JVC laser projectoren plus NP5

Started by vik, August 7, 2020, 07:18:22

Previous topic - Next topic

0 Members and 11 Guests are viewing this topic.

Kjelt

Quote from: Robbo on December  2, 2021, 10:24:45
Ik ben van een Sony VW1000 naar een VW760 gegaan en dan zie je wat een verschil in lens kwaliteit doet.
Niet in het voordeel van de VW760....
Ik weet dat er kwaliteitsverschillen zaten tussen de eerste generatie lenzen van de 760, stond iets over op avs maar weet niet precies meer hoe het zat.
Maar wat ik hierboven ook zei , dat 4k quick brown fox krijg ik helemaal 100% scherp met de 760 dus dat zou je ook zelf kunnen controleren.
Uiteraard is een lens belangrijk alleen alles is relatief, we praten hier over een prijsverschil van €10000 oftewel bijna het dubbele voor de lens en iets meer licht.
Iedereen moet naar zijn eigen budget kijken natuurlijk maar het beeld zal er niet een factor 2 op voorruit gaan en al zeker niet bij een 2m40 scherm. 

Robbo

Ik heb pas gezien bij de CineMike demo wat Barco uit een enkele DLP chip, op maar QHD resolutie, kan halen.
En ik denk zeker dat die toeter van een lens daar een zeer groot aandeel in heeft.

Teejoo

Quote from: Robbo on December  2, 2021, 12:32:52
Ik heb pas gezien bij de CineMike demo wat Barco uit een enkele DLP chip, op maar QHD resolutie, kan halen.
En ik denk zeker dat die toeter van een lens daar een zeer groot aandeel in heeft.
Lens is zeker heel bepalend, vandaar ook die hoge kosten en bij het grote prijsverschil tussen de 8 en 9. De lens van de Barco kost waarschijnlijk evenveel als een NZ9?

Mijn schoonfamilie komt uit de optiek/fotografie wereld, en daar zie je hetzelfde.

Kjelt

Dat ontken ik ook niet, natuurlijk wordt het beter, het is alleen verre van lineair qua prijs/performance.
Je betaald 2x meer voor hooguit een 20% winst in beeld.
Er is aeen optimale kosten baten grafiek, het is voor mij niet logisch om een lens van €15000.- op een projector van €6000.- te zetten tenzij je de lens kunt hergebruiken zoals bij de duurdere projectoren, daar begriijp ik het volkomen.

Teejoo

Quote from: Kjelt on December  2, 2021, 13:23:39
Dat ontken ik ook niet, natuurlijk wordt het beter, het is alleen verre van lineair qua prijs/performance.
Je betaald 2x meer voor hooguit een 20% winst in beeld.
Er is aeen optimale kosten baten grafiek, het is voor mij niet logisch om een lens van €15000.- op een projector van €6000.- te zetten tenzij je de lens kunt hergebruiken zoals bij de duurdere projectoren, daar begriijp ik het volkomen.
Helemaal eens! Vandaar mijn keuze voor de bescheiden NZ8  :)

buckler

Quote from: Teejoo on December  1, 2021, 22:31:32
Waarom, gezien alles wat je over de NZ9 opsomt? Alleen vanwege de lens?

Die is zeker ook fantastisch, maar bedenkt dat de NZ8 verder in feite identiek is aan de NZ9.

