Muziek Denon x2700h icm Mordaun Short alumni speakers valt tegen

Started by hendrik82, February 26, 2021, 14:39:04

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

hendrik82

Dag,

Ik houd van muziek en surround geluid, maar ben op lange na geen expert (!) In 2010 heb ik een Pioneer VSX-920 receiver gekocht in combinatie met een Mordaunt Short Alumni 5.1 set met de grotere Alumini 8 front speakers (100W, gevoeligheid 86db).

Eind 2020 hield mijn TV er mee op (32 inch) en heb ik een 55 inch TV gekocht. Ik heb toen ook de VSX-920 vervangen door een Denon x2700h (de Pioneer had geen streaming mogelijkheden en de aansluiting met de nieuwe philips TV was lastig).

Met het surround geluid ben ik erg tevreden, maar het geluid qua muziek valt het mij tegen. Ik heb het idee dat dit beter was bij de Pioneer. Ik luister veel naar Latin muziek. Ik heb het idee dat wanneer ik het geluid wat harder zet, ik detail verlies en soms wordt het ronduit onaangenaam. Ik heb een vrij grote woonkamer van 6 bij 7 meter en een keuken die er half open ook nog aan vast zit die net iets kleiner is. 

Bij de aankoop van de Denon werd ik er al op gewezen dat het vermogen mogelijk wat te gering zou zijn in combinatie met de Alumni speakers. Maar ik dacht bij de Pioneer was het wel goed en ik dacht dat de receivers vergelijkbaar waren... of de Denon op z'n minst beter. Nu heb ik een zus die bereid is mijn speakers over te nemen en mogelijk ook de Denon receiver.

Mijn vraag is hebben jullie een idee waar het mis gaat? En met name wat is een goede optie nu?

Ik merk dat nu ik mij inlees het aantal mogelijkheden eindeloos is. Het liefst zou ik witte speakers willen met atmos mogelijkheid 5.1.2  Volgens mij ga ik er qua gevoeligheid van de speakers bij elke keuze al gauw op vooruit t.o.v. wat ik nu heb. Wat ik nu al na even zoeken zag is:

-) JAMO  S809 serie (gevoeligheid 90db), met bijpassende Dolby Atmos speakers
-) Of van Jamo de C97 II die iets hoger staat aangeschreven volgens mijd an de S809
-) Polk S60E qua looks goed en qua geluit mogelijk een stapje beter dan Jamo
-) Klipsh 625FA, wat ik fraai vind is dat Dolby Atmos is ingebouwd. Hoge gevoeligheid. Maar mogelijk heb ik nog een hogere serie van klipsh nodig (bv R-620 of R-820)? Nadeel vind ik dat het minder in mijn interieur past (geen wit beschikbaar).

Ik zit nu dus eerst te kijken naar het vervangen van de speakers, maar misschien moet ik ook mijn receiver vervangen? Geld is an sich het probleem niet, mijn budget is 800-3000 euro.

Dank!

FrankBe

Hoe luid is luid? Welk volume uitlezing zie je op de Denon? Ik zet mijn Denon AVR-X2500H bv nooit boven 80 (is ook zo gelimiteerd in het menu)

Denon Focal

Als muziek prima klonk op de combi Pioneer en Mordaunt Short lijkt het me minder logisch om je speakers te vervangen?
Wellicht een aparte stereoversterker achter de Denon hangen waarbij je stereo rechstreeks kan afspelen en 5.1 via de HT stand. Dat heeft bij mij veel verbetering gegeven
Denon AVR4810; Denon DBP-4010UD; Musical Fidelity M6 500i; Auralic Altair G1 met Roon op Intel NUC10i7FNH; Focal: Sopra 2, Sopra Center, SW800V, IC706V, IW706V; Chord Carnival Silvercreen; Chord CrimsonPlus; Panasonic TX-P65VT60; Dune D1; Audio Quest Cinnamon HDMI, W&M Tornado netkabels, Audio Quest Red River en Big Sur interlinks

Tabcam

Of je koopt een losse eindversterker, IOTAVX AVXP1 voor meerkanaals of een Purifiversterker om alleen de fronts aan te sturen. Met nieuwe luidsprekers wil je vaak nog steeds een nieuwe (eind)versterker om daar weer het beste uit te halen.

