Media server project: Unraid server

Started by Teejoo, October 5, 2020, 15:38:36

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Teejoo

Ik zit toch nog te denken om mijn films te gaan rippen ondanks het grote aantal.

Maar ik zou eigenlijk een interface/apparaat willen zien die mijn hele collectie kan laten zien en afspelen. Kun je bijvoorbeeld iTunes films ook afspelen op een ander device, al dan niet via een hack of 1:1 conversie. Ik merk namelijk dat ik de laatste tijd geregeld iTunes films koop als vervanging voor DVD's omdat deze films niet op blu-ray zijn verschenen.

Je zou eigenlijk een soort Roon moeten hebben voor films.

_ MarcelloW _

Als je alles opslaat op een NAS en vervolgens afspeelt met een willekeurig apparaat dat KODI kan draaien, kom je volgens mij behoorlijk in de buurt.
Ook ik support de zoek-functie! http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?action=search2

| Me = M'n of Mijn | Is = Eens | Hun = Zij | Waar om doen men sen al die on nodig e spa ties over al tus sen ? | Hè = Heh? | Hé = Hey!

_ MarcelloW _

Waar woon je? Je mag best eens langs komen voor een demo (en een pilsje)
Ook ik support de zoek-functie! http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?action=search2

| Me = M'n of Mijn | Is = Eens | Hun = Zij | Waar om doen men sen al die on nodig e spa ties over al tus sen ? | Hè = Heh? | Hé = Hey!

Teejoo

Quote from: _ MarcelloW _ on October  5, 2020, 17:38:00
Als je alles opslaat op een NAS en vervolgens afspeelt met een willekeurig apparaat dat KODI kan draaien, kom je volgens mij behoorlijk in de buurt.
Hoe doe je dat met iTunes films?

Ik woon in Maastricht

_ MarcelloW _

iTunes films staan in iTunes. Dat wil Apple zo.

Maastricht is misschien wat ver (Almere)
Ook ik support de zoek-functie! http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?action=search2

| Me = M'n of Mijn | Is = Eens | Hun = Zij | Waar om doen men sen al die on nodig e spa ties over al tus sen ? | Hè = Heh? | Hé = Hey!

Rob_Dingen

Koop een ATV4K en the Infuse pro app.
Als je dan ergens een NAS neerzet kan Infuse van de NAS afspelen werkt perfect ook 4K.
Je hoeft alleen in Infuse aan te geven in welke map je films staan.

Rob

Teejoo

Quote from: Rob_Dingen on October  5, 2020, 19:13:54
Koop een ATV4K en the Infuse pro app.
Als je dan ergens een NAS neerzet kan Infuse van de NAS afspelen werkt perfect ook 4K.
Je hoeft alleen in Infuse aan te geven in welke map je films staan.

Rob
Ik heb idd al infuse en dat ziet er ook top uit. Enige is dat de ATV nog geen lossless audio uitgeeft via HDMI.
Ik gebruik dat nu voor wat series die ik wel download en alleen op de TV in de woonkamer bekijk. Dus daar maakt me dat niet uit.

Teejoo

En qua opslag moet ik idd nog bedenken of ik mijn bestaande windows 10 server zou uitbreiden of een echte NAS kopen.

denoontje

Mijn ervaring:

Ik heb een zappiti 4K staan die bestanden van een synology nas kan halen.
Maar een cm mod sony uhd 900m2 player is beter qua geluid en beeld bij een 1 op 1 bestand.
Dus je gaat mi kwaliteit inleveren voor gemak.
Is maar een tip, daar ook jij en bom van een video- en geluidsinstallatie hebt staan....

Ik ga daarom terug naar schijven afspelen, al is het gemak van een streamer met een moviewall wel gaaf, je kunt ondertitels bijvoegen en je krijgt wat film info.
(al gebruik de moviewall als ik eerlijk ben heel weinig...omdat ik altijd de laatste toevoeging wil kijken en de rest meer bibliotheek is).

CM heeft (nog) geen video streamer helaas....ik push vik al een tijdje...

Helaas speelt de infuse app nog geen atmos, want er is wel een cm Appletv (zelf niet getest op beeld en geluid).
Dan heb je wel een streamer en een systeem waarbij je ook films kan kopen en die youtube en netflix kan afspelen (volgens mij ook in 4K HDR atmos).