He Theo, en nog bedankt voor het plaatsen van de review natuurlijk.

waarom? Nou omdat ik hem zelf heb en ik weet hoe goed de NX9 presteert en ik het een enorm verschil vond tussen de 7 en de 9.
Mijn maat had de 7 en als we die vergeleken met zijn (toendertijds) nieuwe 9 met de 100mm lens dan zat daar toch wel een groot verschil in, zelfs groter dan ik van te voren had verwacht.
De 100 mm lens kost alleen al tien duizend euro is mij eens verteld dus dat verklaard veel.
De NZ8 zal een geweldige projector zijn ,en ik snap jou keuze hiervoor ook zeker hoor met zijn verbeteringen en laser, maar als 'IK' moest kiezen voor de NX9 of de NZ8 dan ging ik voor de NX9.
Maar zoals ik zeg snap ik jou wel hoor en de stap van de N7 naar de NZ8 is ook logisch en ook daarom ga ik zelf van de NX9 naar de NZ9.
En dat de NX9 tov de N7 door de 100mm lens alleen maar meer licht geeft en verder nergens beter in is of er niet uit komt op een scherm kleinder dan 300 cm breed is natuurlijk onzin want de 9 presteert op meer vlakken op een hoger niveau dan de 7.
Daarnaast is het extra licht altijd welkom bij hdr ook al kijk je op een 250 cm breed scherm.
Athans zo zie ik het

Laten we eerst de testen van de 8 maar eens afwachten want zowel ik als anderen kunnen zomaar de plank volledig mis slaan natuurlijk
JVC NZ9 , MadVR Envy , Panamorph Palladin DCR , Stewart StudioTek 100  2.40:1 , Trinnov Altitude 16 , MK Sound MPS2520P (5X) - X15+ push pull (2X) - MP150 (atmos) Parasound , ROGOZ-audio speaker stands , ATV 4K CineMike , Oppo UDP 203 CineMike stuffe 2 , Isotek

buckler

Quote from: Kjelt on December  2, 2021, 11:41:43
Ik weet dat er kwaliteitsverschillen zaten tussen de eerste generatie lenzen van de 760, stond iets over op avs maar weet niet precies meer hoe het zat.
Maar wat ik hierboven ook zei , dat 4k quick brown fox krijg ik helemaal 100% scherp met de 760 dus dat zou je ook zelf kunnen controleren.
Uiteraard is een lens belangrijk alleen alles is relatief, we praten hier over een prijsverschil van €10000 oftewel bijna het dubbele voor de lens en iets meer licht.
Iedereen moet naar zijn eigen budget kijken natuurlijk maar het beeld zal er niet een factor 2 op voorruit gaan en al zeker niet bij een 2m40 scherm.

Ahh ik snap het en inderdaad daar heb je gelijk in... het beeld zal zeker niet factor 2 beter zijn nee.
In principe zijn het gewoon achtelijke prijzen en we betalen het gewoon ook nog.
Laten we hopen dat ze nu weer drie jaar lang geen nieuwe releasen  :dozingoff:
JVC NZ9 , MadVR Envy , Panamorph Palladin DCR , Stewart StudioTek 100  2.40:1 , Trinnov Altitude 16 , MK Sound MPS2520P (5X) - X15+ push pull (2X) - MP150 (atmos) Parasound , ROGOZ-audio speaker stands , ATV 4K CineMike , Oppo UDP 203 CineMike stuffe 2 , Isotek

papaleo

Quote from: buckler on December  2, 2021, 18:30:05
Ahh ik snap het en inderdaad daar heb je gelijk in... het beeld zal zeker niet factor 2 beter zijn nee.
In principe zijn het gewoon achtelijke prijzen en we betalen het gewoon ook nog.
Laten we hopen dat ze nu weer drie jaar lang geen nieuwe releasen  :dozingoff:

Want?  :D
Het lijkt wel of je je verplicht voelt om dan weer te moeten gaan upgraden..., ::) of is het een soort van kunstmatige dwang  :tounge: :D waar hier velen (ook ik zegt de gek) last van hebben?  ;)
Projector: JVC DLA-NZ8 TV:Sony75x9405c
Processors: Lyngdorf MP60 / Lumagen RadiancePro 4444 18Gb/s Amp's: NAD Master M27 + M22.2 Proj.Scherm: WS-Spalluto MultiMask 100" Speakers: Monitor Audio Platinum/Gold PL300,PL100,C250 (5G) Sub: JLaudio Fathom f113v2 Atmos : 4x MA CP-CT380iDC
BDP:Oppo UHD205 4K/HDR MP:Zappiti Reference,AppleTV 4K 2021 Bluesound Node 2i
Remote:Neeo,Homey Pro Stroom:Aparte stroomgroep met Lapp kabel/ AHP Klankmodule,Kemp powerstrip 8x,Audioquest NRG-Y2,Diverse custom/make stroomkabels

