Voice Assistants

Started by Job, August 9, 2020, 10:58:16

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Job

Hi all,


Benieuwd naar jullie ervaringen met spraakassistenten Alexa, Google Assistant en Siri. En dan vooral in het dagelijkse thuisgebruik in een gezin.


Siri gebruik ik zelf af en toe op de fiets en heel soms voor de grap om aan iemand te laten zien dat ik mijn Apple Watch met een spraakcommando de lichten in de woonkamer kan laten bedienen, maar normaliter doe ik het in de praktijk toch gewoon makkelijker met de schakelaar.


Ik had twee van die Sonos speakers gekocht en even met Google Assistant gespeeld (dag of 2) maar die luisterde soms slecht, en gaf soms ook zomaar antwoord als we in de eetkamer een gesprek voerden (zonder dat we het woord Google gebruikten). Dat laatste vond ik zo irritant dat we de stekker eruit getrokken hebben. (Overigens heb ik altijd alles in US English staan, misschien dat onze Nederlandse conversaties fonetische Engelse triggers genereerden?).


Nu vraag ik me dus serieus af hoe mensen deze dozen in het dagelijks gebruik inzetten. Voor mij lijkt het vooralsnog een oplossing op zoek naar een probleem. Thuis dan toch. In de auto en op de fiets zie ik wel degelijk de hands-free-voordelen.


Maar misschien zie ik het verkeerd, doe ik het niet goed? Ik hoor graag jullie ervaringen en tips. Dank alvast.

eduard

#1
Ik heb zelf in meerdere ruimtes een google mini staan. In mijn woonkamer gebruik ik deze vaak voor besturing licht en stopcontacten, maar ook als kookwekker. In de keuken gebruik ik deze als kookwekker en radio en soms een bereidings vraag. Ook vraag ik wel eens wat het weer is.  Al gebruik ik ze maar voor een beperkt aantal functie vind het wel erg makkelijk ook google vragen worden vrij goed beantwoord.

J.A.F._Doorhof

Hier hebben we

Alexa op 1 apparaat
Geinig maar we gebruiken het niet veel.

Google home en android auto
Geniaal meestal. Soms frustrerend dom
Meeste werkt echter goed

"Hey Google continue Warrior nun on Netflix on home theater" en Voila hij stuurt het naar de Chromecast. En dingen als pauze of volume down en zelfs 20 seconds back gaan allemaal super

Zit je aan tafel kun je ook leuke games doen waarbij ieder een kleur krijgt en vragen moet beantwoorden.

Siri
Ook regelmatig in gebruik
Beetje mix tussen Google en apple
Onze mening is dat Google het iets beter voor elkaar heeft qua aan elkaar knopen van opdrachten en doorsturen naar bv chromecasts of auto.

Ook maken van agenda punten en teksten versturen werken goed met beide.

Zou het alleen handig vinden als ze zelf taal herkennen. Nu hebben we ze op Engels staan voornamelijk omdat daar bijna alles beter werkt.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Job

Dank voor de input.


Ik merk dus zelf dat de strategisch geplaatste lichtschakelaar sneller en makkelijker is dan het oroepen van een assistent.


Als ik iets verder wil kijken op Netflix klik ik op 1 knop, en dan gaat alles aan. Het lukt me gewoon niet het voordeel ervan in te zien om dat met een spraakcommando te doen. Hoe graag ik het ook zou willen, want ik vind de techniek wel heel leuk.


Eerlijkheidshalve: ik hou sowieso niet erg van nodeloos geluid. Alle piepjes en tones op mijn telefoon, tablet, computers etc staan default gemute. Een wekker mag geluid maken, en films kijk ik graag op fors volume. Maar interfacegeluidjes irriteren me mateloos.


Agenda beheer ik toch meestal vanuit emails en apps. Meldingen (mute) op de Apple Watch.


Maar misschien moet ik het eens met boodschappenlijstjes proberen. Daar zie ik het nut wel van in. Maar dan toch maar in het Nederlands, anders zit je de hele dag vertalingen van kruiden op te zoeken.

J.A.F._Doorhof

Iemand opbellen begon het met ons bij.
En vanuit daar gingen we er steeds meer mee doen. Het is nu voor bepaalde dingen al helemaal normaal
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Mokumer45

Op mijn smartwatch zit Bixby, maar dit heb ik nooit serieus gebruikt. Een paar keer geprobeerd, het werkt maar is erg beperkt, en werkt niet met Nederlands. Is (nog) niet geïmplementeerd en ik vraag me af, of dit ooit gaat gebeuren. 
Huiskamer: AVR: Denon AVC-X4700H, Speakers: Teufel T400 Mk2, Teufel Cubycon 5.1 met bijbehorende Subw , Teufel Reflekt, 2e Subw: Sony SA-WMS535, Audio Streamer: Teufel Raumfeld Connector 2, 4K Speler: Sony UBP-X800, DAT Rec: Sony DTC-55ES, Cassette Rec: Sony TC-K630ES, DVD/Video Rec: Sony RDR-VX450, Pick-up: Dual CS-429 met Shure M97XE of Ortofon 2M Red of Audio Technica AT-VM95EN element, Phono Amp: Teufel PhonoStation 1, Media Box: UPC Pace DRC7111, div. Headphones, o.a. Sony MDR-DS6500, TV: Sony 49X8305C.
 Extra: Micro System: Sony CMT-CPX1. Slaapkamer: nog div. apparaten.

