JVC laser projectoren plus NP5

Started by vik, August 7, 2020, 07:18:22

Previous topic - Next topic

0 Members and 10 Guests are viewing this topic.

Teejoo

Quote from: vik on December 19, 2021, 21:49:50
De NX7/ NZ7 ontloopt elkaar niet zo heel veel in de korte impressie die ik heb gehad ( mijn beleving en om en nabij de 3-4 uur gespeeld) maar de metingen en reviews zullen het uit wijzen.

Schani heeft een 90 inch Stewart Studiotek 130 G3 en die combi alleen al is om de vingers bij af te likken. Het beeld oogt dynamischer en rustiger maar dynamiek bereik je al snel met meer light output dus lastig om dat zo te roep toeteren. Contrast was heel dik in orde en overall speelt de NZ7 boven mijn verwachtingen.

De 8k E-shift was bij Schani wel hoorbaar maar ook wel belangrijk om te vermelden dat het volume van de set op een zeer laag niveau aan het spelen was en in zijn ruimte is niets gedaan aan akoestiek. (lang leve Room Perfect)

De 8K E-shift brengt op zijn formaat niet veel extra's dus die heb ik ook uitgezet. Clear motion drive en alles wat ook maar met dynamisch te maken heeft uitgezet dat is iets wat ik standaard altijd doe dus verder niets mee gedaan. Dat is aan Schani om daar lekker mee te stoeien. Scherpte was gewoon dik in orde (panel alignment en focus maar ook door middel van de sharpness test patroon op de Spears & Munsil UHD HDR Benchmark disc)

Wat mij betreft is de NZ7 een winnaar.
Ik ga dus zeker wel motion drive aanzetten. Ik vond het zonder op de NZ9 gewoon slecht uitzien. Op low zag het er erg goed uit.
Verder zou ik de laserdimming zeker ook testen omdat dit blijkbaar beter werkt dan de iris.

Is de vaste iris ook nog iets dichtgezet?

J.A.F._Doorhof

Een iris kan bij werking altijd wat chromatische abberatie geven omdat de bladen de luchtweg onderbreken en elke kleur een andere frequentie heeft.

Bij dimming heb je daar geen last van.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

vik

Uit mijn hoofd:

LD power- Mid
iris helemaal open

Picture mode frame adapt HDR & Theater Optimizer : stand 2 dit geeft bij hem het beste resultaat heb ik nog terug gekoppeld gekregen. (optie: auto en -2 tot 2)

Motion gaat gewoon soepel zonder een interpolatie (combinatie met de 800 CM sony speler.) Wat wel opviel en staat ook in de beschrijving dat bij het gebruik van de HDR 10 en de Frame adapt HDR-theater optimizer  de low latency modus niet mogelijk is om te activeren. (greyed out)

Normaliter zet ik die altijd aan bij het gebruik van UHD want dit maakt het paneel ook wat sneller (pure direct modus )

CineMike heeft hem nu inmiddels ook permanent in demo staan dus genoeg om te testen.


Quote from: Teejoo on December 20, 2021, 07:11:20
Ik ga dus zeker wel motion drive aanzetten. Ik vond het zonder op de NZ9 gewoon slecht uitzien. Op low zag het er erg goed uit.
Verder zou ik de laserdimming zeker ook testen omdat dit blijkbaar beter werkt dan de iris.

Is de vaste iris ook nog iets dichtgezet?
Mobiel: +31626102562 /WhatsApp
https://www.facebook.com/CineMikeBenelux

JVC- Sony- Barco-Trinnov- Lyngdorf- Lumagen- JBL Synthesis-JL Audio- Ascendo- Stewart- Adeo Screens-Screen Research-REL- Denon-Marantz-Arcam-Kef-M&K Sound- CineMike

Teejoo

Ik zie de NZ8 graag verschijnen zodat ik dit zelf even kan testen  O0 :D

papaleo

Quote from: J.A.F._Doorhof on December 20, 2021, 08:59:43
Een iris kan bij werking altijd wat chromatische abberatie geven omdat de bladen de luchtweg onderbreken en elke kleur een andere frequentie heeft.