vik

Deze QBF is in het algemeen erg tricky om scherpte te bepalen. Het is een 444 test patroon en het resultaat is mede afhankelijk van de bron en projector settings (Chroma en beeld verbeteraars)

Maar verder heb je gelijk, ideaal is het om zo min mogelijk shift toe te passen.


Quote from: Kjelt on December  2, 2021, 11:37:12
Bij een kleine shift zal het meevallen.
Je kunt dit heel goed testen met de native 4k jpg file van "the quick brown fox". Voorbeeldje hieronder echte file is veel te groot om toe te voegen maar kun je overal op het internet wel vinden.
Check wel dat je echt de 4k versie hebt.

Ik kreeg bij een lensshift de tekst nooit overal 100% gestoken scherp. Er was altijd wel ergens een stukje net niet scherp.
Toen ben ik met de projector naar Werner gegaan en daar was het perfect. Verschil wel of geen lensshift. Dus je kunt het snel genoeg zien.
En inderdaad als je perse de projector helemaal bovenaan het plafond wilt hebben dan ontkom je er niet aan en hopelijk is het dan niet te storend.
Mobiel: +31626102562 /WhatsApp
https://www.facebook.com/CineMikeBenelux

JVC- Sony- Barco-Trinnov- Lyngdorf- Lumagen- JBL Synthesis-JL Audio- Ascendo- Stewart- Adeo Screens-Screen Research-REL- Denon-Marantz-Arcam-Kef-M&K Sound- CineMike

buckler

Quote from: papaleo on December  2, 2021, 21:21:02
Want?  :D
Het lijkt wel of je je verplicht voelt om dan weer te moeten gaan upgraden..., ::) of is het een soort van kunstmatige dwang  :tounge: :D waar hier velen (ook ik zegt de gek) last van hebben?  ;)

Ha, nee hoor Leo...was met een knipoog geschreven.
Als ik tevreden bent dan kan ik makkelijk heel lang ergens mee doen, ik had mijn Epson LS10000 laser ook vier jaar lang en was er zeer tevreden mee totdat ik de NX9 in een demo zag. Dat was wel andere koek met als resultaat dat ik mijn spaarrekening leeg trok  :)
Long story short, ik wil meer van mijn set gebruik gaan maken ,zonder met een scheef oog naar mijn branduren te kijken, en series op mijn projector gaan kijken... en bv ook formule 1 etc etc.
Vandaar dat ik besloten heb om voor een laser te gaan.
Dat is de enige reden voor mij en niks anders want de NX9 geeft een fenomenaal plaatje, en al helemaal met de Envy/DCR erbij.
Dat het nu ook nog een upgrade(tje) blijkt te zijn is natuurlijk mooi meegenomen ;D
JVC NZ9 , MadVR Envy , Panamorph Palladin DCR , Stewart StudioTek 100  2.40:1 , Trinnov Altitude 16 , MK Sound MPS2520P (5X) - X15+ push pull (2X) - MP150 (atmos) Parasound , ROGOZ-audio speaker stands , ATV 4K CineMike , Oppo UDP 203 CineMike stuffe 2 , Isotek

papaleo

Hahaa..,ja dat van het 'knipoogje' snapte ik,vandaar ook al mijn smileys  ;)