Helaas ondersteund de Denon-X2700H geen meerkanaals pre-outs dus kan je als eerste een X3600H/X3700H proberen en mocht het moet gaan alsnog een eindversterker erbij kopen, eventueel meerkanaals. Met een truukje is het waarschijnlijk wel mogelijk om pre-out voor alleen de fronts te krijgen, maar dat is wat ik uit de handleiding haal dus zeker geen garantie.
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

fluissie

Sorry hoor mannen maar als je een budget hebt tot 3000 euro's dan koop je daar toch Goddomme een prachtige receiver voor en eventueel een mooi setje front speakers om te beginnen (surrounds ff met de mordaunts zolang tot je weer gespaard hebt )  :withstupid:

Nee blijven 'kloten' met 'budget receivers ':ohmy:
Zal wel weer te kort door de bocht zijn  :D

Joost80

Ik zou voor weinig geld een paar 906i's van Mordaunt Short van mp plukken. Wedden dat je jezelf gaat afvragen wat je zolang met de Alumni 8's hebt gedaan? Ik ben groot Mordaunt Short fan en heb de Alumni serie gehad voor de surrounds (de 8 ) en de 2's voor height destijds samen met de 906i's als front. De 906i is een zeer muzikale speaker. Een maat van me heeft een paar jaar geleden 906i's overgenomen van iemand die dure b&w speakers had gekocht. Toen we langskwamen om de 906i's op te halen zei de verkoper, die ze weer even had aangesloten als demo: Godver. Ze klinken toch wel erg lekker..... De Alumni 8 is een design speaker. Design is vaak een compromis qua geluidsweergave.
- LG 55 C1 Oled - Denon AVC-X4800H - Emotiva BasX A-300 - Panasonic UB424 - 7.1.4 met Mordaunt-Short Mezzo 8 fronts, Mezzo 5 center, 4x Mezzo 1 surrounds , 4 Mordaunt Short Genie heights, SVS PC12 Plus - PS5 -

PC: i9 13900k, RTX4090, 32 gb DDR5 6400, LG 42 C2 Oled.

fluissie

Ook een optie! Ken je de rest als surround houden

Mooie arcam/denon/marantz/yamaha erop en klaar  :thumbs-up:

FrankBe

Quote from: Joost80 on February 26, 2021, 17:44:55
Ik zou voor weinig geld een paar 906i's van Mordaunt Short van mp plukken. Wedden dat je jezelf gaat afvragen wat je zolang met de Alumni 8's hebt gedaan? Ik ben groot Mordaunt Short fan en heb de Alumni serie gehad voor de surrounds (de 8) en de 2's voor height destijds samen met de 906i's als front. De 906i is een zeer muzikale speaker. Een maat van me heeft een paar jaar geleden 906i's overgenomen van iemand die dure b&w speakers had gekocht. Toen we langskwamen om de 906i's op te halen zei de verkoper, die ze weer even had aangesloten als demo: Godver. Ze klinken toch wel erg lekker..... De Alumni 8 is een design speaker. Design is vaak een compromis qua geluidsweergave.

Ik vond net dat de woofers van die speakers (als ze die naam al mogen dragen) maar 3.5 inch groot zijn  :( :( :(

Joost80

Klopt ja. Alumni 8 heeft er dan wel 6 van waarvan de  4 onderste serie geschakeld voor de lage tonen. Prima voor surround en beter als een melkpak speaker, maar niet vergelijkbaar met een beetje knappe bloekenplank of vloerstaander.
- LG 55 C1 Oled - Denon AVC-X4800H - Emotiva BasX A-300 - Panasonic UB424 - 7.1.4 met Mordaunt-Short Mezzo 8 fronts, Mezzo 5 center, 4x Mezzo 1 surrounds , 4 Mordaunt Short Genie heights, SVS PC12 Plus - PS5 -

PC: i9 13900k, RTX4090, 32 gb DDR5 6400, LG 42 C2 Oled.