Bij dimming heb je daar geen last van.

En ik maar denken dat ik de meeste HT termen wel (wist) gehoord had... :wacko:

En uhh...het is aberratie ipv abberatie...,tja nu werd het mij wél opeens duidelijk  :nowink:  :tounge2:   :D
Projector: JVC DLA-NZ8 TV:Sony75x9405c
Processors: Lyngdorf MP60 / Lumagen RadiancePro 4444 18Gb/s Amp's: NAD Master M27 + M22.2 Proj.Scherm: WS-Spalluto MultiMask 100" Speakers: Monitor Audio Platinum/Gold PL300,PL100,C250 (5G) Sub: JLaudio Fathom f113v2 Atmos : 4x MA CP-CT380iDC
BDP:Oppo UHD205 4K/HDR MP:Zappiti Reference,AppleTV 4K 2021 Bluesound Node 2i
Remote:Neeo,Homey Pro Stroom:Aparte stroomgroep met Lapp kabel/ AHP Klankmodule,Kemp powerstrip 8x,Audioquest NRG-Y2,Diverse custom/make stroomkabels

J.A.F._Doorhof

www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

riwi

#956
Ha ha @Papaleo  Ik moest de zin ook 3 maal lezen en er klopt wel meer niet.

Quote from: J.A.F._Doorhof on December 20, 2021, 08:59:43
Een iris kan bij werking altijd wat chromatische abberatie geven omdat de bladen de luchtweg onderbreken en elke kleur een andere frequentie heeft.

Als het iris Franks luchtweg onderbreekt snap ik wel dat ie het iris niet gebruikt. Je zal maar 2 uur zonder lucht naar een film moeten kijken. Verstikkend.  :coffee:

Of heeft Frank de projector opgegeten?


J.A.F._Doorhof

Ik ben bang dat ik teveel op mijn telefoon vertrouwde

Het is dus chromatische abberatie door de bladen in de lichtweg.

(Nu probeerde hij er ook weer 2x luchtweg van te maken).
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Teejoo


vik

Avsforum.com lid "Arrow-AV" heeft zijn eerste indrukken gepost over de NZ8 (RS3100)  :xmas:



I just completed a Stage 1 Evaluation of a JVC RS3100/NZ8 this evening and thought I'd feedback the results.

In this instance I am both QCing the unit and also feeding back regarding the product itself, as this is my first hands on evaluation of the product. I will be completing and posting a in-depth detailed review of all of the new projector models, regarding which I will be completing my reviews of the RS3100/NZ8 and RS2100/NZ7 over the Xmas Holiday.

This particular unit has passed Stage 1 Evaluation. Focus, focus uniformity, RGB convergence are all very good. Approaching the sharpness of an RS4500/Z1. You can see hints of the pixel grid. Image uniformity is excellent, aside from slight bright corners which you don't see with black starfields and only notice with a fully black screen when the Dynamic Laser Dimming is turned off; turned on, with Fade to Black, you never see them. I will objectively measure these in my detailed Stage 2 Evaluation.

Contrast is very good. The bad internal reflections and light scatter of the NX series are essentially gone. No streaking or ghosting and only very slight blooming. Full range contrast and ANSI subjectively look a lot higher.

Operating noise levels are quiet. Again I will be measuring these.

No visible eShift mosquito noise. Very clean looking image.

eShift 8K improves the native 4K resolution video performance. I have no interest in native 8K resolution due to the limits of HVP and the fact that the screen size and viewing distance required to perceive the increased resolution results in a too large viewing angle (basically you are too close to the screen), however I am all for improving native 4K resolution video performance, which the eShift 8K does appear to do. I will go into more detail regarding this in my detailed review.