En ik zeg altijd, tegen die wie zeggen...;
'maar je heb/had toch al een mooie/goeie ....'
'het is ook niet omdat het moet/moest maar gewoon ,omdat het kan/kon'  ;)
Projector: JVC DLA-NZ8 TV:Sony75x9405c
Processors: Lyngdorf MP60 / Lumagen RadiancePro 4444 18Gb/s Amp's: NAD Master M27 + M22.2 Proj.Scherm: WS-Spalluto MultiMask 100" Speakers: Monitor Audio Platinum/Gold PL300,PL100,C250 (5G) Sub: JLaudio Fathom f113v2 Atmos : 4x MA CP-CT380iDC
BDP:Oppo UHD205 4K/HDR MP:Zappiti Reference,AppleTV 4K 2021 Bluesound Node 2i
Remote:Neeo,Homey Pro Stroom:Aparte stroomgroep met Lapp kabel/ AHP Klankmodule,Kemp powerstrip 8x,Audioquest NRG-Y2,Diverse custom/make stroomkabels

Robbo

Quote from: buckler on December  2, 2021, 18:26:46
De NZ8 zal een geweldige projector zijn ,en ik snap jou keuze hiervoor ook zeker hoor met zijn verbeteringen en laser, maar als 'IK' moest kiezen voor de NX9 of de NZ8 dan ging ik voor de NX9.

Dus ik begrijp je hebt de NZ8 nog niet gezien ?

buckler

Quote from: Robbo on December  2, 2021, 22:41:03
Dus ik begrijp je hebt de NZ8 nog niet gezien ?

Nee zeker niet, nog niemand van ons hier heeft hem gezien en ik ben er zeker van dat het een top projector zal zijn (al ging ik zelf voor een 100mm lens).
Ik denk zelfs dat deze 8 het beste verkocht zal gaan worden.
JVC NZ9 , MadVR Envy , Panamorph Palladin DCR , Stewart StudioTek 100  2.40:1 , Trinnov Altitude 16 , MK Sound MPS2520P (5X) - X15+ push pull (2X) - MP150 (atmos) Parasound , ROGOZ-audio speaker stands , ATV 4K CineMike , Oppo UDP 203 CineMike stuffe 2 , Isotek

vik

De NZ8 wordt de mega klapper van de 3 is mijn voorspelling. Time will tell!  8)


Quote from: buckler on December  2, 2021, 23:03:34
Nee zeker niet, nog niemand van ons hier heeft hem gezien en ik ben er zeker van dat het een top projector zal zijn (al ging ik zelf voor een 100mm lens).
Ik denk zelfs dat deze 8 het beste verkocht zal gaan worden.
Mobiel: +31626102562 /WhatsApp
https://www.facebook.com/CineMikeBenelux

JVC- Sony- Barco-Trinnov- Lyngdorf- Lumagen- JBL Synthesis-JL Audio- Ascendo- Stewart- Adeo Screens-Screen Research-REL- Denon-Marantz-Arcam-Kef-M&K Sound- CineMike

J.A.F._Doorhof

Veel mensen vergeten na lensshift de ophanging weer te checken.

Een goede lens kan zeker zonder problemen 50% van zijn range gebruiken.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Kjelt

Quote from: J.A.F._Doorhof on December  3, 2021, 10:04:11
Een goede lens kan zeker zonder problemen 50% van zijn range gebruiken.
Nee, dit kun je niet algemeen kwantificeren want het hangt helemaal van de projectorlens in kwestie af.
Je zult na de shift de scherpte op alle delen van het doek moeten controleren om te kijken of het nog goed is. En dan zul je misschien bij een hele goede glazen lens zoals bij de JVC meer kunnen shiften als bij een lens van een goedkope Benq bv.
Maar je zult het altijd moeten controleren want iedere lens is uniek.

Teejoo

Quote from: J.A.F._Doorhof on December  3, 2021, 10:04:11
Veel mensen vergeten na lensshift de ophanging weer te checken.
Wat bedoel je hiermee?

