doet, want ik zou het niet weten. En ik ben ook wel benieuwd waarom de akoestiek bij laag volume ineens minder invloed zou hebben dan bij hoog volume.
Dat laatste kan ik pogen te verklaren. Als je last van bas hebt wordt bij lager volume zowel de uitdoving als de versterking minder aangesproken. Het kan dan zijn dat de bass boost die je hebt juist aangenaam klinkt op lager volume en vervelend (boemerig) op hoog volume.

Hetzelfde voor aangezet hoog. Waar het op laag volume nog alleszins acceptabel is, is het dan op hoog volume onaangenaam geworden omdat zowel de vervorming als de ruimte elkaar versterken.
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

CinéHome

#5
Quote from: Koen K on March 19, 2021, 09:18:21
Je mag eens uitleggen hoe de kwaliteit van de componenten daar iets aan doet, want ik zou het niet weten. En ik ben ook wel benieuwd waarom de akoestiek bij laag volume ineens minder invloed zou hebben dan bij hoog volume.
Dat wordt lastig denk ik.
Maar misschien kan je zelf dan een beter antwoord formuleren.
CinéHome Whatsapp +32(0)495475580 - [email protected]
Specialist in "high mid end" hifi aan "real world" prijzen :-) & Home to A*Brand NewBox speakers & subs
Officieel dealer van oa. Arcam, Bryston,  Denon, Marantz, M&K Sound, Dali, Monitor Audio, Audiovector, Elipson, Q-Acoustics, Atoll Electronique, Pro-Ject, MoFi, EAT Audio, Earthquake subs & more, Atlas Cable, Supra, QED en WireWorld.
PrePro: Acurus, Trinnov en Storm Audio.

Staaled

#6
Quote from: HJ2 on March 18, 2021, 19:11:50
Collega's,

Mij valt als nieuwkomer in het audio gebeuren op dat de 'betere' sets ook fantastisch klinken op laag volume (zonder DSP, volume afhankelijke equalizers etc. ).
Ik vraag mij af: wat is de belangrijkste of bepalende factor die bepaalt dat de installatie ook op laag niveau goed klinkt?
Dus los van de akoestiek van de ruimte. Is dat de versterker / reserve vermogen / dempingsfactor, of ligt dat met name aan de gevoeligheid van de speakers?

Ik ben eens benieuwd wat het meeste bijdraagt aan dit effect.

Laag volume vergt veel minder DSP en van de akoestiek.

Resonanties (roommodes) worden minder goed waargenomen of juist als prettig ervaren gezien onze lage gevoeligheid van het gehoor mbt laag.

Reflecties vallen veel minder op gezien de lagere magnitude tov het signaal en naderen de gehoordrempel.

edit: hogere orde reflecties worden zelfs geheel niet meer waargenomen want te zwak.
"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

Staaled

#7
Brengt mij trouwens terug bij het verlangen ooit nog een personal micro-HT samen te stellen, zeg r=1m.
Erg nieuwsgierig hoe zoiets presteert.

Leuke processor, 5 kleine studio monitoren, leuke sub en een kleine 4K TV.
Budgettair de wereld niet en ik zie enkel de center als problematisch gezien én de plaatsing vlak onder de TV én de korte afstand.
"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

Staaled

Quote from: Koen K on March 19, 2021, 09:18:21
Je mag eens uitleggen hoe de kwaliteit van de componenten daar iets aan doet, want ik zou het niet weten. En ik ben ook wel benieuwd waarom de akoestiek bij laag volume ineens minder invloed zou hebben dan bij hoog volume.
Invloed is hetzelfde, echter de waarneming verschilt.
"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

Kwabbernoot

Quote from: Staaled on March 19, 2021, 09:46:24
Brengt mij trouwens terug bij het verlangen ooit nog een personal micro-HT samen te stellen, zeg r=1m.
Erg nieuwsgierig hoe zoiets presteert.

Leuke processor, 5 kleine studio monitoren, leuke sub en een kleine 4K TV.
Budgettair de wereld niet en ik zie enkel de center als problematisch gezien én de plaatsing vlak onder de TV én de korte afstand.

Best een geniaal idee. Ik heb alles hiervoor thuis staan. Eens zien of ik ergens tijd en ruimte kan maken.

Groeten...

DofN

Quote from: TabCam on March 19, 2021, 09:24:49
Dat laatste kan ik pogen te verklaren. Als je last van bas hebt wordt bij lager volume zowel de uitdoving als de versterking minder aangesproken. Het kan dan zijn dat de bass boost die je hebt juist aangenaam klinkt op lager volume en vervelend (boemerig) op hoog volume.

Hetzelfde voor aangezet hoog. Waar het op laag volume nog alleszins acceptabel is, is het dan op hoog volume onaangenaam geworden omdat zowel de vervorming als de ruimte elkaar versterken.