FrankBe

Quote from: Joost80 on February 27, 2021, 08:30:53
Klopt ja. Alumni 8 heeft er dan wel 6 van waarvan de  4 onderste serie geschakeld voor de lage tonen. Prima voor surround en beter als een melkpak speaker, maar niet vergelijkbaar met een beetje knappe bloekenplank of vloerstaander.

Exact mijn idee. Ik lees hier aanbevelingen voor eindversterkers en zware AVR's maar met gevoeliger speakers met een flink groter frequentiebereik en extra subwoofer(s) is de TS misschien allang tevreden? In mijn tweede set hebben de LCR speakers met 10" woofers met een rendement van 93dB/1W/1m en mijn "instap" Denon kan moeiteloos onvervormde geluidsdrukken produceren waar quasi iedereen ongemakkelijk van wordt :P

Wat zijn de verdere beperkingen voor de TS? Ik zie dat witte speakers een must zijn? Hoe groot mogen ze zijn? Hoeveel subs kunnen? Ik denk bv aan de Arendal 1961 monitor met bijhorende sub(s)?

fluissie

Waar lees je de aanbevelingen dan over zware avr's  :ohmy:

Ts wilt een betere geluidsweergave ,of de 2 serie voldoende vermogen geeft de ja of de nee zal bestreden worden door altijd 2 verschillende kampen en mijn mening laat ik hier buiten erover

Waar IK (dus ik en geen eeuwige waarheid ) heilig van overtuigd ben is dat je met een 2 serie denon absoluut geen deftige geluids weergave mee neer zet .

Ja je zal ongetwijfeld speakers die hoog gevoelig zijn er mee kunnen laten blazen zoals je zelf aangeeft maar dit heeft niks met een goede geluidsweergave te maken

Je kan om maar is wat te noemen al een arcam avr390 kopen voor slechts 1200 euro ! Koop een 2e hands setje 906i van mp voor 800? Ofzo ;heeft ie voor 2000 euro een SUPER set en houd ie 1000 over voor andere dingen


FrankBe

Quote from: fluissie on February 27, 2021, 10:35:32
Waar lees je de aanbevelingen dan over zware avr's  :ohmy:

Ts wilt een betere geluidsweergave ,of de 2 serie voldoende vermogen geeft de ja of de nee zal bestreden worden door altijd 2 verschillende kampen en mijn mening laat ik hier buiten erover

Waar IK (dus ik en geen eeuwige waarheid ) heilig van overtuigd ben is dat je met een 2 serie denon absoluut geen deftige geluids weergave mee neer zet .

Ja je zal ongetwijfeld speakers die hoog gevoelig zijn er mee kunnen laten blazen zoals je zelf aangeeft maar dit heeft niks met een goede geluidsweergave te maken

Je kan om maar is wat te noemen al een arcam avr390 kopen voor slechts 1200 euro ! Koop een 2e hands setje 906i van mp voor 800? Ofzo ;heeft ie voor 2000 euro een SUPER set en houd ie 1000 over voor andere dingen

OK geen probleem maar niet akkoord  ;)

Edit1: deze tabel ingevoegd https://www.the-home-cinema-guide.com/denon-avr-x-av-receivers-compared.html

Edit2: https://www.whathifi.com/denon/avr-x2500h/review More muscular and powerful than its predecessor / Fast, dynamic and detailed / Packed with features and connections

Wat zou je mij dan aanraden ter vervanging van mijn 2 serie? Ik kijk vooral uit naar een upgrade naar XT32

fluissie

Quote from: FrankBe on February 27, 2021, 10:43:58
OK geen probleem maar niet akkoord  ;)

Edit1: deze tabel ingevoegd https://www.the-home-cinema-guide.com/denon-avr-x-av-receivers-compared.html

Edit2: https://www.whathifi.com/denon/avr-x2500h/review More muscular and powerful than its predecessor / Fast, dynamic and detailed / Packed with features and connections

Wat zou je mij dan aanraden ter vervanging van mijn 2 serie? Ik kijk vooral uit naar een upgrade naar XT32