J.A.F._Doorhof

@kjelt
Zoals ik zeg bij een goede lens.
We testen dit eigenlijk altijd bij nieuwe units en in het hogere segment is 50% lensshift eigenlijk niet iets waar je bij film kijken iets zou moeten zien qua verloop. Als je een pixel patroon opzet en er met je neus voorzit misschien wel maar er is wel een grens van wat echt zin heeft ;) ik sta meestal op een meter afstand als ik die check doe en zie eigenlijk alleen bij wat extremere settings lichte afwijkingen qua chromatische abberatie.

@teejoo
Elke verandering aan de kant van de projector moet je eigenlijk op het scherm checken. Ook bij lensshift is het verstandig even de ophanging na te lopen. Het zal absoluut niet veel zijn maar als je met pixel patronen werkt dan is elke halve mm bij de projector een cm op het scherm ;) en een lensshift werkt met een klein mechanisme waar natuurlijk kleine afwijkingen in kunnen zitten.

Bij normaal gebruik nogmaals zal dit niet te zien zijn maar met pixel patronen.... Er zit gewoon een limiet aan wat er mogelijk is en hoe veel je moet bijstellen ;)
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Teejoo

Quote from: J.A.F._Doorhof on December  3, 2021, 11:29:29
@teejoo
Elke verandering aan de kant van de projector moet je eigenlijk op het scherm checken. Ook bij lensshift is het verstandig even de ophanging na te lopen. Het zal absoluut niet veel zijn maar als je met pixel patronen werkt dan is elke halve mm bij de projector een cm op het scherm ;) en een lensshift werkt met een klein mechanisme waar natuurlijk kleine afwijkingen in kunnen zitten.

Bij normaal gebruik nogmaals zal dit niet te zien zijn maar met pixel patronen.... Er zit gewoon een limiet aan wat er mogelijk is en hoe veel je moet bijstellen ;)
Sorry, ik snap het nog niet. De lensshift stel je toch altijd in door naar het scherm te kijken? Wat heeft de ophanging/beugel van de projector te maken als ik de lensshift aanpas?

De beugel bepaald in mijn optiek de uitgangspositie, die waterpas en 90graden tov het scherm moet zijn. (En de hoogte uiteraard, waarbij je al maximaal probeert uit te gaan van de optimale hoogte tov het scherm (= minder lensshift). Dat beweegt dan toch niet meer door de lensshift te gebruiken?

J.A.F._Doorhof

Normaal ja
Maar kjelt projecteert een pixel patroon om te checken op scherpte. Een pixelpatroon zo kritisch dat als je dat echt goed wil hebben je na elke instelling de ophanging ook even moet checken.

Normaal is dit verschil zo minimaal dat dit absoluut niet nodig is.

Normaal zet je lensshift in uitgangspositie
Hang de projector op en check dat alle hoeken en lijnen recht lopen.

Gebruik nu lensshift en loop door focus heen en panelallignment

Normaal is dat goed genoeg
Wil je echt dat elke pixel over het hele scherm scherp is zul je toch nog wat kleine aanpassingen moeten doen.

Nogmaals normaliter absoluut niet nodig want je praat echt over minimale verschillen. Maar met pixel patronen.... Zoals gezegd dat is eigenlijk niet realistisch aangezien zelfs ondertitels als vele malen groter zijn ;)

Natuurlijk weet ik niet wat voor afwijkingen kjelt ziet maar in al die jaren heb ik met lensshift eigenlijk nooit focus problemen gezien die opvallen gedurende film kijken. Tenzij je echt praat over de instappers. Als je dan richting de 50% gaat dan zie je echt in de hoeken al wat chromatische abberatie.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Teejoo