Anders moet je een (dure) CM oppo op de kop zien te tikken.....die streamt en speelt schijven.

reza

#9
Hoi Teejoo,

Heb je dit al gezien?

https://youtu.be/TN9t9wWc1XA
Jezus zegt :'' In het huis van mijn Vader zijn vele kamers''
Reza zegt : '' Kom dus naar binnen"

_ MarcelloW _

38 mins per disk. Ik zou willen dat ik zoveel tijd had...
Ook ik support de zoek-functie! http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?action=search2

| Me = M'n of Mijn | Is = Eens | Hun = Zij | Waar om doen men sen al die on nodig e spa ties over al tus sen ? | Hè = Heh? | Hé = Hey!

Hanky Panky

Quote from: _ MarcelloW _ on October  7, 2020, 17:18:04
38 mins per disk. Ik zou willen dat ik zoveel tijd had...

Je hoeft er ook niet naast te blijven staan / zitten  :D
Maak van jouw verwachting niet mijn verplichting.

LG OLED77C25LB // Denon AVR-X3400H // Nvidia Shield TV pro // 5 x B&W M1 // SVS SB3000

Teejoo

#12
Quote from: reza on October  7, 2020, 09:53:10
Hoi Teejoo,

Heb je dit al gezien?

https://youtu.be/TN9t9wWc1XA
Nu wel  ;)

Maar ik vind het dan veel leuker om dit zelf te bouwen, los van de kosten. Dat is sowieso nu ook een beetje mijn drive: hobby. Daarnaast begin ik ook een beetje ruimtetekort aan het krijgen mbt de rekjes.

Maar ik ben eens gaan kijken naar hoeveel TB/schrijven ik nodig zou hebben en dat tikt natuurlijk ook wel aan met nu al bijna 1200 films (30-40 TB?). Volgende vraag is waar ik die in kan gaan duwen en neerzetten. Ik gebruik nu al jaren een inmiddels Windows 10 PC als server, maar daar ben ik intern wat beperkt qua ruimte.

Je zou eigenlijk iets van een rack met schijven moeten hebben dat je aansluit op de server. Ik weet echter niet of dit bijvoorbeeld kan via USB.

Teejoo

Quote from: denoontje on October  5, 2020, 20:05:04
Mijn ervaring:

Ik heb een zappiti 4K staan die bestanden van een synology nas kan halen.
Maar een cm mod sony uhd 900m2 player is beter qua geluid en beeld bij een 1 op 1 bestand.
Dus je gaat mi kwaliteit inleveren voor gemak.
Is maar een tip, daar ook jij en bom van een video- en geluidsinstallatie hebt staan....

Ik ga daarom terug naar schijven afspelen, al is het gemak van een streamer met een moviewall wel gaaf, je kunt ondertitels bijvoegen en je krijgt wat film info.
(al gebruik de moviewall als ik eerlijk ben heel weinig...omdat ik altijd de laatste toevoeging wil kijken en de rest meer bibliotheek is).

CM heeft (nog) geen video streamer helaas....ik push vik al een tijdje...

Helaas speelt de infuse app nog geen atmos, want er is wel een cm Appletv (zelf niet getest op beeld en geluid).
Dan heb je wel een streamer en een systeem waarbij je ook films kan kopen en die youtube en netflix kan afspelen (volgens mij ook in 4K HDR atmos).

Anders moet je een (dure) CM oppo op de kop zien te tikken.....die streamt en speelt schijven.
Ik vind die Zidoo Z1000 streamer die Leo heeft wel erg mooi, en ik vraag me af of daar met een goed geripte disc een kwaliteitsverschil zal ontstaan.

PascalP

Heb zelf een Synology NAS (8 bay), maar hoor ook veel positiefs over UNRAID, dit zou ik me meer in willen verdiepen als ik ooit de Synology weg doe
Video: JVC DLA-N7 Cinemike Stufe Performance - HiViLux 21:9 310cm breed
Audio: Bryston SP4 processor + 4x Parasound JC1 (L/R/Rear Surrounds) - Parasound A51 (Center + Atmos) - Parasound A21 (Side Surrounds)
Speakers: 3x MK Sound S300 (LCR) - 2x MK Sound MP300 (Side Surround) - 2x MK Sound S300 (Rear Surround) - 4x MK Sound MP150 (Atmos) - 4x Ken Kreisel DXD-12012
Sources: Oppo UDP-203 Cinemike Stufe 2 - Apple TV 4K 2021 - Technics SL-1210MK2 + Ortofon Bronze + Parasound Zphono

papaleo

Óf je zou helemaal opnieuw moeten beginnen met je verzameling films...'Auch..'  :D

En dan met een Kaleidescape, hier kan ik maar min-puntje in bedenken en dat is dat er met de aangeboden films (bijna nooit) NL-subs in aanwezig zijn...maar dit medium is in alle andere aspecten heer en meester betere beeld en geluids kwaliteit is er gewoon niet.