It's not all roses though. I don't like the current Dynamic Laser Dimming implementation. It is dimming the image all the way past 10% ADL, something which you absolutely don't want. And Mode 2 is way too strong and has a number of issues. JVC have asked me to feedback so I will be submitting a report with my recommendations regarding how to improve this, something which can be done via firmware update. This is my initial observations, I will be digging deeper. Personally, I would currently choose to turn off the Dynamic Laser Dimming. The good news is that the full range native contrast is very good, so the video performance is very good without it.

LL ON/OFF is as per has already been discussed in this thread. This projector has very good native contrast, so if gaming I would have no issue with enabling LL and would not miss the Dynamic Laser Dimming in its current implementation at all.

Overall video performance is very good. Color performance for DCI-P3 is very good. Color uniformity is very good. The HDR DTM is seemingly very good as well. Both SDR and HDR video content looks impressive indeed.

All things considered I am impressed. It's a great projector.
Mobiel: +31626102562 /WhatsApp
https://www.facebook.com/CineMikeBenelux

JVC- Sony- Barco-Trinnov- Lyngdorf- Lumagen- JBL Synthesis-JL Audio- Ascendo- Stewart- Adeo Screens-Screen Research-REL- Denon-Marantz-Arcam-Kef-M&K Sound- CineMike

papaleo

Overall mooie indrukken...alleen jammer dat de Dynamic Laser Dimming (nog) niet doet aan wat er van verwacht werd.
Projector: JVC DLA-NZ8 TV:Sony75x9405c
Processors: Lyngdorf MP60 / Lumagen RadiancePro 4444 18Gb/s Amp's: NAD Master M27 + M22.2 Proj.Scherm: WS-Spalluto MultiMask 100" Speakers: Monitor Audio Platinum/Gold PL300,PL100,C250 (5G) Sub: JLaudio Fathom f113v2 Atmos : 4x MA CP-CT380iDC
BDP:Oppo UHD205 4K/HDR MP:Zappiti Reference,AppleTV 4K 2021 Bluesound Node 2i
Remote:Neeo,Homey Pro Stroom:Aparte stroomgroep met Lapp kabel/ AHP Klankmodule,Kemp powerstrip 8x,Audioquest NRG-Y2,Diverse custom/make stroomkabels

Teejoo

#961
Quote from: papaleo on December 25, 2021, 09:28:18
Overall mooie indrukken...alleen jammer dat de Dynamic Laser Dimming (nog) niet doet aan wat er van verwacht werd.
Ja, terwijl veel mensen dit ook van de iris bij de 7&9 vinden. Daar zie ik de tekortkoming eigenlijk alleen maar bij de aftiteling. En vergeleken met de mechanische iris doet de laser sowieso blijkbaar al beter. Gelukkig is dit zeker goed op te lossen met firmware.

Ook goed om te lezen dat mensen als Arrow-AV er zo bovenop zitten en vooral ook de contacten hebben. Want JVC snapt echt wel dat ze voor dit soort bedragen kwaliteit moeten leveren.
Ik verwacht net als bij de vorige serie nog wel wat software updates om het perfect te maken. De hardware heeft de potentie!

Ik heb er in elk geval zin in! Ben benieuwd hoe het de komende weken gaat bevallen. Ik ga ervan uit dat het een mooie evolutie stap wordt t.o.v. van mijn N7.

buckler

Mooie eerste indruk van de NZ8, en Arrow is iemand die alle projectors reviewed en ook het hele dure segment verkoopt en installed dus die weet wel wat en ziet veel voorbij komen.
Dat de Dynamic Laser dimming het beeld dimmed voorbij 10% ADL lijkt mij niet zo spannend voor de meeste van ons want bv de dure sony VW5000 laser doet dat tot dik in de 20% en daar hoor je ook niemand over dus een groot probleem zal het niet zijn denk ik.
Dat hij vrijwel net zo scherp als een RS4500 is top want dat is het (enige)grootste sterkste punt van de 4500.

