Optimale plek zitplaats in ruimte

Started by Teejoo, February 13, 2021, 08:22:39

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Idske

Hoezo verkloot? Gewoon negeren en wordt vast binnenkort wel verwijderd.

Nogmaals mijn vraag dan maar. Rew kan dus ook met een schuin dak rekenen?


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
HT: 7.1.4 | Denon X4300H + Denon PMA 1510 ae | 2 x Dali Zensor 7 | 8 x Dali Zensor 1 | Dali Zensor Vokal | XTZ 12.17 Edge | JVC X7900 | Synology NAS | Zidoo Z9X | Apple TV 4K

Huiskamer: 5.0.0 | Denon 2113 | 2 x Dali Zensor 5 | 2 x Dali Zensor 1 | Dali Zensor Vokal | Panasonic 65ST50 | xbox one s | Dune hd solo lite

Timvg

Quote from: Idske on February 13, 2021, 16:11:57


Nogmaals mijn vraag dan maar. Rew kan dus ook met een schuin dak rekenen?


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Nee dat doet het (nog) niet. Enkel perfecte rechthoeken voorlopig.
is een meting uitvoeren, en vervolgens in de sim de hoogte aanpassen tot het geheel zo goed mogelijk overeenkomt door beide over mekaar te leggen. Vervolgens kan je met de sim gaan spelen. Het werkt vrij goed zo, maar de realiteit is natuurlijk iets complexer.

Timvg

Bijkomende tip: kies als referentiepunt niet enkel voor de 'main' positie maar ook links/rechts/voor/achter.. Wanneer de posities onderling goede correlatie vertonen zal EQ in dit gebied ook veel doeltreffender worden.


cfgr@home

Optimale zitplaats (kijkplaats?) in de ruimte? Als ik alleen voor mijzelf spreek: mijn ideale kijk "ruimte" in de mancave is 171cm tussen het puntje van mijn neus tot het scherm.  :laugh:  Gewoon omdat ik geen andere keuze heb. Als ik dichterbij kom zitten dan werp ik een schaduw op het scherm. Ohja, mijn 'scherm' is een 100x70cm matwit stuk schuimbord. En mijn ogen zijn pal in het midden vertikaal, horizontaal 10cm rechts van het midden want  het objectief van de beamer is pal in het midden. Mijn 'ooghoogte" is 126cm.  :pompom:
Lots & lots of AV stuff all over the house but mostly cramped into my mancave... :-)

Marco66

Blijkbaar de trend om elke keer nieuw lid te maken alleen voor het trollen en gallen.
Korte metten mee maken wat mij betreft.
1e post alleen maar onzin, wegwezen hier.
Woonkamer: Marantz SC-7S1, AUDIOPHONICS AP300-S250NC, Auralic Altair, Totem Arro.
Ht: Classe Sigma SSP MK2 & AMP5, Totem Tribe 1 LCR, Totem Mite, M&K Sound V10, JVC DLA-X7900, Panasonic DP-UB9004, Dune HD Max Vision 4K, Lumene Movie Palace 92 inch

maximus79

#30
Mijn ruimte is 3.30 bij 4.30 en zit precies op 2/3, wat ook echt de hotspot lijkt te zijn.
7.1.4 | Lexicon Mc-10 | 3x A*BNB Eindtrap| LCR: 3x A*BNB Cinemax18 actief | 4x M&K 750 surrounds | JVC N5 | KINGPIN Velvet Framed Screen VFS270-2:35.1 | 4x Boston Acoustics A25 (atmos) | Subs: A*BNB 2x 2x10 en Hoverboss | DIY Envy | Xbox Series X | Sony 4k X800 | Shield | ATV4k | Dune | TV: Sony 65x8505c | Bluesound Node 2

Raphie

#31
De afstand is voor iedere ruimte anders, tegeltjes wijsheden als 2/3 zijn geen algemene waarheid.
Het is de som der delen tussen lengte, breedte, hoogte, akoestiek behandeling, opstelling en speaker respons.
REW kan je idd helpen inzicht te krijgen waar de de beste respons krijgt (gewoon meten op diverse plekken)

2/3 ook niet verwarren met "golden ratio" dat is wéér een totaal ander topic.
JBL PRX Power!