#870
Ik lees op AVS dat de eerste nieuwe lasers langzaam uitgeleverd worden. Ben benieuwd wanneer we hier de eerste exemplaren gaan zien. Zijn toch de leukere kerstcadeau's  :D

buckler

Quote from: Teejoo on December  3, 2021, 15:32:26
Ik lees op AVS dat de eerste nieuwe lasers langzaam uitgeleverd worden. Ben benieuwd wanneer we hier de eerste exemplaren gaan zien. Zijn toch de leukere kerstcadeau's  :D

Laat ze maar komen Theo  :clapping:
JVC NZ9 , MadVR Envy , Panamorph Palladin DCR , Stewart StudioTek 100  2.40:1 , Trinnov Altitude 16 , MK Sound MPS2520P (5X) - X15+ push pull (2X) - MP150 (atmos) Parasound , ROGOZ-audio speaker stands , ATV 4K CineMike , Oppo UDP 203 CineMike stuffe 2 , Isotek

vik

Mobiel: +31626102562 /WhatsApp
https://www.facebook.com/CineMikeBenelux

JVC- Sony- Barco-Trinnov- Lyngdorf- Lumagen- JBL Synthesis-JL Audio- Ascendo- Stewart- Adeo Screens-Screen Research-REL- Denon-Marantz-Arcam-Kef-M&K Sound- CineMike

vik

Ophangen, zorgen voor een goede beugel op het niveau van Chief zodat je goed verticaal en horizontaal kunt aanpassen. (Geen goedkope rommel met van die spin oplossingen waar je niets mee kunt)

Projector aanzetten, goed warm laten draaien, het interne patroon gebruiken voor het globaal afregelen, voor zover mogelijk alle enchancers uit zetten, focus afregelen, gevolgd door panel alignment (Let op! geen zone gebruiken enkel geheel) zone is te veel processing en kost je in-the-end uiteindelijk overall beeldkwaliteit.

Bij een Sony projector gebruik je voor het beste resultaat de panel alignment vanuit het service menu die shift namelijk enkel hele pixels en dat is wat je wil. Dat is iets wat ik standaard doe als dealer. In het normale panel alignment menu gebruik je zowel verticaal als horizontaal stappen van 10 (10 is namelijk een hele pixel) vervolgens loop je nog een keer de focus na and you're good to go!  8)

Quote from: Teejoo on December  3, 2021, 12:27:41
Sorry, ik snap het nog niet. De lensshift stel je toch altijd in door naar het scherm te kijken? Wat heeft de ophanging/beugel van de projector te maken als ik de lensshift aanpas?

De beugel bepaald in mijn optiek de uitgangspositie, die waterpas en 90graden tov het scherm moet zijn. (En de hoogte uiteraard, waarbij je al maximaal probeert uit te gaan van de optimale hoogte tov het scherm (= minder lensshift). Dat beweegt dan toch niet meer door de lensshift te gebruiken?
Mobiel: +31626102562 /WhatsApp
https://www.facebook.com/CineMikeBenelux

JVC- Sony- Barco-Trinnov- Lyngdorf- Lumagen- JBL Synthesis-JL Audio- Ascendo- Stewart- Adeo Screens-Screen Research-REL- Denon-Marantz-Arcam-Kef-M&K Sound- CineMike

papaleo

Projector: JVC DLA-NZ8 TV:Sony75x9405c
Processors: Lyngdorf MP60 / Lumagen RadiancePro 4444 18Gb/s Amp's: NAD Master M27 + M22.2 Proj.Scherm: WS-Spalluto MultiMask 100" Speakers: Monitor Audio Platinum/Gold PL300,PL100,C250 (5G) Sub: JLaudio Fathom f113v2 Atmos : 4x MA CP-CT380iDC
BDP:Oppo UHD205 4K/HDR MP:Zappiti Reference,AppleTV 4K 2021 Bluesound Node 2i
Remote:Neeo,Homey Pro Stroom:Aparte stroomgroep met Lapp kabel/ AHP Klankmodule,Kemp powerstrip 8x,Audioquest NRG-Y2,Diverse custom/make stroomkabels