@Theo kan jij eens proberen als je je projector binnen heb of Low Latency en Dynamic laser dimming samen werkt (met 8k e-shift).
Vind ik wel interessant want ik lees op het AVS dat Low Latency , Dynamic Dimming en DTM niet samen werken omdat dit teveel van de chip vraagt.
Nu heb ik geen DTM nodig met mijn Envy maar Low Latency schijnt bij deze units flink wat scherpte toe te voegen en wil die toch wel graag gaan gebruiken in combinatie met dynamic laser dimming en eshift.
Zou je dat aub is willen proberen?

Ps, Graphic mode op standaard zou in combinati met 8k e-shift ook scherpte toevoegen zegt men...
JVC NZ9 , MadVR Envy , Panamorph Palladin DCR , Stewart StudioTek 100  2.40:1 , Trinnov Altitude 16 , MK Sound MPS2520P (5X) - X15+ push pull (2X) - MP150 (atmos) Parasound , ROGOZ-audio speaker stands , ATV 4K CineMike , Oppo UDP 203 CineMike stuffe 2 , Isotek

Teejoo

#963
Dat werkt dus niet zoals je idd op AVS leest, in geen enkele combi. Je kunt het gewoon niet selecteren. En dat is een keuze van JVC. Niet niet omdat het teveel van de chip vraagt, maar omdat je met low latency zoveel als mogelijk uitschakelt om een zo laag mogelijke waarde te krijgen. Low latency vraagt juist het minimum aan processing power. De gamers willen echter wel nog laserdimming gebruiken, dus zal er een extra low latency mode moeten komen die dan wel een hogere waarde heeft.

Teejoo

Quote from: buckler on December 25, 2021, 10:17:50
Dat de Dynamic Laser dimming het beeld dimmed voorbij 10% ADL lijkt mij niet zo spannend voor de meeste van ons want bv de dure sony VW5000 laser doet dat tot dik in de 20% en daar hoor je ook niemand over dus een groot probleem zal het niet zijn denk ik.
Kun je dit nog wat uitleggen. Ik begrijp het hele average display luminance vs dimming niet goed.

buckler

#965
Quote from: Teejoo on December 25, 2021, 12:23:40
Kun je dit nog wat uitleggen. Ik begrijp het hele average display luminance vs dimming niet goed.

Ff een kopietje waar het een en ander erover word uitgelegd...


The ADL contrast measuremements very effectively objectively measure what is the intraframe dynamic range and contrast peformance capability of a video display throughout the range of image luminance that is applicable to actual video content, including everything from a fully black screen (0% ADL) up to and including 50% towards a fully white screen (50% ADL = ANSI), which encompasses 99.5% of video content.

Wherein the ADL contrast measurements objectively confirm what you subjectively see with your own eyes.


https://www.avsforum.com/threads/sony-vpl-gtz380-4k-10k-lumen-laser-owners-tread.3182759/page-33
JVC NZ9 , MadVR Envy , Panamorph Palladin DCR , Stewart StudioTek 100  2.40:1 , Trinnov Altitude 16 , MK Sound MPS2520P (5X) - X15+ push pull (2X) - MP150 (atmos) Parasound , ROGOZ-audio speaker stands , ATV 4K CineMike , Oppo UDP 203 CineMike stuffe 2 , Isotek

Teejoo

#966
Quote from: buckler on December 25, 2021, 12:32:38
Ff een kopietje waar het een en ander erover word uitgelegd...


The ADL contrast measuremements very effectively objectively measure what is the intraframe dynamic range and contrast peformance capability of a video display throughout the range of image luminance that is applicable to actual video content, including everything from a fully black screen (0% ADL) up to and including 50% towards a fully white screen (50% ADL = ANSI), which encompasses 99.5% of video content.