Ik kan me hier weinig bij voorstellen. Fouten in het ontwerp van de luidspreker (of in de bron) kan je niet corrigeren met de akoestische fouten van de kamer; je hoort tot op zeker hoogte immers altijd, ongeacht de kamerakoestiek, of een LS in orde is of niet. Het directe geluid blijft.

Maar: stel de bron is OK maar hij staat zacht voor je oren om het laag in balans te horen met de rest en je hebt dan precies nog een bultje in het gemiste laag door de kamer. Het lijkt me dat dit niet erg prettig is om naar te luisteren. Het bultje versterkt misschien, maar je luistert naar een reflectie, niet naar direct geluid.

Ik lees vaker op het forum dat je fouten of tekortkomingen in de bron kan 'repareren' met akoestiek. Naar mijn idee is dat nooit zo. Ik laat me graag voorlichten als ik ernaast zit.



You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

CinéHome

Amir van ASR gaat alvorens te luisteren toch ook steeds via dsp de tekortkomingen van de luidsprekers - zoals ze naar voor komen in de metingen - via dsp proberen te corrigeren.
Dat lukt niet altijd, maar een aantal gebreken kunnen wel worden verbeterd.
CinéHome Whatsapp +32(0)495475580 - [email protected]
Specialist in "high mid end" hifi aan "real world" prijzen :-) & Home to A*Brand NewBox speakers & subs
Officieel dealer van oa. Arcam, Bryston,  Denon, Marantz, M&K Sound, Dali, Monitor Audio, Audiovector, Elipson, Q-Acoustics, Atoll Electronique, Pro-Ject, MoFi, EAT Audio, Earthquake subs & more, Atlas Cable, Supra, QED en WireWorld.
PrePro: Acurus, Trinnov en Storm Audio.

Xander32

Aan de heren technici; is de versterking ook nog van invloed op het presteren van een speaker op laag volume?
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

HJ2

IDD, wat doet b.v. de dempingsfactor, zijn er verschillen tussen MOSFET, of buizen in het licht van bovenstaande?
Interessante materie wel.
If you always do what you always did, you always get what you always got...

CinéHome

#14
Ik voel me niet aangesproken btw :D, maar in zoverre een versterker 'klinkt' kan hij natuurlijk ook het klankkarakter van de combinatie (fel/neutraal/soft) 'versterken' of net aanpassen.
En een heel slechte dempingsfactor zou ook nog wel eens een rol kunnen spelen.
En het vermogen om de luidsprekers in beweging te brengen.

Maar als je ziet wat voor erbarmelijke metingen er op ASR soms gemaakt worden van luidsprekers van gerenommeerde merken, zou ik daar toch in de eerste plaats kijken voor de oplossing.
CinéHome Whatsapp +32(0)495475580 - [email protected]
Specialist in "high mid end" hifi aan "real world" prijzen :-) & Home to A*Brand NewBox speakers & subs
Officieel dealer van oa. Arcam, Bryston,  Denon, Marantz, M&K Sound, Dali, Monitor Audio, Audiovector, Elipson, Q-Acoustics, Atoll Electronique, Pro-Ject, MoFi, EAT Audio, Earthquake subs & more, Atlas Cable, Supra, QED en WireWorld.
PrePro: Acurus, Trinnov en Storm Audio.

Staaled

Quote from: Kwabbernoot on March 19, 2021, 09:50:33
Best een geniaal idee. Ik heb alles hiervoor thuis staan. Eens zien of ik ergens tijd en ruimte kan maken.

Groeten...

Mijn zegen heb je. :angel: :D :thumbs-up:
"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

Koen K

Een luidspreker of de akoestiek gedraagt zich in principe niet anders in functie van de geluidsdruk, maar ons gehoor wel. Ten eerste omdat de respons van het oor niet lineair is met de geluidsdruk. Zodra de geluidsdruk onder het 'plateau' in onderstaande grafiek zakt ontstaat er meer verschil tussen hardere en zachtere geluiden, wat kan betekenen dat storende bijgeluiden verhoudingsgewijs minder hoorbaar worden. Dat is min of meer wat Staaled eerder al aanhaalde.




Maar dat verklaart nog niet waarom de ene set dan bij hetzelfde geluidsniveau beter zou klinken dan de andere. Ik denk dat dat simpelweg met de Fletcher-Munsoncurves te maken heeft. Zoals je in onderstaande grafiekje kunt zien wordt ons gehoor steeds minder gevoelig voor lage tonen naar mate de geluidsdruk afneemt: de curves kruipen naar elkaar toe. Dat geldt in veel mindere mate voor de hoge tonen. Zolang het laag kwalitatief goed is (geen boemen/dreunen/al te grove aantasting van de klankkleur) kun je er best wel een hoop extra van hebben zonder dat het vervelend wordt. Dat klinkt lekker bij een laag geluidsniveau, en wordt ook niet gauw storend als het harder staat.