J.A.F._Doorhof

Bixby eraf gooien
Google assistant installeren
Stuk beter.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

reza

Je kan met Google ook in het Nederlands communiceren, dat vind ik zelf ook wel prettig.
Jezus zegt :'' In het huis van mijn Vader zijn vele kamers''
Reza zegt : '' Kom dus naar binnen"

Kwabbernoot

Ik heb een Nest Mini (Google) op mijn nachtkastje staan voor podcasts luisteren en ik gebruik hem als wekker. Ook af en toe om het nieuws van de afgelopen dag te beluisteren. In de kamer staat er ook één die ik toch voornamelijk gebruik voor het licht te regelen. Daarnaast gebruik ik hem af en toe voor het bedienen van de TV of Spotify en stel ik hem zo af en toe een vraag (of een winkel nog open is, het weer en dergelijke).

Groeten...

VlisChris

#9
Tijd terug zat ik met vrienden aan tafel. Lachen. Gezelligheid. Herrie. Enz.

En toen besloot Siri uit zichzelf 112 te gaan bellen. Wat ik goddank met nog 2 seconden in de countdown timer die gelukkig eerst start nog wis te annuleren. Nadat dat later die avond (of een keer daarop oid) nog een keer gebeurde heb ik het prompt uitgezet. Die onzin wil ik niet in mijn huis hebben.

Tel daarbij op dat Siri in de auto in mijn ervaring ronduit slecht werkt, en ik het erg ongemakkelijk vond om tegen een telefoon te praten terwijl er normale mensen zijn, en ik heb die onzin (sorry) uitgezet.

(later nagezocht, en blijkbaar luistert Siri standaard mee, en bij bepaalde combinaties van geluid of woorden geeft Siri je de keuze om 112 NIET te bellen, omdat die dan automatisch begint)
Arguing with a genius is difficult.
Arguing with an idiot is impossible.

Mokumer45

@ J.A.F Doorhof: Een prima idee om Bixby te verwijderen en Google assistant te installeren. Er is echter een klein probleempje: Bixby zit als voorgeprogrammeerde app op de Samsung smartwatch en is, voor zo ver ik weet, niet te verwijderen en ook is, ook voor zo ver ik het weet, G.a. niet te installeren op deze smartwatch. Ik moet ook eerlijk zeggen, dat ik er eigenlijk geen last van heb. Gebruik het niet, het zit me niet in de weg en neemt hooguit wat geheugen ruimte in beslag, wat toch niet terug te winnen is.
Huiskamer: AVR: Denon AVC-X4700H, Speakers: Teufel T400 Mk2, Teufel Cubycon 5.1 met bijbehorende Subw , Teufel Reflekt, 2e Subw: Sony SA-WMS535, Audio Streamer: Teufel Raumfeld Connector 2, 4K Speler: Sony UBP-X800, DAT Rec: Sony DTC-55ES, Cassette Rec: Sony TC-K630ES, DVD/Video Rec: Sony RDR-VX450, Pick-up: Dual CS-429 met Shure M97XE of Ortofon 2M Red of Audio Technica AT-VM95EN element, Phono Amp: Teufel PhonoStation 1, Media Box: UPC Pace DRC7111, div. Headphones, o.a. Sony MDR-DS6500, TV: Sony 49X8305C.
 Extra: Micro System: Sony CMT-CPX1. Slaapkamer: nog div. apparaten.

katwax

Heb Alexa gehad, maar door regio beperkingen etc (mogelijk is dit nu al beter) vervangen door google home.
Werkt meestal goed, alleen staat die nu zowel op Nederlands als Engels en dit draait soms in de soep.
Mijn dochter gebruikt dit soms (of ik voor haar) om vragen te beantwoorden, meestal krijg je dan een wiki uitleg.

Inderdaad voor Netflix met chromecast werkt dit ook zeer goed. Probleem is natuurlijk dat je vaak afhankelijk bent van de fabrikant van je domotica etc, dus als zij het niet goed uitdenken kan Google er weinig aan doen.
Stereo: Kii Three BXT System + Kii Control + Bluesound NODE (N130)
HT: Epson LS10000 - Xtrem Daylight 100"
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=112543

J.A.F._Doorhof

Voor de smartwatch geen idee
Ik heb hem toen van de note8 afgehaald voor google. Dat werkte goed.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"