Wherein the ADL contrast measurements objectively confirm what you subjectively see with your own eyes.


https://www.avsforum.com/threads/sony-vpl-gtz380-4k-10k-lumen-laser-owners-tread.3182759/page-33
Hoi Martin, bedankt voor je reactie. Ik begrijp wat ADL inhoudt en waarom dit belangrijk is. Wat ik niet begrijp zijn de genoemde percentage in relatie tot laserdimming. Is dat percentage dan een soort grenswaarde waarboven LD niet mag/niet mooi is?

buckler

Quote from: Teejoo on December 25, 2021, 13:32:12
Hoi Martin, bedankt voor je reactie. Ik begrijp wat ADL inhoudt en waarom dit belangrijk is. Wat ik niet begrijp zijn de genoemde percentage in relatie tot laserdimming. Is dat percentage dan een soort grenswaarde waarboven LD niet mag/niet mooi is?

Dat denk ik ja.... volgens mij is het streven onder de 1.5% ADL te blijven zodat het niet opgelichte/wit mee laat dimmen in plaats van dat ze hun eigen lichtwaarde/felheid houden.
Athans zo heb ik het altijd begrepen, maar dat zullen de echte kenners wel beter weten dan ik.
Frank en Werner zullen dit wel beter uit kunnen leggen dan ik.

Ik herken dit omdat ik me heb laten vertellen dat de RS4500 (die ik eerst zelf wou) zo aggresief laser dimming (mode 2) heeft met zijn laatste firmware in een poging om beter zwart te krijgen dat zijn ADL te ver door liep en bv felle sterren in de ruimte ook dimde en minder fel wit werden.
JVC NZ9 , MadVR Envy , Panamorph Palladin DCR , Stewart StudioTek 100  2.40:1 , Trinnov Altitude 16 , MK Sound MPS2520P (5X) - X15+ push pull (2X) - MP150 (atmos) Parasound , ROGOZ-audio speaker stands , ATV 4K CineMike , Oppo UDP 203 CineMike stuffe 2 , Isotek

J.A.F._Doorhof

Het is altijd een compromis aangezien er nooit alleen zwart of alleen wit over het hele beeld is.

Laser dimming en een iris zijn beide oplossingen om het dynamische bereik verder door te laten lopen.

Persoonlijk ben ik er wel een voorstander van maar heb ze meestal op slow staan indien mogelijk. Dan erger ik me eigenlijk nooit aan de werking. Op fast vind ik super irritant.

Qua hoever je dimming door laat lopen is een keuze. Ik heb units gezien waar ze letterlijk een loden deur dicht gooide. Dus 100% zwart. Voor de grap toen een 10ire pixel geprojecteerd en het black level was een ramp. Dus op metingen was die unit in principe unlimited ;)

Ik denk als je in een normale ruimte kijkt met verduistering maar geen zwarte muren dat het absolute black level gedurende een film helemaal niet 0 hoeft te zijn ;)

www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Teejoo

#969
Wanneer verwacht jij de NZ serie binnen te krijgen Frank? Ben ook wel benieuwd naar jouw mening.

J.A.F._Doorhof

#970
Geen idee hoe leveringen lopen op dit moment
Ze zouden er half november al zijn namelijk.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Teejoo

Quote from: J.A.F._Doorhof on December 25, 2021, 15:36:16
Geen idee hoe leveringen lopen op dit moment
Ze zouden er half november al zijn namelijk.
Maar heb je er wel weer een voor jezelf besteld? Of blijf je bij de sony?

reza

Frank krijgt als laatste :D
Die heeft JVC ingeruild voor sony :tounge2:
Jezus zegt :'' In het huis van mijn Vader zijn vele kamers''
Reza zegt : '' Kom dus naar binnen"

J.A.F._Doorhof

www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Teejoo

Quote from: J.A.F._Doorhof on December 25, 2021, 16:13:10
Onzin ;)
We leveren alle merken ;)
Ja, maar heb je hem wel al besteld en zo ja welke? Ik zie bij de andere 3 sponsoren (en de rest van de AV wereld) best wel wat tamtam over de JVC's en had ook wel verwacht dat jij hem ook wel als een van de eerste zou gaan demo-en. Het is tenslotte toch wel een van de grotere aankondigingen op HT gebied.