Koen K

Quote from: Xander32 on March 19, 2021, 10:13:27
Aan de heren technici; is de versterking ook nog van invloed op het presteren van een speaker op laag volume?

Nee, dat hoort niet zo te zijn. Zowel de versterker als de luidspreker moeten zich lineair gedragen van 0 tot de maximale signaalgrootte die ze nog kunnen weergeven. Hiermee is niet gezegd dat deze niet van invloed kán zijn.

Staaled

Quote from: Koen K on March 19, 2021, 10:30:40
Nee, dat hoort niet zo te zijn. Zowel de versterker als de luidspreker moeten zich lineair gedragen van 0 tot de maximale signaalgrootte die ze nog kunnen weergeven. Hiermee is niet gezegd dat deze niet van invloed kán zijn.

Ik zie wel een inhaalslag voor een buis, want minder waarneembaar ?
"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

Koen K

Helaas weet ik niet genoeg van buizenversterkers om te weten hoe dat zit. Patatgeneratie, ik weet het.

Staaled

Quote from: Koen K on March 19, 2021, 10:28:23
Een luidspreker of de akoestiek gedraagt zich in principe niet anders in functie van de geluidsdruk, maar ons gehoor wel. Ten eerste omdat de respons van het oor niet lineair is met de geluidsdruk. Zodra de geluidsdruk onder het 'plateau' in onderstaande grafiek zakt ontstaat er meer verschil tussen hardere en zachtere geluiden, wat kan betekenen dat storende bijgeluiden verhoudingsgewijs minder hoorbaar worden. Dat is min of meer wat Staaled eerder al aanhaalde.




Maar dat verklaart nog niet waarom de ene set dan bij hetzelfde geluidsniveau beter zou klinken dan de andere. Ik denk dat dat simpelweg met de Fletcher-Munsoncurves te maken heeft. Zoals je in onderstaande grafiekje kunt zien wordt ons gehoor steeds minder gevoelig voor lage tonen naar mate de geluidsdruk afneemt: de curves kruipen naar elkaar toe. Dat geldt in veel mindere mate voor de hoge tonen. Zolang het laag kwalitatief goed is (geen boemen/dreunen/al te grove aantasting van de klankkleur) kun je er best wel een hoop extra van hebben zonder dat het vervelend wordt. Dat klinkt lekker bij een laag geluidsniveau, en wordt ook niet gauw storend als het harder staat.



Zeker.

En dan komt voicing om de hoek kijken.
Niet lineair kan juist bij lage volumes aangenamer klinken.
"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

Staaled

#21
Quote from: Koen K on March 19, 2021, 10:37:35
Helaas weet ik niet genoeg van buizenversterkers om te weten hoe dat zit. Patatgeneratie, ik weet het.

Gestampte pot hier, maar niet meer dan een gepassioneerde leek. :D

Vervorming speelt een kleinere rol, en juist daar kent een buis zwaktes. Zo dacht ik.
"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

Koen K

Quote from: Staaled on March 19, 2021, 10:40:13
Zeker.

En dan komt voicing om de hoek kijken.
Niet lineair kan juist bij lage volumes aangenamer klinken.

Ik zou wel de kanttekening plaatsen dat het beter is zelf controle te nemen over de zaken die aan geluidskwaliteit bijdragen dan er een soort loterij van te maken, maar dat laatste is voor velen ook een leuke hobby  ;)

Quote from: Staaled on March 19, 2021, 10:42:57
Gestampte pot hier, maar niet meer dan een gepassioneerde leek. :D

Vervorming speelt een kleinere rol, en juist daar kent een buis zwaktes. Zo dacht ik.

Goed punt, en ook de hoorbaarheidsdrempel van vervorming gaat heen en weer afhankelijk van de geluidsdruk:


Staaled

Quote from: Koen K on March 19, 2021, 10:45:32
Ik zou wel de kanttekening plaatsen dat het beter is zelf controle te nemen over de zaken die aan geluidskwaliteit bijdragen dan er een soort loterij van te maken, maar dat laatste is voor velen ook een leuke hobby  ;)

Goed punt, en ook de hoorbaarheidsdrempel van vervorming gaat heen en weer afhankelijk van de geluidsdruk:



:thumbs-up: ;)
"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

Kingpin

Op laag volume 'kan' de digitale volumeregeling ook meespelen.
Zelf heb ik het summum op pre gebied (als alles klopt) alszijnde een TVC 'verzwakker' die op laag volume dynamischer is dan mijn Naim 32bit volumeregeling die ik had.
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack