NAD 356 VS Cambridge CXA

Started by Willi@m, January 21, 2021, 17:15:16

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Willi@m

Hallo. Ik ben wat voorzichtig rond aan 't neuzen op MP wat eventueel de opvolger kan worden van de NAD. Ik heb hier in eerdere topics ook wel eens gehoord van members dat er betere keuzes zijn. Zou ik met een CXA beter af zijn? En dan de 60 of de 80? CXA is denk ik beter gebouwd en ook een goede DAC aanwezig. Ook kan ik uitbreiden met een CXN. Musical Fidelity M3I is ook voorbij gekomen. Zonder DAC. Hier wat antwoorden op komende vragen:
Speakers: Kef LS50
Bron: Node 2 icm Tidal hifi
Budget: ruim €500
Luisterplek is circa 4 a 5 meter van mijn set en luister zelden hard. Graag uw mening of ervaring delen aub.
Hegel H80
Kef Ls50 + Norstone Stylum 2
Cambridge Audio Cxn V2
Rotel Cd14

Willi@m

Niemand niks te zeggen over de CXA of de M3I?
Hegel H80
Kef Ls50 + Norstone Stylum 2
Cambridge Audio Cxn V2
Rotel Cd14

Koen K

#2
De mogelijke antwoorden:

1. In een blinde test ga je het verschil vrijwel zeker niet horen, dus gebruik je geld liever om wat anders leuks mee te doen.
2. De CXA is een stuk beter gebouwd en heeft een goede DAC, dus dat is zeker een stapje omhoog! De Musical Fidelity heeft natuurlijk weer z'n geheel eigen klankkarakter, dus je zult zelf moeten luisteren om te bepalen of je die beter vindt dan de CXA.
3. De NAD is zeker even goed als de CXA en de Musical Fidelity, maar ze hebben natuurlijk elk hun geheel eigen klankkarakter, dus je zult zelf moeten luisteren om te bepalen welke je de beste vindt.
4. Als je het leuk vindt om eens een andere versterker te proberen zou ik het vooral doen.

vanzomereng

#3
Je moet je niks aantrekken wat andere zeggen maar alleen je eigen oren laten beslissen.
M.i.z. is er helemaal niks met jouw NAD 356, dit is een goede versterker.
Vervangen door een Cambridge CXA60 of CXA80 of Musical M3i zal m.i.z. gehoormatig niks tot weinig brengen,
wellicht als je gouden oortjes heb zal je wellicht een kleine verbetering horen maar of dit op weegt tegen de extra kosten, betwijfel ik.
Beste oplossing is, als je e.e.a. thuis zelf kunt proberen.

Verder ter info, als je toch wilt upgraden en wellicht iets boven je budget maar de CXA80 wordt nu nieuw voor  799,- euro aangeboden,
omdat deze is opgevolgd door de CXA81.   
Dit is een nette prijs voor zo'n zware versterker met ingebouwde Dac, vele aansluitmogelijkheden en bluetooth.  ::)
Luidsprekers: B&W 702S2,  All-In-One: Atoll SDA300-Signature,
Blue-ray player: Denon DVD-3800BD

toetertje

Je hoort het niet, maar ze hebben ieder hun eigen klankkarakter.
Goed advies.  :crazy:

Koen K

Ik geef alleen maar een overzicht van de mogelijke antwoorden, niets meer of minder. Mijn advies is een combinatie van nummer 1 en nummer 4.

Je lijkt over het algemeen mijn posts nogal selectief te interpreteren. Heb je misschien een bepaalde mening over mij die het neutraal lezen wat bemoeilijkt?  ::)

toetertje

Quote from: Koen K on January 28, 2021, 10:11:08
Ik geef alleen maar een overzicht van de mogelijke antwoorden, niets meer of minder. Mijn advies is een combinatie van nummer 1 en nummer 4.

Je lijkt over het algemeen mijn posts nogal selectief te interpreteren. Heb je misschien een bepaalde mening over mij die het neutraal lezen wat bemoeilijkt?  ::)

Het was niet direct naar jou gericht maar meer algemeen. Het gene wat geschreven is, was tegenstrijdig.
En eerlijk gezegd, erger ik mij wel aan steeds die opmerkingen in topics van mensen die graag eens wat
nieuws willen proberen. Er zit nu eenmaal verschil in klank van versterkers, en die klank moet bij je passen.  ;) :coffee:

Koen K

Er is niks mis mee om eens wat nieuws te willen proberen.

