JBL SDP-55 Audio/Video Processor

Started by Koei, September 8, 2020, 18:20:14

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Koei

https://www.audiosciencereview.com/forum/index.php?threads/jbl-sdp-55-audio-video-processor-review.15820/

Opvallend:
- D/A sectie niet voldoende afgeschermd van HDMI input
- 15 bit dynamisch bereik
- Hoge ruisvloer
- DAC filter dempt niet hard genoeg
- Veel jitter bij COAX input, HDMI prima
- Gebaseerd op een ARCAM platform gezien de problemen? (Arcam valt tegenwoordig on Harman)

"Human beings are poor examiners, subject to superstition, bias, prejudice and a profound tendency to see what they want to see rather than what is really there." - M. Scott Peck

"Man does not see reality as it is, but only as he perceives it, and his perception may be mistaken or biased." - Rudolf Dreikurs

jahtari

#1
En dat voor héél veel geld. Verder lees je aldaar ook veel over bugs en instabiliteit.

Edit: prijs opgezocht 5690 €
Jahtari's 7.2.2 HT - Powergrip YG-1. Nvidia Shield. DenonX4500H. LCR: Martin Logan Motion 4/6. Atmos: Dali Oberon On Wall. LG77C3 TV. 2x Monoprice Monolith 15 v2. Crown XLS1502 + JBL 4281F.
Stereo setup: Powergrip YG-1. Bluesound Node 2i. MiniDSP SHD Studio. Dutch & Dutch 8m. Dual subs.
Woonkamer: Kef LS60
Studeerkamer: Focal CMS 65. Focal CMS Sub

Koei

#2
Quote from: jahtari on September  8, 2020, 18:26:30
En dat voor héél veel geld. Verder lees je aldaar ook veel over bugs en instabiliteit.

Dat ding voornamelijk zo duur door Dirac en omdat het 16 kanalen zijn. Technisch gezien is het vergelijkbaar met of slechter dan een Denon middenklasse AVR.
"Human beings are poor examiners, subject to superstition, bias, prejudice and a profound tendency to see what they want to see rather than what is really there." - M. Scott Peck

"Man does not see reality as it is, but only as he perceives it, and his perception may be mistaken or biased." - Rudolf Dreikurs

Jack_D

Ligt het aan mij of zie ik de laatste tijd steeds meer duur spul het putje inspoelen als er aan gemeten word.Of wordt er gewoon meer getest de laatste jaren en dus logischerwijs ook meer apparaten die slechter uit de metingen komen.

Ik snap het ook gewoon niet zo goed... je bent een fabrikant, zet een duur apparaat op de markt, loop je dan toch zelf even de "doorsnee testjes" door om te zien of het resultaat een beetje oke is. En inderdaad, goed gemeten wil nog niet zeggen dat het perfect klinkt. Maar van een beetje duur en goed ontwerp mag je toch een bepaalde basis aan meetresultaten verwachten... toch?


Het lijkt soms wel of de consument de beta tester is tegenwoordig.....? :dontgetit:


Peerless Monster

Heb je mijn buizen wel eens gemeten?
Alleen maar vervorming.
Hoe het klinkt? Fantastisch.
En iedereen is welkom.

Ik geloof dat veel mensen zich teveel laten leiden door specs en metingen en reviews.
Ga eerst eens luisteren en vel dan je oordeel.
Classe Omega MKII | Audio Research SP-11 | ARC VT130SE | PS Audio BHK 250 | PS Audio P10 | PS Audio Perfectwave DSD DAC  | PS Audio Perfectewave Transport | Acoustat model one + one | Michell | Dual CS510 platenspeler

Koei

#5
Quote from: Jack_D on September  8, 2020, 18:57:39
Ligt het aan mij of zie ik de laatste tijd steeds meer duur spul het putje inspoelen als er aan gemeten word.Of wordt er gewoon meer getest de laatste jaren en dus logischerwijs ook meer apparaten die slechter uit de metingen komen.