Rob_Dingen

Hoi Teejoo,

Normaal is het op 2/3 van de lengte.
Als je dan naar de excel sheet kijkt zie je dat je van iedere frequentie iets mee pakt.
Maar als je een meet microfoon hebt zou je ook eens een stuk plakband op de vloer plakken in de lengte en om de 10cm een streep zetten en die allemaal eens meten.
Wel de Microfoon op oorhoogte natuurlijk.
En dan de beste keus maken.

Rob

PascalP

Inderdaad zoals Rob zegt, als je in je resultaten kijkt zie je dat je op 2/3 eigenlijk geen dalen hebt maar zit je een beetje in het gebied waar alle lijnen mekaar zo'n beetje kruisen.
Meten is weten, dit is dan zoals gezegd voor een perfecte rechthoekige ruimte berekend.
De room sim in REW ken ik verder (nog) niet echt dus kan ik weinig over toevoegen.

Ik heb toen zelf in mijn ruimte aan de voorzijde over de breedte de subs op 1/4 en 3/4 gezet, zoals je ziet pak je dan die zwarte dalen mee, en doordat er een soort virtuele sub in het midden ontstaat trek je de andere dalen ook omhoog.
Tenminste dit is mijn redenatie en begrip erachter en toen ik het in REW heb nagemeten viel het heel erg tegen zonder EQ toe te passen.
Video: JVC DLA-N7 Cinemike Stufe Performance - HiViLux 21:9 310cm breed
Audio: Bryston SP4 processor + 4x Parasound JC1 (L/R/Rear Surrounds) - Parasound A51 (Center + Atmos) - Parasound A21 (Side Surrounds)
Speakers: 3x MK Sound S300 (LCR) - 2x MK Sound MP300 (Side Surround) - 2x MK Sound S300 (Rear Surround) - 4x MK Sound MP150 (Atmos) - 4x Ken Kreisel DXD-12012
Sources: Oppo UDP-203 Cinemike Stufe 2 - Apple TV 4K 2021 - Technics SL-1210MK2 + Ortofon Bronze + Parasound Zphono

Kjelt

Jij hebt toch een 7.1.4 setup Teejoo.
Dan volg je toch gewoon de Dolby guidelines voor het geluid icm de THX max 36o beeldhoek guidelines voor het beeld ?
Dan zit je idealitair op 2/3 tenzij je kamer afmetingen dit niet toelaten en dan wil je de hoeken tov de speakers aanhouden waarbij de frontspeakers en scherm leidend zijn.



DofN

#35
Ingewikkeld. Ik vind de afbeelding vaak niet goed als ik niet in een (bijna) gelijkzijdige driehoek zit en daardoor te ver van de LS afzit. Als ik naar die dolby opstelling kijk is zou me dat weinig vertrouwen geven in een accuraat beeld. Ik heb het nadrukkelijk niet over klank.

You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

Teejoo

#36
Quote from: Kjelt on February 14, 2021, 09:57:13
Jij hebt toch een 7.1.4 setup Teejoo.
Dan volg je toch gewoon de Dolby guidelines voor het geluid icm de THX max 36o beeldhoek guidelines voor het beeld ?
Dan zit je idealitair op 2/3 tenzij je kamer afmetingen dit niet toelaten en dan wil je de hoeken tov de speakers aanhouden waarbij de frontspeakers en scherm leidend zijn.
Zo ga ik het ook doen zodra de stands er zijn, vandaar ook de bijna 90 graden voor de sides. Die zijn als enige vast en vormen dan ook het uitgangspunt.

De rest ga ik als basis conform die hoeken opstellen en voor de rest op gehoor optimaliseren. Zoals Rob en Pascal ook aangeven maken de kleine stapjes telkens iets uit op andere frequenties. Zo doe ik het al 25 jaar, en moet nu met de nieuwe set opnieuw gebeuren omdat de M&K's een hele andere afstraling hebben.

Verder merk ik ook dat de gelijkbenige driehoek hier ook beter te werken qua 3d afbeelding. Maar daar ga ik nog verder mee testen.

Teejoo

Wat ik trouwens ook vaak doe is een mono of stereo (met een goede centrale stem) signaal naar telkens 2 surround speakersets sturen. Dus bijv naar de rear surrounds. Dan hoor je heel snel of ze goed staan omdat je dan centraal achter je het geluid moet kunnen pinpointen. En zo ook voor de rest.