Er is wel iets mis mee om mensen gek te draaien met verschillen die niet werkelijk hoorbaar zijn. Ik beweer niet dat er überhaupt nooit verschil te horen is tussen versterkers, maar wel dat elke poging om twee goede versterkers puur op klank te onderscheiden in mijn ervaring niets oplevert.

Degenen die beweren dat er verschillen in klank tussen vrijwel alle versterkers zijn, zijn meestal ook degenen die het nooit blind getest hebben.

toetertje

Sorry voor de onderbreking Willi@m.

Ik denk dat de cxa80 wel een goede keus kan zijn.
Deze heeft genoeg vermogen om de kefs onder controle te houden.
Ook denk ik dat de dac in de cxa wel eens beter kan zijn dan die in
de node 2. Dus die kun je dan digitaal aansluiten. Dan heb je ook geen
cxn nodig. Ik ga de cxa80 zelf ook nog een keer proberen.  ;D

chansig

Quote from: toetertje on January 28, 2021, 10:54:55
Sorry voor de onderbreking Willi@m.



:D

Je kan het ook gewoon laten en niet reageren. Oh nee...dat moeten vooral anderen.  :D

Gr. Hans
Teleskopos, Paradigm PW Link, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear netkabels, AQ Pearl optische kabel, AQ Forest digitale kabels.

vanzomereng

Quote from: toetertje on January 28, 2021, 10:01:10
Je hoort het niet, maar ze hebben ieder hun eigen klankkarakter.
Goed advies.  :crazy:
Zeer alert "toetertje"  inderdaad vreemde opmerking van KOEN K

Niettemin onderschat KOEN K niet, toffe peer en slimme gozer en hij heeft gewoon antwoordt gegeven zoals een politicus
vaak doet in een talkshow.....   alle mogelijkheden open laten  ;)

Eigenlijk zijn ook alle mogelijkheden open, immers Willi@M zal bij een eventuele andere versterker wel of geen verschillen horen,
die uitkomst weten we nog niet.  Of de daadwerkelijke gehoorde verschillen worden veroorzaakt door zijn grijze massa/mindset,
of daadwerkelijk door de versterkers zijn veroorzaakt i.c.m.  zijn scherp gehoor, is een andere discussie.

Niettemin gewoon lekker upgraden omdat het fijn is, gewoon omdat het kan, is ook niks mis mee  ::)
Luidsprekers: B&W 702S2,  All-In-One: Atoll SDA300-Signature,
Blue-ray player: Denon DVD-3800BD

vanzomereng

Soms vraag ik me af,  wat moet Willi@m wel niet denken.

"Amai ! , ik vraag gewoon advies m.b.t. de keuze tussen 2 deftige versterkers en geraak in een onnozele politieke geneuzel"

Welkom in de wondere wereld v/d audiofielen  :D
Luidsprekers: B&W 702S2,  All-In-One: Atoll SDA300-Signature,
Blue-ray player: Denon DVD-3800BD

toetertje

Quote from: chansig on January 28, 2021, 11:06:46
:D

Je kan het ook gewoon laten en niet reageren. Oh nee...dat moeten vooral anderen.  :D

Gr. Hans

Toesjee  :blush:

Willi@m

Bedankt voor alle antwoorden en discussies blijf je houden in deze wereld. Het oog wil ook wat. En hobby's mogen geld kosten. Ik heb ook "onnodig" al mijn kabels vervangen zonder resultaat. Voor mezelf weet ik dat 't nu goed is. Ik heb de NAD te koop staan en ga waarschijnlijk voor de CXA. De discussies over de verschillende DACS zijn er ook genoeg. We zullen 't zien (horen).
Hegel H80
Kef Ls50 + Norstone Stylum 2
Cambridge Audio Cxn V2
Rotel Cd14

wim bruins

#14
De cxa 80 ook even hier nieuw gehad met de Emit 20 van dynaudio.
De nad 365 ook twee jaar mee gespeeld.
Echt een goed ding.
Veel reserves.


Miste kracht van de cxa 80 :colgate:
Luidsprekers kwamen niet los.

Had vroeger goede ervaringen met nad.
Dus een 15 jaar oude voor en eind versterker van dit merk gekocht en het speelde fantastisch.
Toen overgestapt naar de x18 van dynaudio.
Ook geen probleem voor de nad.
Nu de xeo 6.
Lekker makkelijk en goed met ingebouwde versterkers.