Ik snap het ook gewoon niet zo goed... je bent een fabrikant, zet een duur apparaat op de markt, loop je dan toch zelf even de "doorsnee testjes" door om te zien of het resultaat een beetje oke is. En inderdaad, goed gemeten wil nog niet zeggen dat het perfect klinkt. Maar van een beetje duur en goed ontwerp mag je toch een bepaalde basis aan meetresultaten verwachten... toch?


Het lijkt soms wel of de consument de beta tester is tegenwoordig.....? :dontgetit:
Even los van stereo componenten die niet een bepaalde standaard halen (zoals PS Audio), en puur voor AV-processors/receivers denk ik dat het probleem goed te verklaren is. Allereerst denk ik dat er eindelijk weer eens wat nadruk komt te liggen op de objectieve prestaties van een product.

Maar het grootste probleem is dat dit soort producten zeer complexe firmware hebben en de traditionele audio fabrikanten geen software achtergrond hebben. Dit verklaard niet de niet goed afgeschermde HDMI poorten en dat soort onzin, maar wel de bergen aan bugs.

Overigens klinken goed metende apparaten altijd goed, en kunnen slecht metende apparaten soms goed klinken.

Quote from: Peerless Monster on September  8, 2020, 19:04:58
Heb je mijn buizen wel eens gemeten?
Alleen maar vervorming.
Hoe het klinkt? Fantastisch.
En iedereen is welkom.

Ik geloof dat veel mensen zich teveel laten leiden door specs en metingen en reviews.
Ga eerst eens luisteren en vel dan je oordeel.

Maar zo wordt dit product niet verkocht. Ik citeer:

"Designed to ensure exceptional performance without compromise. With best- in- class audio and video signal integrity".

En

The JBL Synthesis SDP-55 leverages the 24bit /192k ESS® Sabre 9028 Pro featuring -120dB THD+N for D/A conversion. The analog circuitry on the input and output stages is optimized for unequaled dynamic range, ultra-low distortion, and unmatched audio clarity. Carefully designed anti-jitter circuitry and ultra-clean power supplies are incorporated to ensure all audio paths, including HDMI, are uncompromised.

En zoals ik hierboven al zei: goed metende apparatuur zal altijd goed klinken, slecht metende apparatuur kan goed klinken.

Mag ik vragen wat je ervan zou vinden als je een auto koopt met een bepaald vermogen onder de motorkap. Hij rijdt prima en en zoals verwacht, maar dan blijkt dat wanneer je de motorkap omhoog doet je een lichtere motor hebt gekregen. Een motor die niet voldoet aan de beloftes van een bepaald vermogen en bepaalde prestaties, maar wat je in de praktijk niet hebt gemerkt. Heb je dan teveel betaald? Of heb je het juiste bedrag betaald?
"Human beings are poor examiners, subject to superstition, bias, prejudice and a profound tendency to see what they want to see rather than what is really there." - M. Scott Peck

"Man does not see reality as it is, but only as he perceives it, and his perception may be mistaken or biased." - Rudolf Dreikurs

Jack_D

Is een buizenbak niet totaal wat anders als een digitale processor....?Maar deze "meten is weten of luisten en genieten discussie" zal nooit tot 1 eenduidig antwoord lijden/leiden.
Maar mijn mening is dat als ik $6000,- voor een digitale processor betaal ik toch op zijn minst redelijk meetresultaten voor de standaard testjes wil zien, wat inderdaad geen garantie is voor goed geluid, maar het geeft wel aan dat ze met aandacht het ontwerp hebben samengesteld. En het feit dat het apparaat ook nog in een brick veranderde is los van de meetresultaten ook geen goed teken.


Quote from: Peerless Monster on September  8, 2020, 19:04:58Heb je mijn buizen wel eens gemeten?
Alleen maar vervorming.
Hoe het klinkt? Fantastisch.
En iedereen is welkom.

Ik geloof dat veel mensen zich teveel laten leiden door specs en metingen en reviews.
Ga eerst eens luisteren en vel dan je oordeel.