:thumbs-up: hoeft ook niet

Ik zei toch ;waar IK van overtuigd ben .... :yinyang:

In jouw geval simpel; je bent super kontent met je 2500 en je wilt vooral betere audyssey

Denon avr3700h ... heeft de meer uitgebreidere betere versie van audyssey en als we dan toch met Whats hifi reviews gaan smijten; komt zeer dicht in de buurt van een 4 serie door de betere componenten intern  :thumbs-up:

FrankBe

Quote from: fluissie on February 27, 2021, 11:05:54
:thumbs-up: hoeft ook niet

Ik zei toch ;waar IK van overtuigd ben .... :yinyang:

In jouw geval simpel; je bent super kontent met je 2500 en je wilt vooral betere audyssey

Denon avr3700h ... heeft de meer uitgebreidere betere versie van audyssey en als we dan toch met Whats hifi reviews gaan smijten; komt zeer dicht in de buurt van een 4 serie door de betere componenten intern  :thumbs-up:

Super  :P We verschillen van mening op een (soms temperamentvolle) maar respectvolle manier  :headbanging:

Toegegeven de 2 reeks zijn zeker niet de krachtigste AVR. Mijn Pioneer SC-LX901 is veel sterker maar de ruimtelijke en gedetailleerde weergave van de meest bekende high-end playlists kan soms verrassend goed zijn in het voordeel van de Denon. Als Corona niet zo'n issue was, zou een meet&greet zeker kunnen ;D

Ik ga niet verloochenen dat ik al volop naar de X3700H gekeken heb. XT32, trigger out en ja ook pre-outs (eventueel voor NC400 die ik hier nog heb).


Trabuca

Quote from: FrankBe on February 27, 2021, 11:38:08
Super  [emoji14] We verschillen van mening op een (soms temperamentvolle) maar respectvolle manier  :headbanging:

Toegegeven de 2 reeks zijn zeker niet de krachtigste AVR. Mijn Pioneer SC-LX901 is veel sterker maar de ruimtelijke en gedetailleerde weergave van de meest bekende high-end playlists kan soms verrassend goed zijn in het voordeel van de Denon. Als Corona niet zo'n issue was, zou een meet&greet zeker kunnen ;D

Ik ga niet verloochenen dat ik al volop naar de X3700H gekeken heb. XT32, trigger out en ja ook pre-outs (eventueel voor NC400 die ik hier nog heb).
Als je ncores hebt liggen dan zeker inzetten. En anders maar verkopen aan mij ;-)
Als je je fronts op eindversterking aansluit zie ik de meerwaarde van de Denon 4-serie of hoger niet in. Of je moet al een bepaalde feature willen hebben zoals audessey xt32, maar die zit ook al op de 3700 zie ik.

Daarnaast zal een speaker upgrade ook veel brengen. De Alumni ziet er leuk uit en al ken ik ze niet verwacht ik dat ze het voornamelijk van de looks moeten hebben .
Denon AVC-X3800h | NCore500mp | Kef R3, R2C | Sony 85X95L | JL Audio 12W6 DIY Sub

Tabcam

Quote from: FrankBe on February 27, 2021, 10:13:01
Exact mijn idee. Ik lees hier aanbevelingen voor eindversterkers en zware AVR's maar met gevoeliger speakers met een flink groter frequentiebereik en extra subwoofer(s) is de TS misschien allang tevreden? In mijn tweede set hebben de LCR speakers met 10" woofers met een rendement van 93dB/1W/1m en mijn "instap" Denon kan moeiteloos onvervormde geluidsdrukken produceren waar quasi iedereen ongemakkelijk van wordt :P

Wat zijn de verdere beperkingen voor de TS? Ik zie dat witte speakers een must zijn? Hoe groot mogen ze zijn? Hoeveel subs kunnen? Ik denk bv aan de Arendal 1961 monitor met bijhorende sub(s)?
Als de TS tevreden is met de huidige luidsprekers i.c.m. de vorige receiver, zou ik sneller een passende receiver en/of eindversterking dan de luidsprekers omdat dat de juiste luidsprekers voor een ruimte vaak lastiger te vinden is.

Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i