Als er ook NL subs bij de films aanwezig waren dan had ik dit medium al jaren geleden aan willen schaffen de NL markt is volgens mij te klein om hier gehoor aan te geven dus zal een Kaleidescape er hier nooit gaan komen ook niet onbelangrijk is het gegeven dat deze firma een aantal jaren geleden op het punt van omvallen heeft gestaan dus ook dit is wellicht een puntje om hiermee niet in zee te willen gaan want 'goedkoop' zijn ze niet met hun producten.
Projector: JVC DLA-NZ8 TV:Sony75x9405c
Processors: Lyngdorf MP60 / Lumagen RadiancePro 4444 18Gb/s Amp's: NAD Master M27 + M22.2 Proj.Scherm: WS-Spalluto MultiMask 100" Speakers: Monitor Audio Platinum/Gold PL300,PL100,C250 (5G) Sub: JLaudio Fathom f113v2 Atmos : 4x MA CP-CT380iDC
BDP:Oppo UHD205 4K/HDR MP:Zappiti Reference,AppleTV 4K 2021 Bluesound Node 2i
Remote:Neeo,Homey Pro Stroom:Aparte stroomgroep met Lapp kabel/ AHP Klankmodule,Kemp powerstrip 8x,Audioquest NRG-Y2,Diverse custom/make stroomkabels

quattronl

Even voor het 'gemak':
Een BR film rippen in goede kwaliteit waarbij je alleen de NL-ondertitels, relevante audiosporen en zonder alle extra's meeneemt dan kost je dat zo'n 20Gb per film. Of 30 als je de beste kwaliteit wilt.
Met 1200 films kost je dat met 20Gb/film zo'n 25-30Tb aan diskruimte.
Je wilt nog wat ruimte overhouden want je collectie zal vast nog wel groeien dus reken 40Tb aan disks.

Even een voorbeeld qua kosten:
Server/opslag: Synology DS920+ (4 bay): 567,-
4x 10Tb WD Red á 283,-/st: 1132,-
Zapitti 4k HDR mini: 229,-
Kom je in totaal op 1928,-
Er van uit gaande dat je zelf BR's kan rippen en er al een goed Gigabit (dus bedraad) netwerk in je huis ligt.

Met deze 4x10Tb heb je geen redundantie, dus als 1 schijf kapot gaat ben je een kwart van je films kwijt. Dat is in jouw geval minder erg want je hebt de originelen.
Wil je wel redundantie (RAID1) dan kost je dat nogmaals 4x10Tb + een NAS expansion bay á 487,-. Dat wordt een duur geintje en zou ik dus niet doen (maar ik noem het wel even voor de compleetheid).
Living: Amp: Marantz SR7012 - Speakers: All Totem: Arro (front) - Dreamcatcher (4x surround) - Model One Signature (center) - BK XXLS400 - TV: Panasonic 65GZW954 OLED - Sources: Zappiti ONE 4k HDR SE - SB Touch+BOTW - Panasonic UB824 - Storage: Synology DS918+ 18Tb - Cables: RUConnected, JIB, Nordost, Furutech - Tweaks: 2x Crusade Audio Diamond 2 plate (amp+sub) - Audiogroep
Bedroom: Marantz PM6004, Totem Staff, SB Touch+BOTW

Teejoo

Quote from: papaleo on October  8, 2020, 10:46:44
Óf je zou helemaal opnieuw moeten beginnen met je verzameling films...'Auch..'  :D

En dan met een Kaleidescape, hier kan ik maar min-puntje in bedenken en dat is dat er met de aangeboden films (bijna nooit) NL-subs in aanwezig zijn...maar dit medium is in alle andere aspecten heer en meester betere beeld en geluids kwaliteit is er gewoon niet.

Als er ook NL subs bij de films aanwezig waren dan had ik dit medium al jaren geleden aan willen schaffen de NL markt is volgens mij te klein om hier gehoor aan te geven dus zal een Kaleidescape er hier nooit gaan komen ook niet onbelangrijk is het gegeven dat deze firma een aantal jaren geleden op het punt van omvallen heeft gestaan dus ook dit is wellicht een puntje om hiermee niet in zee te willen gaan want 'goedkoop' zijn ze niet met hun producten.
Dat laatste is exact waarom ik dat ook nooit zou doen.

Teejoo

#18
Quote from: quattronl on October  8, 2020, 10:55:05
Even voor het 'gemak':
Een BR film rippen in goede kwaliteit waarbij je alleen de NL-ondertitels, relevante audiosporen en zonder alle extra's meeneemt dan kost je dat zo'n 20Gb per film. Of 30 als je de beste kwaliteit wilt.
Met 1200 films kost je dat met 20Gb/film zo'n 25-30Tb aan diskruimte.
Je wilt nog wat ruimte overhouden want je collectie zal vast nog wel groeien dus reken 40Tb aan disks.

Even een voorbeeld qua kosten:
Server/opslag: Synology DS920+ (4 bay): 567,-
4x 10Tb WD Red á 283,-/st: 1132,-
Zapitti 4k HDR mini: 229,-
Kom je in totaal op 1928,-
Er van uit gaande dat je zelf BR's kan rippen en er al een goed Gigabit (dus bedraad) netwerk in je huis ligt.

Met deze 4x10Tb heb je geen redundantie, dus als 1 schijf kapot gaat ben je een kwart van je films kwijt. Dat is in jouw geval minder erg want je hebt de originelen.
Wil je wel redundantie (RAID1) dan kost je dat nogmaals 4x10Tb + een NAS expansion bay á 487,-. Dat wordt een duur geintje en zou ik dus niet doen (maar ik noem het wel even voor de compleetheid).
Mooie aanvulling! Backup ga ik idd niet aan beginnen. Die zit dan fysiek in de doos zoals je al aangeeft.
Maar jij zou dus gaan voor een standaard NAS begrijp ik?

quattronl

Er zullen vast wel harddisk-racks zijn die je aan je PC kan hangen. Ik ben daar echter niet bekend mee.
Ik gebruik al jaren een Syno NAS. Is niet alleen voor films en muziek maar ook als backup van documenten (van laptops, telefoon, tablets) en foto's.
Een NAS is in het algemeen ook zuiniger dan een W10 server en neemt minder ruimte in.

De genoemde WD Red disks zijn ook specifiek voor een NAS bedoeld (24/7 draaien). Andere disks zijn beter met desktop servers.

Maargoed, het is ook maar net wat in jouw situatie het handigst is. Ik deelde slechts mijn ervaring  :tounge:
Living: Amp: Marantz SR7012 - Speakers: All Totem: Arro (front) - Dreamcatcher (4x surround) - Model One Signature (center) - BK XXLS400 - TV: Panasonic 65GZW954 OLED - Sources: Zappiti ONE 4k HDR SE - SB Touch+BOTW - Panasonic UB824 - Storage: Synology DS918+ 18Tb - Cables: RUConnected, JIB, Nordost, Furutech - Tweaks: 2x Crusade Audio Diamond 2 plate (amp+sub) - Audiogroep
Bedroom: Marantz PM6004, Totem Staff, SB Touch+BOTW

Rob_Dingen

Ik draai nu al 10 jaar met een Unraid server voor mijn films.
Supermicro moederbordje.
Alhoewel het niet super snel is nooit problemen gehad en 4K streamen is geen probleem.
Daarnaast raak je nooit alles kwijt.
Je kunt verschillende schijven door elkaar gebruiken als de parity schijf maar even groot is als de grootste schijf.
Als er een schijf stuk gaat dan kun je alles terug zetten.

Rob

Teejoo

Quote from: Rob_Dingen on October  8, 2020, 14:59:33
Ik draai nu al 10 jaar met een Unraid server voor mijn films.
Supermicro moederbordje.
Alhoewel het niet super snel is nooit problemen gehad en 4K streamen is geen probleem.
Daarnaast raak je nooit alles kwijt.
Je kunt verschillende schijven door elkaar gebruiken als de parity schijf maar even groot is als de grootste schijf.
Als er een schijf stuk gaat dan kun je alles terug zetten.

Rob
Dat ziet er interessant uit. Heb je dat dan samen met de schijven in een kast gebouwd?

Bart_M

Je kan bij de nieuwe versie van Unraid ook 2 parity schijven inzetten, voor nog meer zekerheid.
Bij mij draait het ook al jaren stabiel.

Teejoo

Ik ben nu ook even aan het kijken naar geschikte kasten voor iets van 8- 10 harde schijven. Het lijkt me handig als ze eenvoudig te wisselen zijn. Moet je dan weer zo'n aparte bay voor hebben?

Heeft daar iemand tips?

Bart_M

Eenvoudig wisselen zou voor mij minder prio hebben, eerder een mooie stille kast en een moederboard waar je 8 of 10 schijven op aan kan sluiten.

Je kan eens kijken op het UnRaid forum, daar zijn genoeg suggesties te vinden.